Kasenu & övriga Snoarskogarna

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev:I min bild av de sydnarguriska kasenerna (som gärna får ha droppar av icke-nargurisk blod i ådrorna) och även andra snoarbarbarer finns tydlig keltisk prägel. Har tidigare talat om visigoter och även filmen The Labyrinth som inspiration.

Vad har du för ideer Söderman?
En annan inspiration som fraxinus talar om är även irokesernas stamförbund under 1700talet. Jag skulle även personligen vilja ha vissa lätta "fantasy pictiska" inslag, med väderbitna kannibaler nära kusterna som håller på med lätt vrakplundring (kanske med hjälp av falska fyrar i form av vårdkasar eller dylikt då man inte är några marina fantaster), samt vilja till isolering från omvärlden (läs Zorakin),kanske som tidigare nämnt i allians med Svarta tornet (eller under ytan även nya arno?)? Inkräktare hamnar i soppkitteln om de är allt för närgågna. Detta gäller dock inte alla stammar utan endast ett fåtal.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det finns nog utrymme. Kaserna är väl av narguriskt ursprung, men övriga "snoarbarbarer" kan väl vara alla möjliga olika folk som överlevt issolerat eller?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jan Erik Söderman skrev:Sitter fortfarande och ruvar lite på idéerna men i sin korthet är det väl lite som sådant. Det ena kan vara en plats man besöker för att finna information på. Den ligger väldigt avsides så resan dit kan säkerligen innebära en hel del fara då man måste tampas med bergens svartfolk, barbarerna och en del magiska väsen av den farligare sorten. Den andra kan vara antingen centrum för skurkarna i kampanjen, även om magikerna här alltså inte är så fruktansvärt ondsinta, eller kanske troligare avlägsna mystiska uppdragsgivare till rollpersonerna som vill att dessa samlar ihop diverse olika magiska ingredienser. Hur som helst. Här är väl idéerna i korthet. Kan eventuellt utveckla dem mer när tid finnes.

Magikia Neuvin
Ligger i labyrintberget precis söder om Kaseälv (Ytterligare en biflod till Linne Flod). Detta berg råkade för länge sedan ut för en katastrof som gjorde att hela berget blev enda röra av dolda dalar, grottor och hemliga källor. I detta ligger även en uppsamlingsplats för andliga energier. Magikia Neuvin var en gång i tiden boning för riddaren Belgebon Bilger. Denne var en del av ett tidigt försök ifrån Zorakin att kolonisera snoarskogen. Tyvärr fann han det nödvändigt att dräpa de Oreader som bodde i bergen runtomkring hans boning för att kunna få kontroll över landskapet. När han gjorde detta orsakade han den katastrof som bildade Labyrintberget. Han drog också en förbannelse över sig själv, sin familj och sitt slott som gjorde att detta med tiden helt övergavs. Nyligen flyttade dock en mindre grupp av Nekromantiker, Häxor och Elementarmagiker in i slottet. Dessa har alla kopplingar till Zorakin där de har tittats på som märkliga och i vissa fall till och med förföljts. De är inte direkt onda men de är inte Etins bästa barn heller. Deras syfte är att få vara ifred med sina magistudier och att de vill samla upp de magiska komponenter och den parafernalia som finns i området i lugn och ro.

Själva slottet Belgeborg är ett riktigt kråkslott, som ligger på en väldigt klippa, med inte mindre än sex runda torn. Den inre borggården är pentagonformad med ett tempel, en rasad barrackbyggnad och en stor tjänarbyggnad. I varje hörn av gården finns det ett torn. Ett av dessa är det enorma rundtornet som för tillfället utgör magikernas boning. Det finns även en yttre betyldigt lägre belägen borggård med ytterligare ett runt torn som fungerade som porttorn innan det rasade. Den yttre borgården är fylld till bredden med giftiga svartrosbuskar, således använder sig magikerna numer av en hisskonstruktion dragen av odöda tjänare för att ta sig direkt upp i centraltornet.

