KAP 5. LIVSVÄGAR (Förteckning)
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
KAP 5. LIVSVÄGAR (Förteckning)
Nedan är kategorierna, som i vissa fall också är detsamma som Uppväxtmiljöerna. Jag kommer att uppdatera dem med de förslag som godkänts:
Den otämjda vildmarken
Vildmarkens Bålda Män
Landsbygdens åkermark
Landsbygdens Ämbeten
Den myllrande staden
Nobilitetens gemak
Kungliga ämbeten
Sedlighetens bakvatten
Stridens larm
De vida havens män
De heligas kall
Mystikernas elfenbenstorn
Löskerfolk, Tjänare & Äventyrare
Träldomens ok
De utstötta
Kunskapens högborg
Den Sällsamma Alvskogen
Dvärgrikets Salar
Halvlingarnas Täppor
Svartfolkens Snuskhålor
Den otämjda vildmarken
Vildmarkens Bålda Män
Landsbygdens åkermark
Landsbygdens Ämbeten
Den myllrande staden
Nobilitetens gemak
Kungliga ämbeten
Sedlighetens bakvatten
Stridens larm
De vida havens män
De heligas kall
Mystikernas elfenbenstorn
Löskerfolk, Tjänare & Äventyrare
Träldomens ok
De utstötta
Kunskapens högborg
Den Sällsamma Alvskogen
Dvärgrikets Salar
Halvlingarnas Täppor
Svartfolkens Snuskhålor
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Alendor skrev:Här är lite förslag på Livsvägar och vilka Färdigheter dom får. Får gårna komma med förslöag om ändringar och Specialliseringar som passar in.
Riddaren
Färdigheter:
Administration, Armborst, Dans, Dolkar, Etikett, Filosofi, Historia, Krigskonst, (en) Kunskap om..., Kättingvapen & piskor, Ledarskap, (ett) Musik, Obeväpnad kamp-konst, Rida, Simma, Sköldar, Språk, Stickvapen & Stångvapen, Svärd, Världskunskap, Yxor, Ättekunskap, Övertyga.Den Lärdman
Färdigheter:
Alkemi, Dolkar, Etikett, Filosofi, Gruvkunskap, Historia, Juridik, Kartografi, Kunskap om..., Matematik, Språk, Svärd, Vildmarksfärd, Världskunskap, Ättekunskap, Övertyga.
Specialliseringar:
Tjuven
Färdigheter:
Tjuveri, Undre världen, Slungor, Svärd, Armborst, Dolk,Akrobatik,Fällor, Hoppa & Klättra, Kastvapen, Obeväpnad kamp-konst, Smyga & gömma Sig, Övertyga,Spel.
Specialliseringar:
Gentlemanna Tjuven
Färdigheter:
Armborst, Dans, Dolkar, Etikett, Filosofi, Fällor, Hoppa & klättra, Kastvapen, Musik, Obeväpnad kamp-konst, Slungor, Smyga & Gömma sig, Spel, Svärd, Tjuveri, Undre världen, Ättekunskap, Övertyga.
Specialliseringar:
Lönmördaren
Färdigheter:
Akrobatik, Armborst, Blåsrör, Dolkar, Extraktkunskap, Fällor, (ett) Hantverk, Hoppa & klättra, Kastvapen, Kättingvapen & piskor, Läkekonst, Obeväpnad kamp-konst, Pilbågar, Slungor, Smyga & Gömma sig, Spel, (ett) Språk, Svärd, Tjuveri, Undre världen, Vildmarksfärd, Övertyga.
Specialliseringar:
Jägaren
Färdigheter:
Vildmarksfärd, Vildmarksvana, Simma, Hoppa & klättra, Jakt, Ett Hantverk, Pilbåge, Svärd, Dolk, Obeväpnad kamp-konst, Smyga & Gömma sig, Flora & Fauna, Fällor, Extraktkunskap, Djurträning, Berättarkonst, Blåsrör.
Specialliseringar:
Barden
Färdigheter:
Akrobatik, Armborst, Berättarkonst, Dans, Dolkar, Etikett, Filosofi, Gyckelkonst, Historia, Kroppskonst, (en) Kunskap om..., Musik, Simma, Skaldekonst, Skådespeleri, (Buklare) Sköldar, Slungor, Spel, (ett) Språk, Svärd, Vildmarksfärd, Världskunskap.
