Övriga Folkslag

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Japp. Inga "alv-light". 8)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Japp. Inga "alv-light". 8)
Precis. Och en halv-alv kan ju även vara avkomman mellan en alv och en rese. (Som i förekommande exempel :) )
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Va.. men... jag som skulle införa "Halvlängdsman-Rese" och "Troll-Alv"... och mina "Dvärgalver" då? :wink:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Va.. men... jag som skulle införa "Halvlängdsman-Rese" och "Troll-Alv"... och mina "Dvärgalver" då?
För att inte tala om klassikern Dvärg-Jätte... (Hur gick det till är ju den stora frågan.) :lol:
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

För att fortsätta på ogudaktiga korsningar så förekommer det ju faktiskt en skogsalv-rese i "Monster och män i Ereb Altor" vid namn Serek den mörke. :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Didra skrev:För att fortsätta på ogudaktiga korsningar så förekommer det ju faktiskt en skogsalv-rese i "Monster och män i Ereb Altor" vid namn Serek den mörke. :D
På en palinorisk stridshäst, tror jag vi kommit fram till :) (eller står det något annat i monster och män). Hursomhelst tar jag fasta på den bilden när jag beskriver dessa ädla kreatur.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Peter skrev:
Didra skrev:För att fortsätta på ogudaktiga korsningar så förekommer det ju faktiskt en skogsalv-rese i "Monster och män i Ereb Altor" vid namn Serek den mörke. :D
På en palinorisk stridshäst, tror jag vi kommit fram till :) (eller står det något annat i monster och män). Hursomhelst tar jag fasta på den bilden när jag beskriver dessa ädla kreatur.
Det står bara "en stor svart stridshingst" så det kan nog säkert få vara en Palinorsk stridshäst. :)
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Det pratas om de fyra urfolken på nån tråd och då nämns jättar. Har stött på mkt lite jättar i ereb, förutom cykloperna vid erebos.

Finns det jättar? Var bor de?Olika sorter? kan de tänkas bebo någon "vit fläck"?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Grom: Och några på Majura :)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Enligt Monsterboken saknas ännu följande varelser från Spelknepes lista från föregående sida:

Jätte, minotaur, kattman, onaqui, reptilman.

Jätte kanske kan innefatta cykloper och titaner och allt vad de heter.

Varelser som omfattas av rubriken Övriga folkslag skulle då se ut så här:

Högman
Magir
Raggman
Skogsman
Karkion
Kentaur
Jätte
Minotaur
Kattman
Onaqui
Reptilman

(Och de med egen tråd:
Dvärg
Alv & älvfolk
Vargman
Anka)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Spelknepes lista var endast de med en tärningskombination, d.v.s. spelbara raser.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

De här känns som de kan vara intressanta att beskriva:
Kentaur
Jätte
Minotaur
Kattman
Reptilman

Övriga känns som att de antingen är monster, eller är enstaka udda existenser, eller inte är särskilt förankrade i Ereb (har någon någonsin spelat Magir :P ?)

Alla ovan utom Kattman är ju dessutom SLP-raser och saknar väl civiliserade samhällsformer: däremot torde de alla ha stamsamhällen (liknande vargmännens?)

Eller är jag ute och cyklar?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det finns ju en hel uppsjö småfolk: tomtar, pysslingar, älvor, svartnissar, illvättar, vättar, irrbloss och kanske så högt upp som halvlängdsmän och svartalfer. Alla hör de till olika folkslag: Svartfolk, ävlfolk etc. Men samtidigt har de mycket gemensamt: skala och närhet till smådjur och natur.

Finns det en hel underflora av småskrymt i ereb altor? Pågår det slitdragna krig, blomstrande handel och storskaliga samhällsbyggen under fot och mellan grästuvorna i den Erebiska myllan? Har älvor, pysslignar och svartnissar sin egen politik, sina egna konflikter och sina egna mikrokosmos liksom i miniatyr i människornas skogar och ängder?

