Postat: 2009-09-09 09:15
Jag tycker att hela upplägget med konkurrerande världsbilder grundade i talmystik (3 resp 4 fn) är lovande och har sedan tidigare anammat den i romanen, men inte direkt utvecklat den till en grundläggande schism. En tredje, rent dialektisk bild baserad på talet 2 = sant / falskt, borde också kunna klämmas in ganska lätt. Sedan blir det lätt att spinna vidare till exempel med synkretister som ser 12 som grundläggande (3*4) eller 2*2*2*2 = 8 etc. Jag tror att det kan bli en fruktbar linje som dessutom inte har någon väsentlig motsvarighet i vår egen historia och därför kan ge fräscha uppslag. De praktiska konsekvenserna blir käbblande akademiker, hemliga sällskap, krig baserat på matematiska preferenser och stödjande magiskolor.
Jag kan nämna ett tredje förhållningssätt som en part i romanen har, nämligen att alla ovanstående indelningar är godtyckliga och leder tanken fel. Personen ifråga menar att vi inte kan fånga det höga språkets betydelse i strukturer utan att det är först i användningen som mening uppstår. (För den filosofiskt intresserade så motsvaras detta av Wittgenstein II och personen är också modellerad på Wittgenstein - överhuvud taget så kopplar jag magi till språkfilosofi i romanen vilket känns naturligt när nu tillvaron är uppbyggd av språk. Det är inte så abstrakt som det låter utan låter mig knycka konkreta argument, citat och personer ur filosofihistorien)
Jag kan nämna ett tredje förhållningssätt som en part i romanen har, nämligen att alla ovanstående indelningar är godtyckliga och leder tanken fel. Personen ifråga menar att vi inte kan fånga det höga språkets betydelse i strukturer utan att det är först i användningen som mening uppstår. (För den filosofiskt intresserade så motsvaras detta av Wittgenstein II och personen är också modellerad på Wittgenstein - överhuvud taget så kopplar jag magi till språkfilosofi i romanen vilket känns naturligt när nu tillvaron är uppbyggd av språk. Det är inte så abstrakt som det låter utan låter mig knycka konkreta argument, citat och personer ur filosofihistorien)