Vargmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Vargmän

Inlägg av Dretski »

Jag kan tänka mig vargmän i närheten av Sivoa på Samkarna också. De kan vara rena allierade med alverna och befolka den norra delen av skogen som går i en imaginär linje norrut från floderna som utgör Sivoas gränser med en större koncentration av klaner runt sjöarna med ett stort ointresse för omvärlden. Helt enkelt är det så att alla civilisationer och klaner i närheten vet bättre än att bråka med Sivoas alver (vare sig det är via myter och sägner eller direktkontakt), även om dessas existens är mer okänd norr om skogarna, och alverna drar nytta av vargmännens beskydd för att kunna undvika Kopparhavets civilisationer och samhällen i högsta möjliga mån emot att de får röra sig och jaga fritt i skogarna. Vargmännen i sin tur än noga med att inte exploatera mer än absolut nödvändigt för att hålla stammen i god form.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vargmän

Inlägg av skaraborgarn »

Låter bra. Alver och vargmän samt de flesta djurfolk borde väl kunna samarbeta.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Vargmän

Inlägg av Dretski »

Jag snubblade just over en annan trad, kattman verkar visst vara underrespresenterade. Kanske ar det dessa som befolkar norra Sivoa istallet? Sorry for stold av traden om vargman, men det vore ju att utnyttja battre de resurser vi har att forhalla oss till.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Vargmän

Inlägg av Snibben »

Vargmän gör sig nog bäst i Ereb och Akrogal.
Det utesluter dock inte att de finns på Samkarna. För att få in lite tankar hur vi sett på folkslag i Samkarna tidigare kan nämnas att det t.ex. inte finns några kentaurerhjordar eller dvärgriken hör eftersom dessa kommit hit i relativ modern tid (dvs under de senaste 1000 åren)
skaraborgarn skrev: 2023-05-14 09:12 Låter bra. Alver och vargmän samt de flesta djurfolk borde väl kunna samarbeta.
Tror nog att svaret är nej på den frågan. Alla djurfolk har inte samma värderingar som andra djurfolk eller alver.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vargmän

Inlägg av skaraborgarn »

Tror svaret är ja.

Hellre vargmän än orcher.
Hellre kattmän än dvärgar.
Hellre ankor än människor.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Vargmän

Inlägg av Snibben »

skaraborgarn skrev: 2023-05-15 08:11 Tror svaret är ja.

Hellre vargmän än orcher.
Hellre kattmän än dvärgar.
Hellre ankor än människor.
Vilka och vad är deras gemensamma mål de samarbetar för/mot?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vargmän

Inlägg av skaraborgarn »

Rent generellt så tar väl alver och vårdar naturen och vill förhindra rovdrift och förstöring. Vargmän, reptilmän och kattmän är ganska få, bygger inga samhällen som kräver resurser. Alver kanske inte gillar dem men borde ju tycka att de är bättre än människor och dvärgar som utnyttjar naturen. Sedan kanske de inte alltid har något gemensamt.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 180
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Vargmän

Inlägg av Dretski »

skaraborgarn skrev: 2023-05-15 13:07 Rent generellt så tar väl alver och vårdar naturen och vill förhindra rovdrift och förstöring. Vargmän, reptilmän och kattmän är ganska få, bygger inga samhällen som kräver resurser. Alver kanske inte gillar dem men borde ju tycka att de är bättre än människor och dvärgar som utnyttjar naturen. Sedan kanske de inte alltid har något gemensamt.
Jag instämmer helt i detta. Alverna är inte korkade, och de inser att alla raser måste överleva. Reptilmän vet jag ingenting om än, men åtminstone kattmän och vargmän känns inte som exploaterande raser. Vare sig det nu blir vargmän eller kattmän här i slutänden så är det rimligt att man tillåts leva ett naturligt liv i fred och i gengäld håller stammen i hårda tyglar. Naturlig rovdrift djur emellan är trots allt ingenting alverna bekymrar sig över och skogens djurliv mår bra av symbiosen. Fisket i sjöarna är dessutom välmående och ej exploaterat, nästan uteslutande består det av lågteknologiskt metande och harpunfiske som tillåter regenerering av fiskbeståndet i naturlig takt. Eventuella människor och andra exploaterande raser hålls med andra ord effektivt i schack utan att de i historien hårt sargade alverna i Sivoa behöver ta speciellt stora risker med sina egna liv (eller ens visa sig) vid gränsbevakning, och alla lever nöjda med upplägget. Man använder även trä som material för den lilla byggnation som faktiskt sker, men då uteslutande naturligt fallna träd efter uråldriga avtal med Sivoas alver, och den teknologiska nivån är så pass låg att behovet är nästan obefintligt.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Vargmän

Inlägg av gtjorgo »

Ytterligare ett perspektiv är ju att sivoa är enormt. Jag misstänker att vare sig alver eller djurfolk här lever särdeles centralt inordnade utan lever i en uppsjö skilt organiserade samhällen.
Alverna i Sivoa upplever jag vara en kulturgrupp snarare än ett rike. Sivoa är inte som Landori, med en styrande kung. Jag ser mer amazonas olika stammar som förebild. Alverna lär dock vara mindre krigiska internt (och externt) än vad människor på tellus någonsin förmått.
För djurfolken lär dessa ha ännu fler olika skillnader än alverna. Vissa är nära vissa alvsamhällen medan andra är fientligt inställda.

Tänker jag:-)

Sivoa är som sagt gigantiskt och ganska sparsamt populerat Här finns plats för både reptilfolk, kattmän och vargmän etcetera vid sidan av alver och människor om vi vill.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Vargmän

Inlägg av Mikael »

Det är riktigt ;) att det är kattmän och inte vargmän som finns i Sivoa, och i andra delar av Morginnerdjungeln. Svarta panterlika, småväxta fläckiga, och äkta leopardmän.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Vargmän

Inlägg av gtjorgo »

Kan det inte finnas både vargmän och kattmän? Mest med tanke på ytan dvs. Vargar finns ju även i varmare klimat så det bör kanske inte vara omöjligt?
men Kattmän, absolut! :D
Skriv svar