Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Alver

Inlägg av gtjorgo »

En känsla jag har är att Alverna uppe i Kard, som varit i konflikt med sin omgivning nästintill permanent, återvinner en stor del vapen från fallna fiender, vilka de än månde vara. Jag kan till och med tänka mig att man plundrar malmtransporter relativt ofta för att komma åt vapen.

I Landori kanske man är mer konservativa? De har ju inte heller samma täthet i konflikter med sin omgivning som jag förstår det? Då kan du sitta med din finfina spjutspets i några decennium utan att du behöver göra ett byte. :)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Alver

Inlägg av skaraborgarn »

Alver kanske skaffar fram metaller genom att snällt be Moder Jord?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Alver

Inlägg av Albrekt »

birkebeineren skrev: 2022-01-06 14:33Kan vi formulera en wikitext med denna information?
OK. Ska försöka. Att passa in under "Samhälle" i "Alver" artikeln, kanske? Som en inledning till "Styresätt", liksom?
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Alver

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev: 2022-01-07 03:23OK. Ska försöka. Att passa in under "Samhälle" i "Alver" artikeln, kanske? Som en inledning till "Styresätt", liksom?
Samhälle borde bli bra. Kanske även något under Teknologi och/eller Militär?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Alver

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-01-06 23:21 En känsla jag har är att Alverna uppe i Kard, som varit i konflikt med sin omgivning nästintill permanent, återvinner en stor del vapen från fallna fiender, vilka de än månde vara.
Så kan det vara.
gtjorgo skrev:Jag kan till och med tänka mig att man plundrar malmtransporter relativt ofta för att komma åt vapen.
Kanske malmtransporter mellan vättarnas gruvor uppe i norra Kard och riket Orxygg ner till Röda Månens orcher i södra Kard?

Men det har även sagts att konflikten mellan alver och dvärgar är extra våldsam i Kard. Fast regelbundna plundringsr från alvernas sida låter kanske lite extremt?

gtjorgo skrev:I Landori kanske man är mer konservativa? De har ju inte heller samma täthet i konflikter med sin omgivning som jag förstår det? Då kan du sitta med din finfina spjutspets i några decennium utan att du behöver göra ett byte. :)
Alverna i Landori är nog lite filosofiskt lagda än deras fränder uppe i Kardskogen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Alver

Inlägg av Mikael »

Det där med malmtransporter tycker jag är tveksamt. I de flesta fall torde malmen omvandlas till metall på plats eller i närheten, undantaget dvärgar möjligen. Kanske metall i tackor kan transporteras mellan samhällen, men jag tror snarare det rör sig om färdiga produkter, åtminstone när vi talar om svartfolk. Så kardalver knycker vapen från fienderna, renar metallen med Moder Jords hjälp och smider om till nya vapen?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Alver

Inlägg av Snibben »

Håller med Mikael här. Att omvandla malm till färdig metall kräver dessutom ved eller kol, vilket känns som lite antialviskt mot det vi skrivit.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Alver

Inlägg av skaraborgarn »

Äter alver rått kött?
Frågan är motiverad då träd behövs för att tillaga mat.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Alver

Inlägg av Albrekt »

skaraborgarn skrev: 2022-01-07 14:14 Äter alver rått kött?
Frågan är motiverad då träd behövs för att tillaga mat.
Precis som djurkött så är trä en förnybar resurs som kan skördas och användas i harmoni med Tevatenu, så länge man vet vet vad man gör. Och det vet alla alver. :wink:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Alver

Inlägg av gtjorgo »

Mikael skrev: 2022-01-07 12:00 Det där med malmtransporter tycker jag är tveksamt. I de flesta fall torde malmen omvandlas till metall på plats eller i närheten, undantaget dvärgar möjligen. Kanske metall i tackor kan transporteras mellan samhällen, men jag tror snarare det rör sig om färdiga produkter, åtminstone när vi talar om svartfolk. Så kardalver knycker vapen från fienderna, renar metallen med Moder Jords hjälp och smider om till nya vapen?
Ja det kanske är den rimligare varianten:-)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Alver

Inlägg av skaraborgarn »

Albrekt skrev: 2022-01-07 15:17
skaraborgarn skrev: 2022-01-07 14:14 Äter alver rått kött?
Frågan är motiverad då träd behövs för att tillaga mat.
Precis som djurkött så är trä en förnybar resurs som kan skördas och användas i harmoni med Tevatenu, så länge man vet vet vad man gör. Och det vet alla alver. :wink:
Eftersom alver inte blir sjuka så kan de mycket väl äta kött rått. Trikiner och mask drabbar dem inte.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Alver

Inlägg av Mikael »

Fast tillagat kött smakar bättre och mer näring kan urlakas.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Alver

Inlägg av skaraborgarn »

Får inte grottalver bygga ut grottan de bor i om den blir för trång eller blir Moder Jord vred då?
Hatar Moder Jord alla livsformer som brukar jord, bryter malm och gör det minsta klimatavtryck?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Alver

Inlägg av Mikael »

skaraborgarn skrev: 2022-01-11 16:13 Får inte grottalver bygga ut grottan de bor i om den blir för trång eller blir Moder Jord vred då?
Hatar Moder Jord alla livsformer som brukar jord, bryter malm och gör det minsta klimatavtryck?
Ja det får de och hon blir inte vred.
Nej det gör hon inte.
Det är syftet vid bruket av naturen som avgör om det förargar Modern eller ej. Sedan söker alverna ett tillvägagångssätt som de anser minst förändrar Modern. Dvärgar bryter malm och skövlar skog för att bygga skatthögar (jojo annat med), det är inte ok. Utöka lägenheten med ett rum när barnen blivit större ok.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Alver

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-01-07 17:14
Mikael skrev: 2022-01-07 12:00 Det där med malmtransporter tycker jag är tveksamt. I de flesta fall torde malmen omvandlas till metall på plats eller i närheten, undantaget dvärgar möjligen. Kanske metall i tackor kan transporteras mellan samhällen, men jag tror snarare det rör sig om färdiga produkter, åtminstone när vi talar om svartfolk. Så kardalver knycker vapen från fienderna, renar metallen med Moder Jords hjälp och smider om till nya vapen?
Ja det kanske är den rimligare varianten:-)
Vi kan låta det handla om alver som ibland attackerar vapentransporter mellan Orxygg och Röda Månen. Om vi då kan tänka oss handelskontakter mellan dessa två svartfolkskulturer?

Angående alverna i Kardskogen så står det i EASL under Jorduashur att det finns något i skogen som måste skyddas. Vad detta är avslöjas inte och det är nog heller inte tänkt att någon annan än alverna vet men det spekuleras om en helig plats för Tevatenu. Detta kan vara en stor anledning till kardalvernas "krigerska" beteende.
Skriv svar