Språk

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Språk

Inlägg av gtjorgo »

Kanske används båda teckenvarianterna samtidigt i exempelvis ransard?

Jag kan tänka mig att sydnargurerna i klomellien (som ofta är analfabeter) främst använder sig av joriska runraden (skriven på klomelliska) vid kontrakt med andra stadsstater. Kanske ristas dock de narguriska runorna av Yagor och andra som åkallar besvärjelser? Eller när mästersmederna i Hamur namnger sina verk?



Tror jag löste chiffret…:o
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Språk

Inlägg av Fafnir »

Torde funka utmärkt. Fanns ju ngn källa på att raner målar med gamfjädrar också. Måste ju inympas på ngt sätt.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Språk

Inlägg av Fafnir »

330FC719-31CE-47C7-B062-C5A2A9B03B8D.jpeg
Väldigt löst hur jag tänker mig dvärgrunor.
Ljudvärderna i grammatiken gör 31 ljud vilket stämmer bra med källornas ca 30 tecken. Oklarheten blir då i att vissa ljud kan skrivas med två tecken istället för ett specifikt och därför används inte alltid alla tecken.

Jag tänker mig att runorna/ljudvärdena har fem ben/stammar/grenar/familjer. (Vad vi nu väljer att kalla dem).
I mitt exempel har jag utgått från ”y” som harmoniskt centrum som grenarna löper ifrån. Detta för att y är den enda vokalen som inte finns som lång.
De nedre grenarna är vokaler. Den ena korta och de andra långa. Tanken är att de ska spegla varandra på ngt sätt.
De tre övre grenarna är konsonanter. De flesta på högra och vänstra är de konsonanter som har variationsuttal medans den mittersta de flesta unika.
Roddar man lite med det går det säkert göra att konsonanterna tas från de olika stammarna vid bildandet av ord. Det är inget jag kikat på än.

Vidare står det att runorna påminner om joriska vilket inte blir fallet nu. Men jag tänker mig att det finns en förenklad rad som nyttjas mer vardagligt där bara en del av symbolen används beroende på vilket ben den kommer ifrån. Testade lite av det tänket på vokalerna på bilden.

Hoppas ni förstår hur jag tänker och vart jag försöker dra det. Detta är som sagt tidigt i tankeprocessen.

Jag vill gärna ha med pentagoner, hexagoner och kanske octagoner med bland symbolerna iaf.

Vad tror ni? Ngt att jobba ifrån?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-02-13 10:22Jag kan tänka mig att sydnargurerna i klomellien (som ofta är analfabeter) främst använder sig av joriska runraden (skriven på klomelliska) vid kontrakt med andra stadsstater. Kanske ristas dock de narguriska runorna av Yagor och andra som åkallar besvärjelser? Eller när mästersmederna i Hamur namnger sina verk?
Att sydnargurierna i Klomellien använder den joriska runraden känns rätt. En relevant fråga är då om hamurer och trisker (med diverse undergrupperingar) är tvåspråkiga? Talar de både sitt sydnarguriska språk och det huvudsakligen joriiska språket klomelliska (som är påverkat av sydnarguri)? Och om de är tvåspråkiga skriver de då på båda språken eller på bara det ena?

Yagorna och eventuella runkunniga i Hamur skulle även kunna använda de "arkana runorna" som "de rakade" i Jorduashur använder men då för magi och inte vanlig skrift. Om de använder skrift kan det antingen vara de narguriska runorna (som då har kommit med jorderna tillsammans med Æsìrtron) eller det kan vara den joriska runraden.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-02-13 10:22 Kanske används båda teckenvarianterna samtidigt i exempelvis ransard?
Fafnir skrev: 2022-02-13 17:44 Torde funka utmärkt. Fanns ju ngn källa på att raner målar med gamfjädrar också. Måste ju inympas på ngt sätt.
Runor och fjäderskrift kan gjärna användas parallellt i Ransard. Även i Jorduashur.

I frågan om vad som kom först, fjäderskrift eller runor är jag inte helt överens med mig själv. Kan fjäderskriften vara äldst och vara inspirerad av alvernar skrift? Det gamla Belgoth i dagens norra Ransard ligger väldigt nära södra Kardskogen där det lever alver. Eller kom runorna först och inspirerades från nordadvärgarna i Kardbergen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2022-02-13 17:57
Hoppas ni förstår hur jag tänker och vart jag försöker dra det. Detta är som sagt tidigt i tankeprocessen.

Jag vill gärna ha med pentagoner, hexagoner och kanske octagoner med bland symbolerna iaf.

