Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

låter bra om grevar och baroner är det så att Riddarna även är befäl? Varje riddare leder 10 man typ? vapen vet jag inte men tänker lätt utrustning.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Berendien

Inlägg av gtjorgo »

Hur standardiserade är feodala styrkor? Eller är det ’högsta antal’ knektar en ädling får ha vi diskuterar?

Jag tänker att många ädlingar inte har råd eller möjlighet att fylla sin ’kvot’. Dock är det nog bra vi får ett hum om vad den högsta tillåtna truppstyrkan för de olika frälsetitlarna.:-)

En annan fråga. Har berendiens andliga frälse rätt att ha väpnad eskort och har de unga gudarnas högre prästerskap samma rättigheter som den ljusa vägens eventuella biskopar?
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

Vill inleda med att jag inte läst så mycket om religion i Ereb. Men jag tycker personligen att Unga gudarna ska vara mindre Militär. Eftersom dom inte går på korståg. Tänker mig att Kyrkan förlitar sig på Samma Typ av Krigare som En handelsman kan göra. Mest Legoknektar för dem alltså. Möjligtvis att deras entourage vet hur man slåss/har vapen. Men vet som sagt inte tillräckligt mycket för att avgöra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Napoleon37 skrev: 2022-04-04 16:00 låter bra om grevar och baroner är det så att Riddarna även är befäl? Varje riddare leder 10 man typ? vapen vet jag inte men tänker lätt utrustning.
Att riddare för befäl över vanliga soldater låter rimligt. Åtminstonde som högsta befäl i en styrka. För större styrkor kan det också tänkas finnas underbefäl som inte är riddare. Kanske är det vanligt i Berendien att en riddare för befäl över tio soldater som leds av en sergeant?

För vapen och rustningar och vilken teknologisk nivå detta ligger på är EA-projektets tolkning sent 1300-tal i en jämförelse med vår välrds historia. Har inte Kandra-modulen tillgänglig just nu men hur är stadsvakterna där utrustade?
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

birkebeineren skrev: 2022-04-04 21:46
Napoleon37 skrev: 2022-04-04 16:00 låter bra om grevar och baroner är det så att Riddarna även är befäl? Varje riddare leder 10 man typ? vapen vet jag inte men tänker lätt utrustning.
Att riddare för befäl över vanliga soldater låter rimligt. Åtminstonde som högsta befäl i en styrka. För större styrkor kan det också tänkas finnas underbefäl som inte är riddare. Kanske är det vanligt i Berendien att en riddare för befäl över tio soldater som leds av en sergeant?

För vapen och rustningar och vilken teknologisk nivå detta ligger på är EA-projektets tolkning sent 1300-tal i en jämförelse med vår välrds historia. Har inte Kandra-modulen tillgänglig just nu men hur är stadsvakterna där utrustade?
Bra fråga tror att dom har Hjälm,ringbrynja eller läder. Kan det vara bredsvärd till det om jag inte minns fel. Sergeant låter som något troligt eftersom Berendien inte är Alltför Adligt utan även delvis Låter folket delta i vissa saker. Medans i Zorakin så känns adeln som dom enda som kan leda?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-04-04 20:52 Hur standardiserade är feodala styrkor? Eller är det ’högsta antal’ knektar en ädling får ha vi diskuterar?
Någon standard utöver vad teknologisk nivå och kulturella traditioner ger finns troligtvis inte i Ereb. Ämnet har diskuterats i många trådar och viss konsensu finns kanske men det är tyvärr inte sammmanfattad någonstans. Kardien har det mest färdiga feodala systemet och för Zorakin finns det nog tillräckligt med material fast det är rörigt framställt. Sen har feodalism och militär diskuterats en del i tråden för Jorpagna, ofta i jämförelse med just Kardien och Zorakin. Ett ämne värt att diskutera vidare ...någonstans?

För diskussionen om högst antal knektar så finn som sagt tabellen i EASL s. 66 vi kan utgå från. Kan gälla för alla feodala LV-länder samt med lämpliga modifikationer också i Berendien där LV finns men Unga Gudarna dominerar. Även detta en viktig fråga att diskutera.
gtjorgo skrev:Jag tänker att många ädlingar inte har råd eller möjlighet att fylla sin ’kvot’. Dock är det nog bra vi får ett hum om vad den högsta tillåtna truppstyrkan för de olika frälsetitlarna.:-)
Att kvoten inte alltid kan fyllas antyder även tabellen i EASL.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:En annan fråga. Har berendiens andliga frälse rätt att ha väpnad eskort och har de unga gudarnas högre prästerskap samma rättigheter som den ljusa vägens eventuella biskopar?
Att jämföra de olika UGs översta prästerskap med en biskop/bontisâl skulle ju göra det enkelt att jämföra det med LV-länder...

Eventuella riddarordnar skulle också kunna stå för UG militära beskydd. Har inte "Enhörningshornet" tillgänglig men har för mig att Zeeriskulten (som ju tillhör UG även om det er som en mindre viktig sådan) har en riddarorden anknuten?