Specialliseringar:
Soldat:
Färdigheter:
Ledarskap,Dolk,Svärd,Sköld,Vildmarksfärd,Spel,Vildmarksvana,Läsa & Skriva (modersmål),Stickvapen & Stångvapen,Armborst,Pilbåge, Ettiket,Rida,Krossvapen,Yxor,Krigsmaskiner,Ättekunskap,Världskunskap, Krigskonst
Specialliseringar:
Nivå 1:inga
Nivå 2:ingen
Nivå 3:En valfri vapen
Nivå 4:En valfri vapen
Nivå 5:En valfri vapen
Nivå 6:Heraldik, Taktik
Nivå 7:Strategi
Nivå 8:Logistik,Transport
Köpman:
Färdigheter:
Läsa & Skriva (modersmål),Handel,Mattematik,Vildmarksfärd,Dolk,Hantverk,Ettiket,Övertyga,Världskunskap,Språk (ett främande Språk),Ättekunskap,Ledarskap,Administration,Juridik
Specialliseringar:
Nivå 1:inga
Nivå 2:ingen
Nivå 3:Köpslå,Värdera
Nivå 4:Övertala
Nivå 5:Förhandling & Kontrakt,Muta
Nivå 6:Investera
Nivå 7:Rikslag,Handelslagar
Nivå 8:
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Bör kanske kolla närmare på antalet Färdigheter varje Livsväg får. Ska vi bestämma ett fast antal som varje max kan få eller ska vi bara ha dom som vi tycker passar även om det blir olika?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
-
- Magillersk Fogde
- Inlägg: 234
- Blev medlem: 2010-08-24 18:25
- Ort: Sölvesborg
Hejsan Alendor,
Låt oss börja med att lista alla färdigheter vi tycker passar in på varje Livsväg. Sen kan vi se om vi behöver balansera.Alendor skrev:Bör kanske kolla närmare på antalet Färdigheter varje Livsväg får. Ska vi bestämma ett fast antal som varje max kan få eller ska vi bara ha dom som vi tycker passar även om det blir olika?
Magiker:
Färdigheter:
Alkemi, Astromanti, Dolkar, Etikett, Extraktkunskap, Flora & Fauna, Filosofi, Hantverk, Historia, Kunskap om..., Lintropi, Läkekonst, Magiskolor, Matematik, Matlagning, Simma, Språk, Teologi, Världskunskap.
Specialliseringar:
Nivå 1:inga
Nivå 2:inga
Nivå 3:
Nivå 4:
Nivå 5:
Nivå 6:
Nivå 7:
Nivå 8:
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Får gärna göra ett exempel även om ja ungefär förstår vad du menar. =)Grisodlar'n skrev:Min ursprungstanke var att Livsvägar ska vara betydligt mer nischade till formen, än de yrken som fanns i ÄS produkter. Jag får återge dem här, så att ni förstår vad jag menar. I'll be back.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Den Otämjda Vildmarken
Druid
Fiskare
Helare
Herse
Jägare
Klan/Stamkrigare
Nomad
Samlerska
Shamanlärling
Shaman
Ålderman/kvinna
Vildmarkens Bålda Män
Flottare
Karavanförare
Karavanvakt
Nybyggare
Prospektör
Timmerhuggare
Utmarkajägare
Landsbygdens Åkermark
Bergsman
Bonde
Bondmora
Byfåne
Dräng/Piga
Fiskare
Helare
Herde
Jordemor
Kolare
Mjölnare
Storbonde
Landsbygdens Ämbeten
Bysven
Lagman
Den Myllrande Staden
Advokat
Apotekare
Badare
Bard/Skald
Bardskärare
Borgmästare
Burvakt/Brandvakt
Byggmästare
Daglönare
Dräng/Piga
Dödgrävare
Fiskare
Gillesmästare
Handlare
Hantverkarlärling
Hantverkargesäll
Hantverkarmäster
Hemmafru
Hålldam/Frilla
Jordemor
Kartograf
Kock/Köksa
Kurir
Kurtisan
Köpsven
Köpman
Medikus
Musikant
Pantlånare
Penningväxlare
Rådman
Skrivare/Bokhållare
Skådespelare
Springschas
Värdshusvärd
Åkare
Ämbetsman, lägre
Ämbetsman, högre
Nobilitetens Gemak
Falkenerare
Husfru
Hovdam
Huskarl
Härold
Kammartjänare
Kock
Livsmedikus
Munskänk
Narr
Pursivant
Skutilsvenne
Stallmästare
Tärna
Uppsyningsman
Kungliga Ämbeten
Diplomat
Fogde
Fredsdomare
Hovbyggmästare
Hovjägmästare
Hovmagiker
Hovnarr
Hovskald
Häradsfogde
Hövitsman
Kunglig härold
Kunglig skogvaktare
Här är några exempel på hur tankarna har gått kring snäva Livsvägar. Dessa är hämtade ur Indesignfilen Spelarhäfte (s. 24 och framåt). En kategori, Stadens Ämbetsmän, verkar ha blivit inbakad i Den Myllrande Staden.
