Torshem

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har lagt ut delar av historien till Nidapasset (med omgivningar) på wikin.

Behöver kanske redigeras inser jag senare..
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

1022 / 43
Fredsavtal med skogsalverna i Landori förhandlas fram av senatorn och halvalven Nathir Nathrasch. Avtalet ger Landori självständighets- och freds-garantier mot löfte om fri genomfart för jorer längs bestämda rutter, samt neutralitet i händelse av krig. Avtalet innebär också att jorerna skall skydda skogarna från anfall. I utbyte låter alverna jorerna få en transportled genom skogen från västra delen av riket till den östra. Reglerna enligt avtalet finns på stenpelare vid ledens ändar och Alverna håller noga reda på att jorerna inte lämnar leden.
Stämmer eller stämmer inte?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:
1022 / 43
Fredsavtal med skogsalverna i Landori förhandlas fram av senatorn och halvalven Nathir Nathrasch. Avtalet ger Landori självständighets- och freds-garantier mot löfte om fri genomfart för jorer längs bestämda rutter, samt neutralitet i händelse av krig. Avtalet innebär också att jorerna skall skydda skogarna från anfall. I utbyte låter alverna jorerna få en transportled genom skogen från västra delen av riket till den östra. Reglerna enligt avtalet finns på stenpelare vid ledens ändar och Alverna håller noga reda på att jorerna inte lämnar leden.
Stämmer eller stämmer inte?
Det som stämmer, så som jag ser det, är att avtal mellan alver och jorer angående gränser och vägar/leder blev uppgjorda tidigt i Kejsardömets historia. Landoris gränser blev respekterade, någon öppen konflikt uppstod alldrig, men jorerna kunde passera genom skogarna längs två fasta leder.

Jag har daterat avtalet, åtminstonde det rörande den nord-sydliga leden, till 1017 fO medans du (för det är du som är källan?) det öst-västliga till 1022 fO. Racker kanske med ett avtal? Ingen viktig detalj dock, eller..?

Det ingicks under kejsar Tiberions regering men förhandlaren kan ha hetat Nathir Nathrasch. Namnet som kanske inte låter så joriskt(?) kan förklaras och en eventuell halvalvisk härkomst kan utelämnas ur texten tills ett beslut är taget i frågan.

Stenpelaren tycker jag vi reser oavsett namn och datering.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Årtalen kan vara mina, men då resten av texten inte är det (kommer från andra på forumet) så är jag inte säker. Namnet behöver kanske inte förklaras, men det finns säkert en förklaring. Förutom att alverna och jorerna kom överens så är inget av den texten från källorna. Ser ju ut att fungera. Ett årtal och avtal räcker, välj du.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

De jorpagniska legionärerna går in i Landori 1022 fO för att förena kejsardömets östra och västra provinser. Alverna protesterar men lugnas av försäkringar om inga övriga kränkelser. Fem år senare, 1017 fO, beger sig dock jorerna upp vandringsleden till Nidapasset där de grundar Grafferburg (behöver ett joriskt namn på detta) och alverna begär ett skriftligt avtal som huggs i sten detta år och reses vid ledernas tre änder.

Alltså:

1022 fO kan stå kvar i historien som tidpunkten jorerna gick genom Landori.
1017 fO är årtalet på stenstöderna och även då Nidapasset erövras från ovaterna och Grafferburg grundläggs.
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-05-25 23:51, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Då "mina" nargurer är tänkta att vara nära besläktade med Torshems barbarer så har jag allstrat denna beskrivning. Har försökt att inte gå i detalj utan beskriva det gemensamma och typiska. För att förstå alla namn och beteckningar hänvisar jag till Nargurer i wikin.

Ovater

Allmänt: Ovaterna är kända från historien som howather och är de nargurer som bebor området rundt den berendiska kolonin Torshem. De kallar sitt land Avani Yrdh – Sjölandet efter alla de små sjöar och tjärn som ligger i skogarna mellan Nidapasset och Landori. Ovaterna är kanske det narguriska folk, eller snarare stam, som är bäst känd i övriga Ereb och ses gärna som de ”typiska” nargurerna. Detta är något som i viss grad stämmer men då de har varit påverkade av jorisk och alvisk kultur under lång tid är det en sanning med modifikation.

Utseende: Ovaterna består nästan enbart av noroghurer och är således långa och kraftiga med blondt hår och blåa ögon, endast ett fåtal klaner är korta och smala osroghurer med svart hår och gröna ogon. Kläder i skinn och päls är det vanliga men närheten till jorerna i Torsborg har gjort att vävda tyger inte är sällsynta. Handeln med dvärgarna i Kihzûr-kahn har också försett ovaterna med enkla men vackra smycken. Ovatiska man håller håret kort och vårdar skägget noggrant, kvinnorna har långt hår och mycket intrikata flätor. Den ovatiska stamtatoveringen alla har, är ett silverlindsblad och representerar den silverlindgren hersen Kathenowi fick av Landoris alver då ovaterna gavs landet nedanför Nidapasset.

Uppträdande: Ovaterna är ett skogens folk och även om de känner till många av söderns vanor genom sitt hemland vid Nidapasset och Vandringsleden, lever de mycket likt sina förfäder och sina fränder i Nargurs skogar. Denna närhet gjorde dock att ovaterna till dels övergav sitt nomadliv under en period innan den tredje Konfluxen, men då detta fick ödesdigra konsekvenser har det gjort att det traditionella livet sedan bejakats starkt. En större tolerans mot andra kulturer och raser har det ändå fört med sig. En ovat är tyst, lugn och värdesätter lojalitet och ära, samt har en stor respekt för naturen.

