Angående sexualitet i Ereb...

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Angående sexualitet i Ereb...

Inlägg av Ahnìon »

Sitter så här på förmiddagen och borde lägga sista handen vid scenariobiten som i dag skall spelas igenom och självklart sitter jag här och grunnar på generella saker om Ereb istället för specifika saker om äventyret...

Drakar och Demoner är ett rollspel som rekommenderas från 11 år, så självklart innehåller det inte en massa detaljer om sex och sexualitet.

Så här i efterhand när man inte längre är parvel så blir det dock betydligt mer intressant att fråga sig hur inställningen till sexualitet är i de olika delarna av Ereb. I vilka kulturer är exempelvis homosexualitet accepterat? På vår egen medeltid, då den kristna kyrkan kontrollerade moralen och värderingarna, så var homosexualitet och egentligen all form av sexualitet som inte innebar den gifte mannens regelrätta påsättande av sin fru strängt förbjudet och förknippat med grava straff.
Å andra sidan var homosexualitet (eller snarare bisexualitet) vanligt, accepterat och till och med idealiserat i det antika Grekland och till viss del i Romarriket.

I Ereb är Den Lysande Vägen inte alls lika stark som kyrkan var i Europeisk medeltid, så den biten är att ha viss försiktighet med. Därtill är det ju sagt att LV inte bara skall modelleras rakt av efter den katolska kyrkan, så det är kanske inte heller givet att LV är så aggressivt inställd till allt som inte är, ja... mannens betäckning av frun.

Jag kan tänka mig att exempelvis Trakorien är tämligen sexualliberalt. Homosexualitet anses inte vara något speciellt och sex är inget man direkt höjer på ögonbrynen för. Även i mindre strikt patriarkala stater, såsom Cereval, Klomellien, Krun, Mereld och Mirel är det antagligen ganska lösa tyglar. Man kanske inte skyltar med sin homo/bisexualitet, men man blir inte heller bränd på bål bara för att man lever i ett likakönat förhållande.

(Måste erkänna att det också tilltalar mig med att ha en del råtuffa stammar i Barbia som tycker att homosexualitet är helt självklart och normalt.)

Älvfolk torde inte vara nämnvärt brydda, i min mening. Deras inställning till sensualitet lär knappast vara baserad på hårda regler och tabun. Snarare skulle de väl ha en mer uppluckrad uppdelning mellan vänskap och sex... fast man bör kanske vara försiktig med den biten, så det inte blir rollspelandets motsvarighet till slashfic. ;)

En annan intressant sak att ha i åtanke är att den rollperson som är glatt sexuellt aktiv i heterosexuella förhållanden löper stor risk att bli ovillig förälder. Troligen finns det intressanta örter och brygder som sänker denna risk, och kanske till och med någon sorts alkemisk motsvarighet till kemisk abort.

Det är ett smått tabubelagt ämne med sexualitet i rollspel, och för att förtydliga tror jag inte det här är nödvändigt att ta upp i presentationen av det "nya" Ereb Altor, men jag är nyfiken på hur andra vuxna rollspelare tänkt runt ämnet. För mig är sexualitet (om självklart inte grafiskt uttryckt och detaljbeskriven sådan) en del i strävan att ge rollspelandet mer känsla av verklighet och djup, vilket är klart mer intressant när man är trettio än när man är tretton.
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter som bra tankar. RP har besökt en eller annan glädjeflicka (och svettig karl för den delen) genom tiderna. Speciellt gillar jag:"(Måste erkänna att det också tilltalar mig med att ha en del råtuffa stammar i Barbia som tycker att homosexualitet är helt självklart och normalt.)" Ser gärna sådana "kontraster" eller ilskna matriarkala samhällen (helst med stamledaren Ghu'da Rhûn Shaman). Men också klassiska machokulturer (Jorduashur) och fredliga kvinnligt dominerade ställen (Melukha). Visst spelar sexualitet en roll i vissa samhällen (tja alla :roll: ), men behöver kanske bara utvecklas om det avviker från vår moderna norm (nu i uppluckring) då läsarna/spelarna trots allt är av sent 1900-tal och inte antika finsmakare :wink: .
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Är det inte oftare religonen som sätter stopp för eventuella sexualliteter utanför äktenskap? Jag är ingen hejare på just LV men som du säger så kanske man inte ska ta rakt av från Kristendomens syn o föra över.

Och alvernas öppna syn på sexuallite är ja fullt med på. Inte så att dom ligger i en gränd (bakom ett träd?) o bara kör på men om någon drar i väg med en anna av valfrit kön så är det nog ingen som höjer på ögonbrynet.