Druid
Fiskare
Helare
Herse
Jägare
Klan/Stamkrigare
Nomad
Samlerska
Shamanlärling
Shaman
Ålderman/kvinna
Vildmarkens Bålda Män
Flottare
Karavanförare
Karavanvakt
Nybyggare
Prospektör
Timmerhuggare
Utmarkajägare
Landsbygdens Åkermark
Bergsman
Bonde
Bondmora
Byfåne
Dräng/Piga
Fiskare
Helare
Herde
Jordemor
Kolare
Mjölnare
Storbonde
Landsbygdens Ämbeten
Bysven
Lagman
Den Myllrande Staden
Advokat
Apotekare
Badare
Bard/Skald
Bardskärare
Borgmästare
Burvakt/Brandvakt
Byggmästare
Daglönare
Dräng/Piga
Dödgrävare
Fiskare
Gillesmästare
Handlare
Hantverkarlärling
Hantverkargesäll
Hantverkarmäster
Hemmafru
Hålldam/Frilla
Jordemor
Kartograf
Kock/Köksa
Kurir
Kurtisan
Köpsven
Köpman
Medikus
Musikant
Pantlånare
Penningväxlare
Rådman
Skrivare/Bokhållare
Skådespelare
Springschas
Värdshusvärd
Åkare
Ämbetsman, lägre
Ämbetsman, högre
Nobilitetens Gemak
Falkenerare
Husfru
Hovdam
Huskarl
Härold
Kammartjänare
Kock
Livsmedikus
Munskänk
Narr
Pursivant
Skutilsvenne
Stallmästare
Tärna
Uppsyningsman
Kungliga Ämbeten
Diplomat
Fogde
Fredsdomare
Hovbyggmästare
Hovjägmästare
Hovmagiker
Hovnarr
Hovskald
Häradsfogde
Hövitsman
Kunglig härold
Kunglig skogvaktare
Här är några exempel på hur tankarna har gått kring snäva Livsvägar. Dessa är hämtade ur Indesignfilen Spelarhäfte (s. 24 och framåt). En kategori, Stadens Ämbetsmän, verkar ha blivit inbakad i Den Myllrande Staden.
Är det tänkte att alla ska ha sin uppsättning Färdigheter etc. då eller?
Blir ju en hel del som ser lika dana ut eller så får dom väldigt få färdigheter.
Är det inte lättar att göra någon form av kombination.
Man gör som ja gjort men man döper om dom till nå mer intressant och gör dom lite mer allmänna, tex "Krigaren" innebär i stort alla Krigaryrken som Soldat,Krigare,Vapenmästare med samma färdigheter och förmågor men att man sen får välja vad man vill kalla sig?
Ett anant allternativ är ju att man kör någon form av Trädstruktur att man börjar som Soldat i kanske 4 nivåer och sen i den 5e kan man välja inriktning gå vidare som Soldat eller välja något som Riddare,Vapenmästare,Vakt och dom har lite nya Färdigheter, Förmågor och Händelser att välja mellan?
Blir ju en hel del som ser lika dana ut eller så får dom väldigt få färdigheter.
Är det inte lättar att göra någon form av kombination.
Man gör som ja gjort men man döper om dom till nå mer intressant och gör dom lite mer allmänna, tex "Krigaren" innebär i stort alla Krigaryrken som Soldat,Krigare,Vapenmästare med samma färdigheter och förmågor men att man sen får välja vad man vill kalla sig?
