Ankhrviken

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankhrviken

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2023-05-15 21:55
Snibben skrev: 2023-05-15 21:25 Får man komma med ett förslag?
En ankhane kallas också för drake. Skulle man kanske kunna tänka sig att Storhertigen kanske kan ha titeln Stordrake?
Det låter alldeles utmärkt. Storhertig Stiernfieder heter numera Stordrake Stiernfieder! Det bygger helt på logiken med Shanghai-känsla i staden också. Klyftigt! :)
Mycket bra! :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ankhrviken

Inlägg av Snibben »

Tyckte jag såg något inlägg om språk? Tänker att Ankh-Castellums främsta språk är ankorna egna. Det behöver inte vara ålderdomligt utan en nymodigheter byggt på att ankorna i Ankh-Castellum skall känna sig som "riktiga ankor". Snattriskan, som den kallas av människor, hävdas bygga på, och vara en återkonstruktion av, ankorna urgamla språk som stals av människor och byttes mot de mänskliga språken - sant eller falskt? Kanske både ock? Men en sak är säker det är ett evigt snattrande i Ankh-Castellum.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ankhrviken

Inlägg av gtjorgo »

Jag gillar idén men tänker att ”urankiskan” gått förlorad och numera endast används halvceremoniellt av ankorna.
Lite som Hebreiskan i huvudsak gjordes. Kanske är ”snattriska” lite som jiddish? Grunden är Sanritanska (eller kristylliska språk?) men med tydliga drag av gamla ankiska uttryck samt nya ord från Morälviska och andra lokala språk?

Obs endast förslag:-)
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 179
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Nu var 50'000 bara ett nummer taget helt ur luften och ni andra pa forumet far garna revidera, men jag gillar iden om att de bruna ankorna har lever ett ganska gott liv (och vilka skulle vilja skota logistiken bakom salthandeln i oknen? Inte de svarta eller vita ankorna i alla fall!) i ett kapitalist-kommunistiskt ankparadis, och att det kanske ar darfor man sallan ser dem annorstades. Att manniskor skulle styra dessa stader kanns nastan uteslutet med tanke pa Ankh-Castellum i soder och Ankorath och de svarta piratankornas rader i norr. De bruna och lite utstotta ankorna har bra ekonomiska och sociala incentiv att komma hit for att stanna, och de vita ankorna i Ankh-Castellum drar bra nytta av dessa vad galler sakerheten i Ankhrviken. Det forhindrar forstas inte att en och annan av dessa tar sig vidare i varlden. Kanske forlaggs de basta saltgruvorna till den nordostra delen av Carcamusa for att fa lite rorlighet runt oknen utan att egentligen behova en karavanled till Krilloan. Allt ar hittills bara ideer, men jag kanner anda att vi kommer bra framat med eran input. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankhrviken

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2023-05-16 20:08 Språket i staden med omnejd bör inte vara Krilloanska, men förekomsten av ett liknande blandspråk..."ankhr" kan ju finnas. Stadens framgångsrika handelsmän kan också vara flerspråkiga, man lär sig grunderna i språken som folken man handlar med använder. Tolk är fö ett yrke.
Snibben skrev: 2023-05-17 07:36 Tyckte jag såg något inlägg om språk? Tänker att Ankh-Castellums främsta språk är ankorna egna. Det behöver inte vara ålderdomligt utan en nymodigheter byggt på att ankorna i Ankh-Castellum skall känna sig som "riktiga ankor". Snattriskan, som den kallas av människor, hävdas bygga på, och vara en återkonstruktion av, ankorna urgamla språk som stals av människor och byttes mot de mänskliga språken - sant eller falskt? Kanske både ock? Men en sak är säker det är ett evigt snattrande i Ankh-Castellum.
gtjorgo skrev: 2023-05-17 10:39 Jag gillar idén men tänker att ”urankiskan” gått förlorad och numera endast används halvceremoniellt av ankorna.
Lite som Hebreiskan i huvudsak gjordes. Kanske är ”snattriska” lite som jiddish? Grunden är Sanritanska (eller kristylliska språk?) men med tydliga drag av gamla ankiska uttryck samt nya ord från Morälviska och andra lokala språk?
Kanske är ankhr ankornas egna och det officiella namnet på sitt folks urspråk (ankor talar självklart ...ankhr!?) men andra folkslag kallar detta ofta för snattriska?