Sen bör det ju va att ju mer "civiliserad" en kultur eller sammhälle är ju mer dold eller iaf begrännsad är prostutionen.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Dagens strip! January 3rd 2008!

Inlägg av Mikael »

Senast redigerad av Mikael den 2008-01-04 09:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Rollspelare (eventuellt även av Ereb 2.0) tenderar ofta vara tonåringar, och rollspelad sexualitet spårar ofta ut när den inkluderas i dessas spelsessioner. Över huvud taget är i min erfarenhet sex i rollspelande ingen lyckad idé - det hela blir bara konstigt, inte minst när någon insisterar på att man ska beskriva skeenden i detalj ( :roll: Get a life! Or a wife!).

Näe, om de sexuella normerna skiljer sig starkt från "våra egna" (tvivlar iofs på att ens vi på forumet delar samma sexualmoral!) bör de beskrivas, men annars är det onödigt. Tycker jag.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

anders skrev:Rollspelare (eventuellt även av Ereb 2.0) tenderar ofta vara tonåringar, och rollspelad sexualitet spårar ofta ut när den inkluderas i dessas spelsessioner. Över huvud taget är i min erfarenhet sex i rollspelande ingen lyckad idé - det hela blir bara konstigt, inte minst när någon insisterar på att man ska beskriva skeenden i detalj ( :roll: Get a life! Or a wife!).

Näe, om de sexuella normerna skiljer sig starkt från "våra egna" (tvivlar iofs på att ens vi på forumet delar samma sexualmoral!) bör de beskrivas, men annars är det onödigt. Tycker jag.
Man kan också beskriva sexualmoralens uttryck utåt i en kultur. Hur fungerar giftermål, och är det institutionaliserat av religionen/samhället? Är månggifte tillåtet? Finns märkliga arvslagar? Ligger stadens bordell på en skabbig bakgata eller intill templet på stora torget? Hur behandlas oäktingar om nu samhället bryr sig om sådant?
Svarar man på en del av ovanstående frågor får man en rätt bra bild av ett samhälles syn på sexualitet utan att gå in på detaljer om vad folk sysslar med i sängen. Sexualiteten är väldigt viktig i alla kulturer och synen på den leder både till att vissa märkliga beteenden är tillåtna och andra är tabubelagda hos alla folk.
I Caddo är det kanske ofint för kvinnor att visa knäna offentligt, medan folk kan traska runt nästan nakna på gatorna i Theon utan att någon bryr sig...
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Adragoor skrev:
anders skrev:Rollspelare (eventuellt även av Ereb 2.0) tenderar ofta vara tonåringar, och rollspelad sexualitet spårar ofta ut när den inkluderas i dessas spelsessioner. Över huvud taget är i min erfarenhet sex i rollspelande ingen lyckad idé - det hela blir bara konstigt, inte minst när någon insisterar på att man ska beskriva skeenden i detalj ( :roll: Get a life! Or a wife!).

Näe, om de sexuella normerna skiljer sig starkt från "våra egna" (tvivlar iofs på att ens vi på forumet delar samma sexualmoral!) bör de beskrivas, men annars är det onödigt. Tycker jag.
Man kan också beskriva sexualmoralens uttryck utåt i en kultur. Hur fungerar giftermål, och är det institutionaliserat av religionen/samhället? Är månggifte tillåtet? Finns märkliga arvslagar? Ligger stadens bordell på en skabbig bakgata eller intill templet på stora torget? Hur behandlas oäktingar om nu samhället bryr sig om sådant?
Svarar man på en del av ovanstående frågor får man en rätt bra bild av ett samhälles syn på sexualitet utan att gå in på detaljer om vad folk sysslar med i sängen. Sexualiteten är väldigt viktig i alla kulturer och synen på den leder både till att vissa märkliga beteenden är tillåtna och andra är tabubelagda hos alla folk.
I Caddo är det kanske ofint för kvinnor att visa knäna offentligt, medan folk kan traska runt nästan nakna på gatorna i Theon utan att någon bryr sig...
Instämmer till fullo, Adragoor! Detta är i mitt tycke överlägset det bästa och mest kreativa sättet att beskriva en kulturs värderingar - sexuella eller inte.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Det är väl inte som sagt att vi ska gå in i detaljer utan enbart se samhälles syn på sexualitet?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Helt naturlig klädestil i de feliciska storfamiljshemmen:

http://www.nmia.com/~jaybird/ThomasBake ... scene.html
njord
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 7
Blev medlem: 2007-03-08 12:29
Ort: Tofte, Buskerud, Norge

Inlägg av njord »

