Hajmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Hajmän

Inlägg av gtjorgo »

Mikael skrev: 2022-03-02 21:54 Uppgiften om att någon av familjen Carai är hajmän är felaktig och förtal! Carai har hajmän anställda/allierade, "familjen Carais hajmän" är inte att de är hajmän, utan att de har hajmänkontakter. Dessa har en ännu oskriven historia här, men lär komma från familjens affärer i Ormsjön.

Jag påminner om att hajmän nästan uteslutande lever i subtropiska kustområden, vilket utesluter Kopparhavet förutom arkipelagen vid Sanritra längst i väster. Några enstaka undantag finns, men inte många. Kom ihåg att hajmän är mycket sällsynta. Dessa faktum talar helt emot att det finns annat än unika exempel på när hajmän levt i städer. De lever pga av andra folks hat mot dem i isolerade kustbyar, likt det som havsnekromantikern beskriver.

Sedan har vi det här med vithajar. Någonstans i källorna har hajmän vithaj som bundsförvanter, men var inte det ute i Västerhavet? Vithaj lever normalt i kalla hav, så vanligtvis har sannolikt hajmän andra hajar som bundsförvanter/husdjur. Kanske var hajmän småvuxna vithajar som gillade varmt vatten och soliga stränder till den grad att de fick methamorphos av sin gud?

I övrigt låter det intressant.
Det är nog jag som misstolkat huset Carai vid en slarvig läsning av Felicien PDFen. Så de hajmän som har kantaker med Carai kommer inte från gamla Kimzon utan från Ormsjön.

Subtropiska kustområden blir i Erebs närhet Sombatze(?) och delar av Samkarna. Morelvidyn lär inte räknas som subtropiskt.

Det som är klurigt är ju när beskrivningen av folket i monsterböckerna avviker från de få exempel vi får i övriga böcker.
Byn Bychow lär som nämnt sannolikt vara en extremt stor bosättning för hajmän…nästan unik? Och belagd på Monturerna vilka har tempererat klimat (?).
I övrigt är de väl omnämnda i Magilre (inte heller subtropiskt klimat) där de nog endast ”gästarbetar” och eventuellt någon sinkadus artikel?
Berörs de mer av källorna? Man blir lite lurad.. ungefär som att enda exemplet på en frostalv skulle dykt upp i Krilloanmodulen:-)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Hajmän

Inlägg av Albrekt »

skaraborgarn skrev: 2022-03-02 15:10 ...lite onödigt brutalt.
Exakt vad en hajmans uppförande, i mitt tycke, bör beskrivas som.
skaraborgarn skrev: 2022-03-02 15:10 De är ganska få och illa sedda av andra här behövs samarbete.
Jag skulle säga att det ovan beskrivna beteendemönstret är en av många goda anledningar till att de är få och illa sedda.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Hajmän

Inlägg av gtjorgo »

Det kan nog stämma.

Sedan lär det inte vara så vanligt förekommande heller om det är ett ”redskap” för att förhindra inavel? Det är nog inte varje hajmannayngling som får driften att ”simma vidare”? De flesta stannar sannolikt kvar i gruppen? Sedan lyckas nog inte alla som ger sig av med att komma fram. De dör under vägen och de som når fram riskerar ju att trots allt att förlora (speciellt då de nog är vanligt att man är tämligen trött när man kommer fram..)

Min gissning är att en eller ett par (av tio) av en generation (10-20 år?) får driften att ta sig vidare. Av dessa når hälften fram och hälften av dessa vinner sin nya ”plats”. En grupp på 3-15 individer får alltså en ”lyckad” föryngring av genbanken på detta vis ungefär vart 30e år?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Hajmän

Inlägg av Albrekt »

Mikael skrev: 2022-03-02 21:54 Jag påminner om att hajmän nästan uteslutande lever i subtropiska kustområden...
gtjorgo skrev: 2022-03-03 10:19 Byn Bychow lär som nämnt sannolikt vara en extremt stor bosättning för hajmän…nästan unik? Och belagd på Monturerna vilka har tempererat klimat (?).
I övrigt är de väl omnämnda i Magilre (inte heller subtropiskt klimat) där de nog endast ”gästarbetar” och eventuellt någon sinkadus artikel?
Jag tror vi kan göra så att allt passar.

