Utmärkelser/Medaljer & Ordnar på Altor

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Utmärkelser/Medaljer & Ordnar på Altor

Inlägg av Drahcon »

Vet någon vart man hittar information om medaljer och utmärkelser i Ereb?

Tänkte först och främt om Aiden, Zorakien, Kardien - Lysande Vägen.

Ger Konungarna någon utmärkelse eller medalj.

Kan inte hitta information någonstans och möjligen att dem inte fått med det.

EDIT:
Vore roligt att få inspiration angående detta från hela Altor, samt även det som ni själva har skapat på egenhand.

birkebeineren skrev: 2021-05-02 07:06 Föreslår att vi använder den här tråden nu när den skapats. Du kan redigera ditt första inlägg och samla alla Utmärkelser & Medlajer som vi hittar eller skapar där. Första inlägget i en tråd är lätt att hitta.
Senast redigerad av Drahcon den 2021-05-06 12:49, redigerad totalt 9 gång.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Utmärkelser och Medaljer

Inlägg av skaraborgarn »

Är väl mest adelskap som är relevant?
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Utmärkelser och Medaljer

Inlägg av Drahcon »

Klipper rakt av Wiki är ett exempel på vad jag menar.

"Kungliga Serafimerorden är en svensk kunglig riddarorden/statsorden. Orden är Sveriges främsta och högsta utmärkelse. Den utdelas i en klass med värdighet av riddare eller, för kvinnor och kyrkliga ämbetsmän, ledamot."
Före 1975: "Belöning för dem, vilka genom sina tjänster till konung och fädernesland gjort sig högst förtjänta och således blivit värdiga att bekläda rikets högsta ämbeten".[2]
För utlänningar "såsom tecken av vänskap och högaktning


Med andra ord vad kan man ge äventyrare för medaljer och utmärkelser i Aidne för hjältedåd osv?

Om ni hittar andra Utmärkelser och Medaljer som gäller för övriga Altor så vore det också intressant.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Utmärkelser och Medaljer

Inlägg av birkebeineren »

Står något i Krilloan-modulens kampanjbok om medaljer tror jag.

I Aidnemodulen står det i personporträttet av riddaren om namnen på vad jag tolkat som förtjänsteordnar eller liknande. Tigrarnas orden eller så. Även möjligtvis i EA-Spelarboken om Kardien eller Zorakin.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Utmärkelser och Medaljer

Inlägg av Albrekt »

Utmärkt initiativ, Drahcon! :!:

Det mest typiska är väl i rollspel att helt enkelt adlas, om man nu inte redan är adel, och kanske ges en förläning på någon plats som kontrolleras av den som delar ut denna "belöning". :idea: Att adlas på engelska=to be knighted=att slås till riddare. Så dessa utmärkelseordnar kommer väl från detta, antar jag. Men i vårt Ereb, kan en mandelmunk (t.ex.) slås till riddare för tjänster som gynnat kungadömet? Även om han/hon inte kan rida eller slåss med svärd? Och i så fall, hur bör denna person sedan tilltalas? Och kan en hertig, autark eller ogd adla någon?

Så många frågor. :shock:

Jag håller med om att det vore väldigt användbart att få lite mer kött på benen av vemhelst som kan lite mer än jag om social mobilitet medelst feodala utmärkelser. Varje äventyrs RPer måste ju ändå belönas på något sätt, så varje SL behöver egentligen denna information förr eller senare!
Senast redigerad av Albrekt den 2021-05-04 08:13, redigerad totalt 1 gånger.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Utmärkelser och Medaljer

Inlägg av Drahcon »

Ja men absolut Albrekt! :P
Det är kanske fler som har information om medaljer, ämbetstecken, ordnar och utmärkelser skramlande på en fil i datorn kanske?

Visst, ett sätt att berömma någon är att ge personen ett Adelskap som både Skaraborgarn och du är inne på. Men tänkte förutom det, bortom Adelskapet.

