Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Det låter ju väldigt rimligt. Jag kommer att tänka särskilt på att många dalker rörde sig i området efter man förlorat kriget mot Mercana och Caddo. Dessa kanske inte så gärna vände hem till Nya Arno vilket kan ha lett till korsbefruktningar med folket i Melorgh?
Senast redigerad av gtjorgo den 2022-06-10 20:25, redigerad totalt 1 gånger.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ja, och lärorna är ju inte alltför främmande. Solen är Ogims symbol och Den Levande Ogim kämpade ner Pukis hårda bud under sin levnad, och uppmuntrade vällevnad och munterhet. Framgång för de trogna, och rätten att plundra de otrogna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut, både Melorghs styre och profeten Valio. Fin bild gtjorgo. :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Ska jag ”rödmarkera” det?

Ska försöka bygga ut lite mer samt strukturera det hela:)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Det tycker jag. :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Klomellien

Inlägg av Adragoor »

gtjorgo skrev: 2022-06-10 13:57 Profeten Valio?:-)
Schysst bild! Så här tänker jag mig honom med din inspiration:
Valio.jpg
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Adragoor skrev: 2022-06-10 21:20
gtjorgo skrev: 2022-06-10 13:57 Profeten Valio?:-)
Schysst bild! Så här tänker jag mig honom med din inspiration:

Valio.jpg
Där är han ju!:-D
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Klomellien

Inlägg av Adragoor »

gtjorgo skrev: 2022-06-10 22:33
Adragoor skrev: 2022-06-10 21:20
gtjorgo skrev: 2022-06-10 13:57 Profeten Valio?:-)
Schysst bild! Så här tänker jag mig honom med din inspiration:

Valio.jpg
Där är han ju!:-D
Den var rätt kul att göra. Klippte ut ansiktet och slängde in det i den här AI:n: https://generated.photos/anonymizer
Sen stal jag Jennifer Anistons hår och en mössa från någon kille på en medeltidsmarknad. Bakgrunden är en gammal semesterbild från Rhodos...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

(Oh tufft! hur slänger man ihop dem sedan?)

När tror ni att Valio tillträdde/tog över makten i Nya Arno?
Kanske inte så långt före kriget började 491 utan kanske mera att kulten styrde bara något år innan kollapsen? Det känns ju lite som att de tände ljuset i båda ändarna samtidigt samt raserade alla broar som fanns. Att de klarade sig fram till 494 är ju ganska imponerande ändå.:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Min tolkning av anders svar i Caddotråden är att Nya Arno i och med väktarrådet har återfått förtroendet för att stadsstaten och des kyrka oftast själva kan välja sina representanter.
Förslag från mig:
Nya Arno har gjort bot från profeten Valios tid vilket gör att de allra flesta riarkerna härstammar från den lokala församlingen. Det är dock möjligt att det ibland tillsätts någon med inflytande från moderkyrkan på Caddo. Möjligen är vår vän från Magillre en sådan karl? Å andra sidan är det långt ifrån omöjligt att Nya Arno ”headhuntad” riarken då det sannolikt inte finns ett överflöd av skolade präster av dalkisk rit i västerhavet. När de så dök upp några utbildade präster i (det huvudsakligen ”aidniska”) Magillre var dalkerna i Nya Arno snabba ur blocken och hämtade dit en.(?)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Vem utser Väktarrådet och vilka kan utses till att sitta där, endast präster eller även andra?

Vill inte vara krånglig utan bara reda ut hur det fungerar. :)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Korab Stenfast, Främste av Melorgh, har många deprimerande plikter. En av dem är att godkänna eller avvisa nya överstepräster som vill ha en plats i Gudarnas Råd. Normalt sett skulle ett så potentiellt tungt jobb, som stadens ”kungamakare” inte gå till en Främste, men Pukis överstepräst är helt enkelt för partisk för att göra ett bra jobb, och Borgmästaren vill helst slippa att ha att göra med alla galningar som vill ha tillträde till Gudarnas Råd. Lägre funktionärer saknar den auktoritet som krävs för att avvisa de okvalificerade.