De kanske bara förökar sig i subtropiska områden men rör sig fritt i alla kyligare klimat som vuxna individer? Om hajmanssamhällena är patriarkier där lägre stående män inte har tillgång till kvinnor så kanske dessa gärna blir "gästarbetare" - som de individer som beskrevs i Magilre-modulen?

Bychow tycker jag definitivt kan förklaras som något slags undantag. Eller så visar Monturerna på hajmännens klimatzons norra gräns. Denna zon är centrerad i den subtropiska klimatzonen, men sträcker sig ända upp till Monturerna.
gtjorgo skrev: 2022-03-03 10:19 Berörs de mer av källorna?
Ja, om någon kan/vet fler exempel så kan vi säkert få dem att passa också (möjligen med hjälp av ett skohorn..).
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Hajmän

Inlägg av Albrekt »

gtjorgo skrev: 2022-03-03 10:34 Sedan lär det inte vara så vanligt förekommande heller om det är ett ”redskap” för att förhindra inavel? Det är nog inte varje hajmannayngling som får driften att ”simma vidare”? De flesta stannar sannolikt kvar i gruppen? Sedan lyckas nog inte alla som ger sig av med att komma fram. De dör under vägen och de som når fram riskerar ju att trots allt att förlora (speciellt då de nog är vanligt att man är tämligen trött när man kommer fram..)

Min gissning är att en eller ett par (av tio) av en generation (10-20 år?) får driften att ta sig vidare. Av dessa når hälften fram och hälften av dessa vinner sin nya ”plats”. En grupp på 3-15 individer får alltså en ”lyckad” föryngring av genbanken på detta vis ungefär vart 30e år?
Låter helt rätt, tycker jag.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hajmän

Inlägg av skaraborgarn »

Jag är inte så pigg på Albrekts förslag.
Vi kommer nog inte längre där så länge.

Men kan hajmän få avkomma med människor och hur blir dessa?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Hajmän

Inlägg av Mikael »

Monturerna är tro det eller ej i huvudsak subtropiskt - där ser man.

Bychow och den by Skaraborgaren beskrivit kan vara exempel på vad som kan utvecklas när hajmännen lyckas hålla sin identitet dold även när de blivit större grupper. Hiding in plain sight så att säga. Fake-båtar, fiskenät för syns skull, öppnar aldrig munnen, ger sken av fattigdom och missär, ogästvänliga, så man undviks men kan spela med om så behövs. Bychows namn kommer tom av att de inte öppnar munnen vilket namnet antyder.

Hajmännen i Moril Dilaz verkar dock inte vara lokala utan inhyrda. Kanske en del utstötta hajmän i undantagsfall försörjer sig som "legosoldater". Återigen, tänk på att de då är mycket sällsynta av mycket sällsynta.

Hur passar de patriarkala flockar ni beskrivit ovan in med byar på bosättningar större än ett tiotal individer?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Hajmän

Inlägg av Mikael »

Hajmän är rovvarelser. Hajen i dem gör att strid och mord är helt naturligt, nödvändigt tom. Så ja, hajmän är inte människor och har inte alla deras värderingar eller drivkrafter. Jag ser dem som mer rovdjur än exempelvis reptilmän eller kattmän.

Men de är nog mer sin humanoida sida än sin hajsida, varför annars alls leva i byar. De föredrar nog solens värme, men kan inte vara utan havets fukt och känslan mot skinnet på sin smidiga hajkropp. De tycks enligt källorna föredra rått kött, i Bychow lagar man inte ens mat och ingen fisk konserveras på något sätt - vilket anges som grund för RPs misstanke. Men, som skenmanöver för att luras kan de säkert fumligt steka en fisk och koka ett ägg.

