Äventyr i Ereb

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Äventyr i Ereb

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag håller för närvarande på med en samling kortare äventyr av skiftande karaktär som utspelar sig på olika platser runtom i Ereb. Tanken är att de flesta äventyren ska utspela sig i länder/trakter som inte figurerade så mycket i de gamla köpäventyren från ÄS, t ex Klomellien, Mirel, Palinor, Nargurs skogar och Krun.
Det första äventyret/scenariot har jag tänkt att kalla för "En mördares anlete", ett klassiskt "who done it?", med "det låsta rummet" som komponent. Äventyret är tänkt att utspela sig på ett värdshus längs med någon karavanled. Naturligtvis är värdshuset fullt med skumrask och illvilliga konkurrenter.
En annan idé jag har är "Daunersällskapet". Historiens "The Donner party" i Drakar och Demoner-tappning, alltså. Naturligtvis går allt åt pipan när sällskapet (kanske köpmän eller nåt?) försöker sig på en snabbare väg genom en otillgänglig bergskedja. Ska nog smyga in en likätarepedemi och lite influenser från "Ravenous" i det hela.
"Jaggracks öga" blir nog lite klassiskt röj i gamla kryptor när äventyrarna utforskar ön Diamor i Klomellien. Antingen det, eller så gör jag något med Dimmiga dalen istället.
Tråden om Mirel är också väldigt inspirerande, så antagligen kommer jag att försöka knåpa ihop något som utspelar sig där också.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

HURRA!
:D :D :D
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Underbart!

Varför stanna där!? Med boxar och utgåvor brukar det följa med äventyr, i en perfekt värld kan folk i sverige som idag inte spelar DoD ta upp rollspelet igen - Då behövs nybörjaräventyr eller iallafall äventyr som inte behöver vara 100 sidor och innehålla invecklade persongallerier, superkluriga twister osv. Precis som Skönheten och Odjuret (vem minns inte Telak =) )

Instämmer med föregående talare - Hurra!!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser fram emot dessa Grisodlar'n! :)

Ett värdshus längs en karavanled kan du kanske hitta i någon av Trasimos små guldtvättar/nybyggar-byar i sydvästra Nargur?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, hade tänkt något liknande. Ett värdshus någonstans mellan Mastika Agga och Nidapasset, längs någon karavanrutt.
Den tänkta karavanrutten från Trasimos byar upp till Timmerstaden, går den genom Nargurs skogar, eller på öppen mark väst om dem, Birkebeineren?
Ett värdshus i en av Trasimos byar kanske vore det mest logiska, men helst ser jag att värdshuset är såpass isolerat att antalet misstänkta kan bli överskådliga för spelarna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Ja, hade tänkt något liknande. Ett värdshus någonstans mellan Mastika Agga och Nidapasset, längs någon karavanrutt.
Den tänkta karavanrutten från Trasimos byar upp till Timmerstaden, går den genom Nargurs skogar, eller på öppen mark väst om dem, Birkebeineren?
Ett värdshus i en av Trasimos byar kanske vore det mest logiska, men helst ser jag att värdshuset är såpass isolerat att antalet misstänkta kan bli överskådliga för spelarna.
Karavanrutten från Trasimo leder genom skogarna, ansluter till leden från Nidapasset och går upp till Timmerstaden och Babor. Den kommer att synas på en uppdatering av kartan så småningom.

Så som jag tänker mig Nargur så lär det inte finnas någon civilisation utover vrålande barbarer, skarpslipade yxor och illasinnade svartblod inne i själva skogarna, så for att få lagom isolation kan kanske värdshuset ligga mellan några av Trasimos byar, exempelvis en bit utanfor Idahborg på vägen mot Nya Amawhine?

Vore kul med ett äventyr här, har inte alls utvecklat området klart så ditt värdshus skriver jag gärna in i texten! :)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: Karavanrutten från Trasimo leder genom skogarna, ansluter till leden från Nidapasset och går upp till Timmerstaden och Babor. Den kommer att synas på en uppdatering av kartan så småningom.

Så som jag tänker mig Nargur så lär det inte finnas någon civilisation utover vrålande barbarer, skarpslipade yxor och illasinnade svartblod inne i själva skogarna, så for att få lagom isolation kan kanske värdshuset ligga mellan några av Trasimos byar, exempelvis en bit utanfor Idahborg på vägen mot Nya Amawhine?