KONSTEN ATT TILLSÄTTA ETT RÅD, DEL 1

Gersch (biträde): NÄSTA!

Kultist: Var hälsad, Klippans Beskyddare och Jorpagnas Främste!

Korab Stenfast: Var hälsad, Barn av Klippan. Hur kan jag hjälpa dig?

Kultist: Jo, du vet hur vi bankar våra pannor i klippan som botgöring?

Korab: Ja?

Kultist: Jo, jag har börjat banka klippan i min panna!

Korab: ???

Kultist: Jag tar bara den här stenen och…

Korab: Nej, låt bli!

Kultist: DUNK! Aj, Hemaquiel! Det kändes!

Korab: Den… sprack nästan. Imponerande!

Kultist: Tack, Främste! Min panna härdades under militärtjänsten! Vi fick lära oss att skalla fienden om vi skulle vara tvungna att slåss obeväpnade!

Korab: Jag gratulerar dig och din instruktör, men jag förstår inte riktigt vad det har med mig att göra?

Kultist: Jo, nu har några dussin av mina vänner och släktingar tagit efter mig!

Korab: Ja?

Kultist: Och eftersom jag var först, så gör det mig till översteprästinna, inte sant? För min egen metod att göra bot?

Korab: Låt mig få se om jag förstår dig rätt. Vilken gud skulle du tillbe som tilltänkt översteprästinna?

Kultist: Den Store Puki, förstås!

Korab: Så den titel du gör anspråk på är ”Pukis översteprästinna”?

Kutlist: …..

Korab: För om så är fallet kanske du kan förstå att Pukis överstepräst kanske kan ha en del… invändningar?

Kultist: Åh, Inferno! Jag tänkte inte på det! Jag tänkte inte alls på det!

Korab: När kom du på den här iden med ett nytt sätt att göra bot?

Kultist: I förrgår! Åh, snälla, glöm att jag sa något. Vorgal skulle krossa mig under den stora statyn i templet om han fick veta!

Korab: Du kan lita på min tystnad, Barn av Klippan! Gå i frid, och fortsätt arbeta för Melorgh och Gudarna!

Kultist: Tack, tack, snälla tack!

Gersch: NÄSTA!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-06-11 20:18 Vem utser Väktarrådet och vilka kan utses till att sitta där, endast präster eller även andra?

Vill inte vara krånglig utan bara reda ut hur det fungerar. :)
Mycket bra fråga. :-) det är genom dessa frågor vi tvingas hitta svar!
En kombination av folkförsamlingen, den lokala kyrkan samt moderkyrkan på Caddo?

Kanske utses väktarrådet av sina företrädare? Om uppdraget är på livstid så blir det alltså i form av ett testamente? Lite extremt kanske?
Om företrädaren lever (och kanske endast sitter en viss tid) så kan det ju finnas grund för stora delar oligarkisk nepotism vilket ju är dumt men kan vara intressant i en spelvärld?
De kanske röstas in? Hälften av medlemmarna röstas in av folkförsamlingen medan resterande del av lokala kyrkan respektive moderkyrkan på Caddo? Eventuellt varsin tredjedel?
… hur många kan sitta i ett väktarråd?
I dagens iran är de 6 mullor och 6 jurister. Men de kan vara betydligt fler. På ett sätt var ju vårt historiska (och dagens brittiska) tvåkammarriksdag ett väktarråd. Den hade i Sverige 151 medlemmar (första kammaren)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Härligt med en inblick i livet för Melorghs främste. Det lär vara ett jobb för tålmodiga sällar mist sagt:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

KONSTEN ATT TILLSÄTTA ETT RÅD, DEL 2

Kultist: Var hälsad, Klippans Beskyddare och Jorpagnas Främste!

Korab Stenfast: Var hälsad, Barn av Klippan. Hur kan jag hjälpa dig?