De är få, varför de föredrar att agera i lönndom och hålla sig undan de kryllande hatande kustfolken i övrigt. De har lärt sig att dölja sina sanna jag inför andra raser. Men, likt sina bröder som valt havet kommer de ur mörkret, cirklar bytet, attackerar, drar sig undan och attackerar igen från oväntat håll. De är farliga krigare och kustfolken fruktar och hatar dem med rätta. De är inte missförstådda havsfolk, de är ett livsfarligt rovfolk som av olika anledningar ibland lämnar sina byar för att jaga, döda och plundra - om de kan komma undan med det. De älskar stormar då ljudet av plågade skeppsplankor likt sirener lockar dem till offer och vrakskatter. :twisted:

Hajmän har ingen penis, de har dubbla könsrullar, och hajkvinnan har en kloak. Endast en redlöst berusad icke-hajman skulle missta sig på detta, och även hajmän drar gränsen innan sex för hur långt man går för att lura främlingar. Då biter man hellre huvudet av främlingen. Det finns inga halvhajmän. Hajmän/kvinnor kan dock para sig med varandra i både humanoid och hajform, men föredrar hajform. Det förekommen myckent kärleksfullt, rituellt och nödvändigt bitande under sexakten. De har inte sex för nöjes skull, enbart för fortplantning.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Hajmän

Inlägg av Albrekt »

skaraborgarn skrev: 2022-03-03 17:28 Jag är inte så pigg på Albrekts förslag.
Vi kommer nog inte längre där så länge.
Okej. Vi håller det utanför wikin. Inga problem.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hajmän

Inlägg av skaraborgarn »

Mikael skrev: 2022-03-03 20:59 Hajmän är rovvarelser. Hajen i dem gör att strid och mord är helt naturligt, nödvändigt tom. Så ja, hajmän är inte människor och har inte alla deras värderingar eller drivkrafter. Jag ser dem som mer rovdjur än exempelvis reptilmän eller kattmän.

Men de är nog mer sin humanoida sida än sin hajsida, varför annars alls leva i byar. De föredrar nog solens värme, men kan inte vara utan havets fukt och känslan mot skinnet på sin smidiga hajkropp. De tycks enligt källorna föredra rått kött, i Bychow lagar man inte ens mat och ingen fisk konserveras på något sätt - vilket anges som grund för RPs misstanke. Men, som skenmanöver för att luras kan de säkert fumligt steka en fisk och koka ett ägg.

De är få, varför de föredrar att agera i lönndom och hålla sig undan de kryllande hatande kustfolken i övrigt. De har lärt sig att dölja sina sanna jag inför andra raser. Men, likt sina bröder som valt havet kommer de ur mörkret, cirklar bytet, attackerar, drar sig undan och attackerar igen från oväntat håll. De är farliga krigare och kustfolken fruktar och hatar dem med rätta. De är inte missförstådda havsfolk, de är ett livsfarligt rovfolk som av olika anledningar ibland lämnar sina byar för att jaga, döda och plundra - om de kan komma undan med det. De älskar stormar då ljudet av plågade skeppsplankor likt sirener lockar dem till offer och vrakskatter. :twisted:

Hajmän har ingen penis, de har dubbla könsrullar, och hajkvinnan har en kloak. Endast en redlöst berusad icke-hajman skulle missta sig på detta, och även hajmän drar gränsen innan sex för hur långt man går för att lura främlingar. Då biter man hellre huvudet av främlingen. Det finns inga halvhajmän. Hajmän/kvinnor kan dock para sig med varandra i både humanoid och hajform, men föredrar hajform. Det förekommen myckent kärleksfullt, rituellt och nödvändigt bitande under sexakten. De har inte sex för nöjes skull, enbart för fortplantning.
´

HAJMÄN HAR INGEN PENIS?
HUR VET DU DET?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Hajmän

Inlägg av gtjorgo »

Den som vet den vet;)
Dont kiss and tell :wink:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hajmän

Inlägg av skaraborgarn »

gtjorgo skrev: 2022-03-04 10:57 Den som vet den vet;)
Dont kiss and tell :wink:
Har ett äventyr där en hajman har ihop det med en människa.
Läs och spela!
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=1516
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hajmän

Inlägg av skaraborgarn »

Varför är relationen mellan människa och hajmän så dålig?

