Mirel

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vilka är magialerna och när fick dylerna ett herrefolk, vill minnas dessa som ett självrådigt folk från källorna?

Sen bör kanske vije uttala sig innan mirelerna görs till högmän.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev: I Magilre-modulen omtälas dylerna som ett storväxt folk och dessa kan ev ha högmännablod i ådrorna?
Är inte dyler korta, håriga och kraftigt byggda i allmänhet (Magilre, s. 7)?
Jan Erik Söderman skrev: Iden är alltså att Mirelerna i princip är högmännen ifrån början men att de blandas upp mer och mer med människor och till slut blir de moderna Mirelerna. Så jag är säker på att det går att fixa till någon slags folkvandring. Ska funderar lite på vilka det kan vara som är ute och knatar. Men förmodligen kan det bara vara någon slags numer utdöd folkgrupp som till en början bodde söder om Mefamir.
Kan man inte göra en koppling till mikon83's Kalterfolk och högmännen?
mikon83 skrev: Detta folk (Kalterfolket?) skulle kunna vara en liten rest av ursprungsbefolkningen i Mirel som varit tvungna att bosätta sig mellan Mörkrets Berg och den avgrundsdjupa Mefamirs sjö. I väst trängda av det "nya" Mirel och i öst av stäppbarbarer. I söder av orcher, vättar, troll och mörkeralver och i norr endast av sjöns ohyggligheter. Med offer till djupen vill de blidka de vidunder som där dväljs så att de får ryggen fri i kampen mot sina fiender. Detta folk kanske inte har ärvt förmågan att hamnskifta utan istället litar på sina prästers ord om att sann styrka endast kan fås genom att inmundiga det sjön bjuder. Att äta landlevande djur ses som ett tecken på svaghet och degenerering. Dessutom förorenar det kroppen, som vid döden skall återbördas till sjöns djup. Om det Stora Odjuret skulle smaka landets frukter kanske det inte skulle nöja sig med att bida sin tid i slammet på botten utan kasta sig upp och sluka allt levande. Därför är man mycket noga med vad man äter och med att inte åkalla Odjuret utan att ha offer beredda.

Detta folk ser med avsky på hur mirelierna i väst har beblandat sig med björnarna, ett landlevande och smutsig djur som till och med sover i marken halva året. Ett sådant brott mot dyrkan av den Stora Ormen kan inte förlåtas och därför härskar mycket dåliga relationer mellan Mirel och Kalterstranden. Att staden Bohr Kragglagg sjönk ses som ett tecken på att inte heller Mefamirsjöns invånare ser med blida ögon på mirelernas seder och bruk. För tillfället råder inte öppet krig, eftersom man har fullt upp med plundrande orcher. Men förhandlingar med mörkeralver och vättestammar har gått framåt sedan man lovat att dela med sig av framtida plundringsgods från Mirel. Man har även sänt bud till sina allierade från fornstora dagar; jättarna i norr. Dessa har alltid stått Kalterfolket nära och det sägs att det var dem som gav prästerna kunskapen om runorna och deras magi. Deras fiendskap till mirelerna är känd och kan vara det som väger över i ett eventuellt krig. Det enda problemet är Amasitas ständiga förflyttningar genom området. Man har dock förhoppnignar om att kunna erbjuda henne Mirels krona för att sedan hetsa orcherna mot hennes folk av hästälskare.


Kommer Kalterfolkets planer att gå i lås så väntar dystra tider i Mirel...
Eller varför inte försöka knyta samman den Erdiriska kulturen (var det denna som gav magillerna deras magiska låneord?), högmän, kalterfolket, folkvandringar och den sjunkna staden Bohr Kraglagg? Finns det några gemensamma nämnare? Kalterfolket dyrkar ju Det Stora Odjuret/Den Stora Ormen, har fått sin magi från ngt annat folk, upprördes när Bohr Kraglagg sjönk, etc. Kan t ex Sar Saru ha varit den Erdiriska högkulturens vagga?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Birke: Jag refererar till Magilretrådens lilla tidslinje. Däri står det lite om Magialerna. De är utdöda sedan många hundra år och dylerna är numer ett fritt folk.

Grisodlarn: Jo dom är korta och håriga. Ja en koppling med kalterfolket och högmännen var väl en av de tankar jag hade. Nej erdir har jag inte uppfattat som att de bodde i magilre. Det var därför jag hittade på Magialerna som alltså var en av flera kulter av högmän. Jag ber er att titta i högmäntråden för mer info.

