Äventyr skrives på beställning!

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av skaraborgarn »

Zemmiter kan trixa och mixtra med vapen. Skelettens vanliga träklubbor och stavar har små vassa spikar eller annat. Dessa syns bara på nära håll och det kan även vara gift på dem.

Brand kan anläggas någonstans när alla är upptagna. De kan påverka genom att få magi att inte fungera eller annat lömskt.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av gtjorgo »

skaraborgarn skrev: 2022-07-22 19:50 Zemmiter kan trixa och mixtra med vapen. Skelettens vanliga träklubbor och stavar har små vassa spikar eller annat. Dessa syns bara på nära håll och det kan även vara gift på dem.

Ja det borde vara möjligt. Kanske ännu värre. Zemniterna har lagt besvärjelser med otrevligheter låsta med sigill på delar av labyrinten? Biero börjar inse att något är fel men säger inget för att undvika en skandal. Kanske sänder han ( eller akademins ledning) någon att undersöka saken? Men dessa efterspanare hittas döda efter någon dag..möjligen av rollpersonerna? Givetvis med någon vag ledtråd kring vilka som ligger bakom.

Brand kan anläggas någonstans när alla är upptagna. De kan påverka genom att få magi att inte fungera eller annat lömskt.
Detta kanske följer på när efterforskarna upptäckt något om zemniterna vilka i sin tur försöker dölja sina spår?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av skaraborgarn »

Brand! Det brinner!
Panik råder bland besökarna andra tar det med ro, magikerna ha kanske något spex för sig?
Hur som helst helst magikerna är snabba med att få saken under kontroll. Men var tog akademins rektor vägen?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av skaraborgarn »

Börjat skriva. EDD regler samt magiboxen används.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av skaraborgarn »

Idé!

Rollpersonerna får ömsom kämpa mot ömsom samarbeta med ett annat lag.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av skaraborgarn »

Utmaningar

Första provet
Rollpersonerna ska strida mot några animerade skelett. Bra sätt att få igång samarbete i gruppen men också för att man ska studera hur de arbetar i grupp och vem som ä dugligast. Detta är ett stående islag och mycket populärt att titta på.

Andra provet
Akademisk frågor främst om magi men även med närliggande ämnen som drogkunskap, kunskap om drakar och lite annat. Även detta prov är ett stående inslag även om frågorna ändras varje år.

Tredje provet
En demon dyker upp och skrämmer deltagarna. Denne får inte döda dessa men demoner är aldrig helt att lita på. Demonen försvinner efter några minuter och den kan skadas med magi och vapen men lär knappast ”dödas”.

Fjärde provet
Alla får chansen att visa vada de kan. De får välja sin bästa besvärjelse och på tre försök lyckas. Träffa ett mål, eller vad det nu kan vara. Är man bra på att rena vatten får man göra detta.
Sedan om alla lyckas får man bestämma vem i gruppen som ska utföra ett test med sin näst bästa besvärjelse. Rollpersonerna väljer vilken besvärjelse de anser sig vara bäst i om de är lika bra i några. Misslyckas en misslyckas alla.

Femte provet
Labyrinten ett stående inslag i utmaningarna men den ändras ofta, ibland även under tävlingarna.
Tre fällor, två motståndarlag samt minst en överraskning.

Fälla ett. Fallucka om man inte ser sig för hamnar man i något slags träck. Ofarligt men det luktar och man får en grönblå nyans på huden som sitter länge. Har man päls tar det minst tre månader innan allt försvinner.

Fälla två. Plötsligt omges rollpersonerna av eld. Bakåt eld, framåt eld ja hur ska man nu göra? Elden är tre meter åt varje håll.

Fälla tre. Tre varelser skapade av magi kommer fram. De anfaller i ett ganska stort rum i labyrinten och de kan inte besegras med magi. Rollpersonerna måste nu kunna visa att de besegra motståndare utan att ta hjälp av magi. Varelserna slåss inte för att döda. De slutar när de slagit alla lärlingar medvetslösa. Men chansen finns att någon avlider...

Överraskning ett. Plötsligt börjar det regna. Skyfall som nästan dränker de drabbade. Det försvinner efter en stund cirka 30 minuter men det upphör fortare om man använder magi. Rollpersonerna lär vara rejält blöta och kläder och utrustning kan ta skada. Kan man inte torka kläder med magi eller på annat sätt så får man minus på det mesta man tänker utföra. Man kan ju klä av sig men kanske någon är pryd?

Överraskning två. Illusion av en drake. Återigen dags för skräcktabellen.

Sjätte provet
Gruppen ställs inför fyra personer vara en inte är människa. De är alla klädda på samma sätt grå mantlar som täcker hela kroppen utan huvudet. Alla är magiker utom en. Rollpersonerna får genom att studera de gråklädda lista ut vem som inte är magiker men också vilken skola magikerna tillhör. Ingen magi får användas men man får ställa två frågor. Dessa frågor måste kunna besvaras med ja eller nej. Man måste få alla rätt.

Ja man får faktiskt fråga om de är magiker men det får gruppen lista ut själv.

Finna dolda ting kan vara en bra färdighet.

Sjunde provet
Individuellt prov. Alla får veta att de kommer att utsättas för magi som är ofarlig men som handlar om att ta kontroll över den utsatte. Man får några minuter på sig för att förbereda sig. Sedan bestäms det via lottning vem som börjar och vem som slutar. Den som blir sist har längs tid på sig att försöka lära sig lite självkontroll. Alla måste inte lyckas. Men om alla misslyckas ja då är det minus för hela slanten.

Magiker med PSY 20 och Skolvärde i Kontrollera person utsätter lärlingarna för detta. Det är olika magiker och inte en och samma.

Åttonde provet
Rollpersonerna ska tillsammans med ett annat lag bekämpa två lag.

