Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

För att reda ut i begreppen och hur de används i text föreslår jag följande:

Pärlfiske = det vanliga sättet att hitta pärlor i vilda musslor
Musselodling = odling av musslor till mat

Sen borde ju pärlfisket även ge musslor som kan användas till mat då många musslor måste öppnas för att hitta de få som innehåller pärlor.

Odling av pärlmusslor verkar i vår värld vara en väldigt ny teknik, från slutet av 1800-talet. Om det förekommer något liknande i Ereb föreslår jag därför en helt egen lite mer primitiv metod. Vad sägs om Musselknackning där pärlfiskare dyker ner till vilda musslor och knackar på dem med et litet verktyg eller liknande? Vissa musslor kan då fås att börja tillverka pärlor. Musselknackning är mycket tidsödande och svår men den kan ge resultat. Tekniken är ett ankiskt påhitt och kom till Klomellien från Bactulge. :?:
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Tänkte just att det var lite rörigt med vad som var vad, så bra definierat.

Funderar på att ge lite form åt ö nr 1, fiske, fiske, fiske, folkliga fester, stor kompetens i att undvika beskattning, strandade valar, tom och i stort innehållslös lagerlokal från magokratin i kolossalformat.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Bra med lite tydligare definition så vi vet vad vi pratar om:-)

Jag gillar musselknackningen som idé förutsatt att den är ny, tidskrävande, tämligen ovanlig och långt ifrån en söker investering. Detta eftersom balansen kan rubbas annars och riskera att underminera Addiaskas särställning.

Bra!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-05-04 08:35 Tänkte just att det var lite rörigt med vad som var vad, så bra definierat.

Funderar på att ge lite form åt ö nr 1, fiske, fiske, fiske, folkliga fester, stor kompetens i att undvika beskattning, strandade valar, tom och i stort innehållslös lagerlokal från magokratin i kolossalformat.
Kanske är de besläktade med Yoleviterna? Skattesmitning och fiske känns ju som deras giv:)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jupp, delvis yolevitiska utvandrare som ville andas friskare luft. Jag minns inte hur yoleviterna fick rykte som skattesmitare?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Det kommer från historieavsnittet.
Yolev grundades redan på 800-talet f.O. (av fiskare som vägrade godta en skattehöjning).
Sannolikt kom de från joriska nybyggare från området kring mefamirssjö.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-05-04 08:35 Tänkte just att det var lite rörigt med vad som var vad, så bra definierat.
gtjorgo skrev: 2022-05-04 09:16 Bra med lite tydligare definition så vi vet vad vi pratar om:-)
:D
gtjorgo skrev:Jag gillar musselknackningen som idé förutsatt att den är ny, tidskrävande, tämligen ovanlig och långt ifrån en söker investering. Detta eftersom balansen kan rubbas annars och riskera att underminera Addiaskas särställning.
Vill heller inte rubba Addiaska särställning. Musselknackning kan få stanna som ett helt nytt påhitt som inte har någon större betydelse.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-05-04 10:12 Jupp, delvis yolevitiska utvandrare som ville andas friskare luft. Jag minns inte hur yoleviterna fick rykte som skattesmitare?
gtjorgo skrev: 2022-05-04 10:57 Det kommer från historieavsnittet.
Yolev grundades redan på 800-talet f.O. (av fiskare som vägrade godta en skattehöjning).
Sannolikt kom de från joriska nybyggare från området kring mefamirssjö.
Yolev grundades av fiskare från dagens Mirel på 800-talet fO, altså för ungefär fjortonhundra år sedan. Detta har satt spår hos dagens yoleviter men bör rimligtvis inte vara det enda som definierar statsstaten i dag.

Särskilt två andra saker är viktiga när det kommer till Yolev:

1) Jordernas påverkan, först under vad vissa av Erebs lärde kallar "Jorderväldet" 400-0 fO och sen under staten Jorduashur och Harald Krokig 400-450 eO. Inte mycket är sagt om dette men det lär ha satt spår.

2) De lärde i Yolev, en lärd institution som besitter både gammal och ny kunskap. De samlas kring ett Bibliotek, men om detta ligger i själva staden eller i klippfästet Stangvallar er lite oklart.

I sammanhanget påminner jag om gtjorgos sammanfattning här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 209#p46209
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

För min del får gärna stangvaller klippa vara själva lärdomssätet. Det finns något lockande hos mig med en lite svårtillgänglig plats där klomelliens klokaste huvuden samlas i en lugn och rofylld omgivning. Stangvaller klippa är likväl stadsstatens näst största (alternativt tredje största) bosättning med hantverkare, handlare och andra köpman som inriktat sig på att förse lärdomssätet med vad de behöver.

(Jag har en ide om en liten gränsstad på hisskovitiska högåsen som från början var en befästning med avsikt att skydda Yolev från de svartblod som ofta härjade kring Jaggaracksjön före det att hisskov ”kom igång” på allvar. Jag har inte bestämt mig för om denna ska placeras i hisskov eller Yolev. Denna är än idag en liten bosättning och med liten militär betydelse men kan eventuellt vara större än stangvaller klippa beroende på hur stor vi önskar att bebyggelsen kring stangvaller är.)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Lärdomssätet kan ju ligga både i Stangvaller och Yolev.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Jag ser också före mig Stangvaller som en rätt svårtillgänglig plats, mycket lämpad att ge de lärde studiero. Kanske är det även så att hamnen är liten och inte lämpad för stora skepp som istället måste ankra upp en bit ute till havs om de vill lägga till vid Stangvallers klippa? Läget mitt inne i Morezeskogen är även det lite isolerad.

Om stadsstaten Yolevs huvudhamn är staden Yolev så kan det ju tänkas att de lärde har en filial där och att det är här de köper sitt bläck, sina pergament och annat nödvändigt? Även till Yolev stad besökare till Biblioteket först beger sig innan de tar en kustbåt eller en skogsstig till Stangvaller?

En ny stad som den du funderar på gtjorgo kan isåfall ha en viss storlek. Kanske ligger den uppe på åsen nära gränsen mellan Yolev, Addiaska och Hisskov?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Blev lite förvånad när jag hittade Ir-Kah och alverna i Klomelliens äldsta historia på en wiki. Trodde aldrig jag nämnt saken tidigare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Det är nycket som döljer sig i wikin. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Angående Morezeskogen som ligger i södra Addiaska och norra Yolev, vad vet vi om denna och dens invånare?

Det är en stor skog i ett land med mycket obygd (så som Klomellien är tänkt) men enligt folkslagsfakta och befolkningssiffror lever huvudsakligen rätt civilicerade folk i dessa stadsstater. Inga svartfolk i någon av staterna, endast 1 % vargmän i Addiaska och 1 % reptilmän i Yolev (och dessa bor rimligtvis i Baxarträsket och inte Morezeskogen). Stämmer verkligen detta?

Siffrorna kommer från den senaste befolkningsöversikten där alla folkslag är inräknade: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 612#p36612

Har inte det omtalade Folkräkningskontoret besökt Morezeskogen och räknat in dens invånare?
Finns det inga svartfolk eller fler vargmän i skogen än det siffrorna säger?
Skall vi flytta några prosent svartfolk från de stater där de sägs leva ner till Yolev och Addiaska och ändra deras siffror?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Svartalfer är ju bra på att hålla sig ur vägen, och inte ligger det särskilt mycket ära i att hugga ner dem heller.

Folkräkningskontoret? Vem vill betala för ett sånt? Och vilket dystert manfall har de?
Skriv svar