Annars kanske det finns någon form för magiskt skydd då överguden Sholak ju är magins gud?
Napoleon37 skrev: 2022-04-04 21:27 Vill inleda med att jag inte läst så mycket om religion i Ereb. Men jag tycker personligen att Unga gudarna ska vara mindre Militär. Eftersom dom inte går på korståg. Tänker mig att Kyrkan förlitar sig på Samma Typ av Krigare som En handelsman kan göra. Mest Legoknektar för dem alltså. Möjligtvis att deras entourage vet hur man slåss/har vapen. Men vet som sagt inte tillräckligt mycket för att avgöra.
UG som mindre militär är absolut också en möjlighet. Men är kanske legosoldater för opålitligt?
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

Jo legosoldater är inte kända för att vara pålitliga. Kanske är Mesta delen av UG militär dom troende som tar vapen I kyrkans försvar. Eller om det finns Riddarordnar.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Berendien

Inlägg av Wolfhart »

I Enhörningshornet så framkommer det att åtminstone någon av de Unga Gudarnas kulter har egna tempelriddare. Den Ninnaveprästinna som försvarade artefakterna hade hjälp av en tempelriddare som också bör ha tillhört Ninnavekulten, eller möjligen Visha som är Ninnaves make. På vår tid valde vi tolkningen att samtliga av de Unga Gudarna hade sina egna tempelriddare för försvar av kultplatser och präster/prästinnor.
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

Funkar såklart också. Jag vet väldigt lite om religionerna i Ereb, så kan inte säga hur dom borde funka.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Berendien

Inlägg av gtjorgo »

Det är ju lite kittlande med riddarordnar som inte automatiskt är knutna till LV som fyrkorsbröderna i gamla Alerien exempelvis.
Känns nästan som att vi har en kul möjlighet här i Berendien att göra en bra grej:-)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Berendien

Inlägg av Mikael »

Jag tycker det är viktigt att Brendien inte blir ytterligare ett feodalt LV land. Lysande Vägens inflytande är begränsat och mest i Entika och Ventimiglia om jag minns tidigare diskussioner rätt.

Att UG är väsentligt mindre militärisk än LV är jag också helt för. Visst finns några mindre religiösa krigare tillhörande de olika gudarna, men Zeeris svarta riddare är just en motpol en avvikelse från hur UG annars är. I Berendien är UG inte en maktfaktor på det vis den är i Aidne, utan mer en spirituell spelare. Den undviker inte övergrepp genom militärmakt utan med sin helighet och folkets vördnad för dem. Om en stad eller by har ett tempel till UG, är det närmaste adelsman eller fogdes ansvar att sörja för dess försvar vid hot. Oftast räcker dock nidingarnas rädsla för UGs straff (de besegrade trots allt GG!) för att templen ska lämnas ifred.

Berendien är också mer av ett sagornas fantasy land, och med det menar jag att i Aidne är vi mer i Ivanhoes värld medan Berendien är de otämda skogarnas värld där alver, dvärgar, älvor, sjömöer, karkioner, kentaurer, etc förekommer.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Berendien

Inlägg av Mikael »

Följande UG kan jag tänka mig har en försvarsgren:
Sholak - magins gud, så har magikunniga blekebröder för det fall farlänningar bryter friden.

Kartov - motsatsvis från texten i Kandra så får munkarna (inte prästerna) bruka våld, så bland dessa finns krigarmunkar - typen stav och stridskonst.

Delithaorden har utöver stor magisk kunskap, Portvaktsämbetet som vaktar deras platser, inte riddare men väl krigare. Ofta veteraner som lämnat krigets bana. Kanske kan detta vara något allmänt?

De flesta UG tycks också omfamna magin, så magikunniga personer är alltid en risk för den med onda avsikter mot de heliga.

I Enhörningshornet nämns som sagts "ljusa tempelriddare" från en vänorden, ljusa som kontrast till Zeeris tempelriddare - svartriddarna. Vilken orden det kan röra sig om är öppet.
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

Tycker det låter super bra det du föreslår. Håller helt med om att LV ska vara mer militäriskt än UG.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2022-04-05 20:53 Jag tycker det är viktigt att Brendien inte blir ytterligare ett feodalt LV land. Lysande Vägens inflytande är begränsat och mest i Entika och Ventimiglia om jag minns tidigare diskussioner rätt.

Att UG är väsentligt mindre militärisk än LV är jag också helt för. Visst finns några mindre religiösa krigare tillhörande de olika gudarna, men Zeeris svarta riddare är just en motpol en avvikelse från hur UG annars är. I Berendien är UG inte en maktfaktor på det vis den är i Aidne, utan mer en spirituell spelare. Den undviker inte övergrepp genom militärmakt utan med sin helighet och folkets vördnad för dem. Om en stad eller by har ett tempel till UG, är det närmaste adelsman eller fogdes ansvar att sörja för dess försvar vid hot. Oftast räcker dock nidingarnas rädsla för UGs straff (de besegrade trots allt GG!) för att templen ska lämnas ifred.

Berendien är också mer av ett sagornas fantasy land, och med det menar jag att i Aidne är vi mer i Ivanhoes värld medan Berendien är de otämda skogarnas värld där alver, dvärgar, älvor, sjömöer, karkioner, kentaurer, etc förekommer.
Det här låter bra. Likheterna med andra feodala länder i Ereb kan förklaras med kulturella likheter mer än religiösa. Hertigar, grevar, baroner, riddare, fogdar, trubadurer, torneringar, bågskytte... alt sådant kan förklaras utan vare sig katolska kyrkan eller Lysande Vägen. :)
Skriv svar