Nionde provet
Rollpersonerna ska åter igen utmanas individuellt. Medan de ska kasta besvärjelse kommer två andra lags deltagare att störa dem. Glåpord, och andra saker kommer de skrika men också kasta snöbollar. Ja det är inga problem med snö med alla magiker i närheten. Rollpersonerna får fem försök att lyckas. Alla behöver inte lyckas men om alla misslyckas ja det är inte bra.

Sedan får rollpersonerna med ett annat lag häckla två andra lag. Förtrolla vapen kan användas om man vill få en bra träffa med snöboll...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av gtjorgo »

skaraborgarn skrev: 2022-07-23 15:54 Utmaningar

Första provet
Rollpersonerna ska strida mot några animerade skelett. Bra sätt att få igång samarbete i gruppen men också för att man ska studera hur de arbetar i grupp och vem som ä dugligast. Detta är ett stående islag och mycket populärt att titta på.

Detta fungerar bra men kan man på något vis lösa uppgiften utan kamp? Många magiker, framförallt i Bozsa är inriktade på stillsamhet och inte magi som källa till förstörelse. Detta efter att man haft två megalomana magokratier tidigare i historien. Idag är magokratin omgärdad av säkerhetsregler och krav på insyn i magisk forskning (dagens zemniter vill dock ändra på det försiktiga tillvägagångssättet och åter ta en framskjuten position i klomellien).

Jag inleder gärna äventyret med salstentamen men tror du att det gör att inledningen på äventyret får för lågt tempo ?


Andra provet
Akademisk frågor främst om magi men även med närliggande ämnen som drogkunskap, kunskap om drakar och lite annat. Även detta prov är ett stående inslag även om frågorna ändras varje år.

Precis så. Om möjligt gärna första utmaningen men det kanske sinkar tempot?

Tredje provet
En demon dyker upp och skrämmer deltagarna. Denne får inte döda dessa men demoner är aldrig helt att lita på. Demonen försvinner efter några minuter och den kan skadas med magi och vapen men lär knappast ”dödas”.


Hur slås ett lag ut i detta moment? Måste laget klara en uppgift medan demonen härjar?

Fjärde provet
Alla får chansen att visa vada de kan. De får välja sin bästa besvärjelse och på tre försök lyckas. Träffa ett mål, eller vad det nu kan vara. Är man bra på att rena vatten får man göra detta.
Sedan om alla lyckas får man bestämma vem i gruppen som ska utföra ett test med sin näst bästa besvärjelse. Rollpersonerna väljer vilken besvärjelse de anser sig vara bäst i om de är lika bra i några. Misslyckas en misslyckas alla.

Kan ju vara bra! Det kanske också är här laget för chansen visa upp ett förslag eller prototyp på ett magiskt föremål?


Femte provet
Labyrinten ett stående inslag i utmaningarna men den ändras ofta, ibland även under tävlingarna.
Tre fällor, två motståndarlag samt minst en överraskning.

Fälla ett. Fallucka om man inte ser sig för hamnar man i något slags träck. Ofarligt men det luktar och man får en grönblå nyans på huden som sitter länge. Har man päls tar det minst tre månader innan allt försvinner.

Fälla två. Plötsligt omges rollpersonerna av eld. Bakåt eld, framåt eld ja hur ska man nu göra? Elden är tre meter åt varje håll.

Fälla tre. Tre varelser skapade av magi kommer fram. De anfaller i ett ganska stort rum i labyrinten och de kan inte besegras med magi. Rollpersonerna måste nu kunna visa att de besegra motståndare utan att ta hjälp av magi. Varelserna slåss inte för att döda. De slutar när de slagit alla lärlingar medvetslösa. Men chansen finns att någon avlider...

Överraskning ett. Plötsligt börjar det regna. Skyfall som nästan dränker de drabbade. Det försvinner efter en stund cirka 30 minuter men det upphör fortare om man använder magi. Rollpersonerna lär vara rejält blöta och kläder och utrustning kan ta skada. Kan man inte torka kläder med magi eller på annat sätt så får man minus på det mesta man tänker utföra. Man kan ju klä av sig men kanske någon är pryd?

Överraskning två. Illusion av en drake. Återigen dags för skräcktabellen.

Labyrinten bör absolut vara ett stående inslag! Kanske kan man göra en slumptabell så det till och med blir en överraskning för SL?


Sjätte provet
Gruppen ställs inför fyra personer vara en inte är människa. De är alla klädda på samma sätt grå mantlar som täcker hela kroppen utan huvudet. Alla är magiker utom en. Rollpersonerna får genom att studera de gråklädda lista ut vem som inte är magiker men också vilken skola magikerna tillhör. Ingen magi får användas men man får ställa två frågor. Dessa frågor måste kunna besvaras med ja eller nej. Man måste få alla rätt.

Ja man får faktiskt fråga om de är magiker men det får gruppen lista ut själv.

Finna dolda ting kan vara en bra färdighet.


Denna är ju bra! :-) kanske sätts den tidigare i examensveckan så att insatsen blir stegrad?


Sjunde provet
Individuellt prov. Alla får veta att de kommer att utsättas för magi som är ofarlig men som handlar om att ta kontroll över den utsatte. Man får några minuter på sig för att förbereda sig. Sedan bestäms det via lottning vem som börjar och vem som slutar. Den som blir sist har längs tid på sig att försöka lära sig lite självkontroll. Alla måste inte lyckas. Men om alla misslyckas ja då är det minus för hela slanten.

Magiker med PSY 20 och Skolvärde i Kontrollera person utsätter lärlingarna för detta. Det är olika magiker och inte en och samma.


Hur fungerar detta test? Hur klarar respektive misslyckas man?

Åttonde provet
Rollpersonerna ska tillsammans med ett annat lag bekämpa två lag.

Är detta möjligt att göra som en capture the flag? Vissa kämpar andra försöker ta sig förbi och fånga något föremål och andra att skydda?