Här är ett annat exempel som troligtvis kan illustrera mer klarhet i min fråga
" Svenska Dagbladets guldmedalj, ofta benämnd Bragdguldet,[1] har sedan år 1925 delats ut av Svenska Dagbladet. Medaljen ges till "årets främsta svenska idrottsbragd". "
I min rollspelsgrupps fall så besegrade de en prisjägare med stort rykte. Jag tycker inte det är tillräckligt för att adla rollpersonen. Men hittar faktiskt en lämplig "medalj" i Krilloan [läs nedan om Silverhanden] Birkebeineren, tack för tipsen!

Där I Krilloan kan man alltså få bli medlem i den "Trehövdade Drakormens Orden" om man räddar Krilloan från Undergång. (Tydligen bara en levande (?) medlem i den orden i dagsläget.
Glasklockan som ska hängas runt hattbrättet och ges till de som gjort "trogen tjänst till Krilloans gagn".
Alvfurstinnans silverhand är en silverbrosch som ges till de som hjälpt stadsvakten och tagit rätt på en mördare. Vilket passar händelsen i mitt äventyr mycket väl. Silverhanden blir finare och "dyrare" ju farligare brottsling som nedgjorts.
Althair ger en nyckel till gillet om man gjort extraordinär insats ex. 8)
Senast redigerad av Drahcon den 2021-05-01 15:37, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Utmärkelser och Medaljer

Inlägg av Drahcon »

Vad händer rent praktiskt, vad är följderna av att hjälpa att döda en brottsling som härjat landsbygden under många år.
En "prisjägare" som dödat Baroner och Solriddare och fått själva Exarkens uppmärksamhet.

Hur ser ledet ut? Jag är nyfiken på hur själva administrativa biten fungerar inom det feodala samhället.
Jag har läst en hel del i både Ereb Altor Boxen, samt Aiden och Medeltida regler, men jag vill veta mer.

Vi kör denna kampanj extremt realistisk. (Så nära Altors verklighet som det bara går och alla detaljer är extra viktigt och roligt)

Jag tänker såhär:
  • 1. Äventyrarna besegrar brottslingen och låser in honom på plats (Rödklippe by i Södra Nordmark, Kardien)
  • 2. Budet skickas till Ekeborg att brottslingen är inlåst.
  • 3. Ekeborg sänder diligens för att hämta in Brottslingen
  • 4. Äventyrarna belönas med medalj, order, ämbetstecken eller något annat passande.
Nåt jag missat? Nåt annat ni vill tillägga? :oops:
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Utmärkelser och Medaljer

Inlägg av Drahcon »

Administratörer Har ni lust att skapa en ny tråd där vi kan samla Medaljer, Ämbetstecken, "Prisordrar" och Utmärkelser så blir den tråden mer officiell och lättare att hitta?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Utmärkelser och Medaljer

Inlägg av birkebeineren »

Drahcon skrev: 2021-05-01 15:41 Administratörer Har ni lust att skapa en ny tråd där vi kan samla Medaljer, Ämbetstecken, "Prisordrar" och Utmärkelser så blir den tråden mer officiell och lättare att hitta?
Föreslår att vi använder den här tråden nu när den skapats. Du kan redigera ditt första inlägg och samla alla Utmärkelser & Medlajer som vi hittar eller skapar där. Första inlägget i en tråd är lätt att hitta.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Utmärkelser och Medaljer

Inlägg av Wolfhart »

birkebeineren skrev: 2021-04-30 22:07I Aidnemodulen står det i personporträttet av riddaren om namnen på vad jag tolkat som förtjänsteordnar eller liknande. Tigrarnas orden eller så. Även möjligtvis i EA-Spelarboken om Kardien eller Zorakin.
Aidnehäftet sid.47 en zorakisk riddare och greve i Dreverike som är:
  • Riddare av Sammanslutningen för Kungliga Anhängare
  • Innehavare av Albatrossens orden
  • Medlem av de Kämpande Tigrarnas orden
  • Kungliga portens väktare
EA-Spelarboken sid.53 en zorakisk adelsman mött i Pharynx som är:
  • Storriddare av det Stegrande Lejonets orden
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Utmärkelser och Medaljer

