KAP 17. EKONOMI & UTRUSTNING

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

KAP 17. EKONOMI & UTRUSTNING

Inlägg av Alendor »

Jag är mycke för att pilla ihopp utrustning och gillar att köpa alltmöjligt som kanske inte är till någon nytta rent speltermiskt men skapar lite karaktär.

Min harmonis va tex även en kock så då köpte jag såklart en massa prylar för matagning, kastruller, pannor, kitar kryddor mat av alla det slag. Problemet är ju att man inte har använning för det ocfta, det tar plats och kräver mer än en häst för att få med sig allt, ibland kanske även en kärra. Sen tar det även tid att sitta och plocka ihop allt för att sedan aldrig användas för att dom andra spelarna eller SL inte bryr sig.

Sen finns ju även problemen med vilken utrustning man har med sig, kan ha med sig och behöver. Enkla saker så som rep, mat, sovfäll, ett tällt eller något. Hur bär man med sig allt och var förvaran men det? Hur mycke kan man bära med sig om man ska ner i en grotta? Vad behöver man om man ska ge sig ut på Marjuras snöiga glaciärer? Hur bor man i en stad och vad gör man?

En liten idé jag har är följande:
Mycket är inspirerat av White-Wolfs system med Resources och även Matiné.
Det hela bygger på att man får en Resurssiffra som beror på vilket Sociallt Stånd man tillhör. Det bör finnas iaf 5 olika SS så det bir lite variation.

Adel 5
”Klass 4” 4
”Klass 3” 3
Äventyrare (normalt) 2
Egendomslös 1

Är man i en stad och till hör ”Klass 4” så tar man in på det finare värdshuset, han har tillgång till ett bad, får bra mat och kanske även barberare kommer till rummet. Utrustningen man har är av högra kvalité, man har säkert en packhäst eller två som bär all utrustning (inkl det stora tältet med en säng). Detta är inget man behöver betala för dom pengar man sparat in av Äventyrandet eller kanske Startkapitalet utan detta får man automatiskt, man har helt enkelt tillggarna.
Vill man sen har speciell utrustning, saker av ypperlig kvaité, dvärgsmide, Mithril i liknande så får man betala för det som vanligt, Resurssiffran gäller enbart vardagsföremål föremål, du kan heller inte köpa en extra häst till en kompis.
Tillhör du sen klassen ”Äventyrare” så kanske du får nöja dig med det lite mer skabbiga värdshuset, delat rum och lättare måltider. Utrustningen du har är av Normal kvalite, du kanske har lite pengar över till någon glädjeficka när du kommer till en stad men inte mycke mer än det.
När det gäller utrustning so kan det finnas färdiga ”packet” för tex Arktiskt klimat,Grottklättraren etc.
Det bör även finnas Startpacket som man får från början som är baserade på uppväxt och Yrke. Du får de redskap du behöver för dit yrke, Krigaren får vapen och en rustning, tjuv får en lättare rustning, ett litet vapen och dyrkar och dyligt, en Alkemist får kanske ite akemisk utrustning och et sett att fytta runt den (en pack häst/mula).
Senast redigerad av Alendor den 2011-08-10 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jo, jag har också tänkt lite i de banorna. Resources förekommer ju i t ex Burning Wheel, där det används ungefär som vilken färdighet som helst (med olika SG). Om vi kör med Resurser så borde vi ha samma skala som för övriga färdigheter. Man kan tänka sig att Resurser baseras på RPn sociala stånd, valda Livsvägar och eventuella Livsvägshändelser. Efter att ha gått igenom ett antal Livsvägar så har man alltså en summa Resurspoäng som man utnyttja till både Startpaket och allt möjligt annat under spelets gång.