Människorna anklagar hajmännen för att de i hajskepnad attackerat människor men också skrämt bort fisk som människorna velat fånga. Hajmännen i sin tur anklagar människor att de fångat hajmän i sina nät och andra fångstredskap samt tagit fisken som de ska leva av. För ärligt varför ska människor som är landdjur ut på havet att göra?

Mycket handlar om konkurrens av fisk och fiskevatten.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Hajmän

Inlägg av Mikael »

skaraborgarn skrev: 2022-03-04 10:24
Mikael skrev: 2022-03-03 20:59 Hajmän har ingen penis, de har dubbla könsrullar, och hajkvinnan har en kloak. Endast en redlöst berusad icke-hajman skulle missta sig på detta, och även hajmän drar gränsen innan sex för hur långt man går för att lura främlingar. Då biter man hellre huvudet av främlingen. Det finns inga halvhajmän. Hajmän/kvinnor kan dock para sig med varandra i både humanoid och hajform, men föredrar hajform. Det förekommen myckent kärleksfullt, rituellt och nödvändigt bitande under sexakten. De har inte sex för nöjes skull, enbart för fortplantning.
´

HAJMÄN HAR INGEN PENIS?
HUR VET DU DET?
Långa studier av hajmäns sexuella beteende vid Krilloans marinbiologiska institut, där bla disektion av hajmän ingick.
Nej inte vet jag, det var bara mitt förslag för att göra hajmän mer annorlunda än människor med vassa tänder och gälar, mer unika.

Varför har olika raser alltid ihop det med varandra i dina scenarior? Varför är detta med de humanoida folkens sexuella vanor och möjliga korsbefruktning så viktigt för dig att utreda?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Hajmän

Inlägg av Mikael »

skaraborgarn skrev: 2022-03-05 03:14 Varför är relationen mellan människa och hajmän så dålig?

Människorna anklagar hajmännen för att de i hajskepnad attackerat människor men också skrämt bort fisk som människorna velat fånga. Hajmännen i sin tur anklagar människor att de fångat hajmän i sina nät och andra fångstredskap samt tagit fisken som de ska leva av. För ärligt varför ska människor som är landdjur ut på havet att göra?

Mycket handlar om konkurrens av fisk och fiskevatten.
Återigen vill jag påminna om att hajmän är mycket sällsynta. Någon egentlig konkurrens bör inte existerar. Hajmän är få och långt emellan, och föredrar att hålla sig undan människor i isolerade kustbyar (MB2).

Hajmän är rovdjur (MB2), inte missbildade missförstådda människor. De jagar inte bara fisk, utan alla byten. När människor kommit i kontakt med dem har det oftast inte slutat bra. Hajmän ser ut som något ur människors mardrömmar, och berättelserna om dessa mycket sällsynta varelser överdriver detta än mer. Så även de kustfolk som aldrig sett en hajman har ändå en naturlig fruktan och "hat" mot dessa monster. Människor har varit överlägsna i strid på land, och överlägsna i antal, varför kända byar med hajmän utplånats. Hajmän bor inte i vattnet utan på land, så de har lärt sig att bygga sina byar avskilt och dölja sanningen för främlingar. Därutöver tror jag din summering i citatet ovan ger exempel på hur folken i mer sansade situationer förklarat varför de hatar varandra...döljandes sina sanna rädslor och aptit.
Skriv svar