Vore kul med ett äventyr här, har inte alls utvecklat området klart så ditt värdshus skriver jag gärna in i texten! :)
Då placerar jag värdshuset någonstans utanför Idhaborg (på väg mot Nya Amawhine) som du föreslog. Måste komma på något bra namn på värdshuset som kanske anknyter till trakterna (arbetsnamnet är det tråkiga namnet "Stormlyktan").
De höglandspartier/bergsknallar man ser på kartan i närheten av , har du tänkt att de ska ha några speciella namn?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

"Lyktgubben" :wink:
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Mikael skrev:"Lyktgubben" :wink:
Tack! Ska ha förslaget i åtanke, just nu håller jag på med kartorna över värdshuset, vilket går lite knackigt. Jag gör allt i Photoshop, men ska försöka få det hela att se lite handritat ut, även om jag använder brushes.
orville
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2008-04-16 09:13
Ort: Fagersta

Inlägg av orville »

Jag har alltid haft problem med hur värdshusen ska se ut och kännas. Jag vill ju att det ska vara lite olika känsla beroende på vart de finns. Till exempel ska det vara skillnad på de som finns i stora städer och de på landsbyggden.

Hur möblerar man ett värdshus? Ska man ha med sovsalar? Ska man ha stall, någon form av jordkällare?

Hur brukar ni göra?
Hoppas man får se ditt värdshus Grisodlarn
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Då placerar jag värdshuset någonstans utanför Idhaborg (på väg mot Nya Amawhine) som du föreslog. Måste komma på något bra namn på värdshuset som kanske anknyter till trakterna (arbetsnamnet är det tråkiga namnet "Stormlyktan").
De höglandspartier/bergsknallar man ser på kartan i närheten av , har du tänkt att de ska ha några speciella namn?
Strålande! :)

Elbisiska högåsbergen tror jag blir navnet på denna topografiska företeelse (lagom flexibelt då jag inte helt tänkt klart området). Låter det bra?

Gillade förresten "Lyktgubben"!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

orville skrev:Jag har alltid haft problem med hur värdshusen ska se ut och kännas. Jag vill ju att det ska vara lite olika känsla beroende på vart de finns. Till exempel ska det vara skillnad på de som finns i stora städer och de på landsbyggden.

Hur möblerar man ett värdshus? Ska man ha med sovsalar? Ska man ha stall, någon form av jordkällare?

Hur brukar ni göra?
Hoppas man får se ditt värdshus Grisodlarn
Jo, du kommer att få se värdshuset. Ska bara få till kartan så lägger jag upp det här. Har börjat om från scratch.
Generellt sett brukar jag ha lägre standard på de värdshus som ligger i mindre byar och i utbygd, dvs inga "lyxiga" stenhus med glasfönster, privata bås och många enkelrum/dubbelrum.
Stall och jordkällare som du nämnde bör ju finnas. På landsbygden tänker jag mig att bottenvåning tas upp av ett stort skänkrum utan krusiduller, mestadels långbord och kanske t om stampat jordgolv. Om det inte finns ett kök så bereds maten vid en härd i skänkrummet.
Just i det här fallet kan jag inte ha endast sovsalar, utan måste ha några enkelrum (eftersom ett mord ska vara huvudstoryn). Det är svårt att få till "det låsta rummet" om alla sover i en stor sovsal.

Elbisiska högåsbergen låter bra, Birkebeineren!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Men, hur coolt blir det inte om alla sover i sovsal (dock med draperier för de enskilda bäddarna) och mördaren sedan slår till mitt i natten utan att någon hör ett knyst! Ingen märker något förrän sen morgon när folk börjar undra varför den döde aldrig kommer upp...
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Regil skrev:Men, hur coolt blir det inte om alla sover i sovsal (dock med draperier för de enskilda bäddarna) och mördaren sedan slår till mitt i natten utan att någon hör ett knyst! Ingen märker något förrän sen morgon när folk börjar undra varför den döde aldrig kommer upp...
Jo, det skulle vara riktigt häftigt, men kan vara knepigt att få till utan att gärningsmannen använder sig av magi (vilket var min tanke, i enlighet med reglerna för "det låsta rummet"-genren). Gift som sipprar ned längs en tråd från övervåningen rakt ned i offrets mun är en lösning, men lite väl känd metod. Ska spåna vidare.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Bild

Bottenvåningen på värdshuset "Lyktgubben". Tror jag har gjort om kartan fyra gånger nu. Hade jag haft ett Wacom Intuos3-ritbord hade allt blivit bättre och framförallt gått snabbare. Står och väger mellan ett sånt eller Duncan Invader-mickar till guran :lol:
Skriv svar