Man kan tänka sig att man slår ett tärningsslag (med olika SG) för att se om man lyckas skrapa ihop de medel som krävs för t ex en veckas sjukvård, ett bättre svärd, köp av en stridshäst eller ett litet kustskepp, etc. Det kan också tänkas att man kan bistå varandra när det ska slås för Resurser.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ska då varje pryl ha en SG eller ska det mer delas upp i kategorier?
Vapen, Riddjur, Husrum etc?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Ska då varje pryl ha en SG eller ska det mer delas upp i kategorier?
Vapen, Riddjur, Husrum etc?
I själva kapitlet om Resurser hade jag bara tänkt ge lite exempel på föremål, tjänster, etc, och deras SG. I Utrustning så får vi lista typiska föremål och ange deras SG, gärna kategoriserat.

Men det finns fler varianter av hantera Resurser på. I Burning Wheel så slås det ju slag för Resources hela tiden, oavsett föremålets SG. I andra rollspel jag har tittat på så har man ett visst värde i Resurser. Utrustning och liknande har också ett värde i Resurser. Har något man vill köpa lägre nivå än ens värde i Resurser så antas man ha råd med det. Inga slag krävs, förutom om man börjar spendera hej vilt och hamstra föremål med ett visst värde.

Är värdet på grunkan högre än RPns Resurser så krävs det tärningsslag. Dessutom sänks rollpersonens Resurser, vanligen temporärt. Vissa föremål har man dock inte råd med alls, om man inte skaffar ett högre värde i Resurser.

Vi kan ju försöka plocka det bästa vi kan från olika rollspels regler kring Resurser. Jag tycker det finns några saker vi bör försöka se till att ha med:

1. Det bör finnas en maxgräns för vad man kan kosta på sig. En bonde bör ju aldrig att ha råd att köpa en karack.

2. Det ska finnas möjlighet att höja Resurser eller få värdet sänkt, både temporärt och permanent.

3. Det bör finnas hinder för att en person med Resurser 10 hamstrar föremål och liknande med Resursnivå 10.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Några av de rollspel jag kikat lite på som har Resurser är dessa:

World of darkness, Burning wheel, Reign, Trail of Cthulhu och Diaspora. Usagi Yojimbo och True D20 ska ha liknande system, men jag har inte hunnit titta på det.

Om det är något rollspel ni vill kika på så har jag en hel drös med rollspel som pdf:er (typ 69 GB med engelska rollspel, plus många svenska).
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag har bara spelat World of Darkness och där har man ju råd om man har samma eller högre nivå men man kan ju inte köpa allt.

Men i dom spelen så är ju inte utrustning nå man igentligen behöver pyssla med, iaf inte Vampire men i spel som Aeon (Trinity) kan det ju va lite mer använbart. I båda är det SL som bestämmer om man kan få tag på det, är det vanliga föremål så brukar det inte va nå problem men är det mer speciell utrustning så krävs Backgrounds som dom har där men i ER kan det ju va et färdighetsslag för att kunna hitta föremålet.

Sen handlar det ju om andra saker, även om man har resurser att köpa en Rustning i mithrill så är ju inte chansen stor att det finns någon som kan göra det eller har material för det där man befinner sig.

Det jag vill med systemet är ju att få bort sådant småpill va vanliga saker så som husrum och annat. Gör jag en Adling eller nå annan v dom högre klasserna så vill man ju gärna leva lite lyx när man är i en stad och kanske ha det lite extra när man är på resande fot utan att behöva spara en massa silver o guld från äventyrandet eller Slå fram i början.
För mig handlar det mer om karaktären en att köpa en massa pryar, speciala prylar måste man ju fortfarande betala för med mynt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:
Det jag vill med systemet är ju att få bort sådant småpill va vanliga saker så som husrum och annat. Gör jag en Adling eller nå annan v dom högre klasserna så vill man ju gärna leva lite lyx när man är i en stad och kanske ha det lite extra när man är på resande fot utan att behöva spara en massa silver o guld från äventyrandet eller Slå fram i början.
För mig handlar det mer om karaktären en att köpa en massa pryar, speciala prylar måste man ju fortfarande betala för med mynt.
Vi är helt överens. Det skulle vara skönt att få bort småpillet med mynt varje gång RPna tar in på något skabbigt värdshus eller låter en skoflickare sula om deras skor.