Religion: Likt sina fränder i norr har ovaterna inte förändrats mycket i sin tro och tillber Gudinnan, A Nhari Guhr, skogens gudinna. Hon anses mycket närvarande i Avani Yrdhs många vatten och närheten till alvskogarna i söder sägs även påverka henne. De flesta av gudinnans aspekter finns hos ovaterna, men även hjälten Whegil har en stärk stallning.

Språk: Ovaterna talar ovatiska, ett språk sprunget ur central-narguri men kraftig påverkad av öst-jori och satenu. Deras ursprungliga språk howathiska var ett dialekt mycket likt det språk nargurerna i Nargur nu talar.
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-05-25 23:51, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad ny karta på första sidan.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Såg att Birke wikifierat lite, och att där nämndes vargmännen, så här kommer lite kort fakta om dem.

598 eO slår sig en flock, kallad Nekhi-flocken, ner i området. De ingår en pakt med ovaterna.
(Så långt officiell fakta, härefter följer vijes påhitt från vargmanna-pdfen):
De har sitt vinterläger uppe bakom Dyrntagg och på somrarna kan man påträffa dem i Torsborg.

För några år sedan har en annan flock följt Nekhiflockens spår och byggt upp ett eget revir i trakten. De leds av en utstött hane från Nekhiflocken och är få till antalet, hungriga och både misstänksamma och ytterst revirkänsliga - på kant med de flesta andra varelser i området. De har sitt vinterläger i Kragmas torvsänka, därav namnet Kragmaflocken.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Hurra! Nu börjar Torshem också spira.

Vije: Låter intressant. Skall man utöka infon med den ev. groende misstron av vargmännen i Torsborg också?

Birke: Tycker upplägget på Torshem(platser) på wikin ser bra ut.

Kan vi vanliga dödliga slänga upp Torshems kartan i wikin, eller måste vi ha adminhjälp? (Har inte vågat mig på bilder än. Wiki är otäckt,,,även om jag för två dagar sedan upptäckte att man kan trycka på en knapp istället för att knappa in en massa tecken för att omvandla till länk :oops: )
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Fafnir skrev:
Vije: Låter intressant. Skall man utöka infon med den ev. groende misstron av vargmännen i Torsborg också?
Säkert blir folk misstänksamma mot också Nekhi-flocken och man undrar vad ovaterna egentligen ingått för pakt...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nekhi-flocken får inte glömmas bort och gärna utvecklas lite mera. Alltid tänkt mig dessa som invandrade österifrån genom Nidabergen södra sluttningar från ett mera vargmäntät område norr om Hynsolge.

Angående kartan så bör den kanske diskuteras lite innan den wikifieras?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Har mätt lite men blir inte riktigt klok på hur långt det kan vara mellan Torsborg och Lilla Gringul i Trasimo. Kartorna i modulen Torshem, kan de visa hela vägen genom Nidapasset? Då skulle det vara runt 11 mils färd för att ta sig från Torsborg till Nidapassets nordligare del. Kan det vara riktigt?

Stora kartan i Ereb Altor-boxen är lite svåranvänd just när det gäller avståndet Torsborg och det höglänta området norr om Nidabergen (det som ser ut som kullar).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev:Har mätt lite men blir inte riktigt klok på hur långt det kan vara mellan Torsborg och Lilla Gringul i Trasimo. Kartorna i modulen Torshem, kan de visa hela vägen genom Nidapasset? Då skulle det vara runt 11 mils färd för att ta sig från Torsborg till Nidapassets nordligare del. Kan det vara riktigt?

Stora kartan i Ereb Altor-boxen är lite svåranvänd just när det gäller avståndet Torsborg och det höglänta området norr om Nidabergen (det som ser ut som kullar).
Enligt svart-vit kartan i Torshem-modulen (jag saknar tyvärr färgkartan så om någon har två... :roll: ) kan det stämma med ca 11-12 mil, inte tagit i betraktning hur högt och ev snirkligt vägen genom själva passet är. Men; denna karta skiljer sig som tidigare nämd lite från den nya tolkningen, och utan en uppdaterat geografisk beskrivning av Torshem med omgivningar är det faktiska avståndet svårt att avgöra.

Jag har ritat ut karavanleden från Trasimo, med anslutningen från Nidapasset och vidare norrut genom Nargur på en karta jag skickat Spelknepe for länge sen och tanken var att denna skulle synas på en framtida beskrivning av handelsvägar i Ereb. Om det är önskat kan jag tills dess försöka kladda lite i Paint på Nargurkartan för att visa hur det kommer se ut?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, skulle vara användbart.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

birkebeineren skrev:Religion: Likt sina fränder i norr har ovaterna inte förändrats mycket i sin tro och tillber Gudinnan, A Nhari Guhr, skogens gudinna. Hon anses mycket närvarande i Avani Yrdhs många vatten och närheten till alvskogarna i söder sägs även påverka henne. De flesta av gudinnans aspekter finns hos ovaterna, men även hjälten Whegil har en stärk stallning.
Kan det vara så att de egentligen dyrkar Tevatenu? Vore tufft med ett lite större stöd från en grupp människor. Detta skulle ju annars kunna appliceras på nåt annat folk. Kommer ju för alvernas del skapa en väldigt speciell relation till detta folk.

Bara en stray thought sådär...


//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Skriv svar