Väl inne i borgen finns det gott om hemliga gångar, varav bara en bråkdel än så länge är kända för de unga nyligen hitflyttade magikerna. I alla skrymslen, vindar och vråer gömmer sig fladdermöss, kråkor och råttor. På väggarna hänger fortfarande familjeporträtt av de gamla medlemmarna av Bilgerätten. Dessa är aningen slitna och är i allmänhet målade så att de blänger på vem som än befinner sig i deras närhet. En del av målningarna döljer även titthål ifrån dolda inre gångar av olika slag.
Om de var nekromantiker och häxor så är det snarare så att de fått fly hals över huvud från Zorakin. Dels är nekromanti redan förbjudet enligt LV. Men de normalt diplomatiska och förhållandevis civiliserade och överseende Zorakerna intar en mycket oförsonlig syn på Nekromantiker eftersom Zoraker förknippar nekromanti med Svarta tornet. Och är det något som Zorakerna vill utplåna från jordens yta så är det Svarta Tornet och dess allierade. En Nekromantiker som avslöjar sig i Zorakin blir omedelbart misstänkt att vara i allians med Svarta tornet. Kyrkan bannlyser magikern och kommer att vilja "förhöra" denne. Riddare, både världsliga och kyrkliga, kommer att jaga magikern och dennes följe. Den Penniska bondebefolkningen kommer vilja lyncha nekromatikern. Och det är inget emot vad Raxorer eller Pamper kommer att göra om de får tag i honom eller henne.

Sedan så är det en väl tilltagen borg. Den måste ha varit befolkad länge med mycket invånare och soldater för att kunna vara så stor? Sannolikt utgick denna tidiga kolonisation från någon hyfsat rik och mäktig adelsman som har resurser för ett så stort projekt?

Jag har för övrigt redan så smått börjat beskriva en del av befolkningsgrupperna i Kasenuskogen i Zorakintråden. INspirationskällan var "the Six nations" i nordamerika. Zorakin har med kunglig ledning påbörjat en ny kolonisationsfas där handelsväg snarare än kolonisation är huvudsaken...än så länge.

Också att tänka på när man skissar på något nytt i Linnflodsområdet är att Brända jordens klan är en mycket mäktig maktfaktor i trakten av Linnflodens östliga källor. Dessa gillar heller inte Svarta tornet (eller Zoraker) och misstänker de att magikerna i Belgeborg har något med Svarta tornet att göra så kommer de sannolikt att angripa borgen.

Dessutom har jag för mig att det finns flera större Dvärgsamhällen i detta område också.

Och så har vi förstås Lindiskiarnarnas bosättningar i bergen. Men dessa ligger mer västerut mellan Svarta tornet och Drevedagas flodsystem. Iallafall låg de där tidigare (enligt Aidne). Det är...eller var...två bosättningar.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Som det ser ut just nu rör det sig om en blandning av olika skolor där en av dem är nekromantiker. Jag inser att han och kanske häxan har varit mer förföljda än andra tex ljusmagikern.

Ja Belgeborg är satans stort och hade nog ganska mycket invånare men dessa är alla döda sedan länge. Det har eventuellt gjorts tidigare försök att bosätta sig här tidigare men även dessa försök har dött ut. Taktiken till en början är att helt enkelt undvika upptäckt då området är bergigt och fullständigt enormt. (Hela snoarskogen och kasenu har förmodligen en större areal än Sverige). Jag har räknat på att ungefär 500 personer skulle kunna bo i och försvara borgen men just nu finns verkligen inte varken befolkningen eller logistiken för detta. Dessutom har stora delar av den rasat.

Gissningen är att Zorakierna om de fick höra om nekromantin i området skulle kunna tänkas skicka folk för att utreda. Frågan är dock om de verkligen skulle belägra området när de måste gå igenom bergen och skogen för att komma till ytterligare ett labyrintliknande berg. Känns som ett mastodontprojekt. Då är det kanske mer troligt att de skulle kunna tänkas skicka en liten dedikerad och eventuellt girig grupp äventyrare (Rollpersoner?) till området för att om möjligt ta nekromantikern av daga tillsammans med hans odöda kreationer.

Enligt kartan i Aidne så ligger det mitt i Vargmännens område. Vet inte om det är dessa som kallas för brända jordens klan. Hur som helst ligger det säkert i sagda magikers intresse att inte stöta sig med dessa.