Ett språk som bara talas kring Ankhrviken och i Ankh-Castellum (eventuellt även av ankor i Krystalia) eller också av vissa ankor på andra platser i ceremoniella syften?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankhrviken

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2023-05-17 15:44 Nu var 50'000 bara ett nummer taget helt ur luften och ni andra pa forumet far garna revidera, men jag gillar iden om att de bruna ankorna har lever ett ganska gott liv (och vilka skulle vilja skota logistiken bakom salthandeln i oknen? Inte de svarta eller vita ankorna i alla fall!) i ett kapitalist-kommunistiskt ankparadis, och att det kanske ar darfor man sallan ser dem annorstades. Att manniskor skulle styra dessa stader kanns nastan uteslutet med tanke pa Ankh-Castellum i soder och Ankorath och de svarta piratankornas rader i norr. De bruna och lite utstotta ankorna har bra ekonomiska och sociala incentiv att komma hit for att stanna, och de vita ankorna i Ankh-Castellum drar bra nytta av dessa vad galler sakerheten i Ankhrviken. Det forhindrar forstas inte att en och annan av dessa tar sig vidare i varlden. Kanske forlaggs de basta saltgruvorna till den nordostra delen av Carcamusa for att fa lite rorlighet runt oknen utan att egentligen behova en karavanled till Krilloan. Allt ar hittills bara ideer, men jag kanner anda att vi kommer bra framat med eran input. :)
De bruna ankorna i Piezraad och Agalam behöver inte styras av människor men de skulle kunna kan dela städerna med vita ankor.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 179
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Givetvis finns det ingenting somn hindrar att aven vita ankor bor dar ocksa, nagon maste ju skota handelshusen for det forsta. 😁
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankhrviken

Inlägg av birkebeineren »

Från Samkarnas historia:
98 e.O. På en plats vid Krystalernas norra gräns där området möter havet, sedan många hundra år en ankdominerad handelsplats, byggs stenfortet Ankh-Castellum av en stor klan vita ankor. Staden får kraftigt försvar mot Morelvidynska pirater, djungelfolk och minnet av insektoiderna från söder.
Tillhör Luwaine Stiernfieder möjligtvis denna klan av vita ankor som byggde stenfortet Ankh-Castellum? Och är då "Stordrake" en titel på överhuvudet för denna klan?
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 179
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2023-05-22 11:24 Från Samkarnas historia:
98 e.O. På en plats vid Krystalernas norra gräns där området möter havet, sedan många hundra år en ankdominerad handelsplats, byggs stenfortet Ankh-Castellum av en stor klan vita ankor. Staden får kraftigt försvar mot Morelvidynska pirater, djungelfolk och minnet av insektoiderna från söder.
Tillhör Luwaine Stiernfieder möjligtvis denna klan av vita ankor som byggde stenfortet Ankh-Castellum? Och är då "Stordrake" en titel på överhuvudet för denna klan?
Ja, det låter som ett rimligt antagande. Jag skrev lite om "det första ägget" tidigare, och det ska väl vara Stordrakens (!) regala garanti för området, så att säga. Att staden skulle gått i ätten ostörd sedan dess grundande är i vilket fall min huvudpoäng. Ankor av alla färger över hela Ankhrviken och Morelwidyn har högsta respekt för Stordraken och dennes position, även de som har något personligt otalt med honom via dennes våta äventyr i hamnkvarter över hela Kopparhavet. Luwaine Stiernfieder är inte en anka som gärna sitter still och virkar halsdukar.

Hur vi väljer att utveckla Sextetten runt Stordraken är kanske något vi borde diskutera. För min del får de gärna samarbeta i anktionalistiska tankegångar, men jag lyssnar gärna på andra intressanta idéer? Någon nämnde i alla fall att Sextetten har ett hemligt mötesrum någonstans i kastellet, och det låter som ett rimligt anktagande. Tar de alla sina största beslut här i kammaren, medvetna om att de är välkomna hos Stordraken, eller smugglar de in sig i slottet via hemlinga gångar bakom ryggen på honom? Idéer önskas!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ankhrviken

Inlägg av Snibben »

Man blir lite nyfiken? Är Stordraken den enda klandrake som hävdar rätten till den titeln eller finns det andra pretendenter runt kopparhavet?
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 179
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Snibben skrev: 2023-05-23 22:13 Man blir lite nyfiken? Är Stordraken den enda klandrake som hävdar rätten till den titeln eller finns det andra pretendenter runt kopparhavet?
Jag har tanken att det ar en form av "vi-mot-andra"-attityd fran Ankhrvikens ankor i kombination med skapelsemyt och/eller stadagrundande som lett till en nastan unison acceptans bland Ankhrvikens invanare. Stordraken har dock stora problem med droger och attityd, och att det finns personer av alla mojliga slag som har nagot personligt otalat med denne leder till risker for Stordrakens liv. Att Stordraken dessutom bara avlat ett hundratal bastarder inger en viss kaotisk situation for arvsratten. Men att nagot aktivt skulle vilja ha honom av tronen (forutom mojligen nagon eller nagra av de aldsta och maktigaste bastarderna) ar inte huvudfokus. Sextetten ar nojda med honom pa plats, da de till stor del tillats skota sina egna affarer (i viss samradan med Stordrakens narmaste radsmedlemmar i Ankh-Castellums morka tunnlar och grottor) och det finns egentligen ingen politisk vilja att avsatta honom.

