Angående sexualitet i Ereb...

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trakorisk sex

Inlägg av Brior »

anders skrev:
Varför är könssjukdomar ovanliga?
Anledningen ur konstruktörens synvinkel är att kunna bibehålla en lössläppt sexualmoral enligt romersk/trakorisk modell. Orsaken i världen kan helt enkelt vara avsaknaden av smitta alternativt effektiva läkemedel eller helande magi.

Den andra tidsepoken (utöver Romarriket) som jag läser om just nu, italienskt 14-1500 tal, präglas till stor del av syfilisens ankomst till Europa från nya världen. Visst kan det vara intressant med epidemier i rollspel men då mer som ett avgränsat scenario än som en stående del av tillvaron. När jag var spelledare "gav jag" visserligen en rollperson gonorré efter bordellbesök och det var pikant som enskilt inslag men om det händer överallt så blir ju samhället därefter. I romanen jag just skriver så väntar man på pestens ankomst till öarna men det är dramaturgisk annorlunda eftersom pestepidemier historiskt kom och gick med flera decennier emellan medan syfilis fanns endemiskt närvarande hela tiden.

Detta sagt så kan man lika gärna välja att ha könsjukdomar i sin värld. Det är mest en smaksak.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

En tanke blott i en förvirrad men likformig värld =)

Kan man inte föreställa sig någon samhällsstruktur som ligger utanför den normala parnormen. I många kulturer (japanska, kinesiska, mellanösternländerna etc.) var det inte alls ovanligt att man hade flera fruar, följeslagerskor eller konkubiner. Att i japan fostra och ta hand om sin avkomma de första åren var något endast fattiga gjorde.

Prostitution är lite av ett inrutat sätt att se det, let the 70ies rule =)

Vad tror ni om ett samhälle där "giftemål" oavsett kön är något kulturknepigt och där man istället har sex och lever enligt andra principer. Man går exempevis till speciella hus för förökning inom vissa tidsperioder av sitt liv, ålder och status spelar roll men sällan utseende, barn fostras av speciella yrkesgrupper men dessa har en mycket hög status. Kvinnor som män får ha vilka och hur många partners de vill och det finns inget fel i det, tvärtom - det helgar fruktbarhetsgudarna!

Låt oss vända lite på saker och ting för var finns egentligen kulturkrockarna i Altor?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mäster Brior: Jag har en idé om varför KS inte är vanliga i Trakorien.

ENDAST FÖR SL: Det är inget någon förstått, men öarnas vatten innehåller något som "imuniserar" befolkningen på öarna.

Detta innebär att smittobärare som kommer till öarna förblir sjuka (det fortsätter klia och flaga), men smittar inte andra på öarna. Kanske kan de i svåra fall även smitta, men då bryter inte sjukdomen ut så länge man dricker av öarnas vatten.

Därför kan även trakorier smittas om de inte druckit av öarnas vatten på 6(?) månader. De som bär latent smitta hemma kan få se den bryta ut när de slutat dricka rätt vatten.
Senast redigerad av Mikael den 2008-03-01 17:36, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Lindén skrev:En tanke blott i en förvirrad men likformig värld =)

Kan man inte föreställa sig någon samhällsstruktur som ligger utanför den normala parnormen. I många kulturer (japanska, kinesiska, mellanösternländerna etc.) var det inte alls ovanligt att man hade flera fruar, följeslagerskor eller konkubiner. Att i japan fostra och ta hand om sin avkomma de första åren var något endast fattiga gjorde.

Prostitution är lite av ett inrutat sätt att se det, let the 70ies rule =)

Vad tror ni om ett samhälle där "giftemål" oavsett kön är något kulturknepigt och där man istället har sex och lever enligt andra principer. Man går exempevis till speciella hus för förökning inom vissa tidsperioder av sitt liv, ålder och status spelar roll men sällan utseende, barn fostras av speciella yrkesgrupper men dessa har en mycket hög status. Kvinnor som män får ha vilka och hur många partners de vill och det finns inget fel i det, tvärtom - det helgar fruktbarhetsgudarna!