Nionde provet
Rollpersonerna ska åter igen utmanas individuellt. Medan de ska kasta besvärjelse kommer två andra lags deltagare att störa dem. Glåpord, och andra saker kommer de skrika men också kasta snöbollar. Ja det är inga problem med snö med alla magiker i närheten. Rollpersonerna får fem försök att lyckas. Alla behöver inte lyckas men om alla misslyckas ja det är inte bra.

Sedan får rollpersonerna med ett annat lag häckla två andra lag. Förtrolla vapen kan användas om man vill få en bra träffa med snöboll...
Haha! Kan det vara så att de andra deltagarna börjar kasta glåporden;samt snöbollar) utan att spelarna vet att det är tillåtet att jäklas?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av gtjorgo »

Skrivet av Torqemada i klomellientråden
ZEMNITERNA

Klomellien kan sägas ha många skurkar; mercanska utsugare, orcher, Ljusa Handen, reptilmän, galna melorghiska kultister, triskiska rövare, vanliga banditer och diverse härjande magiska kritter. Alla dessa är dock onda med modifikationer, inga är onda på samma sätt som Vicotnik eller Häxis. Klomelliens stora skurkar är zemniterna, en magikersekt som vill återupprätta magokratin och lägga alla andra icke-magiker under sig, för att sedan ägna sig åt vilda livsfarliga experiment. Zemniterna består runt 610 av ungefär två hundra magiker av olika skolor. De pekas ofta ut som nekromantiker, då deras grundare Zemnus själv var nekromantiker, men alla skolor återfinns i deras led. De klär sig ofta i svarta kåpor, men det är mest ett sätt att låtsas vara melorghier och därmed undgå upptäckt – många klomellier undviker att tala med melorghier i onödan. Till magikerna kan läggas en del lönnmördare, legoknektar och bundna magiska skapelser. Zemniterna är allmänt avskydda i hela landet, fast av lite olika skäl. I Brikho är de själva sinnebilden för underkastelse under människor, i Melorgh ses de som medvetna nedkallare av Gudarnas vrede, i Addiaska anser man att de jobbar direkt för Hemaquiel (detta stämmer dock inte. Zemniterna sluter pakter med, men tjänar inte demoner), i Bozsa är de antitesen mot vad man vill vara idag, och en ständigt värkande pr-katastrof.

Zemnus började sitt liv som medelmåttig nekromantiker i Sanzas. Sedan han med nöd och näppe undgått att dödas i Magikerkriget försökte han samla överlevande magiker runt sig, fast övertygad om att det enda misstag man begått var att tillåta inre splittring. Tack vare livsförlängning överlevde han till 500-talet, då Bozsa med hjälp av anlitade hjältar lyckades ta död på honom. Föga förvånande återuppstod han som en fysisk gast. Även gasten dräptes, för att till allas irritation återuppstå efter några månader. När man hållit på så i några årtionden lyckades Bozsa spåra upp en underlig utom-altorisk artefakt som på något sätt var knuten till Zemnus. Man misstänkte att Zemnus fjättrat sin livskraft i den, men alla försök att förstöra den visade sig fruktlösa. Artefakten låstes in i djupa järnkammare under Bozsa, där man satte en guludursk styggelse att gnaga på den, i förhoppningen att artefakten åtminstone inte skulle kunna skicka ut några energier till Zemnus. Förmodligen var man framgångsrika, för nästa gång Zemnus dödades, runt 560, efterlämnade han bara ett skelett och en mycket svag och förvirrad viskande skugga, som dock tyvärr föll i de flyende zemniternas händer.

Zemniterna jobbar idag på att få tillbaka sin ledare, och man har spioner och infiltratörer i Bozsa. Parallellt jobbar man vidare på hans gamla planer; man försöker värva fler magiker till sin sak, man gräver efter gamla magiska lämningar och man sprider splittring och strid över hela landet. Allmänt kaos ska bereda vägen för ett nytt maktövertagande, men det fyller också andra syften. Dels blir det enklare att ta sig in i Bozsa om deras resurser töms på att hålla fred i landet, dels tror man att Bozsas magiker till slut kommer att tröttna på de käbblande klomellierna och se ljuset till slut, dels tvingar man Bozsa att i praktiken bli vad de aldrig velat bli, Klomelliens poliser och inofficiella styresmän, bara ett steg bort från Den Tredje Magokratin, ett lysande och oövervinneligt Tredje Rike, där man strax efter barndomen tilldelas statusen av antingen magiker eller slav. Sedan väntar hela Altor på magins välsignelser.

Allt samröre med zemniter är belagt med dödsstraff, till och med i Sanzas. Enda sättet att rädda livet är att tjalla väldigt mycket och väldigt fort.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av gtjorgo »

