Berendien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2023-01-04 18:36 Jag har tyckt att Äventyrsspel i Berendien skapade ett fantasyland som var mer saga/fantasy än andra riddarländer (där medeltid dominerade), antagligen för att det var ett tidigt beskrivet land - men de höll stilen även efter Ereb utvecklats. Jag tror vi sedan tidigare diskuterat att alverna och älvfolken med flera i tidig tid fann en stor skog mellan Nidabergen och Erbulasbergen. Efter människornas, och i mindre grad dvärgarnas ankomst, drog sig älvfolken undan norrut i stadier till det som vi idag känner som Landori. Berendien förblev dock ett land med mycket stora täta skogar så många grupper och individer levde vidare i Berendiens sagofyllda skogar.
Jag gillar också stämningen i Berendien som är lite mer saga. Det har också diskuterats att Berendien har en rik trubadurtradition som både är skapad av denna sagokänsla och samtidigt bidrar till att upprätthålla den.

Att skogen i norra Berendien var större tidigare har jag försökt illustrera på följande kladdkarta (som förövrigt är ritat på en tidigare version av Berendien men ändå kan illustrera hur det är tänkt rörande skogsgränsen): https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 202#p21202
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2023-01-04 23:46 Då kan man kanske tänka sig en högre grad älfolk i Berendien än på många andra ställen? Älvor, irrbloss, pysslingar, tomtar och nymfer? Lite mer sagobetonat alltså?
Det tycker jag. De springer kanske inte öppet runt på gator och torg men ute i naturen och på landsbygden kan de tydligt anas i ögonvrån. :wink:

Och den berendiska gård som inte har en tomte bosatt under ladugårdsgolvet finns knappt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

De ändringar jag önskar mig på gällande Berendienkarta är följande:

1) Att den uppodlade Opadalen med Opafloden inte ligger inne i en skog utan söder om denna (förslagsvis Konungaskogen).
2) Att Kandra inte ligger inne i en skog utan väst-sydväst om denna (antingen Felanskogen eller Spindelskogen från äventyret Enhörningshornet som i så fall förstoras)
3) Att floden i södra Berendien får ett utlopp, något den inte har nu.

Helst skulle jag vilja se en större ändring av kartan där utgångspunkten är EA-boxens färgkarta är utgångspunkt. De fyra skogsområdena som finns där kan få representera de mörkaste och tätaste skogarna i landet. Dessa skogar utökas sen något i storlek och får, tillsammans med andra nyritade skogar, representera öppnare och ljusa skogar.

Finns det någon som vil rita en ny karta över Berendien? :?:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Berendien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-01-05 07:14
anders skrev: 2023-01-04 23:46 Då kan man kanske tänka sig en högre grad älfolk i Berendien än på många andra ställen? Älvor, irrbloss, pysslingar, tomtar och nymfer? Lite mer sagobetonat alltså?
Det tycker jag. De springer kanske inte öppet runt på gator och torg men ute i naturen och på landsbygden kan de tydligt anas i ögonvrån. :wink:

Och den berendiska gård som inte har en tomte bosatt under ladugårdsgolvet finns knappt.
Håller med dig här. Älvfolk är ”vanliga” i Berendien på så vis att alla känner någon som sett en alv/kentaur eller mindre älvfolk.
”Min morbror såg en gång…”

De är inte vanliga på så vis att varje skogsdunge har en egen stam med alver.

I länder som klomellien/trakorien är alver rejält ovanliga. Man vet att det finns men ingen räknar med att någonsin träffa en alv (men det finns en teoretisk möjlighet). Lite som att i Bollnäs på tellus idag träffa en person från Bhutan. Det går men sannolikheten är liten.


Tänker jag.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Berendien

Inlägg av birkebeineren »

Den härvarianten av Spelknepes många kartor över Berendien låg lite bortgömd i forumstrådarna så jag påminner om den. Lade även till den i trådens början.

Bild
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Berendien

Inlägg av gtjorgo »

Snyggt funnet!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Berendien

Inlägg av Mikael »

Den spelarkartan finns med många fler detaljer och jag vill minnas att det blev den mest gällande kartan. Ska se var den kan finnas. Har den som tavla i min Dungeon.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re:

Inlägg av Mikael »

Här var den detaljerade kartan jag tycker är bäst.
Spelknepe skrev: 2012-06-10 20:23 Äntligen en uppdatering!

http://www.erebaltor.se/kartor/berendien_paint_5.jpg
Skriv svar