En ide slog mig dock just vad galler Stordraken och Sara Snigelfagel, nar jag har mer tid ska jag skriva ett personportratt. Tanken ar har att ge Luwaine och Sara en legitim men hemlighallen attling.

Jag laser ocksa bloggen Karkionen i Kandra for att fa en bra overblick om Aventyrsspels produkter, och fastnade direkt for drogen opiander fran Oraklets Fyra Ogon, tydligen blir hallucinationer fran anvandare verkliga aven for andra runt omkring. Det hade verkligen varit nagot for Ankh-Castellum, jag ska lasa pa om detta. Kanske har staden haft en infestering av udda hallucinationer vandrandes pa gatorna och rollpersonerna skickas ut gemensamt av Stordraken och Sextetten for att ta reda pa kallan till detta nya problem i Ankh-Castellum, samtidigt som Stordraken for sig sjalv sjunker djupare ner i sitt missbruk av denna drog utan att for den delen forsta att han sjalv ar delaktig till problemet.

Den storsta faran for Luwaine Stiernfieder ar trots allt han sjalv. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ankhrviken

Inlägg av Snibben »

Ok. Ja, ankor behöver ju inte vara rakt stereotypiska.

Jag tänker att ankorna kanske använder drake som människor använder karl. En andrake är en fri "man", en klandrake är en klanhövdig t.ex. och är stordrake då en uråldrig titel många vill kräva eller en titel erkänd för ledaren i Ahrviken eller bara en uppblåst sådan för att göra sig lite speciell ?
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 179
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Titeln passerar vidare till Stordrakens aldsta barn, kvinna som man. Den ar baserad pa havd och arv snarare an en titel man kan rova at sig. Man vill ha kontakt med sitt forflutna. I och med Ankhrvikens och Ankh-Castellums strategiska lage och lojaliteten fran Pierzaad vore det oavsett ytterst svart att pa nagot vettigt vis forsoka inta staden fran havet, och den storsta faran vore snarast en invasion fran inlandets djungler, men a andra sidan ar ocksa Krystalerna svarframkomliga for icke-ankor. Ankh-Castellum rakar helt enkelt ligga valdigt geografiskt gynnsamt ur bade ekonomiskt perspektiv och ur forsvarssynpunkt, vilket ocksa starker Stordrakens regionala makt och ansikte utat.

Mojligen borde jag utveckla de interna ankiska konflikterna jag tidigare namnde, med olika asikter om harstamningen lite mer. De som havdar att ankorna kommer fran Vasterhavet (ankor fran de vastra delarna av Kopparhavet har nastan alltid denna trosinriktning) kanske planerar nagot under ytan emot Krystalernas anhangare i Ankhrviken?

Pa tal inlandshot namnde jag tidigare att jag garna befolkar Drakryggen med allehanda varelser. Nu vet jag att dvargar inte finns pa Samkarna, men hur ser det ut med t ex vattar? Ett storre vattesamhalle skulle ju kunna finnas i tunnlar under bergen. Hur aktiva ar Drakryggens drakar och var haller de hus? Vad kan det mer tankas finnas for intelligenta varelser i bergen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankhrviken

Inlägg av birkebeineren »

Om det är så att Luwaine Stiernfieder tillhör den klan vita ankor som byggde Ankh-Castellum så kan det vidare tänkas att han förvärvade positionen som klanens ledare och titeln som stordrake i tävlan med ett stort antal kusiner från olika familjer inom klanen. Ingen tävling som resulterar i våld och lönnmord (åtminstonde inte öppet) men intriger, rävspel och politiska manövrar toppad med en större dos djärvhet som verkar vara i stil med hur dagens stordrake av Ankh-Castellum börjar framträda. :wink:

Angående Stordraken och Sextetterna så ser jag gärna dessa som två självständiga maktfaktorer oberoenda av varandra men med olika typer av samarbete och motarbeta sig emellan. Förhållandet lär ju också variera på vilken stordrake som för tillfället besitter posten och hur mycket makt Sextetterna vid samma tid har.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankhrviken

Inlägg av birkebeineren »

När det gäller folkslag i denna del av Samkarna så glöm inte att det finns ett människofolk kallat krystiller som lever bredvid ankorna nere i det löst sammanhållna riket Krystalia.

Krystillerna beskrivs kort i Krilloan-modulen och Mikael återger texten kort så här:
Krystiller
Är ett ljushyat och blåögt folk som i stort sett vuxit upp i båtar. Anletsdragen är fina och utslätade. De är tystlåtna och ogillar de stora bullriga städerna. De visar sällan känslor, men blir lyckliga om de på något sätt får arbeta vid vattnet och med båtar. De klär sig oftast i praktiska plagg för sjöfart. Deras skicklighet med båtar respekteras men deras tystlåtna karaktär föraktas av morëlvidynerna.
Sen finns det förövrigt resar i norra Samkarna verkar det som. Den mytomspunna legosoldaten Serek den mörke från Monster och Män-modulen är halvt rese.
Skriv svar