Abstrakta rikedomssystem passar riktigt bra i spelvärldar där rollpersonerna t ex har en fast bas någonstans, en organisation, en fast inkomst och liknande. Men den typiske äventyraren i gamla Drakar och Demoner hade ju en tämligen kringflackande livsstil med fluktuerande tillgångar. Sedan har vi de spelare som gillar att samla pengar på hög av olika anledningar. De gillar iallafall att se hur deras kontanta rikedom växer. Vi måste få vårt abstrakta system till att bli någorlunda heltäckande. Det måste kunna hantera funna skatter, t ex.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Abstrakta rikedomssystem passar riktigt bra i spelvärldar där rollpersonerna t ex har en fast bas någonstans, en organisation, en fast inkomst och liknande. Men den typiske äventyraren i gamla Drakar och Demoner hade ju en tämligen kringflackande livsstil med fluktuerande tillgångar. Sedan har vi de spelare som gillar att samla pengar på hög av olika anledningar. De gillar iallafall att se hur deras kontanta rikedom växer. Vi måste få vårt abstrakta system till att bli någorlunda heltäckande. Det måste kunna hantera funna skatter, t ex.
Pengar sammlas fortfarande på hög och med dom kan du ju köpa sådant som är över din Klass/resursnivå. Jag tänkte mig att Resursnivån är nå du får av sitt Socialastånd och kan enbart höjas om dit SS ökas på ett eller annat sätt.

Men visst, i Krilloan kan man ju få ett hus men frågan är ju om ens Resurser ökar pga det? (om man inte säljer).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev: Abstrakta rikedomssystem passar riktigt bra i spelvärldar där rollpersonerna t ex har en fast bas någonstans, en organisation, en fast inkomst och liknande. Men den typiske äventyraren i gamla Drakar och Demoner hade ju en tämligen kringflackande livsstil med fluktuerande tillgångar. Sedan har vi de spelare som gillar att samla pengar på hög av olika anledningar. De gillar iallafall att se hur deras kontanta rikedom växer. Vi måste få vårt abstrakta system till att bli någorlunda heltäckande. Det måste kunna hantera funna skatter, t ex.
Pengar sammlas fortfarande på hög och med dom kan du ju köpa sådant som är över din Klass/resursnivå. Jag tänkte mig att Resursnivån är nå du får av sitt Socialastånd och kan enbart höjas om dit SS ökas på ett eller annat sätt.

Men visst, i Krilloan kan man ju få ett hus men frågan är ju om ens Resurser ökar pga det? (om man inte säljer).
Jag skulle vilja att Resurser baseras både på Socialt stånd och på valda Livsvägar. Anställningar under spelets gång kan också påverka värdet. En trubadur kanske är Egendomslös med extremt lågt värde i Resurser. Samma trubadur kan dock få tjänst hos självaste regenten (om han är skicklig nog dvs) och därmed öka Resurser.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag vet inte om jag tycker resurser låter som en bra plan. Jag skulle gärna vilja se något mellanting nämligen.

Har du en viss "resursnivå" så behöver du kanske aldrig räkna pengar som är under den nivån.

(nu leker jag med påhittade siffror)

Adelsmannen Knösqvist har resursnivå 7 (som är ganska rikt)
Ska han köpa nya tofflor på hjon-torget så behöver han inte betala för det.

Råttberth däremot har endast resursnivå 2 och måste därför stryka pengar för samma tofflor.