Vad tror ni? Ngt att jobba ifrån?
Tror jag förstår hur du menar och tycker definitivt du kan jobba vidare med det. :)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Språk

Inlägg av Albrekt »

Fafnir skrev: 2022-02-13 17:57 ...hur jag tänker mig dvärgrunor.
...
Vad tror ni? Ngt att jobba ifrån?
Definitivt! Väldigt fiffigt och annorlunda! Men inte helt säker att jag förstår det rätt. Tänker du dig att varje ord eller varje mening bildar ett sådant stjärnmönster? Väldig potential i detta, tycker jag! :D
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Språk

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-02-13 22:24
gtjorgo skrev: 2022-02-13 10:22Jag kan tänka mig att sydnargurerna i klomellien (som ofta är analfabeter) främst använder sig av joriska runraden (skriven på klomelliska) vid kontrakt med andra stadsstater. Kanske ristas dock de narguriska runorna av Yagor och andra som åkallar besvärjelser? Eller när mästersmederna i Hamur namnger sina verk?
Att sydnargurierna i Klomellien använder den joriska runraden känns rätt. En relevant fråga är då om hamurer och trisker (med diverse undergrupperingar) är tvåspråkiga? Talar de både sitt sydnarguriska språk och det huvudsakligen joriiska språket klomelliska (som är påverkat av sydnarguri)? Och om de är tvåspråkiga skriver de då på båda språken eller på bara det ena?

Yagorna och eventuella runkunniga i Hamur skulle även kunna använda de "arkana runorna" som "de rakade" i Jorduashur använder men då för magi och inte vanlig skrift. Om de använder skrift kan det antingen vara de narguriska runorna (som då har kommit med jorderna tillsammans med Æsìrtron) eller det kan vara den joriska runraden.
Min åsikt är att trisker och hamurer oftast är enspråkiga men att en ganska stor minoritet talar klomelliska (som ju har en del sydnarguriska låneord i sig). Många huskarlar och kanske det flesta hamurer i Hamurstad har ofta goda kunskaper i klomelliska (och några hamurer lite dalkiska?)
Generellt är de dock sällan skrivkunniga. Fler kan läsa än skriva och detta gäller både Hamuriska\Triskiska som Klomelliska. Klomelliska är nog vanligare i affärssammanhang vilket gjort att det är språket kontrakt och dylikt tecknas på. De narguriska språken i skrift har mer givits en innebörd som ger tradition och kontakt med det förflutna.. samt magi. De har nästan aldrig använts i juridiska eller affärsmässiga sammanhang, nargurerna hade nog inte det behovet för mötet med jorerna.
De som använder de nargurisks runorna nu i klomellien är främst de som åkallar äldre auktoritet och traditionell makt. Alltså kungen av Hamur(dvs hans kansli.. kungen kan nog inte alltid läsa över huvud taget), smidesmästare, Hamuriska skalder, yagorna i triska samt ibland en skrivare hos triskernas oligarker(dessa ofta joriska slavar, skriver dock mest på klomelliska av förklarliga skäl.

Så ungefär tänker jag…:)

De kan absolut ha kommit med Jorderna :) har lite dålig koll på om man under tredje vandringen hade ett skriftsystem?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

För att då summera:

Trisker och hamurer talar sina respektive sydnarguriska språk, men många talar även det joriska språket klomelliska.
Några hamurer har även viss kunskap i dalkiska.

Ett fåtal av de tvåspråkiga triskerna och hamurerna är läskunniga, några även skrivkunniga. Detta gäller klomelliska skriven med den joriska runraden.

Hamuriska skalder, triskiska yagor och ett fåtal lärde jorer kan även läsa och skriva triskiska och/eller hamuriska. Dessa skrivs med de narguriska tecknen.

Och som ett sista förslagstillägg... de narguriska tecknen kom till Klomellien med jorderna och Æsìrtron. (Eftersom dessa först utvecklades av västnargurierna efter den fjärde narguriska vandringen 900 fO, altså senare än sydnarguriernas uppkomst efter den tredje narguriska vandringen 1050 fO)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Språk

Inlägg av gtjorgo »

Jag tycker att din beskrivning är korrekt och jag gillar härstamningen från jorderna:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Joriska runraden

Inlägg av birkebeineren »

Textexempel utklippt från Adragoors Kardienkarta skriven med joriska runraden:

Bild
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Språk

Inlägg av anders »

Men hur skulle joriska kursiva runor skrivas?

Kanske kan man ta inspiration från detta:
1ca94ee26e082d2ce2f0cf62e0f92055.jpg
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Snyggt! :)

Det har diskuterats tidigare att det finns flera varianter av kursiva joriska runor och den här stilen kan vara en av dessa.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Språk

Inlägg av anders »

Mitt första försök till kursiv jori:
runewriting copy.jpg
Att jämföra med:

Screen Shot 2022-02-16 at 11.45.34.png
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Jättebra! Dalkerna skriver som bekant med joriska runor och detta kan kanske vara deras kursivvariant?

Försöker hitta tråden där jag tror Adragoor namngav dessa varanter eller några av dem...
Skriv svar