Inlägg av Albrekt »

Jätteintressant här är de kvalificerande ordenstitlarna i din lista, Wolfhart:
Wolfhart skrev: 2021-05-02 18:41
  • Riddare av ...
  • Innehavare av ...
  • Medlem av ...
  • Storriddare av ...
De tyder på hur dessa ordnar fungerar och vad de kan vara baserade på. Vissa verkar mer eller mindre "bara" utmärkelser, medan andra kanske innebär tillhörighet till en officiell politisk fraktion, andra kanske ett mer eller mindre slutet brödraskap av något slag. Klart är att det är viktigt för den individuelle riddarens status att raka upp så många och så högkvalitativa ordnar som möjligt på CVn...

Vissa ordnar är alltså mest för syns skull, medan andra innebär viktiga fördelar eller förpliktelser. Sedan har vi ju alla de riddar-, munk- och nunneordnar som vi hittills pratat mest om i detta forum: de som är mer som ett heltidsyrke. Men man kan tänka sig att en riddare som slåss för en orden på heltid kanske någon gång kan gå tillbaka till ett liv i hovet eller som godsägare. Denne riddare skulle i så fall förstås ha kvar sin titel eller sina titlar från den orden/de ordnar han var med i. [Lite som att USAs f.d. presidenter behåller titeln "president" livet ut...]
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Utmärkelser och Medaljer

Inlägg av Wolfhart »

Albrekt skrev: 2021-05-03 08:46 Jätteintressant här är de kvalificerande ordenstitlarna i din lista, Wolfhart:
Wolfhart skrev: 2021-05-02 18:41
  • Riddare av ...
  • Innehavare av ...
  • Medlem av ...
  • Storriddare av ...
De tyder på hur dessa ordnar fungerar och vad de kan vara baserade på. Vissa verkar mer eller mindre "bara" utmärkelser, medan andra kanske innebär tillhörighet till en officiell politisk fraktion, andra kanske ett mer eller mindre slutet brödraskap av något slag. Klart är att det är viktigt för den individuelle riddarens status att raka upp så många och så högkvalitativa ordnar som möjligt på CVn...

Vissa ordnar är alltså mest för syns skull, medan andra innebär viktiga fördelar eller förpliktelser. Sedan har vi ju alla de riddar-, munk- och nunneordnar som vi hittills pratat mest om i detta forum: de som är mer som ett heltidsyrke. Men man kan tänka sig att en riddare som slåss för en orden på heltid kanske någon gång kan gå tillbaka till ett liv i hovet eller som godsägare. Denne riddare skulle i så fall förstås ha kvar sin titel eller sina titlar från den orden/de ordnar han var med i. [Lite som att USAs f.d. presidenter behåller titeln "president" livet ut...]
Instämmer helt i ovanstående, och det var också anledningen till att citera de fullständiga titlarna.

Om jag tillåter mig att spekulera så uppfattar jag Sammanslutningen för Kungliga Anhängare såsom tydligt politisk, rojalistisk, och att samma politiska lojalitet kan belönas med ett hedersämbete såsom Kungliga portens väktare.

Albatrossens orden tycks tvärtom vara en ren utmärkelse, möjligen då med marin koppling?

Och katterna, de Kämpande Tigrarnas orden resp. det Stegrande Lejonets orden? Knappast några andliga riddarordnar utan snarare kanske något motsvarande Strumpebandsorden, Bathorden, eller för all del de svenska ordnarna: alltså ett belöningssystem för olika utförda tjänster till förmån för landet, folket eller monarken.
Att tigrarna är kämpande kan tolkas som antingen en militär inriktning eller en sportslig såsom ex. torneringar. Är man modig och skicklig nog kan man upphöjas till storriddare! Att det är två olika ordnar som båda symboliseras av stora kattdjur gör att jag vill se en rivalitet mellan dem: man är antingen tiger eller lejon! Kanske något inom de ridderliga sporterna som motsvarar det bysantinska rikets s.k. cirkuspartier; de gröna och de blå, supporterklubbar med politiska övertoner i dödlig rivalitet med varandra men som också under vissa omständigheter kan göra gemensam sak mot överhögheten.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Tråd för Utmärkelser, Medaljer, Ämbetstecken på Altor