Allmänt: Och ja jag väntar på Vijes åsikter. Jag hoppas att han kommer in och tycker till förr eller senare. Jag ville bygga vidare på vad han har skrivit. Om han inte gillar det för mirel så kan högmännen där mest vara en fotnot. Precis som jag bett fafnir om åsikter om högmän i Alerien.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Spännande :)
Följer spänt fortsättningen!
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Läste just om Erdir. Det verkar väl ytterst troligt att Erdir just var de som folkvandrade in i Mirel anno ungefär 1500 f.o. kanske hade jorerna börjat röra på sig redan då eller så var det bara överbefolkat i erdirs egna hemländer. Däremot tror jag inte att de fanns i Magilre och således inte är ursprunget till magillernas magiska språk.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

TAnken var väl iunte att mirelerna är högmän men att dagens och historiens hamnskjiftande mireler en gang i forntiden har blodsband med högmän och jättar? Högmännen kan ha uppstatt i granslandet mellan jättar och "urmireler" för atts edan i mindre grupper sprida sig till Drylo och östra Kard?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Precis :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Något att ha i åtanke för framtiden.
Mikael skrev:700-500fO
Västerhavskusten utforskades under slutet av 700-talet ända ner till Magilre. Visst plundrade jorderna också, men inte mer än andra rövarband. Joriska Imperiet var ännu för svåra motståndare och Belgotherna lyckades oftast gör motstånd. Sarderna plundrades dock regelbundet. Först vid ranernas ankomst under 600-talet tvingas jorderna söka sig längre söderut för återkommande plundring. Det finns i antika annaler från denna period ett trettiotal registrerade strandhugg i Imperiets provinser så långt söderut som i nordvästra Aidne. De joriska provinserna i Magilre, Klomellien och kring Vintervattnet förstärkte sina kustförsvar och bekräftade risken med oskyddade floder genom att befästa brorarna. I Ransard, Ljusna och Mirel förstärktes kustförsvar och varningssystem. Efter konfluxen märkte jorderna dock snart hur länderna i söder har förlorat sitt organiserade motstånd och plundringarna lyckas allt oftare. Framförallt hade jorderna lärt sig att anfalla handelsbyar och kusttempel långt från huvudorternas försvar och kustflottor, ända ner i Faltrakien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kartändringar Mirel

-inritade detaljer och namn från vijes kladdkarta: http://img179.imageshack.us/img179/7036 ... el3xp6.jpg
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bild
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vad heter den andra stora ön i mefamirs nordväst hörn?
Gaddeborg
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-05-10 08:44

Hästbarbarer och Karrlochfloden

Inlägg av Gaddeborg »

Jag har läst vad som står i Wikin om Mirel (mycket bra skrivet!) Två frågor som jag inte finner svar på:

-Hur skyddar sig de storvuxna Mirelerna mot hästbarbarer från öst om de själva inte rider? Björnarna kan väl knappast komma ifatt skickliga ryttare?

-Sker det någon handel upp mot västerhavet via Karrlochfloden? Verkar som om Karrlochträsken den mynnar ut i skulle vara fyllda av reptilmän och inte farbar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Länge sen Mirel diskuterades men utifrån hur tankarna gick kan jag ge följande svar:
-Hur skyddar sig de storvuxna Mirelerna mot hästbarbarer från öst om de själva inte rider? Björnarna kan väl knappast komma ifatt skickliga ryttare?
Björnarna, både de vanliga och de hamnskiftande, är fåtaliga och utgör inget stående skydd mot fiender från öst. Vad som skyddar mirelerna här är deras starkt befästa boplatser och det faktum att det sällan utsätts för några stora angrepp. Östra Mirel är glesbefolket och landet öster om gränsen är ännu mer glesbefolkat. Själva gränsen utgör heller inget större fysiskt hinder utan består av en jordvall som är de återstående resterna av Kejsardömet Jorpagnas nordligaste gräns mot Nargur och vildmarken - Limez Nargurikuz. Jordvallen (tänk Hadrians mur i Storbritannien) var dit de gamla kungarna i Am-Korum sade att deras kungarikes gräns sträckte sig men varken då eller nu utgjorde den ett skarpt skilje mellan mireler och nargurer. Det bor mireler öster om gränsen men ju länger österut man kommer ju mera uppblandat blir både blod och kultur med det narguriska.
-Sker det någon handel upp mot västerhavet via Karrlochfloden? Verkar som om Karrlochträsken den mynnar ut i skulle vara fyllda av reptilmän och inte farbar.
Staden Mirhavn som ligger centalt placerad i floden är en relativt ny stad som uppstod efter att Mirels gamla huvudstad Am Korum föll för ca 60 år sedan. I Mirhavn har det börjat utveckla sig handel både över land i nord-sydlig riktning och mellan öst och väst från Mefamirs sjö till Västerhavet. Karrlochträsken ligger dock som du säger i vägen och gör vägen mot havet svår. Fortfarande är det säkrare att lasta över handelsvarorna från Mefamir till karavaner som går söderut mot staden O, eller i vissa fall östra Zorakin och västra Jorpagna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Mirel

Inlägg av Mikael »

Har lyssnat till Ossians sånger. Underbar karg poesi och underbara namn som helt nekelt måste stamma från Mirels dimblåsta kullar.
Belabus
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 5
Blev medlem: 2017-01-16 20:16

Re: Mirel

Inlägg av Belabus »

Läst igenom lite i Wikiartikeln om Mirel och sett platsen, Unurien, nämnas ett flertal gånger. Men jag kan inte sätta ut den på kartan som Spelknepe gjort? Även halvlängdsmansplatsen Klyvardamm går inte att återfinna på kartan. Vore kul att få en uppdatering på kartan.

Tänkte påbörja en liten kampanj i Mirel för spelgänget här hemma. ( Vi har aldrig äventyrat i Mirel så det finns potential till bra äventyr där!) :)

Tack på förhand!
Skriv svar