Borgen är alltså tänkt som en äventyrsplats att antingen besöka på uppdrag av någon annan eller använda som utgångspunkt för egna äventyr i magikernas tjänst. Den är inte tänkt att vara någonting mer än en högst lokal maktfaktor som påverkar internationel storpolitik mellan de galet stora nationerna som det kryllar av på Ereb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag gillade både den ensliga borgruinen och najaderna vid älvarna (även om man fick nya vampyrvibbar av de blodsamlande munkarna. Är munkarna förresten en egen orden/tro/filosofi eller inom någon vi redan känner till?)

Sedan håller jag med Fraxinus att bakgrunden till den stora borgen kan funderas lite mer på. Var kom all arbetskraft ifrån och varför en så stor borg alls? Varför gjordes expansionen och sponsrad av vem eller vilka? Lades det ner helt efter att försöket misslyckades? Hur gick borgen under (förbannelsen) och hur länge varade närvaron? Sedan var det ju faslig tursamt för nekromantikern att borgen var pentagonformad. :wink:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Brända jordens klan påverkar hela östra aidneberget. Eller för att vara mer korrekt. Brända jordens klan har kapacitet att påverka hela Aidnebergsmassivet samt de östra delarna av Aidne inkluderat sydöstra Kasenu och nordöstra Zorakin med Fristaden.

De har bland annat angripit Zorakins östliga bergs- och skogsbygder (Hertigdömena Inberg och Salamora-officiellt). Det var sannolikt de som anföll och intog Karlsorden kloster vid sjön Anja (mer eller mindre officiellt - Äventyret Skönheten och odjuret). De har belägrat Fristaden (officiellt). De har belägrat Svarta tornet självt (mer eller mindre officiellt)!

Brända jordens klan är en av de stora svartfolksklanerna i Ereb.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mikael skrev:Jag gillade både den ensliga borgruinen och najaderna vid älvarna (även om man fick nya vampyrvibbar av de blodsamlande munkarna. Är munkarna förresten en egen orden/tro/filosofi eller inom någon vi redan känner till?)

Sedan håller jag med Fraxinus att bakgrunden till den stora borgen kan funderas lite mer på. Var kom all arbetskraft ifrån och varför en så stor borg alls? Varför gjordes expansionen och sponsrad av vem eller vilka? Lades det ner helt efter att försöket misslyckades? Hur gick borgen under (förbannelsen) och hur länge varade närvaron? Sedan var det ju faslig tursamt för nekromantikern att borgen var pentagonformad. :wink:
Det mest troliga är att det är någon av de mäktiga Hertigarna av Salamora som sponsrat projektet. Målet bör ha varit kontroll av handelsvägar via Linnfloden över Aineberget samt möjligen kontroll över malmfyndigheter.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jan Erik Söderman skrev:
Gissningen är att Zorakierna om de fick höra om nekromantin i området skulle kunna tänkas skicka folk för att utreda. Frågan är dock om de verkligen skulle belägra området när de måste gå igenom bergen och skogen för att komma till ytterligare ett labyrintliknande berg. Känns som ett mastodontprojekt. Då är det kanske mer troligt att de skulle kunna tänkas skicka en liten dedikerad och eventuellt girig grupp äventyrare (Rollpersoner?) till området för att om möjligt ta nekromantikern av daga tillsammans med hans odöda kreationer.

Enligt kartan i Aidne så ligger det mitt i Vargmännens område. Vet inte om det är dessa som kallas för brända jordens klan. Hur som helst ligger det säkert i sagda magikers intresse att inte stöta sig med dessa.
Inte gissning! Jag kan garantera att Zorakerna kommer att försöka "utreda" rykten om nekromanti i detta område. Det sista Zorakerna skulle önska i Aidnebergen är ett Svarta tornet 2 i östra ändan av Aidnebergen. Om man upptäcker nämnda verksamhet i borgen eller om den första patrullen zorakerna skickar iväg "försvinner" vid sitt försök att undersöka om ryktet, lär Zorakerna skicka minst ett av Regaliegardena (vardera ca 5000-6000 man elitinfanteri, om man räknar in bågskyttar och tross) samt kanske några hundra upp till 1000 riddare och knektar för "vidare utredningar".

