Språk

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2022-01-29 20:50 Om jag förstått det hela rätt så kom både norddvärgarna och grynnerdvärgarna ursprungligen från Akrogal (eller rättare sagt från under Akrogal). Norddvärgarna kom norrut, och grynnerdvärgarna bosatte sig i Orghin där grynnerkulturen utvecklades. Det är ju då troligt att deras språk är besläktat, men för mycket länge sedan (låt oss kalla det "urdvärgiska", det första språket).

Skriftspråket kan ju däremot skilja sig, då det är troligt (?) att norddvärgarna utvecklade sitt skriftspråk senare, och med andra influenser.

Är jag på rätt spår?
Det är ganska rörigt det som står i wikin eftersom blandad information är klippt in vid olika tillfällen. Tanken är nog att alla dvärgar ursprungligen kommer från någonstans i/under Akrogal. Först letade sig en grupp västerut (på okända vägar) och hamnade i Grynnerbergen på 6000-talet fO. Sen mycket senare utvandrade andra dvärgar också västerut, i två vågor 1500 och 600 fO, och hamnade i både Orghin och norra Ereb. 1500 fO utvandrade också dvärgar från Grynnerbergen vidare västerut over Ereb. Som sagt, otydyligt men också anpassningsbart.

Kan vi kanske tänka oss ett slags urdvärgiska med en uppsättning enkla runor som sen har gett upphov till två likartade skriftsystem? De grynnerska runorna är vanligast förekommande och de mest lika de ursprungliga, de nordadvärgiska (kardûrska?) är mer sällsynta och lite mer annorlunda (och mer använda för magi?) eftersom de är påverkade av andra tecken?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Språk

Inlägg av anders »

OK, det låter bra. Jag tycker att vi spiker det här med de olika dvärgarnas ursprung (och tidpunkter), så vi har något att utgå från vad gäller språkutveckling och runrader. Kan du sammanfatta vad som finns och sedan lägga upp på wikin? Du har lite bättre minne av vad som sagts och var.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Språk

Inlägg av skaraborgarn »

Finns det någon bild på dessa runor?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Språk

Inlägg av Fafnir »

Jag tänker också att dvärgar är traditionalister. Språket utvecklas men långsammare än hos andra kulturer (undantaget alver som haft oförändrat språkbruk så långt någon kan minnas med undantag för behovet av nyskapade ord).
Gryndur är således sannolikt ganska likt urdvärgiska.
Om skriftspråken utvecklats vid senare tillfälle så är det dock en annan femma.

Artikeln om dvärgambasaden i Entika slog fast mkt om dvärgarnas fascination för geometriska former med emfas på oktagoner men även vikt vid Pentagoner och hexagoner.
Ngt som sen cementerades i djupets fasor.
Kan detta gjort avtryck i deras ”alfabet”/runrad?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2022-01-29 22:45 OK, det låter bra. Jag tycker att vi spiker det här med de olika dvärgarnas ursprung (och tidpunkter), så vi har något att utgå från vad gäller språkutveckling och runrader. Kan du sammanfatta vad som finns och sedan lägga upp på wikin? Du har lite bättre minne av vad som sagts och var.
Har nu städat lite i artikeln Dvärgiska vandringar men det saknas vissa pusselbitar.

De många olika dvärgspråken (som det sägs i källorna att dvärgarna har) lär ha utvecklats som en följd av dessa folkförflyttningar. Vi har dock inte helt dvärgarnas äldsta historia vilket också då gäller språkutveckling. MEN vi kan kringgå detta lite genom att tänka oss att dvärgarnas skriftsystem först uppstod senare i historien än när de olika rikena och bosättningarna först etablerades. Skriftspråken kan därför ha en lite annan historia. DESSUTOM vet vi att grynnerdvärgarnas språk gryndur har blivit ett slags allmänspråk hos dvärgar och kan i viss grad talas av alla dvärgar. Det förutsätter kontakt mellan de olika dvärgrikena och med denna kontakt kan även de grynnerska dvärgrunorna (eller vad de nu kan kallas?) ha följt med. Således går det att tänka sig att olika dvärgar både använder runor anpassade till gryndur och eventuella andra runor till eget språk.