Typ nån sorts tabell

Resursnivå 10 (Behöver nog aldrig stryka pengar)
Resursnivå 9
Resursnivå 8
Resursnivå 7 (Behöver inte stryka pengar för sådan som kostar 200 silvermynt eller mindre)
Resursnivå 6 (Behöver inte stryka för det som kostar 50 sm eller mindre)
Resursnivå 5
Resursnivå 4
Resursnivå 3
Resursnivå 2 (Behöver inte stryka pengar för det som kostar 5 km eller mindre.)
Resursnivå 1

----

Alternativ två är att man inte BRYR sig om små tramsiga summor som skoputsare, en öl på värdshuset eller ett äpple på torget! :)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:Jag vet inte om jag tycker resurser låter som en bra plan. Jag skulle gärna vilja se något mellanting nämligen.

Har du en viss "resursnivå" så behöver du kanske aldrig räkna pengar som är under den nivån.

(nu leker jag med påhittade siffror)

Adelsmannen Knösqvist har resursnivå 7 (som är ganska rikt)
Ska han köpa nya tofflor på hjon-torget så behöver han inte betala för det.

Råttberth däremot har endast resursnivå 2 och måste därför stryka pengar för samma tofflor.

Typ nån sorts tabell

Resursnivå 10 (Behöver nog aldrig stryka pengar)
Resursnivå 9
Resursnivå 8
Resursnivå 7 (Behöver inte stryka pengar för sådan som kostar 200 silvermynt eller mindre)
Resursnivå 6 (Behöver inte stryka för det som kostar 50 sm eller mindre)
Resursnivå 5
Resursnivå 4
Resursnivå 3
Resursnivå 2 (Behöver inte stryka pengar för det som kostar 5 km eller mindre.)
Resursnivå 1

----

Alternativ två är att man inte BRYR sig om små tramsiga summor som skoputsare, en öl på värdshuset eller ett äpple på torget! :)
Det är ju precis detta jag försöker få fram som min ide men har tydligen misslyckat =). Har du Resursnivån så behöver du inte betala med dom mynt du sammlat på dig men har du inte så måste du göra det.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kanon! Skulle du vilja sätta dig in mer i utrustningen Alendor. Minns att du var ganska bra på sånt! :)

Är vi överens om att vi vill köra med resursnivåer enligt ovanstående förslag?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Varför inte ha Resursnivå i samma skala som FV normalt är (0 - 20)? Om man kombinerar ett abstrakt tänk kring Resurser med mynt, blir det inte pill med mynt ändå när greve Morgondase ska köpa sina svindyra attiraljer? Blir inte den enda skillnaden bokföringsmässigt mellan greven och Landsstrykar-Lasse att de pillar med olika myntsorter?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Varför inte ha Resursnivå i samma skala som FV normalt är (0 - 20)? Om man kombinerar ett abstrakt tänk kring Resurser med mynt, blir det inte pill med mynt ändå när greve Morgondase ska köpa sina svindyra attiraljer? Blir inte den enda skillnaden bokföringsmässigt mellan greven och Landsstrykar-Lasse att de pillar med olika myntsorter?
Jag tycker att 1-7 räcker då det är samma som Svårighetsgrader och sen antalet klasser som finns (om det nu blir 7 klasser?).

Är du adel så kan du köpa din dyra Stridshäst (om det finns att hitta där man är såklart) men är du en vanlig äventyrare så får du kolla i den Börs om du har mynt nog för det.
Det jag vill ha bort är att när man kommer in i en Stad och är av högre klass så ska du inte behöva dra bort o pilla med mynt för att ha råd med ett bra Värdshus utan du har helt enkelt det. Med är du igen den där Äventyraren så får du igen kolla i Börsen efter mynt men nöjer du dig med ett vanig delat rum så är det bara o spela vidare. inge snack om mynt eller om man har råd.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

http://www.gamemill.se/rpg/drakar/utrustning/
Får väll anpassas och läggas till en kollumn för resurser och sen måste ju vapen och rustningar göras om helt.
Men ja antar att den ska göras i InDesign?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar