Magiker och vapen?

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av skaraborgarn »

Ungefär så. Många vapen kan göras av andra material.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av gtjorgo »

Hos oss var det viktigt att armarna inte var hindrade när trollkarlen skulle vifta fram besvärjelser. Hade man betungande rustningsdelar (som givetvis inte fick vara i järn) fick man minus på CL. Mellan -1 och -4 ungefär beroende på skrymmandegrad där minus ett kom vid läderskenor och minus fyra vid fjällpansarärmar (i brons).
Undantag var ju exempelvis symbolister som endast behövde aktivera sina alster samt röstmagiker, drakmagiker och stavmagiker vilka hade andra medium än handrörelser.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av Fafnir »

skaraborgarn skrev: 2022-02-02 06:52 Om magi är extremt sällsynt borde folk reagera rejält när de träffar en magiker.
I mina kampanjer ja. Det är ju olika hur olika spelgrupper vill uppleva världen. Vissa gillar magiker som allmängods. Animister säljer tjogtals med enkla bandage till arméer med en Hela E1 + Sigil. Meddelanden skickas medelst Rikta brevduva från kurirservicen i varje samhälle med mer än 20 invånare. Varje bondson har minst ett förtrollat mithrilsvärd. Vilket är tur, för demonfurstar attackerar landet oftare än vad ebb och flod avlöser varandra.

Andra har magi som bara ett rykte eller en legend i mytisk historia. En RP som öppet visar magi riskerar lika gärna bli avgudad som ett högre väsen som förföljd, misshandlad, avrättad, sen bränd på bål och avrättad igen. Och för säkerhets skull ingjuten i ett järnblock och sänkt i en vulkan.

Vi var nånstans mittemellan. Men de flesta magiker skyltade inte öppet med sitt värv då det var svårt att förutse utgången. Magiska vapen var överlag extremt sällsynta och exempelvis mithril nästan lika sällsynt. De flesta samlade inte på järnfilspån som antimagikerstuff. Främst för att de inte ens var helt säkra på att magi fungerade eller existerade. Däremot gärna en järnspik i skon, en järnkniv i dörrsockeln etc. Förr att hålla ev magi och oknytt borta. De visste inte om det fanns, och om det fanns så visste de inte om föremålet skyddade. Eller hur/varför. Men…farfar, om än dement, visste ju mkt om det mesta och Hade minsann gått ed på att både troll, jättar, trollkarlar och magi fanns och kunde vända uppochner på din värld på ett ögonblick. Om du inte hade en spik i skon. Better safe then sorry?

Vi körde ofta nästan grisodlarfantasy som plötsligt kunde övergå i episka kampanjer.

Also. I en hyfsat marknära kampanj i Aidne med Häxmästaren som antagonist. Kung, kyrka, bönder och alla inser det stora hotet med den onda magikern som binder svartfolksstammar till sitt namn, förbannar sina motståndare, skickar ondväder och farsoter. Hur ska RP kunna möta denna övermäktiga onda magiker? I kampanjen forskas, letas motmedel på magikerakademierna i värsta Supernatural style. Sedan, åtskilliga veckor och guldmynt senare, beväpnade med järnfilsspån, alvspeglar, gravjord från oäkta prinssöner etc etc så börjar själva angreppet. Visst vore det lite coolt då om häxmästaren bara visade sig vara en vanlig dödlig med brutalt god ledarskap, karisma och taktik? Att alla rykten om ond magi var just bara rykten och vidskepelse? Att järnfilsspånen och de semimagiska motmedlen är precis lika effektiva dom de hade varit mot Stalin, Hitler, Napoleon, Usama bin Laden annan historisk eller nuvarande ledare för land, diktatur eller militär styrka? Mkt utrymme för fortsatt intressant rollspel.

Frydur :Ha! Jag slog 1! Jag kastar mig ut ur skuggorna och skickar min påse med järnfilsspån, vigvatten och Skraetningd gravjord på honom! Segern är vår!

SL: Du träffar. Mannen är nu täckt av smuts. Han ser först förvånad ut. Sen syns en växande irritation när han söker dig med blicken.

Frydur: Vänta? Börjar han inte smälta?

SL: Nope. Hans ögon glöder av hat när hans blick faller på dig…

Frydur: Ehhhh…. Han tycks inte heller lida av outsägliga plågor? Uppblommande bölder? Plötsliga kaskadkräkningar? Självantändning?…

SL: Inget tyder på det. Hans livvakter tycks nu ha kommit över överraskningen och kastar sig mot dig…,

Frydur: Skit…..

(Resten av gruppen dolda i närheten;)
Ok, stryk gravgast, magisk hämnare och Wódunsvuret halvtroll. Tillbaka till anteckningarna. Frid över Frydurs minne..,
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Magiker och vapen?

Inlägg av skaraborgarn »

"I mina kampanjer ja. Det är ju olika hur olika spelgrupper vill uppleva världen. Vissa gillar magiker som allmängods. Animister säljer tjogtals med enkla bandage till arméer med en Hela E1 + Sigil. Meddelanden skickas medelst Rikta brevduva från kurirservicen i varje samhälle med mer än 20 invånare. Varje bondson har minst ett förtrollat mithrilsvärd. Vilket är tur, för demonfurstar attackerar landet oftare än vad ebb och flod avlöser varandra."

Jag gillar magi och krämar på en hel del. Kan man acceptera att det finns ankor, demoner och drakar då kan man gott acceptera tanken på att magi finns och används i stor utsträckning. Det kan också förklara varför fantasy världar ofta ligger på ganska låg teknisk nivå i flera år tusenden. Man behöver inte uppfinna något för magi finns ju.

däremot kan jag vända mig emot att alla SLP magiker alltid är urmäktiga och har skyhöga skolvärden. Lite trist om man läser något äventyr och magikern kan alla besvärjelser och ritualer i sin skola och har 40 minus skolvärde i alla besvärjelser. Varför ska en nekromantiker bemöda sig om att ha skolvärde 38 i BESUDLA? Så kul är det väl inte att smutsa ner vatten?

däremot borde man försöka ha med magiker som inte är fullt så mäktiga, i alla fall då och då. De flesta stadsvakter/stråtrövare/orcher rollpersonerna kommer i strid med har FV runt 10 eller 12 och inte FV 20.

Gör man en rollperson med EDD regler så är denne inte mäktig även om denne börjar som medelålders eller gammal då magi kostar. Gör en rollperson som är nekromantiker och börjar som ung så har denne inte några besvärjelser att komma med då de mest användbara kostar mycket att lära sig.
Skriv svar