Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Karkazrapasset
Bergspass som ligger där Klomellerbergen möter Melashebergen. I sydväst mynnar det ut i Klomellien och i nordöst till vildmarkerna på norra Drylo. Genom passet leder en karavanväg som förbinder de klomelliska stadsstaterna med staden O. Historisk har denna varit mycket viktig ekonomisk för särskilt Mercana. Handel öppnades redan på 200-talet e.O. och bidrog starkt till både staden O och Mercanas tidiga växt. Detta fortsatte under 300-talet e.O. men under Magikernas krig i Klomellien 398-403 e.O. tog det slut. Ingen vet helt vad som hände men det spekuleras kring en enorm magisk snedtänding eller en elementarisk rubbning. Karkazrapassets centrala parti rasade samman och all färdsel omöjliggjordes. Detta hade kunnat vara slutet för Mercana när flera viktiga handelshus nu gick omkull och stora värden förlorades. Det fick dock istället mercanierna att för allvar involvera sig i handeln längs Maurefloden och södra delarna av landet där Klomelliska Unionen nyligen bildats, något som sedan gjort mercanierna rika. Den avbrutna handeln med staden O var ändå en ständig källa till frustration hos de mercanska handelshusen och flera försök gjordes på att ta sig genom den sammanrasade delen av Karkazrapasset. Det var länge omöjligt, inte minst på grund av en ökning i antal svartfolk och då särskilt vättar uppe i bergen kring passet. 519 e.O. lyckades dock på någt vis handlaren Taimak Trask förhandla fram ett avtal med svartfolken som gjorde att karavaner från Handelsvägskompaniet kunde passera Karkazrapasset genom tunnlar under vättarnas fäste Ghry Bradkkol. Till stor förargelse för övriga handelshus växte nu Handelsvägskompaniet fram till att bli det rikaste i Mercana. Vättare tar upp en dyr tull men handeln med staden O ger stora inkomster.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ser bra ut (förutom några prepositioner).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Tack (även för prepositionsfelen). :) Texten kanske också lite präglad av att jag vill etablera vissa fakta kring hur passet använts och vilken betydelse det haft historisk. Men tills vidare får det bli så.

De två stadsmästrarna i Mercana 564 eO när Brikho togs upp i Unionen: Surubon Nusemang och Tinvel Trask
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-08-31 16:26
Varför intar inte Addiaska helt enkelt Medium och ger Mercana en rejäl penningpungspark? Ett sådant anfall skulle ofrånkomligen leda till en massa döda medier, och förmodligen skulle Melorgh då känna sig tvunget att gå med i kriget på Mercanas sida, och det vet Addiaska. Om Addiaska och Melorgh kunde samordna en invasion/evakuering så skulle det lösa en hel uppsjö problem för bägge parter, men de är helt enkelt inte så samspelta.

Angående addiska riddare i Medium: Mercana och Addiaska är redan i krig, och ingen kommer att erkänna att riddarna kommer på Melorghs inbjudan (Mercana har spioner i Gudarnas Råd men inte i Skuggrådet, som fattade beslutet). Men bra fångat, jag övervägde inte hur mercanierna skulle ställa sig till addiska riddare. Tekniskt sett så styr de ju inte staden. Å ena sidan kanske de vill ta död på krigsfiender, å andra sidan kanske riddarna lyckas övertyga dem om att de är där för att jaga demonkultister (helt sant), ett jobb som mercanierna helst slipper själva. Och varje gruvarbetare som dör på ett altare är förlorade intäkter. Om RP kommer till Medium på Ozymandias uppdrag så blir deras första problem att trassla sig förbi misstänksamma mercanier. Lyckligtvis finns en beprövad metod som ofta funkar på mercanier, inte lika ofta på melorghier, så det har nog betydelse vilken stadsport man väljer…
Låter rätt.
Torquemada skrev:Korpral: Då ska vi se vad ni har i bagaget… De här silvermynten har Targos bild! Står ni i Addiaskas sold? Följ med här!

Sergeant: Hur var det här då?