Ett anant allternativ är ju att man kör någon form av Trädstruktur att man börjar som Soldat i kanske 4 nivåer och sen i den 5e kan man välja inriktning gå vidare som Soldat eller välja något som Riddare,Vapenmästare,Vakt och dom har lite nya Färdigheter, Förmågor och Händelser att välja mellan?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
jag ser gärna mer yrken som du skriver upp men problemet är ju att då det är färre färdigheter (vilket ja tycker är bra) så blir det ju färre kombinationer.
Kan man inte ha som Soldat som livsväg och sen i den ge förslag på yrken man kan ha. Man kan ju va Soldat,Livvakt,Stadsvakt,Vagnsvakt och säkert en massa annat efter en färdig "Soldatutbildning".
Men ett Yrke bör ju kunna finnas i fler än en livsväg. Man behöver ju inte va Soldat för att vakta en vagn tex.
Kan man inte ha som Soldat som livsväg och sen i den ge förslag på yrken man kan ha. Man kan ju va Soldat,Livvakt,Stadsvakt,Vagnsvakt och säkert en massa annat efter en färdig "Soldatutbildning".
Men ett Yrke bör ju kunna finnas i fler än en livsväg. Man behöver ju inte va Soldat för att vakta en vagn tex.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Riktiga yrken i vår värld är ju tämligen snäva också. Vilka färdigheter skulle t ex en långtradarchaffis ha? En kontorist? En gruvarbetare? Rollpersonerna blir minst lika varierade, om inte mer, om man har en rik mängd Livsvägar att välja på. Den unge rollpersonen börjar som Löpare i armén vid 15 års ålder, blir sedan Menig soldat vid 17 för att sedan befordras till Befäl vid 21. När RPn lämnar armén är han 25 år. Han tjänstgör sedan två år som Karavanvakt för att vid 27 års ålder få tjänst som Livvakt hos en rik köpman i Entika där han blir kvar tills han är 31 år gammal och spelet startar.Alendor skrev:jag ser gärna mer yrken som du skriver upp men problemet är ju att då det är färre färdigheter (vilket ja tycker är bra) så blir det ju färre kombinationer.
Kan man inte ha som Soldat som livsväg och sen i den ge förslag på yrken man kan ha. Man kan ju va Soldat,Livvakt,Stadsvakt,Vagnsvakt och säkert en massa annat efter en färdig "Soldatutbildning".
Men ett Yrke bör ju kunna finnas i fler än en livsväg. Man behöver ju inte va Soldat för att vakta en vagn tex.
Självklart blir det mer variation om man har fler yrken att välja mellan men hur ska vi göra då. Ska varje yrke/livsväg ha sinna färdigheter och sin FV man får fördela? Är vi tillbaks till att varje Livsväg är en tidsperiod?
Man kan ju fortfarande ha detta som bakgrund när man vid 31 års ålder börjar äventyra. Det blir ju en himmla massa Livsvägar att välja ifrån och det kommer antadligen inte va mycke variation mellan i rena färdigheter.
Man kan ju fortfarande ha detta som bakgrund när man vid 31 års ålder börjar äventyra. Det blir ju en himmla massa Livsvägar att välja ifrån och det kommer antadligen inte va mycke variation mellan i rena färdigheter.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
- Grisodlar'n
- Kardisk Bontisâl
- Inlägg: 1463
- Blev medlem: 2007-11-09 01:15
- Ort: Västerås
Med färre färdigheter för varje Livsväg så blir det ju variation mellan olika RP. Varje Livsväg har sina karaktäristiska färdigheter. Vi får tänka ut vad som är viktigt att kunna för en viss Livsväg. Att sedan Livsvägar skulle vara i tidsperioder är väl oförändrat?Alendor skrev:Självklart blir det mer variation om man har fler yrken att välja mellan men hur ska vi göra då. Ska varje yrke/livsväg ha sinna färdigheter och sin FV man får fördela? Är vi tillbaks till att varje Livsväg är en tidsperiod?
Man kan ju fortfarande ha detta som bakgrund när man vid 31 års ålder börjar äventyra. Det blir ju en himmla massa Livsvägar att välja ifrån och det kommer antadligen inte va mycke variation mellan i rena färdigheter.