Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Akrogal

Inlägg av Mikael »

Snyggt!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

Adragoor skrev: 2022-10-16 09:57 Förhoppningsvis är de flesta viktigare namn med på den här skissen:
NVakrogalskiss.jpg
Jag hittade också på och lade till namnet på de stora skogarna: Naxangitiska skogarna, samt uppfann Slavländerna som är tänkt som ett område som tahuantinerna jagar slavar i.
Det ser ut som du bytt plats på Bôr-Frôz och Lathrea.

Men annars - Mycket bra!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev: Det ser ut som du bytt plats på Bôr-Frôz och Lathrea.
Att Lathraea ligger öster om Bôr-Frôz fick jag nog härifrån...
Jeb skrev: 2016-11-29 17:53 Vättestaden Lathraea ligger i Albiusbergen. En bra bit öster om dvärgriket Bor-Froz. Vättarna lockades hit av de stora järnfyndigheterna och bryter dessa i flera gruvor. För att hantera den extrema kylan klär sig vättarna i flera lager av päls och tuggar ständigt barken från Guhundurlärk. Trädet producerar antifrostproteiner och tuggandet sänker vättens kroppstempratur. Deras låga kroppstempratur gör att de ibland får anfall av frossa med skakningar. Skakningarna har givit dem namnet Ristvättar bland stäppfolk och dvärgar.

Lathraea består av ca 1500 individer och leds av en Ataman, hövding. Just nu är Ataman Pereryv Ledokoli den som leder Lathraea, men Ataman skiftas ofta beroende på hur duglig den tillsatte är. Staden är helt utlämnad till de svartfolk och nomader som lever söder om bergen. De förser samhället med mat och nyttoföremål. I utbyte tillverkar vättarna metallföremål och vapen. Speciellt vapnen är mycket viktiga för svartfolken på stäppen. De nyttas i kriget mot Bor-Froz och skänker vättarna stor glädje i vetskapen att de åsamkar ärkefienden skada.

Kanske något att bygga på?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

Snart är min Gooralkarta klar...
Gooralkarta_blank.jpg
Bara någon sorts inramning och platsnamn kvar...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Tjusigt! :)

Om du kan få till så vore en avståndsskala mycket uppskattat.

Även ett platsnamn på floden som rinner ut ur Barshalsjön söderut. Denna flod är ju förövrigt sammanhängande med vad som troligtvis är Akrogals längsta flodsystem. En av många mindre floder som slutligen samlas i den stora flod som mynnar ut i Masevabukten precis efter att ha passerat Kalmurris huvudstad Kaupukuu.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

Adragoor skrev: 2022-12-23 18:55
Snibben skrev: Det ser ut som du bytt plats på Bôr-Frôz och Lathrea.
Att Lathraea ligger öster om Bôr-Frôz fick jag nog härifrån... (se ovan)
Jag refererar till min frankenkarta http://www.erebaltor.se/forum/download/ ... mode=view där man kan se att Bôr-Frôz ligger runt de tre tre sjöarna i norr. Tanken var att det var på de här floderna som man skeppade ut det Infrusna järnet ned till Aquasuili-Kartals innanhav och handelsplatserna där. Jag ser nog att Bôr-Frôz kanske blev lite väl stort och den södergående bergskedjan kanske kan strykas.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Akrogal

Inlägg av Snibben »

Adragoor skrev: 2022-12-30 23:27 Snart är min Gooralkarta klar...

Gooralkarta_blank.jpg

Bara någon sorts inramning och platsnamn kvar...
Gillar Goral.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

Färdig! Förhoppningsvis ska det gå att få till en landsbeskrivning snart...
Gooralkarta_klar.jpg
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Akrogal

Inlägg av gtjorgo »

Snyggt jobbat:-)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

En av pashunernas byar.
En av pashunernas byar.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev: 2022-12-31 15:29
Adragoor skrev: 2022-12-23 18:55
Snibben skrev: Det ser ut som du bytt plats på Bôr-Frôz och Lathrea.
Att Lathraea ligger öster om Bôr-Frôz fick jag nog härifrån... (se ovan)
Jag refererar till min frankenkarta http://www.erebaltor.se/forum/download/ ... mode=view där man kan se att Bôr-Frôz ligger runt de tre tre sjöarna i norr. Tanken var att det var på de här floderna som man skeppade ut det Infrusna järnet ned till Aquasuili-Kartals innanhav och handelsplatserna där. Jag ser nog att Bôr-Frôz kanske blev lite väl stort och den södergående bergskedjan kanske kan strykas.
Då bör alltså båda två flyttas längre österut på min karta. Att frysjärnet skeppas söderut längs floderna är en bra idé i mitt tycke. Frågan är av vem. Dvärgarna gillar väl inte direkt båtar eller pråmar. Är det tahuantinska handelsmän från Järnhamnarna eller någon annan? Kanske är det flodlevande råttmän? Har tänkt mig råttmän i andra delar av den akrogaliska taigan.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Att frysjärn fraktas ner floderna till Innanhavet låter rätt. Det skulle kunna vara tahuantiner som sköter frakten men hur passar vi in det med att Tahuantin är tänkt att ha utvunnit järn i sina egna gruvor sedan 1400-talet fO då de var centrala i hur järn upptäcktes och spreds i centrala Akrogal? Inte så mycket är sagt om Tahuantin annat än att det är ett gammalt och mäktigt rike så det borde kunna gå att hitta förklaringar bara de passas in med detta.

Vad vet vi om det infrusna järnet, hur det eventuellt skiljer sig från annat järn, när det började utvinnas och vilka som kan tänkas vilja köpa det?

Sen finns ju landet Yurax-pache vid flodmynningen i Innanhavet. Kan de ha någon roll?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Akrogal

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev: 2023-01-02 16:33 Färdig! Förhoppningsvis ska det gå att få till en landsbeskrivning snart...
Gooralkarta_klar.jpg
Snyggt! :D Och floden heter alltså Kazanga.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Akrogal

Inlägg av Fafnir »

Yeay!
My tjusig karta från Mäster Adragoor!
:D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Akrogal

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: 2023-01-03 16:16
Adragoor skrev: 2023-01-02 16:33 Färdig! Förhoppningsvis ska det gå att få till en landsbeskrivning snart...
Gooralkarta_klar.jpg
Snyggt! :D Och floden heter alltså Kazanga.
Iaf heter den här delen av floden så. Antagligen har hela flodsystemet olika namn på olika språk och exakt vilket flöde som är källan till den stora floden som rinner ut i Masevabukten är säkert omdiskuterat.
Skriv svar