Kultist: Skåda min kropp, Främste! Jag är lång och stark, min hud skiner, mitt hår är långt och glänsande, mina höfter är vackra…”

Korab: Låt mig påminna dig om att det finns speciella straff för män som betraktar andra män som vackra, Barn av Klippan. Med det i åtanke, var mycket försiktig med vad du säger härnäst.

Kultist: Nej, nej, nej, Främste. Inget sådant! Jag menar att jag är frisk och fruktsam. Jag har sexton friska barn.

Korab: Gratulerar! Frajirs välsignelser över dig. Frajirs präster och prästinnor kommer att vilja fira dig! Jag är övertygad om att det finns någon sorts monetär belöning för din lyckliga fru. Jag kan fråga Gersch…

Kultist: Det är just det, Främste. Jag tror inte att det här är Frajirs välsignelser. Jag tror att det är från mig själv som kraften kommer. Jag är helig! Jag är gudomlig!

Korab: Du är gudomlig?

Kultist: Ja, kanske inte hela mig. Men en del av mig är gudomlig och värd tillbedjan.

Korab: Aaah! Dra ner kåpan igen! Tack för DEN, din idiot! Nu måste jag gnugga salt i ögonen innan solnedgången eller bli oren.

Kultist: Jag vill bli erkänd som min egen överstepräst och ta min plats i Gudarnas Råd. Reglerna säger att jag ska ha en egen kult. Enbart mina fruar och systrar uppgår till ett dussin. Räknar jag in mina systrars och fruars alla barn som snart når mogen ålder, så…

Korab: Lyssna mycket noga, avfälling! Eftersom jag är på ett barmhärtigt humör idag tänker jag ge dig en timme på dig att lämna Melorgh innan jag underrättar Vorgal Voosch, Glyndelion den Magnifike och stadsvaktskaptenen. Polygami och incest är olagligt, om du inte visste det.

Kultist: Inte för alla, Främste! Gudarna begår både incest och månggifte hela tiden!

Korab: Vad är din poäng, avfälling?

Kultist: Det är just därför jag är här! Om jag blir erkänd som gudomlig så är mina handlingar inte längre synder!

Korab: Det finns en sällan använd regel någonstans i traditionerna som ger mig rätt att hugga ner hot mot staden på fläcken, avfälling!

Kultist: Men, men… hur ska jag… mina saker… mina fruar…vart…

Korab: Fruarna lämnar du här åt oss. Det kombinerade straffet för polygami OCH incest är utslängning från stadsplatån medels katapult, i riktning mot Hålet. Och det är bara OM du har tur.

Kultist: Aaahhhh!!!

Korab: Där var vi av med honom.

Gersch: Ska jag be Pukis präster att trassla ut den där familjen, Främste?

Korab: Nej, det vore väl obarmhärtigt, tror jag. Be Frajirs prästinnor att påbörja utredningen istället.

Gersch: Mycket klokt, Främste.

Korab: Vet du, om han hade legat lågt och samlat på sig fler anhängare kunde han ha presenterat oss med en fullbordad fruktbarhetskult runt sig själv om ett årtionde, Gersch. Det här är anledningen till att vi lyssnar på alla galningars ansökningar. Alltid kniper vi någon galen kult innan den blommar ut.

Gersch: Han hade utan tvekan velat ha oss att knäfalla framför avgjutningar av sin ”helighet”, Främste.

Korab: Usch! Varför blir de så här, Gersch? Vad är det som är fel?

Gersch: Jag skulle tro att det har att göra med den låga utbildningsnivån och den lantliga isoleringen, Främste. Det, och den skenande paranoian och den utbredda fattigdomen och trångboddheten. Ja, och så uttråkningen förstås. Uttråkningen är inte att underskatta.

Korab: Gersch.

Gersch: Ja, Främste?

Korab: Min fråga var rent retorisk.

Gersch: Förlåt, Främste.

Gersch: NÄSTA!
Skriv svar