Bozsas politik

Stadsstaten är en Magokrati, styrt av ett råd där representanter från magikerakademierna ’hundra och en’ utgör det styrande skiktet. Endast magiker kan sitta i rådet på grund av att de gamla stadgarna pålyser att just de ’hundra och en’ utgör ledamöterna. Det har sin grund i att stadsstaten Bozsa från början utgjordes av en grupp överlevare från den första magokratin på ön Diamor. Dessa samlades under ledning av mentalisten Yara som försökte återskapa och förvalta det arv som lämnats kvar i förödelsen av Joraga och Diamor. Dessa sökte sig till Ruinstaden Bozsa som tidigare varit en forskningsutpost till Joraga. Här sattes de nya stadgarna upp för hur magiska studier ska organiseras och hur forskningen och försörjningen av utbildningssätena skulle underhållas. Detta magiskt understödda jordbruk gav efter några misslyckade försök god skörd vilket var en förutsättning för att en andra magokrati skulle kunna ta form.
Hit kom även överlevare från svartfolksinvasionen av Klorosodium med omnejd år 250 eO och de fick skydd och förnödenheter från magikerna. De beviljades dock inget tillträde till stadsstatens styre såtillvida de inte enrollerades till något av magikerhusen. Med tiden växte de olika inriktningarna inom magins mysterier och Bozsa fick ett rykte om sig att ha ett otal löst sammansatta skolor, även kallade för magikerhus. Ganska snart kom Bozsa att vara känt i regionen för sin mångfald av magins tolkningar och gestaltningar. Då antalet inriktningar är ett gytter och ständigt fluktuerar så fick de namnet ’De hundra och en’ vilket är uttryck i västerhavet som liknar andras ”sjuttielfte”.
Magikerhusen i Bozsa värnade om sitt egenbestämmande och en pluralism ansågs som bra för konkurrensen inom magiområdet. Något man bortsåg från var att detta även kom att leda till prestigekonflikter och fraktionalism magikerhusen emellan. Då inget regelverk på allvar kringskar magikernas forskning så fanns inget tillsynsorgan som direkt kunde se till att saker och ting inte spårade ur. Detta kom i sin tid att leda till Bozsas värsta form när cirkanten tog över kontrollen av stadsstaten (och sedermera stora delar av övriga Klomellien). Mäktiga akademier och kontaktnät byggdes upp och kanske var Yolev den enda stadsstaten som inte var under inflytande av organisationen. Cirkanten var utåt Klomelliens då starkaste gruppering men internt bestod sammanslutningen av megalomana och misstänksamma individualister. Denna misstänksamhet och de gruppbildningar som skapats inom organisationen flammade till slut upp i ett inbördeskrig mellan cirkantens olika fraktioner samt deras allierade i andra stadsstater. Kriget utkämpades i nästan hela klomellien och inga krafter sparades i jakten på seger. Ett flertal av de ledande individerna inom cirkantens olika fraktioner förlorade sina liv i lönnmord, härslag och förbannelser. Magistormar, odöda härar, okontrollerade demoner och obetalda legoknektshärar härjade runt och stor ödeläggelse drabbade landet mellan Melashebergen och Gryppas vik. Detta tog till slut kål på den andra magokratin efter att stora delar av cirkantens ledarskap samt de institutioner de byggt upp runt om i Klomellien utraderas i striderna samt i olika attentat. När de olika fraktionerna försvagats på grund av den interna förblödningen får övriga stadsstater till slut nog på den förödelse inbördeskriget orsakat. Magiker lynchades på öppen gata och cirkantens och Bozsas få kvarvarande akademier och beskickningar sattes i brand runt om i Klomellien. Endast i själva stadsstaten Bozsa behöll de sitt inflytande och här förberedde sig magikerna på en sista kamp då plötsligt Harald Krokig med anhang tagit sig in Klomellien. De övriga stadsstaterna fick värre saker att tänka på än den blindtarm som återstod av magokratin. Misstänksamheten mot Bozsa var dock alltjämt stor trots att stadsstatens nya ledning gjorde allt för att jaga rätt på och utradera cirkanten, både fysiskt och ut ur det klomelliska minnet. Bozsa överlevde och även det magokratiska statsskicket. Det ska dock sägas att svansföringen är betydligt modestare nu än under den andra magokratin.

Reformerna
När Bozsa togs upp som medlem i Klomelliska Unionen 415 e.O. vidtogs ett antal reformer av Hundraettrådet (Rådsförsamlingen?). Dessa var ett sätt för magikerna att kontrollera sina krafter och lägga band på sig själva. Man ville undvika det kaos och den förödelse som Cirkanten orsakat både stadsstaten och hela Klomellien. Reformerna och deras offentliga deklarerande var också huvudanledningen till att de övriga stadsstaterna godtog Bozsas medlemskap i unionen.

Nuförtiden är det inget fokus på att magikerna ska vara kraftfulla utan ’de hundra och en’ nedtonar detta för att snarare fokusera på politiska spelet. Många, både utanför och inom stadsstaten fruktar att någon maktgalen individ eller krets ska ta vid på samma vis som skedde under cirkantens ledning. En byråkrati har byggts upp där insyn och viss kontroll utgör en viktig grund.
Rådsförsamlingen presideras av en ’Rector’. Denna tillsätts på fem år och kan maximalt sitta i tre mandatperioder. Det är dock ovanligt att en rector valts om påföljande mandatperiod (har endast hänt tre gånger) utan av tradition tillsätts istället en annan kandidat. Då magiker tenderar att kunna bli tämligen till åren är det dock inte allt för ovanligt att någon duktig administratör trots detta har rectortitel 15 år om än nästan aldrig sammanhängande. Rectorn bedöms främst kring hur bra denna sköter sitt uppdrag som överhuvud för akademin och styret av stadsstaten överlåter de generellt till olika prefekter som utses av folkförsamlingen. Dagens Rector är ”Mor Invil”. En lugn och sansad kvinna kring 70 från huset Moränmark. Invil förvaltar arvet med saktmodig men metodisk nit (hon påminner mer om Angela Merkel än en megaloman ärkemagiker) och är utåt alltid korrekt och modest. Hon har gjort sig ett namn som duglig jordelementarmagiker med fokus på att forma sten till bra husgrunder och har även fuskat lite som landskapsarkitekt. Kritiker hävdar dock att hennes brist på fantasi tenderar att skina igenom då parkerna hon skapar oftast har ett tydligt fokus på funktion och inte skönhet.

Partier
Bozsa har fyra huvudsakliga "partier” Dessa är inte partier i vår mening utan snarare ickeformaliserade grupper. Bozsas partier är lösa sammanslutningar av magiker (församlingsedamöter) vilka ofta men inte alltid följer den linje magikerhusen stakar ut. Det finns dock ett flertal exempel på när medlemmar i samma magikerhus haft vitt åtskilda åsikter och därtill manifisterat dem högt och våldsamt i Bozsas folkförsamling.

En av de stora tvistefrågorna som idag dominerar stadsstatens politik är det eventuella skapandet av ett garde (likt Sabeltandsgardet i Krilloan) som är särskilt lämpade för att hantera magiska snedtändingar, felframkallade demoner och lössläppta gastar. Det finns dock ett visst motstånd i Rådsförsamlingen där representanter anser att kontrollen nu börjar gå för långt...

