Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Ankor

Inlägg av Fafnir »

Kortfattat; Ankor kan lära sig magi rent fysiskt/psykiskt. Det är mkt mer ovanligt att vita ankor lär sig magi än människor. Det är mkt mer ovanligt att svarta ankor lär sig magi än vita ankor. Det är mkt mer ovanligt att bruna ankor lär sig magi än svarta ankor.

Skaraborgarn; om du vill ha rp eller slp ankor som kan magi så är det alltid ok. Här handlar det mest om vad som är norm baserat på hur vi tolkar och vidareutvecklar källorna :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ankor

Inlägg av skaraborgarn »

En del anser ankor är något dåligt skämt en pinsamhet från 80 talet. Andra att ankor är själva grejen med drakar och demoner. Visst det behöver inte vara med ankor i alla äventyr men att försöka ta bort dem är fel enligt mig. Ska jag någonsin spela mer så ska jag vara anka.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Ankor

Inlägg av anders »

Wolfhart skrev: 2022-03-29 14:57 Hur var det, är ankorna en del av arvet från ursprunget Basic Roleplaying? Finns det någon humanoid varelse som är unik för vårt Drakar och Demoner?
Ja, vi fick ankorna på köpet från världen Glorantha (Runequest). Där hette de "Durulz."
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ankor

Inlägg av skaraborgarn »

anders skrev: 2022-03-29 22:50
Wolfhart skrev: 2022-03-29 14:57 Hur var det, är ankorna en del av arvet från ursprunget Basic Roleplaying? Finns det någon humanoid varelse som är unik för vårt Drakar och Demoner?
Ja, vi fick ankorna på köpet från världen Glorantha (Runequest). Där hette de "Durulz."
Alltid tyckt det är kul med ankor men aldrig fattat varför de var med fram tills nu. Tack så mycket nu kan jag dö nöjd! :lol:
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Ankor

Inlägg av Wolfhart »

anders skrev: 2022-03-29 22:50
Wolfhart skrev: 2022-03-29 14:57 Hur var det, är ankorna en del av arvet från ursprunget Basic Roleplaying? Finns det någon humanoid varelse som är unik för vårt Drakar och Demoner?
Ja, vi fick ankorna på köpet från världen Glorantha (Runequest). Där hette de "Durulz."
Tack, så var det ja! Första framträdandet i DoD i svarta boxens regelbok 1984, och sedan dess ikoniska för Äventyrsspels Drakar och Demoner. Men alltså inte unika, inte som ex. karkionen som jag aldrig sett någon annanstans! Inte direkt överanvänd i DoD heller, kommer bara på tre st: från Kandra, Marsklandet och Kristalltjuren.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ankor

Inlägg av skaraborgarn »

Wolfhart skrev: 2022-03-30 11:10
anders skrev: 2022-03-29 22:50
Wolfhart skrev: 2022-03-29 14:57 Hur var det, är ankorna en del av arvet från ursprunget Basic Roleplaying? Finns det någon humanoid varelse som är unik för vårt Drakar och Demoner?
Ja, vi fick ankorna på köpet från världen Glorantha (Runequest). Där hette de "Durulz."
Tack, så var det ja! Första framträdandet i DoD i svarta boxens regelbok 1984, och sedan dess ikoniska för Äventyrsspels Drakar och Demoner. Men alltså inte unika, inte som ex. karkionen som jag aldrig sett någon annanstans! Inte direkt överanvänd i DoD heller, kommer bara på tre st: från Kandra, Marsklandet och Kristalltjuren.
Karkionen är Anders Blixt pappa till. Men det är väl inte så många äventyr med ankor som SLP heller?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ankor

Inlägg av skaraborgarn »

Bild på en svartanka som troligen är magiker: https://www.pinterest.ca/pin/657807089336483048/
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Ankor

Inlägg av Wolfhart »

skaraborgarn skrev: 2022-03-27 10:22 Förstår inte varför en del inte vill att ankor ska kunna magi? Vättar kan magi, vem släpper in ett vätte vid en magikerakademi?
Att även ankor kan magi tycker jag är helt okej. Som hos alla andra folkslag som kan magi är det ganska ovanligt men det sker.
Wolfhart skrev: 2022-03-27 13:03 Vid sidan av kulturellt betingade avgränsningar så finns ännu en möjlig delförklaring: ankorna beskrivs i alla källor som synnerligen temperamentsfulla (t.ex. bärsärksvärde 3 i Expert vilket är högre än för orcher!), och det är inte alltför långsökt att anta att detta förenar sig illa med den disciplin och självkontroll som krävs av en framgångsrik magiker.

Diskussionen om ankors ev. magiska kunnande kan dessutom breddas till andra "djurfolk" såsom kattmän och vargmän som inte heller räknas bland de magikunniga folken i Magiboxen. Råttmän är där ett undantag med möjlighet att lära sig från tre olika magiskolor (animism, illusionism, mentalism).