Vi borde därför kunna fortsätta beskriva dvärgrunor här i språktråden tills det blir ordning på dvärghistorien i folkslagstråden. Även om det ena påverkar det andra ochså.
Funkar det? :?:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2022-01-30 02:01 Jag tänker också att dvärgar är traditionalister. Språket utvecklas men långsammare än hos andra kulturer (undantaget alver som haft oförändrat språkbruk så långt någon kan minnas med undantag för behovet av nyskapade ord).
Gryndur är således sannolikt ganska likt urdvärgiska.
Om skriftspråken utvecklats vid senare tillfälle så är det dock en annan femma.

Artikeln om dvärgambasaden i Entika slog fast mkt om dvärgarnas fascination för geometriska former med emfas på oktagoner men även vikt vid Pentagoner och hexagoner.
Ngt som sen cementerades i djupets fasor.
Kan detta gjort avtryck i deras ”alfabet”/runrad?
Vi kan då säga att gryndur är likt urdvärgiska och att det vid något tillfälle i historien utvecklades ett skriftsystem som vi kallar grynnerska runor eller liknande.

Dessa runor har sedan tagits i bruk av andra dvärgar, både i sin ursprungliga form och med eventuella modifieringar. De kan ha följt med när dessa andra dvärgar alla lär sig gryndur som allmänspråk.

Och dessa grynnerska runor får gärna utformas i stil med de geometriska formarna från Sinkadusartikeln och slottet i Djupets fasor.


SEN om vi gärna vill ha några andra helt unika runor som också används av dvärgar borde det finnas utrymme för det också. :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Språk

Inlägg av Fafnir »

Runor.jpeg
Lägger till Anders runor som bild då det inte går att högerklicka från min telefon/platta.

(Det kanske går på når sätt men är inte så teknisk :lol: )
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Bara för att behålla översikten och sammanfatta våra idéer (använder Fafnirs inlägg som grund):
Fafnir skrev: 2022-01-27 14:07 Jag är egentligen inte så förtjust i barbartecknen som återfinns i EA Kampanj. Men dom är kanon så jag har köpt dem.
De lämpar sig dock föga att rista i hårda material. Vi tycks alla ha en tanke om att västnargurerna ristar runor. Vidare står det att de rakade använder arkana runor för sitt magiutövande.

så...

Finns det en runrad för barbartecken när de inte skrivs med fjäderpenna? Eller används ett annat runalfabet? Och isf vilket och vad kommer det ifrån?
Barbartecken är altså ett skriftsystem som finns i två varianter, en för fjäderpenna (den i EA-Kampanj) och en för runritsning (anders bild ovanför). Barbartecknen används för att återge vanlig text och används av flera olika narguriska folk. Känd sedan 300-talet f.O. och troligen utvecklat i Belgoth som numera är en del av dagens Ransard.
Fafnir skrev:Vad typ av runor är de nämnda arkana runorna? vad bygger de på? Har de mundana användningsområden utöver magiska?

De arkan runorna tänker jag mig som någon variant eller kombination av bindrunor eller rungaldrar. Men vet inte vad dom skulle baseras på för grund.
Dessa "arkana runor" ser då troligen ut som bindrunor eller liknande. Vi behöver ett bildexempel eller en ritad illustration. Gärna också ett annat namn som kan komplettera "arkana runor" vilket då kan vara en benämning använd bland magiker från södra Ereb. De arkana runorna används i magiska och religiösa sammanhang inom Æsìrtron. Enligt myten var det Wòdur som fick draken Galdhögg att lära människorna att använda de arkana runorna.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Språk

Inlägg av anders »

Det här tycker jag låter mycket bra, och sammanfattar på ett fint sätt det vi talat om.

