Traxilme

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Traxilmiska stålfurstarnas hemliga härdningsteknik. Krilloan s 48

Shaleika - kattlik skönhet som jobbar på glädjehuset Glädjebrunnen i Krilloan
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vilka är de traximiliska stålfurstarna?

Handelsprinsar?

religiös sekt?

Mäktiga Smidesmästare?

Titaner?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Traxilme

Inlägg av Mikael »

Ur Vredesverk:
Mogerland = "den vidfarande" på östtraxilmisk tunga
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Traxilme

Inlägg av Snibben »

De traxilmska Odöda

För snart 700 år sedan började en slags smitta sprida sig i de traxilmska länderna. De som smittades dog och återuppstod i vad som verkade vara en form av zombier. Snart upptäcktes att de som uppstod dock var intelligenta odöda vid fullt medvetande men med en total avsaknad av känslor och empati för de levande. Trotts detta var de odöda inte fientligt inställda till mer än de som anföll dem. Denna sjukdom spred sig snabbt och snart var hela städer bebodda endast av de odöda. Snart nog förstod andra traxilmska invånare att hålla sig borta från dessa områden och undvika de odöda. Detta till trotts har dock den mystiska sjukdomen fortsatt att sprida sig och utöka antalet traxilmska Odöda. Det underliga med sjukdomen är att den även kan sprida sig till de redan döda och många traxilmska Odöda har rest sig ur graven trotts att de varit döda innan smittan spridit sig till deras område. Eftersom de odöda inte bekymrar sig om att odla mat eller hålla djur har deras området återgått till sina vilda form er eller så har öknen svept in över de tidigare välskötta fälten och fruktträdgårdarna.

Vad som egentligen hände var att den traxilmska guden Cígnh dog. Efter hans död försökte hans hustru, Mhush, att återuppväcka honom men vid den tredje konfluxen gick något fel och han återuppstod som en odöd gud. När Mhush såg vad hon gjort med Cígnh blev hon bestört och flydde så långt bort hon kunde. Cígnh visade sig dock vara passiv och det enda han gjorde var att återskapa sina dyrkare i sin egen avbild. Alla de som förvandlas är därför också följare av den odöda guden Cígnh .
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Traxilme

Inlägg av birkebeineren »

Talar vi här om en typ av gengångare, den typ av odöd som beskrivs i Sinkadus 13 och i Monturerna-modulen? Oavsett, mycket interessant beskrivning. En slags odöd civilisation som existerar bland levande och som grannarna måste förhålla sig till. Borde ge mycket spännande möjligheter för spel där RP får "spela" död och röra sig bland riktiga odöda.

Gillar gudahistorien. Traxilme och Soluna generellt böver mer färg utöver sina violetta öknar. Att något händer i gudavärlden kring tredje konfluxen vet vi också från Monturerna där gudinnan Imaria förlorar mycket av sin makt och fängslas borta från Altor. Kanske detta hänger samman med hur Cígnh (åter)uppstod i Traxilme?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Traxilme

Inlägg av skaraborgarn »

Kameler, dromedarer andra ökendjur används av de intelligenta varelser som bor där?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Traxilme

Inlägg av skaraborgarn »

Vad den erfarne äventyraren säger
Äventyr? Man kan säga att hela Traxilme är ett enda stort äventyr. Människorna som bor där talar något tungomål som låter olikt andra språk och det är få som kan jori eller något annat mer gångbart. Å anda sidan är folket misstänksamma och fåordiga. Främlingar ses som problem om de inte kan bevisa motsatsen. Det är väl egentligen bara vid kustens små städer där folk inte var fullt så skeptiska mot utlänningar. Inte delen av landet om man kan kalla det för ett land. Det verkar bara styras av stammar eller klaner. Ökentroll finns det men jag har själv sett vad jag skulle kalla för en demon. Vi hade under en solig och varm dag slagit läger vid en gammal ruin av någon slags befästning. Vi hade knappt kunnat sätta oss ner och dricka lite vatten innan den där varelsen kom från ingenstans. Sanden började blåsa upp och skrik och oväsen blev det. Jag och två kamrater flydde och tog oss tillbaks till kusten. De andra vet jag inte vad det blev av dem. Nej jag åker inte dit igen.

Vad den snikne köpmannen säger
Marknaden för purpurfärgad sand är nog inte uppfunnen än. Ja jag vet inte riktig. Traxilme är en avkrok om du frågar mig och det finns nog inte så mycket mer än mineraler som kan användas som medicin eller gift. Det finns skickliga seder i detta land som utvecklat olika tekniker för att smida och härda. Ja de är väl knappast i dvärgarnas klass men inte långt ifrån. Tyvärr så verkar de vilja sköta sin handel själva utan mellanhänder. Då landet ligger lite avsides så har nog dvärgarna ingen anledning att frukta konkurrens. Traxilme kanske har framtiden för sig men jag investerar nog mina kopparslantar i lite mer säkra investeringar.

Vad den mäktige magikern säger
Landet hade nog en rik magikultur en gång i tiden. Men tiden och sanden har gjort att landet är en relik av fornstora dagar. Ja relik är ett bra ord. Mången skattletare har hittat både det ena och det andra i öknen. Men landet är inte bara stort det är farligt också. Odöda ska det finnas gott om och en och annan demon eller kaosvarelse ska finnas där. Vad som finns inne i själva landet eller ska man säga öknen vågar jag inte uttala mig men den som vågar kan nog vinna mycket. Själv studerar jag hellre gamla pergament och föremål från Traxilme här vid akademin i lugn och ro.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Traxilme

Inlägg av Adragoor »

Jag tror bestämt att Traxilme behöver en karta...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Traxilme

Inlägg av skaraborgarn »

Brior hade väl en?
Skriv svar