Slutligen så finns det i senare källor en helt annan syn på ankor och magi: i Kaos Väktare från 1993 beskrivs magi som "en väl utvecklad konstart bland ankor", dock inte demonologi p g a tidiga misslyckade försök samt "den särskilda hänsynslöshet demoner visar ankor".
skaraborgarn skrev: 2022-03-28 13:40 Förslag:

Svarta ankor få kan magi. Men en och annan intelligent och målmedveten kan lära sig magi främst då havsmagiker, elementarmagiker gärna då vatten och vind och mentalism. Svarta ankor borde kuna bli bra "pang och bom" magiker!

Bruna ankor få kanske än sällsyntare än hos de svarta? Krigsmagi, mentalism, elementarmagi eld, jord finns mycket en krigare kan använda. Kanske någon gillar illusionism?

Vita ankor få kan magi överlag men det finns fler vita ankor som kan magi än hos de övriga. Vita har ofta tålamod men också ekonomiska resurser att kunna lära sig magi. studera bokföring eller magi mycket möda i båda fallen. Här är det brett spektrum. Kan i princip lära sig alla skolor men drakmagi och demonologi är nog extremt sällsynt? Animism, elemntarmagi, illusionism och mentalism någon enstaka väljer nekromanti.
Fafnir skrev: 2022-03-28 23:18 Kortfattat; Ankor kan lära sig magi rent fysiskt/psykiskt. Det är mkt mer ovanligt att vita ankor lär sig magi än människor. Det är mkt mer ovanligt att svarta ankor lär sig magi än vita ankor. Det är mkt mer ovanligt att bruna ankor lär sig magi än svarta ankor.

Skaraborgarn; om du vill ha rp eller slp ankor som kan magi så är det alltid ok. Här handlar det mest om vad som är norm baserat på hur vi tolkar och vidareutvecklar källorna :)
Till ovanstående tidigare diskussion kan tilläggas något som jag missat i alla år: i Drakar och Demoner 3.0, gröna boxen från 1991, så står det i spelarboken s.3 följande:
"Om man väljer att använda de begränsningar som finns i Magi så kan vi dock presentera ett tillägg - ankor (Al, E, I, M, Sp, S)"
Så där har vi det från källorna! Alkemi, elementarmagi, illusionism, mentalism, spiritism och symbolism kan läras av ankor.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ankor

Inlägg av skaraborgarn »

Underbart!
Ankor kan magi och ska utföra magi!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ankor

Inlägg av gtjorgo »

Medhåll även om jag vill hävda att ankor kan lära sig även andra magiskolor men att dessa är än mer ovanliga:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankor

Inlägg av birkebeineren »

Alla ankor är tänkt tillhöra en klan enligt wikin. För svartankor är detta den viktigaste relationen och familjen kommer i andrahand. Hos vitankor och brunankor är det oftast tvärtom, familjen viktigare än klanen. Hur talrik en klan ankor kan vara tror jag inte diskuterats men förslagsvis varierar detta en hel, från jättestor med tusentals individer till ganska små med endast ett tiotal ankor. Stora klaner dock vanligare än små.

Sen funderar jag på om att en klan svartankor nästan alltid bor på samma plats men att vitankor och brunankor ofta (men inte alltid) bor lite varstans med några familjer här och några där, även om de också tillhör en klan som har sitt huvudsäte någonstans.

Hur låter detta?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ankor

Inlägg av skaraborgarn »

Svarta ankor lever ju lite runt Kopparhavet och det r väl rimligt att klanens medlemmar lever lite i olika städer runt om?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ankor

Inlägg av gtjorgo »

Jag håller med skaraborgarn här. Svarta ankor torde ha ett ”huvudsäte” någonstans (ofta längs med samkarnas kust i Sanritania eller Morälvidyn). Men man kan nog hitta släktingar från samma klan i många andra städer som man har handelsutbyte och liknande med?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankor

Inlägg av Mikael »

Vita ankor har mycket större spridning än svarta ankor som framförallt förekommer i norra Samkarna. Jag tror de svarta klanerna är större, men individerna mindre lojala. De bruna mindre klaner, mer tight hållna och mkt lojala. De vita har klaner, men bryr sig mer om sina familjer.

Varje klan har ett huvudsäte. För vita tror jag det är där den rikaste familjens säte är. De svartas huvudsäte är ofta gamla maktcentra som klanens maktfamiljer inte bryr sig om såvida det inte är de som regerar där. De brunas har ofta någon hjälte till anfader och dessa klaners huvudsäten är nästan heliga platser.

Eller?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ankor

Inlägg av gtjorgo »

Låter riktigt tycker jag
Skriv svar