Läsa och skriva

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Läsa och skriva

Inlägg av skaraborgarn »

Tänkte lite. Finns det något äventyr där rollpersonerna inte behöver kunna färdigheten läsa och skriva för att lyckas? Djupets fasor Krygal Svylse ja alla äventyr tycks utgå från att rollpersonerna behärskar läsandet och skrivandets ädla konst.

I en för industriell värld där det inte verkar finns så mycket till utbildning är det ganska sällsynt med analfabeter.

Hur många invånare på Montuerna, Trakorien, Zorakin och Berendien kan läsa och skriva räknat i procent?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Läsa och skriva

Inlägg av gtjorgo »

Hmm bra fråga.
Den enda nästan jämförbara studien jag känner till är at man i Palestina vid tiden för jesu födelse så kunde ungefär 10% av folket i Judeen läsa (dvs läsa enklare brev) och ännu färre skriva. I det ännu mindre urbaniserade Gallileen beräknas 3% varit läskunniga (av enklare texter). Källa: Bart Ehrman, Forging the new testament.

Så jag tänker att folken i Ereb som ofta är mer urbaniserade än på Tellus kanske ligger kring 10-15 % på läsförståelse och 5-10% för att kunna skriva själva? Länder som är mer urbana, skriver mycket avtal och handelskontralt och har högre innefattande legalitet bör ha högre läskunnighet. Så Erebos och Caddo kanske högst i Ereb medan man i Nargur och barbia mer ser det skrivna ordet som något nästan lite magiskt?

Många rollpersoner är ju dock munkar/nunnor, barder, lärda män och magiker och av dessa lär vara de flesta vara goda skrivare.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Läsa och skriva

Inlägg av skaraborgarn »

Brukar ha med en del personer i mina äventyr som har lite kunskap i det skrivna ordet. Typ B2. De kan lite men de läser och skriver sällan då kunskaper i detta används.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Läsa och skriva

Inlägg av gtjorgo »

Jag tycker att man i fantasivärldar kan tillåtas vara lite friare med läs- och skrivkunnighet hos folk. Oerhört svårt att lämna hemliga dokument om alla måste stå och köa utanför samma skrivare:-)
Skriv svar