"Arkana runor" eller "magiska runor" (runmagi) tycket jag helt klart ska likna bindrunor (m.a.o. se väldigt annorlunda ut från skriftspråken). Typ:
iu-2.jpeg
Men jag undrar just över Gryndur... Vilka geometriska former tänker ni er där? Jag funderar just på om man kan tänka sig geometriska former för konsonanterna, och olika streck som vokaler. Vill väldigt gärna se detta översatt från koncept till konkreta bilder.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Språk

Inlägg av anders »

Fast jag skulle också gilla om skriven gryndur såg ut ungefär så här: :D
.
iu-3.jpeg
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2022-01-31 16:49 Det här tycker jag låter mycket bra, och sammanfattar på ett fint sätt det vi talat om.

"Arkana runor" eller "magiska runor" (runmagi) tycket jag helt klart ska likna bindrunor (m.a.o. se väldigt annorlunda ut från skriftspråken). Typ:

iu-2.jpeg
Ser bra ut i mina ögon. :)

Lite som symboler vilket ju borde passa med den symbolimliknade magin de används till.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Men jag undrar just över Gryndur... Vilka geometriska former tänker ni er där? Jag funderar just på om man kan tänka sig geometriska former för konsonanterna, och olika streck som vokaler. Vill väldigt gärna se detta översatt från koncept till konkreta bilder.
Fafnir föreslog inspiration från de geometriska formerna som återkommer i dvärgarnas arkitektur. Åttahörningen och diamantformen återkommer där vilket kanske skulle kunna användas som två grundformer i olika variationer? Konsonantljud och vokalljud? :?

Det vi vet om de dvärgarnas skriftsystem är följande:

Från källorna:
Dvärgarnas runor
Omtalad i Monster och Män, s.33
Består av ca 30 tecken, ett för varje ljud.
Används för både gryndur (allmänspråket) och andra dvärgspråk.
Och Adragoors påbörjade idèer:
Adragoor skrev: 2010-05-25 16:22 Eftersom gryndûr är uppbyggt på ett system av konsonantradikaler bör skriftsystemet avspegla detta. T.ex. betyder kombinationen b-t-m springa, snabb. Beroende på vilka vokaler som sätts in mellan konsonanterna får man olika betydelser: batam, springa; batîmaz, springa, rusa; rêbatîm, språngmarsch; bôtmem, springa efter, jaga; ûbetam, snabb; bâtmaz, vara snabb. (Reglerna finns under gryndûr i wikin)
Jag har tidigare suttit och skissat på dvärgrunor och tänkt mig att skriften består av tecken för alla konsonanter, och att dessa tecken modifieras beroende på vilken vokal som kommer före och efter. Troligen är detta ett system som passar språket bättre än att använda sig av en rent alfabetisk skrift som i jori.
Sen finns grammatik och ordlista i wikin: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... _grammatik
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2022-01-31 17:14 Fast jag skulle också gilla om skriven gryndur såg ut ungefär så här: :D
.

iu-3.jpeg
Kan det kanske vara runor som används av nordadvärgarna i vissa sammanhang? De runor som jag tidigare föreslog att de narguriska tjugerna uppe i Orghin hade inspirerats av till sina runritsade isflak?

Det ser för snyggt ut till att inte användas. :D
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Språk

Inlägg av anders »

Nargurisk skrift.
Screen Shot 2022-02-12 at 09.09.30.png
I fjäderskrift (exempel):
Screen Shot 2022-02-12 at 10.09.39.png
Någon som kan tyda skriften? :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Språk

Inlägg av birkebeineren »

Snyggt! Lägg gärna upp både "språknyckel" och exempel i wikin. Lättare att hitta sen.

Behövs också en liten bakgrundshistoria. Föreslog tidigare att åtminstone fjäderskriften utvecklades i Belgoth på 300-talet fO (årtalet från EA-boxen) men runorna kan ha uppstått före, eller efter? Ranerna verkar använda vissa joriska ord för militära och juridiska företeelser men om dessa skrivs med joriska runraden eller med narguriska tecken är en annan fråga? Kan ranerna ha utvecklat de narguriska runorna från belgothernas fjäderskrift?

Och ordlyden i texten? Jag har tytt den! :wink:
Skriv svar