Följet av riddare etc kan bli stort då tanken på ett krig mot ett "Svarta tornet light" skulle liva upp de mest försoffade riddare.

Detta blir hur som helst följden OM inte magikerna uppe i sin borg kan övertyga Zorakernas förtrupp att de har "goda" avsikter eller ännu bättre.....att de kan hjälpa Zorakerna att "ta i tu" med Svarta tornet. En möjlighet som magikerna har är om de på något sätt kan alliera sig med Brända jordens klan (men det är mindre troligt att lyckas då dessa redan vägrat och bekrigat Häxmästaren i Svarta tornet med hänsyftning till "religösa skäl").
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag tänkte mig nog att denne riddare som byggde borgen förmodligen gjorde detta som en del av någon slags försök att börja kolonisera skogen åt zorakin. Så det skulle vara bra om han sponsrats av någon riktig dåre till zorakisk kung. Vad gäller aidnebergen så är alltså labyrintberget knappt en del av dem. Titta på kartan som knepe gjort. Det finns tre källor uppe i aidnebergen. Sedan tillkommer två bifloder längre ner utmed flödet. En av dem verkar härstamma ifrån tre stycken mindre fristående berg. Ett av dessa berg är labyrintberget. Det var det jag menade med att det kanske inte är det största hotet mot Zorakin någonsin eftersom det ligger 30 mil från deras gräns på andra sidan om en kedja med fjäll och en massa jobbig skog.

Vad gäller munkarna så var det inte meningen att de skulle vara vampyriska. De är snarare alkemister och mystiker. De kan ju definitivt passa in både med enki och en avart av mandelorden men det vore nog bäst om de mest var sin egen lilla märkliga fraktion.

Vad gäller Brända Jordens klan så tror jag inte att dom har så mycket att säga till om mitt i vargmännens kärnområde. (Som alltså är utsatt på kartan i Aidne) Jag tror också att de zorakiska förtrupperna skulle kunna tappa bort sig i labyrintberget men om de kommer fram så kommer de nog att få ha att göra helt och hållet med elementarmagikerna då dessa utgör borgens ansikte utåt.

Men precis som att inte zorakin skickar straffexpeditioner till Jorpur eller andra områden utanför deras gränser så behöver de inte heller skicka en hit. Särskilt inte om detta ligger mitt i vargmansområdet, genom skogen, över bergen, i labyrinten. Känns som att man måste planera en sådan kampanj i flera år och eventuellt alliera sig med vargmännen etc. Inte bara skicka lite riddare. Då blir man eventuellt av med riddarna långt innan de ens kommit fram.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Det låter osannolikt att Zorakerna skulle sända en expeditionsstyrka under dessa betingelser som du beskriver nu Söderman. Men skulle de skicka en så skulle huvudhären som jag skrev innan sannolikt INTE bestå av riddare.

Regaliegardena är som jag skrev ett elit-infanteri med egna bågskytte- och trossförband och det skulle sannolikt vara de som bildade kärnan i en eventuell expeditionskår upp i bergen. Deras främsta förebild är de kejserliga legionerna (men med mer medeltida rustning och vapen).

De skulle som jag också skrev sannolikt få följe med kanske upp till 800-1000 riddare men inte mer. Så du har rätt. Zorakerna huvudhär i en sådan expedition består inte av riddare.

Zorakerna har faktiskt, motvilligt, lärt sig läxorna från krigen mot svarta tornet. Riddararméer och bergsstrid är milt sagt inte alltid så lyckat. Det senaste större slaget som Zorakins riddararméer utkämpade i bergstrakt (slaget vid Svarte vad - även kallat Oens vad - mot svartfolk från Svarta tornet ) vanns visserligen av Zorakerna men efter ytterst kostsamma förluster.

Efter det beslutade Valien den VII:s farfar att man skulle ställa upp med ett eget kungligt elitinfanteri med Kejsartiden som förebild. Fadern lät uppföra det första gardesförbandet och nuvarande kung har uppfört det andra gardesförbandet.