Låt oss vända lite på saker och ting för var finns egentligen kulturkrockarna i Altor?
Någon variant på den gangsne monogamin skulle kanske kunna vara vanligt i Felicien?

Ett matriarkalsk samhälle där kvinnorna inte gifter sig utan tar sig "älskare" efter önske och behov. Könen är dock jämnställda och delar i stort sätt alla yrken. Släktskapet räknas på mödernet och familjerna, eller "Husen", har en kvinna som överhuvud där utvalda slavar står för fostringen av de många barnen. Kvinnor och män som inte är i släkt träffas endast utanfor hemmen eller vid speciella högtider och ceremonier. På äldre (och ofruktbara) dagar är det dock vanligt att kvinnor och man flyttar ut från sina Hus och bosätter sig i en slags "kollektiv" tillsammans med goda vänner oberoende av släktskap.

Annars har jag för mig att samhället på Pandarealia ser lite otraditionellt ut? :?
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Sex ä bättre än rollspel, men rollspel kan krydda sexet! ;)

Inlägg av jadelotuz »

Hmm!
det gjäller att tänka utanför boxen. Personligen har jag inget emot att man har med sexualitet, av alla former, moraliska som omoraliska, då det endå handlar om rollspel, å i som bästa fall att "erfara" å "utforska" andra tankebanor, å på så vis vidga sina vyer å förhoppningsvis bli lite smartare av att just ha Rollspel som hobby, jag vet att jag har lärt mig en massa - såväl skit info, som bra skit - genom mitt intresse för rollspel. Tex var jag väldigt ointriserad av historia allmänt när jag gick i skolan. När jag började Spel-leda DoD (och andra spel) så började jag dock studera Historia för att ta reda på hur saker å ting egentligen förhöll sig, å försöka hitta referenser osv, för att finna stämning, inslag å inspiration.

11 år +
Men! som någon sade, spelet (DoD) är ju rekomenderat för 11år +, så Ereb är därav rätt befriat från sånt. Iofs tror jag nog att en 11åring kan förstå principerna av sex, men det blir svårare att förklara de mer komplexa relationerna som sker vid vuxnare tillfällen. Framförallt att rollspela ämnet ... utan att de kolapsar i gormigheter. Å visst, jag vet inte ålderssnitttet här på Erebaltor.se :) men på någe sätt så blir det att ta en annan väg än originalet om man blandar in sexualism, iaf mer än nödvändigt.

Smygporr
Å andra sidan, glädjeflickor (horor) kurtisaner osv finns juh med i världen, så varför inte. dessutom tycker jag att DoD91 var lite smygporrigt iom Håkan Ackegårds vackra bilder (som jag för övrigt gillade skarpt). så? det blir svårt å hitta en lämplig nivå.

Könsneutralitet
Men jag tycker endå att man kan göra som ... uhm vem var det nu? som beskrev att man skulle beskriva "äktenskapens" natur, å på så vis slå två fluger i en smäll. Ett litet problem med könsroller (hur realistiska och korrekta de nu än är) är att det faktiskt, blir svårare att spela vissa kön? Fast är det så farligt? I vissa platser av Altor är det svårt å spela Orch (Rasdiskriminering tycker jag, ska sånt verkligen finnas med i nya DoD Ereb Altor!? ;) ).

Mina egna erfarenheter av sex ...
i DoD (å rollspel) består mest av tarvligheter "back in the old days", när man som lite lätt finnig 14 åring fantiserade ihop saker, å spelkvällen spårade ur i trams, fånigheter å fniss ... :roll: men på senare tid så blev sexualism en ganska intressant å ibland "aktiv del" i rollspelandet då vi började bli äldre, samt började spela spel som Kult (grymt bra spel) och Vampire (som innehåller en hel del erotiska tendenser, som vampyr osv). DoD förblev dock mer "primitivt" på området, men endå så spelade åtminstonne två spelare "sex-aktiva" yrken. En spelade Kurtisan (finns i Tjuva å Lönnmördare tror jag), å en annan spelade typ en Tjuv med "femme fatal" ingredienser.