Mikael skrev:"(Måste erkänna att det också tilltalar mig med att ha en del råtuffa stammar i Barbia som tycker att homosexualitet är helt självklart och normalt.)"
I Barbia och andra macholänder kan det vara en vedertagen behandling mot de som ger upp utan strid att de skall lägras såsom en man lägrar en/sin kvinna, när de enligt Aesir-läran skall komma till gudarnas boning om de dör i strid/ bli ett med den stora anden/etc. För de stora stolta ransarderna (även andra machokulturer) är detta ett öde som pressar ner den fege ynkrygg som gett upp i strid till en nivå långt under deras manligavärdighet (kan förklara varför Ransarderna har de värderingar som de har!!)
Att detta sedan har "missförståtts/utvecklats/Förfinats" i avlägsna landområden är en självklarhet!!:mrgreen:

Har alltid tänkt att Caddo är som Vatikanstaten dvs extremt intolerant och fördömmande mot all form av sexuella aktiviteter som inte sker inom "den heliga sammanföringen stiftad av den höge Etin". Men det kanske är andra som har fått en annan uppenbarelse?

Om man sedan ser till palinors lysande vägen, tycker jag att den skall vara mer öppen angående vad som är tillåtet, kanske att det finns en tillfälligt giftemål som bara varar under en bestämd tid, och att det under denna tid är mannen som måste försörja sin kvinna (dvs ge henne pengar..).
Då allt sker med Etins välsignelse efter de givna reglerna finns det ingen prostituton att tala om, ev kan man tillåta denna öppna form av äktenskap inom andra grenar av den lysande vägen, kanske fins den även i Magilre? Hmm...Kan tänka mig att den skulle passa utmärkt där, man har kanske präster som enbart sysslar med denna form av verksamhet (dvs tillfällig skildsmässa och giftemål). Med denna lösning förekommer det ingen prostitution samt att kyrkan får en annan givande inkomstkälla!!! :roll:

Månggifte bör vara tillåtet och förekomma i väldigt krigsdrabbade länder som till exempel Hynsolge, då det kommer att finnas många barn och kvinnor som har förlorat sin försörjande part....
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

njord skrev:Har alltid tänkt att Caddo är som Vatikanstaten dvs extremt intolerant och fördömmande mot all form av sexuella aktiviteter som inte sker inom "den heliga sammanföringen stiftad av den höge Etin". Men det kanske är andra som har fått en annan uppenbarelse?
Nja, dalkerna är väldigt traditionella och konservativa - men inte nödvändigtvis intoleranta och fördömande. Då Caddo har mycket att göra med andra länder, framför allt genom handel, och även får många besökare till ön (både långvariga och tillfälliga) har de en förvånansvärt öppen syn på andras religiositet och moral. (Detta enligt officiellt material!) Själva håller de hårt på "sin väg", men tvingar den inte på andra.

Den fördömande (augustinska/anselmiska) sexualsyn du beskriver passar nog bättre på Aidnehalvön, även om en hel del hycklande sker.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

anders skrev:
njord skrev:Har alltid tänkt att Caddo är som Vatikanstaten dvs extremt intolerant och fördömmande mot all form av sexuella aktiviteter som inte sker inom "den heliga sammanföringen stiftad av den höge Etin". Men det kanske är andra som har fått en annan uppenbarelse?
Nja, dalkerna är väldigt traditionella och konservativa - men inte nödvändigtvis intoleranta och fördömande. Då Caddo har mycket att göra med andra länder, framför allt genom handel, och även får många besökare till ön (både långvariga och tillfälliga) har de en förvånansvärt öppen syn på andras religiositet och moral. (Detta enligt officiellt material!) Själva håller de hårt på "sin väg", men tvingar den inte på andra.

Den fördömande (augustinska/anselmiska) sexualsyn du beskriver passar nog bättre på Aidnehalvön, även om en hel del hycklande sker.
Jo, jag tycker nog att den kan passa för den aidniska kyrkan. Men folket gör ju som de alltid har gjort och kyrkan har svårt att få igenom sina bannor, även om man lyssnar respektfullt när de talar.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Sexualitet i Kardien:

Har tänkt mig att prostitution är tillåtet, men inte väl ansett. (ligger på bakgatan). Att det finns många offentliga badhus där man mestadels badar, men som också är hemvist för "otukt".

Att trohet är idealet, men att otrohet ändå på något märkligt vis är vanligt. Speciellt då högreståndspersoners otrohet med kammarjungfrur etc. Däremot inte otrohet mellan Greve Höök och baronessan Nordenstam, denna typ av otrohet är mycket farlig. Att den höviska kärleken (passion) är den som hyllas högt i ballader och sånger. I praktiken accepteras den så länge den inskränker sig tillväpnarens dyrkan av grevinnan, utan några "fysiska" inslag. Att man skiljer på kärlek och passion i talspråket, och att man inte nödvändigtvis ser det som två sidor av samma mynt.