Observera förövrigt nu Zorakin i teorin kan ställa upp med 40000-50000 man i adelsrytteri och lika mycket till i fotfolk + Regaliegardenas ca 10000 man.

Och jag påpekar återigen Brända jordens klan är en maktfaktor att räkna med i Östra Aidne...för alla parter på båda sidorna om Aidnebergen.

Har en svartfolksklan kapaciteten att ta sig från östra aidnebergen till västligaste aidnebergen och belägra svarta tornet eller för den delen bedriva storskaligt krig mot Zorakerna då har den klanen bra mycket med resurser, manfolk och organisation. Sedan är det en annan sak att Vargmännen har sitt stamområde. Sannolikt anser svartfolken det inte mödan värt att angripa de stridbara Vargmännen.
Senast redigerad av Fraxinus den 2009-07-27 15:18, redigerad totalt 1 gånger.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Angående dåraktig kung så tror jag mer på en mäktig och dåraktigt högdragen hertig som stått bakom en sådan expedition tidigare. Någon av Hertigarna av Salamora och Indarrike kan ha haft kapaciteten, ärelystnaden och girigheten nog att göra sådana expeditioner och projekt. Målet var pengabegär....kanske rent av ett eget smårike på andra sidan Aidnebergen. Det kungliga alternativet är i så fall.............
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

........Karolu XIII Landsplåga. I sitt försök att återställa Zorakins förödda ekonomi och ta sig runt Feliciens handelsblockad kan han ha försökt sig på något sådant. Ett tidigt och mer oorganiserat försök att skapa den nordliga flodvägsleden norrut som den nuvarande kung Valien VII idag försöker skapa vid Drevedaga.

Kruxhelm Armstarke, 110-148 eO

För en man med ett så färgstarkt namn så var han osedvanligt inkompetent. Han får sitt namn för sin förkärlek att visa sin stora armstyrka genom att exempelvis vrida järnstänger, knyckla ihop tennbägare med ena handen etc. Han anses allmänt av de flesta historiker ha varit en av Zorakins sämsta kungar, endast snuvad på denna tvivelaktiga titel av Karolu XIII Landsplåga.

Vissa historiker menar dock att Landsplåga rent av var en bättre kung än Kruxhelm. Karolu XIII:s utgångsläge när han besteg tronen var nämligen usel (mitt under brinnande krig med Felicien) och hans ansatser och politik var att försöka återställa rikets makt och finanser. Armstarke å sin sida besteg tronen i ett läge när Zorakin blomstrade och landet var i fred och hans regeringsperiod och beslut ledde till Zorakins första stora recenssion.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Hertigen som ville ha sitt eget rike och sände en riddare för att bygga en borg i obygden verkar skitbra. Det gillar jag.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jan Erik Söderman skrev:Hertigen som ville ha sitt eget rike och sände en riddare för att bygga en borg i obygden verkar skitbra. Det gillar jag.

Heart of Darkness goes Ereb. :twisted:
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag gillar det här mer och mer!! :D

Lägger man till det Zorakiska vakttorn som bevakar passen mellan hertigdömet Inberg och Drevefloden dalgångar längst upp i det så kallade Grå passet (populärt kallat det Grå tornet) och om din Ljusmagiker får för sig att bygga ett nytt kärntorn för sig och sina kollegor av den kritvita sten (symboler är viktiga) som finns här och där i aidnebergens östra utlöpare så har vi kanske snart skapat den episka berättelsen om det svarta, det grå och det vita tornet, även kallad sagan om de tre tornen.

Involverande Häxmästaren i det svarta tornet, Zorakernas markgreve i området med riddare och regliegardister samt Ljusmästaren (allierade med barbarer och vargmän). Hela berättelsen når ett (första?) klimax i fyrhärarslaget. Mellan Zoraker, Svarta tornets orcher, Vita tornets styrkor och Brända jordens klan (eller plötsligt uppdykande Lindiskiarnar?). Risken är att det blir ett slag som utvecklas i riktning "alla mot alla". :lol:
Skriv svar