Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Angående riddare så finns det en intressant jämförelse mellan bl.a. Kardien, Zorakin och Berendien: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Riddare

I Kandra-modulen s. 5 under avsnittet ”Den allmänna ordningen” står det kort om Gardet, en kunglig styrka som har som en av sina uppgifter att bevaka Riksvägarna. Kan detta kanske utgöra den stående berendisk armé eller är det en separat styrka?
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

Det tycker jag låter bra. Vad räknas som riksväg?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Utifrån det som står i Kandra-modulen och vad som diskuterats här på forumet skulle jag tolka Riksvägarna som de som går från Atrema i nordväst, via Kandra i centrala Berendien och till Lindaros i öster. Från Kandra går även en väg mot huvudstaden Entika i väster.

Följande kladdkarta ritades i sammanhang med hur Berendiens viktigaste handelsvägar diskuterades. Ett tillägg jag skulle föreslå är ytterligare en vägsträcka söderut från Entika, ner längs floden Alemin och till hamnstaden Ventimiglia i söder.

Bild
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

ja annars känns det som att i söder blir det väldigt tomt på vägar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Precis. Frånvaron av Riksvägar i sydöstra Berendien kan förklaras med tidigare idéer om denna delen av landet som fattigare och mindre utvecklat.
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

Om jag vill hjälpa till att slutföra något arbete var borde jag kolla? Zorakin? eller är berendien något som är påväg att slutföras?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Berendien

Inlägg av gtjorgo »

Min gissning är att berendien varit ganska lugnt ett tag.

Utöver två poster 2021 så har inga inspel kommit efter 2016. Berendien är väl något som vore väldigt uppskattat om vi tar tag i då Kandra lär vara en av de populäraste modulerna från den gamla goda tiden:-)

Tips på trådar som beror berendien lär vara Felicien, Hynsolge, krun, torshem, zorakien(?), Jorpanga samt vit fläck jorpur?
Och tråden de Unga Gudarna på religion om jag tänker rätt:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Berendien är påbörjat men inte slutförd så här finns det många luckor att fylla i och utrymme för nytt material. Nästan allt som har skrivits på forumet har samlats i wikin, antingen som färdig text eller med länkar till detaljer och diskussioner på forumet. Mycket är skrivet av användaren Ghazam som lämnade projektet för länge sen. Vi har dock satt som mål att försöka behålla det mesta av hans material även om en vissa saker behöver ändras eller modifieras. Den viktigaste av dessa ändringar är geografien. Länsindelningen är nämligen anpassad till en annan karta så även om vi har behållit länsnamen så måste geografibeskrivningen skrivas om. Det borde dock inte vara så svårt. Sen har Lysande Vägen fått en lite för framträdande roll i vissa beskrivningar på bekostning av Unga Gudarna så även det måste justeras lite.

Jag föreslår att du kollar i Berendiens wikiartikel för att hitta luckor att fylla i och inspiration till hur dessa kan utformas. Artiklarna för Zorakin och Kardien kan självklart också vara inspirernade. Sen finn ju Kandra-modulen samt äventyren "Enhörningshornet" och "Melindors återkomst". Att beskriva Berendiens Militärmakt så som du var inne på kan vara en bra plats att börja. Klassisk feodalsamhälle i stil med Aidne-modulens enkla tolkning av detta och du har redan namn på hertigdömen att börja med.

Har du frågor om existerande material (som är rätt rörigt ibland) så försöker vi svara på dessa. :)
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

gtjorgo skrev: 2022-04-03 22:17 Min gissning är att berendien varit ganska lugnt ett tag.

Utöver två poster 2021 så har inga inspel kommit efter 2016. Berendien är väl något som vore väldigt uppskattat om vi tar tag i då Kandra lär vara en av de populäraste modulerna från den gamla goda tiden:-)

Tips på trådar som beror berendien lär vara Felicien, Hynsolge, krun, torshem, zorakien(?), Jorpanga samt vit fläck jorpur?
Och tråden de Unga Gudarna på religion om jag tänker rätt:-)
Jo, jag tillhör den yngre generationen och minns fortfarande första gången jag läste Kandra. Måste vara den bästa Av alla moduler. Ser Berendien lite som Hemland för Äventyr i ereb. Tror inte jag som är ny här Kan komma med så mycket effektiva Synpunkter, men Hjälper gärna till där jag kan. Ska kolla dom andra trådarna för inspiration
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

birkebeineren skrev: 2022-04-03 22:28 Berendien är påbörjat men inte slutförd så här finns det många luckor att fylla i och utrymme för nytt material. Nästan allt som har skrivits på forumet har samlats i wikin, antingen som färdig text eller med länkar till detaljer och diskussioner på forumet. Mycket är skrivet av användaren Ghazam som lämnade projektet för länge sen. Vi har dock satt som mål att försöka behålla det mesta av hans material även om en vissa saker behöver ändras eller modifieras. Den viktigaste av dessa ändringar är geografien. Länsindelningen är nämligen anpassad till en annan karta så även om vi har behållit länsnamen så måste geografibeskrivningen skrivas om. Det borde dock inte vara så svårt. Sen har Lysande Vägen fått en lite för framträdande roll i vissa beskrivningar på bekostning av Unga Gudarna så även det måste justeras lite.