De olika partierna är:

Huvudlinjen. De som försöker framhålla Bozsa som främst ett forsknings, och lärosäte som inte hotar någon. De vill att akademin ska få större inblick i de lika magikerhusen, att utbildningar delvis ska föra gemensamt för att minska fraktionalism (samt minska husens eventuella hemlighetsmakeri) och vill införa ett "magiväktargarde" likt Eretaz zables i Krilloan. Gillar generellt byråkrati och att ha inblick i magikerhusen. Dessa har officiellt störst stöd nu i Bozsa.

Moderaterna. Vill värna om magikerhusens interna integritet och forskningssekretess. Anser att en stark byråkrati snarare kan skapa en ny ond magokrati och spela zemniter i händerna. Man vill inte tvingas till gemensam undervisning och verkligen inte bekosta eller utsättas för några "häxjägare" likt Krilloan. Denna gruppering är oftast näst störst i rådsförsamlingen.

Radikalerna. Vill egentligen omforma Bozsa från en magokrati till en 'vanlig' republikansk stadsstat. Denna grupp har tröttnat på det "orättvisa" elitstyret samt även misstänksamheten man möter från delar av övriga unionen. Man påstår att en stadgarna för rådsföramlingen bara borde gälla akademin och inte hela stadsstaten. Dessa är med marginal den minsta officiella gruppen men ganska populär av lekmän (hantverkare, köpmän,..ja borgarklassen i stort man propagerar inte för ren demokrati utan mera likt Hiskov och gamla Poane) i stadsstaten som anser sig mogna att delta i styrandeprocessen.

Återtagarna. Denna grupperingen finns inte officiellt utan verkar oftast som en del av moderaterna eller under falsk flagg bland huvudlinjen. De vill ha bort alla tyglar och pekpinnar...och återupprätta magins riktiga kraft i Bozsa ...eller varför inte hela Komellien. De anser att dagens ledning kastrerar sig själv. Här finns alltifrån lättjefulla och blåögda libertiner till rena Zemniter. Deras åsikter är förbjudna och inga magikerhus eller individer står för dem officiellt...under ytan finns dock en kraft att frukta...

Kända magikerhus knutna till ’de hundra och en’:

Subumbraviribus
Detta magikerhus verkar inom mörkrets elementarmagi och har ett nära band till de skuggvarelser som knutits till detta elementarplan. Under magikernas krig var huset aktivt och ett flertal hade framskjutna positioner inom cirkanten. De drabbades av visst manfall under kriget och sedan en del utrensningar efteråt då de ofta förespråkat en mer aktiv dominerande roll i Klomellien. Idag är de dock ganska accepterade och har innehaft rectorstiteln vid ett par tillfällen. Ses som handlingskraftiga excentriker.
Känd medlem:
Irda av Subumbraviribus lyfts som en av cirkantens mest framstående ledare efter att hon slagit ned Roegvolds resning strax före inbördeskriget. Hennes tid som levande hjälte blir dock kort då hon fälls i inledningen av cirkantens inbördes strider under ”magikernas krig”. Huset Subumbraviribus lever dock kvar och dess medlemmar har vid ett par tillfällen haft rectorstiteln i Bozsa.

Sinneslyran
En av Bozsas allra äldsta magikerhus. Deras specialitet är människans psyke och förmågan att med empati och telepati förstå andra varelser och deras tankevärld. Det har länge haft en ledande roll men hade en svaghetsperiod under cirkantens tid vid makten. Stadsstatens grundare Yara var även skaparen av detta magikerhus. Sinneslyran anses generellt vara en garant för att excesser inom ’de hundra och en’ inte går till överdrift.

Kända medlemmar:
Yara av Bozsa. Grundade stadsstaten Bozsa och dess akademi av spillrorna från katastrofen i Joraga på ön Diamor. Hon skrev stadgarna för akademin och därmed även stadsstatens konstitution.

Ha’Moshera av magikerhuset Sinnseslyran var en framstående forskare på mellanmänskliga kontakter och hade fått sin mästartitel efter studium av ’sambandet mellan helig hänförelse och mundan upphetsning’. Han var tillsammans med Irda av Subumbraviribus befälhavare för den trupp som bekämpade Roegvolds resning. Ha’Moshera föll dock tidigt i slaget.


Glyphton
Magikerhuset Glyphton har gjort sig kända för deras stora skicklighet inom symbolismens magiskola. De närde ett gott samarbete med vävargillet i Garrika vars vävar ofta inhandlades och användes av huset Glyphton för att bära deras laddade symboler. När ätten Cudda oavsiktligt tog över styret i Garrika så blev affärerna med Vävargillet lidande då kvaliteten sänktes. På grund av detta försökte huset Glyphton tillsammans med den landsflyktige vävarmästaren Voedet Linbädd ombesörja en motståndsrörelse. Efter vissa initiala framgångar så gick kampen allt sämre. Främst för att huset Glyphton och Voedet Linbädd motarbetades av Garrikas råd och Bozsas ledning då dessa var rädda för repressalier. Upproret rann ut i sanden efter att de båda ledarna, Amles och Voedet tagits av daga. Huset Glyphton är alltjämt en kraft i Bozsa och har ännu goda kontakter med exilgarriker i både Bozsa och Hisskov.

Känd medlem
Amles av Glyphton. Försökte understödja exilgarrikernas upprör mot ätten Cudda. Amles motstod Rectorns förmaningar om att inte lägga sig i Triskernas angelägenheter vilket renderade i att han förolyckades vid en promenad efter att han ”hamnat” i floden Gimdis.