Som SL och Illustratör har jag ofta också haft en del utmanande SLP:er 8)

Så vadå?
Well ... så vad är det jag säger egentligen? ... uhm? typ ... Kontentan är, att Ereb faktiskt saknar den sexuella ingrediensen i kulturbeskrivningarna. Sådana saker som syn på sex, äktenskap, prokreation, otukt, tidelag osv ... beskrivs för lite! men det gäller att lägga upp det lite med en glimt i ögat, med en viss naivism å charm ... i DoDig anda.

PS: en svår nöt är hur man kombinerar detta med att man som spelare ska kunna spela vilket kön som helst utan biverkningar (kulturelt i världen) ...
Vänta! det är inget problem! De som endå ids spela "kultur-realism" är nog redan införstådda i konseptet med att det kan råda diverse "könsroller" å diskrimineringar. De som endå intre bryr sig om sex, sexualism å kulturella yttringar som äktenskap osv ... lär aldrig bry sig, å spela vilket kön de nu känner är intressant, coolt eller ... "sexigt" ;)
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Det man ofta missar med sex och äktenskap i rollspel är den sakligt politiska dimensionen som fanns historiskt. "Non-consummation" (dvs utebliven sex) var laglig grund för skilsmässa. På detta sätt frigjordes exempelvis Lucretia Borgia för nya äktenskapliga allianser - alls inte av omtanke om bruden utan av rent politiska skäl. Framför allt var det avsaknad av arvingar som var allvarligt.

Rent speltekniskt borde man kunna spela denna dimension utan att behöva komma in på fnittrigheter. Någon som har sådana erfarenheter?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Min tjugiske isjägare brukade ha för vana att på inuitvis "låna ut sin fru" till de blåhudade hövdingarna om de åkte förbi vårat hus på genomfart söderut.
Min vän som spelade min svåger (hennes bror) hade svårt att riktigt tåla detta "utlånande", vilket skapade diskussion i spelgruppen. Vi hade kommit överens om att det var kutym bland tjugerna (i vår värld) att använda sin kvinna som ett tecken på att man var en god värd, men vi visste inte om det var socialt accepterat att som broder opponera sig mot vilka man gav denna gästfrihet. Hade han rätt att gräla om detta eller borde han acceptera det som rådande norm? Hur borde min fru reagerat ( även om det var kutym)?
Det är lite klurigt att sätta sig in i en värld där de moraliska riktlinjerna skiljer sig så starkt från våra. :)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

gtjorgo skrev:Min tjugiske isjägare brukade ha för vana att på inuitvis "låna ut sin fru" till de blåhudade hövdingarna om de åkte förbi vårat hus på genomfart söderut.
Min vän som spelade min svåger (hennes bror) hade svårt att riktigt tåla detta "utlånande", vilket skapade diskussion i spelgruppen. Vi hade kommit överens om att det var kutym bland tjugerna (i vår värld) att använda sin kvinna som ett tecken på att man var en god värd, men vi visste inte om det var socialt accepterat att som broder opponera sig mot vilka man gav denna gästfrihet. Hade han rätt att gräla om detta eller borde han acceptera det som rådande norm? Hur borde min fru reagerat ( även om det var kutym)?
Det är lite klurigt att sätta sig in i en värld där de moraliska riktlinjerna skiljer sig så starkt från våra. :)
Det där var ett kul exempel :P

Vad jagar en isjägare? is...? :roll:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Angående sexualitet i Ereb...

Inlägg av skaraborgarn »

Debatten handlar mest om människor och alver. Finns e antal humanioida varelser och i andra trådar har det diskuterats om blandäktenskap med mera.

Men hur är det med veneriska sjukdomar. I en artikel om Pest i sinkadus nämns skrevsamp som låter det manliga könsorganet skrumpna ihop och falla av. Ett öde värre än att bli uppäten av en demon!
Skriv svar