Vem är Ereb Altors störste skurk?

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av skaraborgarn »

Varför inte låta två elelr fler av dem slå sig ihop ungefär som Sauron och Saruman i Tolkiens värld?

Häxmästaren och Victonic kan väl slå sig ihop och erövra från var sitt håll.
Men hur mycket kan sådana herrar samarbeta och kan de lita på någon?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av gtjorgo »

Megalomana ärkeskurkar har nog lite svårt att dela med sig är jag rädd:-)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av skaraborgarn »

Ja men det kan ju också bli deras fall. De samarbeta, men de gjorde det dåligt.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av gtjorgo »

Absolut:)
Även Saruman försöker väl undanhålla information från Sauron:-)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av skaraborgarn »

Ja jag fick alltid intryck av att de nästan bråkade med varandra.

Men den enda kvinnan i sällskapet Siratsia är hon så eländigt ond?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av gtjorgo »

Hon är väl inte direkt elak men hon är trängd och vill väl fortsätta med sina experiment kring ”trolla bort”-ritualen? Risken är väl att hon går bananas och försöker trolla bort ”ondskan”. Då det blir hennes tolkning av ondska som då blir rådande så blir hon ju väldigt… diktatorisk.:-)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av skaraborgarn »

Passar inte riktigt in bland de andra ondingarna eller?

Victonik verkar enligt mig vara värst.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av gtjorgo »

Vicotnic är nog mest sannolikt den mest genomelaka av de fyra nämnda. Hans mål är väl även mest omfattande?

Shagul vill väl främst ”slå sig fri från skapelsens regler”? Ultra liberal då (men främst bara för honom själv:-))

Bastarden Häxis är ju mest bara intresserad av att återta sin rättmätiga tron från usurpatorerna? Visserligen med alla medel som finns…

Siratsia vill väl ytterst studera och experimentera fritt utan att kringskäras av andra? Risken är väl att hon blir ”galna professorn” och tänker tillämpa forskningen för att utradera ondskan i altor? Precis som munken i krilloan så är ju det där med ”ondska” lite klurigt. ..
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av skaraborgarn »

Det är väl bara Vin och tonic som är ultraskurk?
Häxis verkar inte ha så stora ambitioner och Shagul ja jag vet inte riktigt vad han vill?
Siratsia ja hon kan kanske rentav rädda världen om det behövs?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av Jeb »

Jag har aldrig gillat superskurkar som bara är onda (och alltid drar till sig orcher) utan direkt syfte med sin ondska. Jag vill ta över världen, men inget direkt relevant varför.

Jag tycker dock att Granström i sina noveller har gjort Shagul till en bra och begriplig skurk. Detta forum i flera fall lyckats måla ut skurkarna och gett dem syften. Jag anser med det att din fråga är berättigad. Jag skulle bara vilja formulera om den till vem vill vi göra till Erebs störste skurk och varför?

Jag själv har valt att göra konfluxen till det viktigaste som händer. Önskan att dominera den är alla superskurkar och superhjältars våta dröm. Varför varierar, men ofta bottnar det i samma besatthet som önskan att vinna OS -guld. Man blickar inte bortom det, men vet bara att seger är det enda som betyder något. Vad som sedan sätter dig på topplistan bland superskurkar är hur hänsynslös du är i din önskan att vinna. I mitt Ereb vinner Vicotnic den titeln. Han är beredd att låta otaliga dö och skövlar hela länder i sin törst på seger. När konfluxen väl kommer visar det sig att han är helt fel ute och missar stort. Han blir endast bitter över förlusten. Hans samvete påverkas inte ett dugg.

Vilket leder in på en annan fråga. (förlåt Skaraborgaren, men jag kidnappar din post) Vilken av skurkarna har mest rätt i sin skurkighet? Visst är de egoister allihop, men deras skäl kan ju ändå vara begripliga. Personligen när jag läser (på forumet) sympatiserar jag mest med Häxmästaren. Han har ju "rätt", men lite udda metoder. Samtidigt är jag inte säker på att han är en superskurk. Mer en lokal storbuse. :D
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av skaraborgarn »

Om man börjar med att försöka förklara varför de är onda mister det hela sin charm om man får använda detta ord. Victonic är ond och därmed slut och punkt.
Sauron är ond bara för att han är i Tolkiens värld.
Häxmästaren har taskig barndom men är inte det banalt?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av Jeb »

Om man börjar med att försöka förklara varför de är onda mister det hela sin charm om man får använda detta ord. Victonic är ond och därmed slut och punkt.
Oj. Där är vi långt i från överens. Det lät jättefattigt att bara vara ond utan syfte eller mening. Sedan om man ska hårdra det hela faller väl lite syftet med hela detta projektet? Vi är väl här av just anledningen att förklara och bygga ut Ereb Altor och dess invånare?
Sauron är ond bara för att han är i Tolkiens värld.
Inte alls. Nästan raka motsatsen som jag ser det. https://lotr.fandom.com/wiki/Sauron
Häxmästaren har taskig barndom men är inte det banalt?
Hur menar du? Absolut hans barndom verkar inte supermysig, men banalt? Jag tycker forumsversionen av Häxmästaren är genial. Hans (i andras ögon) skurkighet är på något sätt nästan förståelig.

Sedan är det väldigt bra med EA-projektet tycker jag. Vill man ha djuplodande förklaringar och förankringar i spelvärlden finns galet mycket material här. Vill man bara ha: han är ond och det är charmen står det en fritt att inte grotta ner sig i väggen av text.

Skönt ändå att alla inte tycker samma. 8)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av skaraborgarn »

Om man suddar ut gränsen mellan hjälte och skurk försvinner idén med rykte och hjältepoäng samt vanrykte och nidpoäng.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av Jeb »

Om man suddar ut gränsen mellan hjälte och skurk försvinner idén med rykte och hjältepoäng samt vanrykte och nidpoäng.
Det är ju koncept som hör -91 DoD regler till. EA projektet tar väl inte hänsyn till dem? Sedan är det väl fantastiskt om man kan sudda ut gränsen och göra det mer till ett perspektiv? Åter igen blir forumets Häxmästare ett exempel. "hjälten" Brand är skurk i Häxmästarens syn på verkligheten.

Sedan kan ju själva dådet hjälte som niddåd skapa en skurk eller hjälte. Ambitionen var att göra ett hjältedåd som att döda draken. Det lyckas och hjälten överöses med ära och rikedom. Den nyrike lever i lyx och uppskattning. Denne blir med tiden van vid ja-sägare och lismande typer som vill åt vad det än hjälten har. Det blir svårt att se vem som är ens sanna vänner och hjälten blir paranoid mot sin omgivning. Vanan att folk säger ja gör att det inte går att tolerera ett nej. Inte heller vill man ha fler hjältar i landet som konkurrerar om dennes uppmärksamhet. Hjälten använder sin makt och rikedom för att behålla sin status och metoderna blir mer och mer extrema. Vips har en ny hjälteskurk fötts.

Jag tycker man ska skriva komplicerade både hjältar och skurkar och sedan låta spelare och spelledare avgöra vilket genre de tillhör, men det kanske bara är jag?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av skaraborgarn »

Ja det är nog bara du som tycker som du!

Tacka vet jag gamla westernfilmer där skurken har svart hatt och hjälten vit hatt så man vet vem som är vem på direkten. :mrgreen:
Skriv svar