Trambetta
Huset Trambetta är en gammal institution i Bozsa. Deras magiker tillhör dockmästarnas magiskola och är både skickliga hantverkare, skådespelare och besvärjare. Dockmästare är ju som bekant en relativt lite magiskola men har en ganska stark position lokalt i Klomellien. Exempelvis finns det tre magikerhus i ’de hundra och en’ som är knutna till magitraditionen och Trambetta är det mest inflytelserika. Även om de inte innehaft rectorstiteln särskilt ofta så är det vanligt att de utses till prefekter ute i stadsstaten, oftast över Sjustaden i norra Bozsa som de har ett starkt band till.
Idag har de ett gott samarbete med ett flertal hantverkare i Hamur som kan vara behjälpliga med att ta fram delar till dockorna, vare sig det rör kroppen av lindträ, peruker samt för mer ljusskygga verksamheter, knivblad och avfyrningsmekanismer.

Känd medlem
Yakutiel Trambetta är idag överhuvud för magikerhuset. Han är en äregirig men ärlig man kring 50 som gärna skulle ta över rectorstiteln inom snar framtid. Yakutiel har flera bittra sammandrabbningar med Zemniter i sitt bagage. Därför är han i sitt ämbete som prefekt över Sjustaden en närmast fanatisk förföljare av dessa samt alla som kan kopplas samman med dem (hur lös än kopplingen är). Då han blivit utsatt för en mängd attentat som följd av sin iver har han utvecklat smått paranoida drag och litar på endast ett fåtal personer. Mer korrekt är att han endast litar på sina dockor och behandlar dem som levande varelser men detta är bara känt inom den närmaste kretsen inom huset Trambetta.

Moränmark
Jordmagikerna från huset Moränmark har ofta stått upp för en modest användning av magin och djuplodande forskning samt väl kontrollerade experiment. De stod i opposition mot Cirkanten då de med rätta fruktade excesserna som kan komma av helt okontrollerat användande av de arcana krafterna. Av andra hus sågs (och delvis ses) de som hämmade tråkmånsar utan kreativitet. De kallades exempelvis för magikerhuset ”Bälte, livrem, hjälm och flytväst”. Efter den andra magokratins fall växte deras prestige och deras teorier och angreppssätt ansågs gå i linje med det nya Bozsa. Så mycket har deras anseende växt att dagens Rector är från huset Moränmark, Mor Invil.

Känd medlem:
Mor Invi
l är magikerhusets nu stora stjärna. Detta samtidigt som hon har en anspråkslös framtoning med fokus på flit och nit samt noga underbyggda ståndpunkter. Kritiker anser att hon rör sig för långsamt och att hon aktivt (eller kanske snarare med en aktiv passivitet) hämmar fri forskning inom det arcana. Hon är väldigt uppskattad av de omkringliggande stadsstaterna då Bosza med henne fortsatt den försiktiga linje som dominerar sedan den andra magokratins fall.

Aperi portam

Sammanslutningen ’öppna porten’ har en lång tradition av att söka insikt kring vad som händer på den andra sidan, när döden lagt sin slöja. Magikerhuset har en ovanlig mix av magiskolor; Spiritister, nekromantiker samt ett par fritänkande animister (för att förstå livet måste du förstå döden). De håller stenhårt på forskningssekretess samt önskar mindre inblandning från myndigheterna och är mer eller mindre konstant på kollisionskurs med huvudlinjen. Aperi portam anklagas ofta för att vara zemniter men bevis för detta har aldrig uppdagats.

Känd medlem:
Mummlaren var en spiritist som vid tiden för magikernas krig var rådgivare åt Poanes styrande adelsfamilj. Via seanser tolkade han åt fursten då denne hade svårt att släppa sin döde mor. Dock filtrerade mummlaren kraftigt meddelandena från andra sidan...
Mummlaren var även medlem i cirkanten och under fraktionsstriderna inom organisationen så försökte han få Poane att spela en aktiv part. Framförallt genom att använda stadsstatens slusstrappa för att stoppa motståndarnas framkomlighet på Maure. Detta fungarade effektivt ett bra tag fram tills dess att en motståndarfraktion inom cirkanten intog Poanes hamn och förstörde slussen. Efter kriget lynchades Mummlaren av stadens uppretade befolkning som beskyllde honom för deras missöden.

URKÄLLAN är en framträdande akademi i Bozsa, för närvarande den främsta elementarakademin. Den är ungefär 150 år gammal, och undervisar i eld-, jord-,vatten-, luft-, ljus, mörker- och ismagi. De sju underavdelningarna har egna rum och utöver det gemensamma centrala utrymmen. Grundandet var en del av strävan efter harmoni och samförstånd mellan magins olika inriktningar. Akademin har tillgång till en elementarmagisk källa, som inte är en sann maginod, men vars sanna natur är strängt hemligstämplad, och förmodligen inte fullt förstådd av dem själva. Ledande företrädare har som regel poster i stadens högsta ledning. Byggnaden pryds av ett flertal vackra kupoler, men är varken en av Bozsas största eller mest spektakulära. Man har rymliga och relativt säkra lokaler under jord där eleverna kan "släppa loss" under sina övningar. Urkällan är delägare i Undinbaden. Bland utsocknes ses akademin som pålitlig och stabil och den drar särskilt till sig elever från Triska och Yolev.

Kända medlemmar
Vidinia Ingaldarion
var (och är!) en av klomelliens kändaste Krönikörer. Drunknade för ett decennium sedan men detta har inte stoppat henne.. faktumet att hon går igen är dock inte allmänt känt ens i Bosza.

Vodelhielm är idag ambassadör för stadsstaten Bosza i unionens interna råd.


LIKKISTAN, officiellt Allmänna Nekrotiska Akademin, är Bozsas största, men inte på något sätt främsta, nekromantiska akademi. Man producerar dugliga och ansvarstagande nekromantiker på löpande band. Fokuset ligger på skapandet, underhållandet och bruket av lägre odöda som är tänkta som arbetskraft i situationer som är olämpliga för de levande. Stor vikt läggs vid elevernas mentala fostran och självdisciplin. Namnet ”Likkistan” kommer från akademins tråkigt grå och fyrkantiga byggnad, samt från deras själsdödande förkärlek för repetition in absurdum.