Att kyrkan dundrar mot omoralen, alla lyssnar och inget händer. Kanske kan den "reformationen" som har börjat ske inom kyrkan med lysande handen vrida utvecklingen i konservativ riktning.

Homosexuella gärningar fördöms av kyrkan och belägs med bot, men straffas inte enligt värdsliga lagar. Det sociala straffet kan dock vara nog så tungt.

Att kvinnor inte bör visa knäna bara, ej heller håret otäckt utomhus. En mycket enkel slöja räcker dock, åtminstone enligt senaste modet.

Att echtisk bondebefolkning är ganska hårt hållen och att man håller på sig till efter äktenskapet och att otrohet är ovanligt. Sociala trycket och skvallret är hårt. Äktenskap sker i samråd med föräldrar, men med stor hänsyn till de inblandedes åsikter, åtminstone så länge inga större ägor finns inblandade.

Att man gentemot faltrakiska livegna tillämpar den urgamla sedvänjan om "förstnatt" där godsherren her rätt att lägra en kvinna på hennes bröllopsnatt. Ursprungligen en sedvänja tänkt att stärka samhörigheten mellan det faltrakiska folket och dess ogdar och hertogdar, som i princip var frivillig. Numera enbart ett instrument i det echtiska förtrycket.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Trakorisk sex

Inlägg av Brior »

Trakorisk sex

Jag föreställer mig som andra påpekat att Trakorien har en ganska liberal syn på sex inklusive homosexualitet och andra varianter mellan samtyckande parter. Däremot sammankopplas sexuell grymhet och tvång med det gamla depraverade Palamux och därför tar man avstånd från sådana excesser. En socialt stark person förväntas vara dominant och bör därför heller inte inta en submissiv sexuell roll (jfr Julius Caesar som under hela sin karriär fick ta gliringar för en ungdomlig misstänkt homosexuell förbindelse med kung Nikomedes i Bithynien trots att homosexualitet som sådant var accepterat) Överhuvud taget tänker man inte i termerna "hetero" och "homo" utan vanlig sexualitet kan ha olika grad av dragning åt varierande håll och skifta med tiden och situationen. Hånar man någon sexuellt så är det just för att de intagit en skamlig roll i förhållandet eller underpresterat.

Sex inom äktenskapet är helt accepterat ;-) men ingen förväntar sig "trohet" så länge det inte går ut över det sociala livet. Alldeles specifikt så förväntas herrskap ta för sig bland sina slavar och eftersom man har goda preventiva metoder så är detta lika accepterat bland kvinnor som män. Att gifta sig uteslutande av kärlek anses i Trakorien närmast som korkat där äktenskapet ses som ett instrument till bättre liv genom adelsallianser, titlar, förmögenheter eller bara partnerskap för att få en drägligare vardag. Månggifte är inte förbjudet men anses vara ofördelaktigt eftersom det devalverar värdet av giftermålsallianser och trasslar till arvsanspråk. Hur som helst ses polygami som onödigt eftersom det finns mer prestigefyllda sätt att demonstrera rikedom på och man ändå har frihet till förbindelser utanför äktenskapet. Dock förekommer månggifte.

På gatan döljer man vanligen sina könsföreträden eftersom de anses vara osköna snarare än opassande att visa. Den som går alltför naken tas ofta för en "konstig" farlänning. Under många högtider ersätts dock kläder med kroppsmålning, men den som blottar sin kropp bör vara ung och skön för att inte verka löjlig. Det finns en särskild grupp rikt ungfolk som springer avklädda, utstyrda och kroppsrakade för det mesta.

Tempelprostitution ses snarast som sammhällstillvänt där den besökande förväntas donera till templet efter förmåga. Bland vanliga prostituerade finns allt från kurtisaner med hög social status och politisk inflytande till bordeller och kvartersflickor /-pojkar.

Könssjukdomar är ganska ovanliga och har därför ingen praktisk konsekvens för sexualmoralen.

Vissa religiösa / filosofiska inriktningar (Kishatet, diFolterna, asymtoterna, Ranzinerna t.ex.) har en mer restriktiv syn på sex, men det är då sammankopplat med en allmän maning till asketiskt leverne för att fokusera på guden eller läran snarare än på sex som sådant vilket bara ses som en njutning bland många.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Trakorisk sex

Inlägg av anders »

Brior skrev:Könssjukdomar är ganska ovanliga och har därför ingen praktisk konsekvens för sexualmoralen.
Varför är könssjukdomar ovanliga?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar