Riddare

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Riddare

Inlägg av birkebeineren »

Vilka är riddarna i Ereb Altor? Vart finns de, hur många är de, hur är de rustade? Hur kan de jämföras med vår världs riddare?

Skapar en tråd här där frågor, funderingar och åsikter kan diskuteras.
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Riddare

Inlägg av SimonG »

Kan tänka mig att det huvudsakligt finns två sorters riddare. Dels en viss del av befolkningen som är befriade från skatt mot att de ställer upp i armén en viss tid per år. 0,1% av befolkningen? Denna lilla dela av befolkningen har tillräckligt mycket pengar för att hålla sig med häst, rustning och dylikt.

Dels har vi de som tillhör en religiös orden, exempelvis solriddare. Hur många de är beror på hur stadd i kassan orden är.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Riddare

Inlägg av skaraborgarn »

Riddaren är en adelsman. Ofta lågadel.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Riddare

Inlägg av birkebeineren »

SimonG skrev: 2022-01-08 13:55 Kan tänka mig att det huvudsakligt finns två sorters riddare. Dels en viss del av befolkningen som är befriade från skatt mot att de ställer upp i armén en viss tid per år. 0,1% av befolkningen? Denna lilla dela av befolkningen har tillräckligt mycket pengar för att hålla sig med häst, rustning och dylikt.

Dels har vi de som tillhör en religiös orden, exempelvis solriddare. Hur många de är beror på hur stadd i kassan orden är.
Tänker mig också denna uppdelning som vanlig i Ereb. Sen kan kulturell tillhörighet, religion och enskilt land spela in och nyansera.
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Riddare

Inlägg av SimonG »

birkebeineren skrev: 2022-01-08 18:01
SimonG skrev: 2022-01-08 13:55 Kan tänka mig att det huvudsakligt finns två sorters riddare. Dels en viss del av befolkningen som är befriade från skatt mot att de ställer upp i armén en viss tid per år. 0,1% av befolkningen? Denna lilla dela av befolkningen har tillräckligt mycket pengar för att hålla sig med häst, rustning och dylikt.

Dels har vi de som tillhör en religiös orden, exempelvis solriddare. Hur många de är beror på hur stadd i kassan orden är.
Tänker mig också denna uppdelning som vanlig i Ereb. Sen kan kulturell tillhörighet, religion och enskilt land spela in och nyansera.
Ja, det kanske finns fler riddare i mer välfungerande, etablerade feodalriken, kanske Kardien och Zorakin? Är inte det ganska stor mängd adel i Jorpagna?
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Riddare

Inlägg av Wolfhart »

Om vi tittar på geografisk förekomst av riddare i Ereb så torde det alltså i första hand handla om områden under feodalism. Utkast till en lista utgående från källorna:
  • Lasemos (på Palamux)
  • Magilre
  • Kardien
  • Zorakin
  • Jorpagna
  • Berendien
  • Hynsolge
Till dessa tillkommer möjligen:
  • Addiaska i Klomellien som är monarki och har den Lysande Vägens kardiska gren som religion, så möjligen också feodalism (och om jag förstått rätt så har Addiaska på detta forum uttryckligen utvecklats till en feodalstat)
  • Yolev i Klomellien som är monarki och har den Lysande Vägens kardiska gren som religion, men som möjligen är för liten och med otillräckliga resurser för en feodal struktur?
  • Monturerna som är monarki och har en mäktig adel med kardiskt ursprung men källorna nämner inte uttryckligen några inhemska riddare (även om man har inlejda kardiska sådana)
  • Trakoriska riket där det finns en adel men riddare möjligen är mer en titel än den feodalkrigare vi avser
  • Alerien som enligt källorna hade en kung och betitlad adel (en baron nämns) innan Ransard erövrade området
Sedan har vi också ordensriddare i följande:
  • Isakra på Trinsmyra (Etemenankiordens riddare)
  • Caddo (Justiniterorden, som även enligt detta forum finns representerad i Klomellien i Nya Arno)
  • Torshem (Wegils ordensriddare)
På detta forum har tillkommit Palinor såsom en ordensstat.
Senast redigerad av Wolfhart den 2022-01-11 13:27, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Riddare

Inlägg av leinder »

Hej alla glada!

Jag har börjat fixa med en Aidne kampanj som jag körde med en gammal grupp(som jag då improviserade allt eftersom).
I denna kampanj var 1 rp hertig av Yttersol, 1 rp var greve under rp hertigen och 2 baroner.
Intrigen var klassisk medletid. Bygga o stärka sina län och borgar enligt Gigant regler. Politik och självklart massa kötta, blod och svett. Fienden var andra länsherrar, svarta tornet, rövare o pirater bla.