Det vore ju fett :D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag tycker gott att vi kan ha med magirer och andra... I synnerhet Ereb-unika varelser ska vi absolut inte stryka... Vi kan ju försöka göra dem häftigare istället...

Magirerna är i min mening redan rätt coola. En slags människor som är äldre än människosläktet, och fanns där innan människan började sprida sig... (Är de månne stamfäder till både människor och halvlängdsmän?) Numera finns bara ett fåtal kvar, men en gång i tiden var de mångtaliga och expansiva, dock alltid i harmoni med naturen (Varför de säkert är vänner med alverna). Ibland torde man dock kunna hitta urgamla ruiner som stammar från magirernas guldålder. Att det bara finns några få kvar gör att de nog är rätt uppgivna... (Det som alverna fruktar har redan hänt med magirerna). Och jo, vissa kanske tycker att deras livslängd på flera hundra år är för lång och att deras telepati är överdriven...

Ett par egna idéer
Man kan ju tänka sig att det var magirerna som befolkade världen innan den första konfluxen, blev för expansiva och förstörde planeten, och att några få (som gudarna gillade) fick tillåtelse att överleva konfluxen och börja om på nytt. Alverna skapades då också för att skydda Altor. Magirernas minnen om tiden före konfluxen blev ytterst dimmiga (p.g.a. ett gudaingripande) men de kom ihåg tillräckligt för att bygga upp en rätt avancerad kultur rätt fort, denna gång i harmoni med naturen, dessutom var magirerna vid denna tid ytterst fertila och de förökade sig i snabb takt. Något hände dock... Magirerna började föda barn som i deras ögon var kortlivade och anskrämligt fula (vissa av dem fick päls över hela kroppen, andra blev onaturligt kortväxta, osv.). Magirerna födde färre och färre "vanliga" barn och deras antal minskade därför drastiskt. Kanske var det gudarna som inte ville göra om samma misstag som förra gången och bestämde sig för att stoppa magirerna innan det var för sent, magirerna började helt enkelt bli för många och för aggressiva... Runt 9000 f.O. var läget så kritiskt för magirerna att de "renrasiga" bestämde sig för att dra sig undan och lämna "missfostren" åt sitt öde. Dessa "missfoster" som endast hade sporadisk kunskap om magirernas civilisation förföll snart till stenåldersnivå och blev stamfäder till människor, halvlängdsmän och raggmän.
Människor har i viss mån ärvt magirernas expansiva och teknologiska sida, men då de inte besitter telepati kan de inte ens bli i närheten så organiserade som magirerna.
Halvlängdsmän och raggmän har ärvt de mer naturnära egenskaperna, halvlängdsmännen kärleken till odling, och raggmännen kärleken till den vilda naturen...

Det här var bara lite vilt spånande, men jag tror att magirerna faktiskt har lite potential... Skulle gärna se lite diskussion kring dem...

(Jag har faktiskt spelat magir en gång... :) )
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det finns ju en hel uppsjö småfolk: tomtar, pysslingar, älvor, svartnissar, illvättar, vättar, irrbloss och kanske så högt upp som halvlängdsmän och svartalfer. Alla hör de till olika folkslag: Svartfolk, ävlfolk etc. Men samtidigt har de mycket gemensamt: skala och närhet till smådjur och natur.

Finns det en hel underflora av småskrymt i ereb altor? Pågår det slitdragna krig, blomstrande handel och storskaliga samhällsbyggen under fot och mellan grästuvorna i den Erebiska myllan? Har älvor, pysslignar och svartnissar sin egen politik, sina egna konflikter och sina egna mikrokosmos liksom i miniatyr i människornas skogar och ängder?

Det vore ju fett
Jo det vore jättecoolt... Vissa av varelserna, som hustomtar och irrbloss kanske har mer specifika uppgifter. Men "krig" mellan pysslingar och älvor där de använder klipulver och andra irriterande saker på varandra hade varit rätt kul för rollpersoner att hamna i när ett lite mindre episkt äventyr önskas...
Skriv svar