ÅLDERBORGEN är en av de första byggnaderna utsocknes ser när man kommer in i Bozsa via huvudbron. Ålderborgen är ett svindlande högt slott med tolv våningar, de många tornen oräknade. Muren är skinande vit, men tak, dörrar, fönster och balkonger skimrar i regnbågens alla färger (tänk slottet i Disneyland). Ålderborgen grundades strax innan den Andra Magokratin tog fart, och undervisar i animism, elementarmagi, illusionism, symbolism, mentalism, nekromanti, harmonism, spiritism och stavmagi. Trots sitt imponerande yttre, som gärna visas upp för besökare, och sin långa historia är Ålderborgen en akademi på nedgång. En gång full med magiska artefakter och funktioner är den nu en skugga av sitt forna jag. Man har helt enkelt inte hängt med i utvecklingen. Järnväktargolemen har rostat sönder, renhållningskeletten har fallit ihop i små dammhögar och levitationshissarna står stilla. Den enda gamla magin som fortfarande fungerar som den ska är de illusionistiska försköningsbesvärjelserna. Skolans lärare försöker hålla liv vid gamla traditioner, men har nu bara fyra lärare i animism, tre i nekromanti och två i harmonism. För att få fart på skolan har man sänkt intagningsavgifterna och intagningskraven, med resultatet att de nu får dras med några av Bozsas enfaldigaste elever. Skolan är full med tomma och dammiga rum med vackra stensniderier och bländande fönster av färgat glas. Andra skolor har försökt ta över lokalerna, men hittills utan framgång. Politiskt stöder man alla förslag som kan tänkas gjuta liv i skolan, men man har ännu inte förfallit till zemnism.


BROMPOS LILLA STUGA har behållit sitt ursprungliga namn från grundandet för snart hundra år sedan. Brompo är en halvlängdsman och hans akademi undervisar i illusionism, animism, harmonism och röstmagi. Husen är i mindre format och ligger i en klunga omgiven av trädgårdar och odlingar. Alla husen har formen av svampar eller olika andra växter, och tack vare animismen är vissa av dem faktiskt växter. Brompos lilla stuga är en medelstor akademi och har gott rykte, men har sällan nått några högre höjder vad gäller innovationer. Brompo är son till den förste Brompo (som fortfarande lever), och förväntas med tiden lämna över till sin egen son eller dotter, om han lyckas få ett barn med de rätta anlagen. Politiskt stöder man helhjärtat den rådande nyordningen.

GROPEN är en sorglig rest av en skola som dock vägrar att ge upp sin status som akademi. Under den Andra Magokratin var den en ganska normal (fast förstås storhetsvansinnig) akademi, men under magokratins fall så blåstes hela skolan över jord bort, och de överlevande magikerna som sökt skydd i källarna var tvungna att vänta i flera månader innan de vågade gräva sig ut. Under den tiden hann jordelementarmagikerna stiga rejält i status och bli den ledande fraktionen i skolan. När skolan sedan skulle byggas upp igen skedde en gradvis degenerering där de till slut trängde ut alla andra magiker och flyttade ner under jorden, för att närma sig sitt element. Nu för tiden är skolan bara ett hål i marken ovan jord, medan man i underjorden gräver sig fram till nya grottor och jordhålor, och susar fram och åter med JORDVÄG. Övriga Bozsa väntar bara på att de ska bli översvämmade och dö ut. Gropen får inga nya elever, om man undantar vanärade magiker på flykt och en och annan Puki-dyrkande melorghier. Avgifterna betalar man med uppgrävda dyrbarheter.

SURSOVS SKOLA ligger långt i söder på Bozsas ö, nära själva stadsmuren. Skolan grundades av den legendariske nekromantikern Sursov redan under den Första Magokratin, även om den då inte hade formen av en reguljär skola, snarare var det en lärare och en grupp hängivna elever. Under den Andra Magokratins fall stod huvudtornet stånd mot magistormarna medan magikerna sökte skydd i en annan dimension. Idag har man dåligt rykte både i och utanför Bozsa. Huvudbyggnaden är ett stort, högt och slätt torn av obsidian, krönt av en kupol och flankerat av två utmejslade dödskallar. Ingenting växer i dess närhet, och dess ramsvarta skugga, som vrider sig runt tornet under dagens gång, är iskall. Atmosfären av makt och skräck fördärvas bara en aning av ett antal nödvändiga ekonomibyggnader bakom tornet. Givetvis finns omfattande lokaler under marken. Man undervisar i nekromanti, spiritism, samt experimenterar en del med dimensions- och demonmagi i all tysthet. Man ser sig med rätta som Bozsas främsta nekromantiker, och har utvidgat nekromantins kunskapsfält på ett sätt som inte skett sedan Vampyröns fall. Sursovs magiker är självsäkra, försiktiga, överlägsna och kallhjärtade. Skolan tar bara emot högst fem elever varje år, och avgifterna är skyhöga. Man tar även bra betalt för sin expertis när zemniter och odöda ska spåras upp och förintas.
Politiskt är Sursovs skola nästan öppet zemnitisk, men man vägrar ansluta sig till zemniterna då man ser dem (med undantag för Zemnus själv) som inkompetenta klåpare som sprider onödigt kaos runt sig. Inte heller ser man alla sina magikerbröder som en framtida överklass, tvärtom ser man ner på nästan alla andra magiker, vissa mer än andra. Tanken på okontrollerade vilda experiment ser man också som barnslig och ineffektiv. Fran, Nerxims översteprästinna i Melorgh, är en av Sursovs skolas alumner.