Kampanjen var i tre block
1. Yttersol var i kaos och inbördes strider och den gamla hertigen dödades varpå sonen(rp) ärvde hertigtiteln och rollpersonens nobla vänner fick titlar där adelsmän dödats.

2. Bygga, stärka, utveckla sina län och borgar. Uppdrag från konungen och lite rensning av fientliga riddare och adel.
Strider mot svarta tornet osv

3. Kyrkan utlyser soltåg i Efaro och rp slits från sina hem för soltåget.

Spelarna styrde mer spelet än mig som SL och var väldigt uppskattat.

Nu vill jag förbereda lite mer.

Hur många riddare har en "normal" hertig respektive greve?`

Har ni tips och förslag på hur man ska få ner hertigdöme, grevskap och baroni på papper?
Kronmark respektive kyrkmark, hur vanligt är det i ett hertigdöme?

hit me 8)
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Riddare

Inlägg av SimonG »

Jag har arbetat med läntagarregler där en del av bedömningen för hur mycket inkomst länet ger och hur mycket armé man har råd med. Kör man med gigants läntagarregler har ingen råd med något stående förband alls, speciellt inte riddare. Jag skulle gärna börja i det hållet: Hur många riddare kan Kardien ställa upp med i krig? Vilket land i vår historia är jämförbart till yta och befolkning? Sedan behöver man veta ungefär hur många baronier på ett grevskap och hur många grevskap på ett hertigdöme och hur många hertigdömen på landet så går det att få fram hur många riddare per baroni.

Jag tänkte mig att en tiondel av adeln är riddare, så 0,1%. Kardien har 4 miljoner i befolkning, vilket skulle betyda 4000 riddare. Låter detta rimligt? Det finns 11 hertigdömen, och om det är 3 grevar under varje hertig och 3 baroner under varje greve så har en baron i genomsnitt 40 riddare. Antagligen har kungen fler, kanske kungen har 1000 under sig och en baron 30. Kanske har en en hertig mer än en greve som har mer än en baron, så att de 364ish riddare i ett Hertigdöme födelar sig 100 till herigen, 40 till varje greve, 16 till varje baron?

Dessa riddare är de som inte belastar stadskassan enligt länsreglerna, utan de som är riddare till en följd av feodalsystemet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Riddare

Inlägg av birkebeineren »

Hinner inte ge några ordentliga svar nu men kan hänvisa till ett par både färdiga och ofärdiga texter om hur EA- projektet tänkt kring militärmakten i de två kanske mest typiska riddarländerna i Ereb:

Kardien: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... H.C3.A4ren

Zorakin: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... C3.A4rmakt
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Riddare

Inlägg av birkebeineren »

Wolfhart skrev: 2022-01-09 12:45 Om vi tittar på geografisk förekomst av riddare i Ereb så torde det alltså i första hand handla om områden under feodalism. Utkast till en lista utgående från källorna:
Bra sammanställd. :)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Riddare

Inlägg av leinder »

SimonG skrev: 2022-01-09 13:57 Jag har arbetat med läntagarregler där en del av bedömningen för hur mycket inkomst länet ger och hur mycket armé man har råd med. Kör man med gigants läntagarregler har ingen råd med något stående förband alls, speciellt inte riddare. Jag skulle gärna börja i det hållet: Hur många riddare kan Kardien ställa upp med i krig? Vilket land i vår historia är jämförbart till yta och befolkning? Sedan behöver man veta ungefär hur många baronier på ett grevskap och hur många grevskap på ett hertigdöme och hur många hertigdömen på landet så går det att få fram hur många riddare per baroni.

Jag tänkte mig att en tiondel av adeln är riddare, så 0,1%. Kardien har 4 miljoner i befolkning, vilket skulle betyda 4000 riddare. Låter detta rimligt? Det finns 11 hertigdömen, och om det är 3 grevar under varje hertig och 3 baroner under varje greve så har en baron i genomsnitt 40 riddare. Antagligen har kungen fler, kanske kungen har 1000 under sig och en baron 30. Kanske har en en hertig mer än en greve som har mer än en baron, så att de 364ish riddare i ett Hertigdöme födelar sig 100 till herigen, 40 till varje greve, 16 till varje baron?