Inlägg av Albrekt »

Jag tycker du är inne på mycket trevliga spår här, Wolfi! 8) 8) 8)

Skulle du kunna välja ut en eller två (till att börja med) av de listade ordnarna som du börjat spinna på och utveckla dem till (inte för långa) artiklar som skulle passa på wikin. Sedan ser vi om Birkebeinaren och Mikael kan hjälpa oss putsa till dem så de kanske kan wikifieras.

Det finns en artikel som visar de ordnar som det hittills skrivits om. Jag tror alla av dem är av "heltidsslaget", så detta kommer verkligen att tillföra något nytt. Och eftersom dessa ordnar redan nämnts i källorna så måste detta nästan göras, känner jag det som. :mrgreen:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Tråd för Utmärkelser och Ordnar på Altor

Inlägg av Wolfhart »

Albrekt skrev: 2021-05-04 08:29 Jag tycker du är inne på mycket trevliga spår här, Wolfi! 8) 8) 8)

Skulle du kunna välja ut en eller två (till att börja med) av de listade ordnarna som du börjat spinna på och utveckla dem till (inte för långa) artiklar som skulle passa på wikin. Sedan ser vi om Birkebeinaren och Mikael kan hjälpa oss putsa till dem så de kanske kan wikifieras.

Det finns en artikel som visar de ordnar som det hittills skrivits om. Jag tror alla av dem är av "heltidsslaget", så detta kommer verkligen att tillföra något nytt. Och eftersom dessa ordnar redan nämnts i källorna så måste detta nästan göras, känner jag det som. :mrgreen:
Hmm... jag ska fundera på det. Jag har några idéer om ursprung och traditioner och aktuell ställning för dessa olika ordnar, och jag provar att skissa lite för att se om det blir bra nog att posta på detta forum.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Tråd för Utmärkelser och Ordnar på Altor

Inlägg av birkebeineren »

Wolfhart skrev: 2021-05-05 09:41
Albrekt skrev: 2021-05-04 08:29 Jag tycker du är inne på mycket trevliga spår här, Wolfi! 8) 8) 8)

Skulle du kunna välja ut en eller två (till att börja med) av de listade ordnarna som du börjat spinna på och utveckla dem till (inte för långa) artiklar som skulle passa på wikin. Sedan ser vi om Birkebeinaren och Mikael kan hjälpa oss putsa till dem så de kanske kan wikifieras.

Det finns en artikel som visar de ordnar som det hittills skrivits om. Jag tror alla av dem är av "heltidsslaget", så detta kommer verkligen att tillföra något nytt. Och eftersom dessa ordnar redan nämnts i källorna så måste detta nästan göras, känner jag det som. :mrgreen:
Hmm... jag ska fundera på det. Jag har några idéer om ursprung och traditioner och aktuell ställning för dessa olika ordnar, och jag provar att skissa lite för att se om det blir bra nog att posta på detta forum.
Någonstans tror jag följande enkla uppdelning av ordnar diskuterades:

1) Egentliga riddar- och munkordnar, både värdsliga och religiösa, där medlemskap är på livstid och medlemmarna lever i sin ordens borgar och kloster.

2) Politiska interesseordnar där medlemmarna verkar för ett mål eller syfte. Greverydska orden och Sydzorakiska brödraskapet som omtalas i Zorakin exempel på detta.

3) Förtjänsteordnar där medlemmarna har gets detta som belöning för olika gärningar eller liknande. Kanske främst här medaljer och utmärkelser används i Ereb?


I artikeln med upplistade ordnar Albrekt länkade till kan även flera hittas under Kategori: Ordnar längst ner. De har bara inte sorterats in i listan än.
Skriv svar