AMRADEV DEN STORES VISHETS- OCH HAVSAKADEMI, allmänt kallad ”Blötis”, ligger i ett hål i Bozsas sydvästra stadsmur. Akademin grundades under den Andra Magokratin men har sedan dess förändrats rejält, och dess fader lever främst vidare i namnet och som en stor bronsstaty mot flodsidan. Man undervisar i animism (väderbesvärjelser), elementarmagi (vatten och vind), en del mentalistbesvärjelser samt alla andra besvärjelser som kan tänkas vara till nytta i flod- och sjöfart. Man har även forskat fram en del unika besvärjelser, framförallt en mycket eftertraktad formel för meteorologiska förutsägelser. Vidare skiljer man ut sig genom att inte bara undervisa i magi, utan även i båtreparation, klomullvård och grundläggande navigation. Blötis är en mycket framgångsrik akademi och får officiella elever från Mercana, Addiaska, Yolev, Triska och Hisskov. Blötis åtnjuter så stor respekt att man ofta undantar skolan när man ute i landet förbannar Bozsa och dess magiker. Mercana skämtar inte om den, och när ett antal huskarlar planerade att inta Bozsa genom hålet i muren lät oligarkerna helt sonika avrätta dem. När andra huskarlar ifrågasatte beslutet påpekade oligarkerna att planen ofelbart hade lett till skadade och dödade klomuller. Blötis stöder den rådande ordningen med undantag för att man är trött på att betala avgifter och skatter för att stödja de mindre framgångsrika. Man anser att de pengarna behövs för att uppföra mer värdiga akademibyggnader åt sig själva, då de nu består av lika mycket trä som sten, och inte är särskilt tjusiga.
Senast redigerad av gtjorgo den 2022-07-24 17:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av gtjorgo »

Lite bakgrund om vi väljer att märka upp äventyret mot just stadsstaten Bozsa och akademin ’de hundra och en’


:)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av skaraborgarn »

Ja jag har skrivit typ 13 sidor. Det blir långt äventyr med mycket magi.
Zemiterna ska röva bort rektorn och RP får leta efter denne. Detta händer efter proven.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av gtjorgo »

Oj jädrans!

Bra jobbat:-D
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av skaraborgarn »

Ingen orsak. :mrgreen:

Tionde provet
Det sista provet är det svåraste. Alla lärlingar får en handboja av järn runt den hand de inte har som svärdshand. De ska inte kunna använda magi därför bojan. Deltagarna separeras från varandra och en efter en får de gå in i ett rum som förutom tre magiker även rymmer en av de andra deltagarna. Rummet har svarta väggar, tak och golv. Ljuskällan är två magiska klot som sitter på väggen och ger ett kallt nästan vit sken. Det hindrar docjk inte att det är ganska dunkelt. En reslig gestalt med mask framför ansiktet börjar tala med förvrängd röst:

Alla kan inte bli magiker, alla har inte vad som krävs. Vi tror att du har det som krävs men din kamrat har det inte.

De två andra magikerna tar kamraten och spänner fast denne vid ett par kedjor vid ena väggen. Man försöker alltid göra som så att man låter offret vara av motsatt kön. Helst ska det vara av samma släkte för man anser att de flesta har större betänkligheter att skada sitt eget folk än andra varelser.

X här har inte hållit måttet och vi kan inte släppa denne ty hon (eller han) vet för mycket. Seså, ta denna kniv och ta livet av din kamrat.

Om rollpersonen går till väga och tänker dräpa sin vän så försvinner denne och allt visar sig vara en illusion. Men eftersom rollpersonen är så självisk och rentav ond får denne ett straff. Blixt E1 träffar.

Om rollpersonen tvekar försöker de tre övertala denne att likvidera kamraten medan den som ska offras gråter och ber att bli skonad. Om rollpersonen ändå går med på att dräpa sin vän händer samma sak som ovan nämligen Blixt E1.

Om rollpersonen vägrar med motivering att man inte skadar sina vänner samt att man lovat att hålla ihop samt att det är orättvist och omoraliskt att döda en vän tar de tre magikerna av sig maskerna och säger med ett leende. Bravo, vi visste att du var en god kamrat och riktig vän. Sedan erkänner de att allt är bluff. Ljuskällorna är till för att göra svårare för folk att inse att de har en illusion framför sig ty dessa är oftare lättare att genomskåda i klart ljus.

Bojan av järn var bara till för att rollpersonen inte ska skada de tre andra. Kniven denne fått i handen är en ofarlig teaterkniv. Testet var att se efter hur lojal man är mot sina vänner och därmed akademin. Vidare meddelar man den riktige personen att kamraten med berått mod tänkte döda denne.

På grund av olika magiskolor eller rättare deras medlemmar har lite olika moral så är det inte förvånande om nekromantiker inte har problem med att ta andras liv av daga. Animister brukar vägra mangrant.

Animister brukar därför lockas med att inte döda kamraten men väl se till att denne glömmer alla magi samt inte minns att denne varit på akademin. Det är nästan lika grymt.

Nekromantiker får ofta ett annat erbjudande. Kamraten ska inte avlivas utan utsättas för magiska experiment som är mycket farliga och smärtsamma. Till slut ska den olycklige bli en sorts odöd tjänare åt nekromantlärlingen. Demonologer får erbjudandet att kamraten ska bli besatt av en demon och att dennes själ ska till kaos.

Här kommer rollpersonens livsmål spela in. De som har makt och egoism som livsmål bör handla efter dessa likväl som de som har harmoni & barmhärtigt enligt dessa ideal. Spelledaren bör kanske påpeka detta innan rollpersonerna gör eventuella val.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av gtjorgo »

Jävligt bra utmaning! Sållar bort uppenbart megalomana tokar från akademin:-)
Ska den ligga tidigt eller sent dock? Funderar på om den är fin att ha mot slutet men inte som den sista? Sista tänker jag är någon typ av övning inför publik (då slår zemniteena till med sin kidnappning?)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr skrives på beställning!

Inlägg av skaraborgarn »

När alla är upptagna med testen då passar de på.
De kidnappar rectorn och Biera anser att ingen tid är att förlora samt att han inte vet vem han kan lita på eller inte tar med rollpersonerna på jakt efter kidnapparna. Tyvärr är ju dessa lärlingar och zemiterna proffs....

Tionde är den sista och deltagarna börjar med att svära en end att de ska vara lojala mot kamrater och akademin så de får tänka sig för.
Skriv svar