Dessa riddare är de som inte belastar stadskassan enligt länsreglerna, utan de som är riddare till en följd av feodalsystemet.
Bra tänk! Sedan finns ju (hur)många baroner som endast har ett torn vid en bro för tull eller kråkslott i någon avkrok med kanske 1-3 riddare till sitt förfogande?
Tänker främst på de nordligaste länen :idea:

Kanske i stället har en väldrillad bondemilis med bågskyttar/spejare/utbygdsjägare? Antar att det kan bli svårt att förlita sig på en storming med 200 riddare kan bli knepigt i berg och täta skogar i norr.
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Riddare

Inlägg av SimonG »

leinder skrev: 2022-01-09 15:05
SimonG skrev: 2022-01-09 13:57 Jag har arbetat med läntagarregler där en del av bedömningen för hur mycket inkomst länet ger och hur mycket armé man har råd med. Kör man med gigants läntagarregler har ingen råd med något stående förband alls, speciellt inte riddare. Jag skulle gärna börja i det hållet: Hur många riddare kan Kardien ställa upp med i krig? Vilket land i vår historia är jämförbart till yta och befolkning? Sedan behöver man veta ungefär hur många baronier på ett grevskap och hur många grevskap på ett hertigdöme och hur många hertigdömen på landet så går det att få fram hur många riddare per baroni.

Jag tänkte mig att en tiondel av adeln är riddare, så 0,1%. Kardien har 4 miljoner i befolkning, vilket skulle betyda 4000 riddare. Låter detta rimligt? Det finns 11 hertigdömen, och om det är 3 grevar under varje hertig och 3 baroner under varje greve så har en baron i genomsnitt 40 riddare. Antagligen har kungen fler, kanske kungen har 1000 under sig och en baron 30. Kanske har en en hertig mer än en greve som har mer än en baron, så att de 364ish riddare i ett Hertigdöme födelar sig 100 till herigen, 40 till varje greve, 16 till varje baron?

Dessa riddare är de som inte belastar stadskassan enligt länsreglerna, utan de som är riddare till en följd av feodalsystemet.
Bra tänk! Sedan finns ju (hur)många baroner som endast har ett torn vid en bro för tull eller kråkslott i någon avkrok med kanske 1-3 riddare till sitt förfogande?
Tänker främst på de nordligaste länen :idea:

Kanske i stället har en väldrillad bondemilis med bågskyttar/spejare/utbygdsjägare? Antar att det kan bli svårt att förlita sig på en storming med 200 riddare kan bli knepigt i berg och täta skogar i norr.
Ja, de kan ju utöver riddare ha bondmilis, vanliga soldater, etc. Jag tror, med min begränsade historiakunskap att rätt mycket soldater i feodala samhällen på medeltiden var bönder, som ibland var lite tränade, men ofta inte. Det finns ju skäl till att Sverige under indelningsverkets tid sparkade ordentlig stjärt med relativt små arméer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Riddare

Inlägg av birkebeineren »

Riddaren, eller riddarväsendet, i Ereb ser jag före mig som utvecklat från den joriska kulturen under slutet av Mörkertiden. Detta kan förklara gemensamma drag trots att dagens riddare huvudsakligen följer Lysande Vägen eller dyrkar Unga Gudarna. Dessa religioner, och andra så som Parbagerna i Hynsolge och Gamla Gudarna lite här och var, har sen påverkat riddarväsendet på olika vis. Vidare kan även olika länders riddarväsen skilja sig från varandra beroende på historia, samhällsutveckling och kultur.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Riddare

Inlägg av Albrekt »

SimonG skrev: 2022-01-09 13:57 Jag tänkte mig att en tiondel av adeln är riddare, så 0,1%. Kardien har 4 miljoner i befolkning, vilket skulle betyda 4000 riddare. Låter detta rimligt? Det finns 11 hertigdömen, och om det är 3 grevar under varje hertig och 3 baroner under varje greve så har en baron i genomsnitt 40 riddare. Antagligen har kungen fler, kanske kungen har 1000 under sig och en baron 30. Kanske har en en hertig mer än en greve som har mer än en baron, så att de 364ish riddare i ett Hertigdöme födelar sig 100 till herigen, 40 till varje greve, 16 till varje baron?

Dessa riddare är de som inte belastar stadskassan enligt länsreglerna, utan de som är riddare till en följd av feodalsystemet.
Jag älskar detta resonemang! :D Ett himla trevligt system att helt enkelt ha som ledning och tumregel som SL.

Sedan skulle jag nog själv skala ner det lite (ungefär till hälften), helt enkelt för att få de dimensioner jag tror skulle passa min egen smak. Så att en typisk baron bara har ett litet band på 5-10 helutrustade riddare (eller en spelgrupp ungefär :P ), en greve ca. 20 och en hertig då ungefär 50.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Riddare

Inlägg av birkebeineren »

Kanske var det så att när kung Valien I satte sig ner med några kloka mandelmunkar efter att kungariket Zorakin utropats och Stora Tinget hållits år 55 f.O. skrevs det in i hans första lagsamling hur många riddare den enskilde hertig, greve och baron fick hålla sig med? Att detta sen var en teoretisk modell som inte helt exakt har stämt med faktiska förhållanden varken då eller senare ändrar inte på den ursprungliga lagtexten.
Skriv svar