* Gömda och glömda kulturer

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

* Gömda och glömda kulturer

Inlägg av Brior »

Diskussioner om kulturer bortom Erebs myllrande folkliv. Är Woddamiterna de enda utstötta i sina syrahav eller finns ett R'lyeh långt nere på havsbottnen. Hur förhåller sig dessa spillror till vanligt liv?
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Här lite om mina egna referenser till försvunna kulturer:

Woddam
Woddamiterna fanns långt före människan. De var få och gigantiska, med helt obegränsad livstid och fri vilja. De levde på och under bergen vilka de grävde sig igenom med sina kraftiga käkar (bergen var mjukare på den tiden). För att frigöra sig från sina skapare allierade de sig med kaosvarelser och deras art och kultur utplånades som straff, bland annat genom meteoriten som skapade Fokalerslätten och den glasvandlade Kargomväggen på Palamux. Möjligen bodde de även i Krindenland och orsakade den verklighetsläcka som fortfarande finns i området. Enstaka woddamiter sägs fortfarande finnas kvar under bergen, men de tål varken vanligt vatten eller luft och är därför fångar.

Cruri
Cruri finns utförligt behandlat i Svavelvinter-sviten. I korthet är de ett fördömt folk på Marjura som hålls vid liv genom kraftig magi sedan många hundra år. Människor uppfattar dem som levande döda men de har tekniskt sett aldrig dött även om de sägs använda sig av återväckta döda tjänare genom sina kunskaper i magisk nekrokinetik.

Drakar
I min värld är drakarna de enda kvarlevande varelserna från Woddamiternas tidsålder (det fanns även andra kulturer som också rensades bort). Drakarna tilläts finnas kvar därför att gudarna ansåg dem vara så klena och harmlösa. De lever dock under strikta restriktioner och en undermedveten skräck över att bli utplånade. Bland annat får de inte använda det höga språket vilket de förstår. Man säger att drakar bara dör och kommer till enligt gudarnas vilja och gudarna ska ibland använda dem för sina ärenden eller som en slags påminnelse om de nyare arternas dödlighet.


Vägen under vattnet

Mellan Marjura och Trakorien löper en uråldrig landsväg av orikalk på havsbottnen. Uppenbarligen har den betjänat någon civilisation men ingen vet något om denna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Brior skrev:
Vägen under vattnet

Mellan Marjura och Trakorien löper en uråldrig landsväg av orikalk på havsbottnen. Uppenbarligen har den betjänat någon civilisation men ingen vet något om denna.
Marjuras plats på vägen förmodar jag är en slump (uråldern vs 1200 år), eller ett resultat av crurernas manipulering av jorddragaren. "En gammal väg, den lurar vi honom att följa..." :wink:

Jag kan dock föreställa mig att polernas herrar hade mindre makt och betydelse innan konfluxen. Kanske leder vägen till nu isbegravda öar norr om Marjura där andra rester av civilisationen finns kvar.
Skriv svar