Jag föreslår att du kollar i Berendiens wikiartikel för att hitta luckor att fylla i och inspiration till hur dessa kan utformas. Artiklarna för Zorakin och Kardien kan självklart också vara inspirernade. Sen finn ju Kandra-modulen samt äventyren "Enhörningshornet" och "Melindors återkomst". Att beskriva Berendiens Militärmakt så som du var inne på kan vara en bra plats att börja. Klassisk feodalsamhälle i stil med Aidne-modulens enkla tolkning av detta och du har redan namn på hertigdömen att börja med.

Har du frågor om existerande material (som är rätt rörigt ibland) så försöker vi svara på dessa. :)
Läste något i denna tråd om Bågskyttar hur tänker Du kring det? Är det något ni fortfarande tänker ha med? Tycker personligen det skulle vara ett Spännande inslag som kan bryta av och skilja Berendien från Zorakin och kardien. Ska kolla runt lite för att få en bättre bild av det som redan finns.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Napoleon37 skrev: 2022-04-03 22:39 Läste något i denna tråd om Bågskyttar hur tänker Du kring det? Är det något ni fortfarande tänker ha med? Tycker personligen det skulle vara ett Spännande inslag som kan bryta av och skilja Berendien från Zorakin och kardien. Ska kolla runt lite för att få en bättre bild av det som redan finns.
Berendiska bågskyttare är tänkt som en grej, bågen kallas Lardamenderbåge.

Att detta är något som särskiljer Berendien och landets militära krafter känns helt rätt.
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

Har funderat under natten. Tänker att Man skulle kunna göra så att Hertigens Soldater är tillför att skydda och bevaka sitt Län men också vägarna som passerar genom. Medans grevar och baroner har mindre armé och ska skydda Sina Borgar. Detta är enkelt Beskrivet kan så klart utveckla det mer. Vad tror ni om det upplägget?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Om det är kungens Garde som bevakar Riksvägarna skulle det kunna vara hertigarnas uppgift att skydda övriga stora vägar i sina respektive län. Detta kan tänkas vara en betungande uppgift många hertigar klagar över, särskilt om de kanske även måste underhålla vägarna. Men det skulle göra Berendien till ett länd känd för sina bra och säkra landsvägar. Något som kan passa med att transport och handel oftast går över land och inte till sjöss i Berendien.

Hur stor styrka av stående soldater kan då en hertig tänkas behöva för att utgöra både en personlig vakt och att patruljera sitt läns stora vägar (men altså inte Riksvägarna som kungen sköter)?

Enligt kapitlet om Kardien i EA-boxens SL-bok s. 66 har en hertig tillstånd att hålla sig med 100 stående soldater i fredstid. Om vi inspireras av detta för Berendien och lägger till några för patrulljering av vägar kanske 120 soldater är tillåtet för en berendisk hertig?

Sen kan det ju vidare vara intressant att veta om hertigens styrka betår av en enhet där både vanlig vakttjänst och vagpatrulleringen ingår eller om det handral om två separata enheter? Och hur dessa soldater utrustas?
Napoleon37
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 22
Blev medlem: 2020-08-15 13:09

Re: Berendien

Inlägg av Napoleon37 »

Ja Låter väldigt Rimligt. Men jag tänker att Det borde vara mer Lätta trupper som kan färdas på hästar än Tunga infanterister. Och ja vägarna Som inte är riksväg blir väl hertigens uppgift. Hur gäller det för grevar och baroner?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Låter rimligt att en vägpatrull kan räknas som lättare utrustade soldater till häst och en stående vaktstyrka som tungt rustade utan häst (då inte medräknat eventuella riddare i en hertigs personliga styrka).

Hur skulle du vilja utrusta dessa olika trupper? Vapen, rustningar, befälsgrader m.m?

Grevar och baroner skulle jag föreslå att inte har några särskilde förpliktelser med att bevaka vägarna speciellt. Deras uppgift är mera att skydda hela sin förläning i allmänhet.
Skriv svar