RP: Jag ber om ursäkt, herr general, men vi är givetvis inte addiska agenter. Bara se på oss; en trollkarl, en dvärg, en kvinnlig krigare, en alv. Men vi beklagar om vi har råkat komma över FEL sorts silvermynt. Vi undrar om ni skulle kunna göra oss en tjänst och växla den här påsen med silver till RÄTT sorts silvermynt. Vi kommer tillbaka och hämtar mynten nästa vecka… om vi kommer ihåg.

Sergeant: Allt verkar vara i sin ordning här. Korpral, de kan passera!

Korpral: Men sergeant, de kan vara spioner från Addiaska!

Sergeant: Så sant, vi kan aldrig vara nog vaksamma. Korpral, i natt så går du vakt på stadsmuren och ser till så att inga addier slinker in i staden.
Mycket talande.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-08-31 15:52 Svartalferna borta i Melorgh har försökt sig på att rida skränkråka - med begränsad framgång.
En och annan fet skränkråka har skymtats.
Svartalferna du tänkt dig i Melorgh, utgör de en mindre stam eller flera sådana samlade i en klan (enligt Svartfolkmodulens begreppsanvändning)? Och hur har de överlevt i Melorgh då andra folkslag vanligen starkt ogillar svartfolk?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Klomellien är fullt av tunnlar!
Brikho har tunnlar, nu har de en riktigt rejäl en.
Melorgh har gruvgångar och tunnlar i största allmänhet.
Hamur är fullt med tunnlar.
Sanzas är givetvis fullt med tunnlar, både för försvar och bostäder.
Bestberget är bara tunnlar.
Hemvändarna (melorghiska renegater) gräver ständigt tunnlar.
Svartfolk och dvärgar gillar tunnlar.
Piratön har en massa tunnlar.
Bozsa föredrar att kalla sina tunnlar för källare.
Tunnelmaskar gräver tunnlar.

Yolev har nästan inga tunnlar... för blött.
Senast redigerad av Torquemada den 2022-09-03 15:15, redigerad totalt 1 gånger.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag citerar Vidina/mig själv, från ett gammalt, gammalt inlägg:

Desto framgångsrikare har den svartalfiska Det Avbrutna Kortspjutets Hämnande Klan varit. Klanen utmärkte sig i Brikho för feghet i strid kombinerat med meningslösa självmordsdåd mot övermäktiga fiender, för sina enfaldiga och uppblåsta ledare, samt för en nästan komisk skräck för allt magiskt och okänt. Utan tvekan hade den utplånats om inte alla hade tyckt att det var så roligt att trakassera dem. Under något oklara omständigheter utvandrade klanen för mindre än hundra år sedan till Melorgh, där de sedan dess bitit sig fast vid bergets rötter och i de oräkneliga krypgångar och grottor som genomborrar stadsplatån. Klanen och dess ledare, den sjukligt paranoide storhövdingen Grushack (numera efterträdd av Grushack III), tillägnade sig snabbt stadens seder och bruk. Melorghiernas tal om oräkneliga gudar och hotfulla makter som måste blidkas bekräftade svartalfernas egen syn på världen. Detta räddade dem förmodligen från utplåning, för även om melorghierna betraktade dem som ondskefull ohyra så vågade de inte angripa exempelvis en svartalf som ivrigt dunkade huvudet i gatan och bad Puki om nåd för sin ynklighet. Svartalferna lade sig till med det lokala modet med heltäckande kåpor, och de många gudarnas krav på rituella bad fick dem till och med att sluta lukta. Särskilt hängiven är klanen de förbjudna kulterna, som de dock fruktar lika starkt, så deras lojalitet är inte att lita på, även det ett mycket melorghiskt drag de lagt sig till med. De visar stark iver i sin tillbedjan av Dunderugglan, och i skymningen kan man skåda svartalfer som inrullade i vita fjädrar kastar sig ut från stadsplatån glidande på hemmagjorda vingar, skrikande ”Jag är Dunderugglans lilla duniga unge!”
Inför en sådan uppenbar integration har melorghierna haft svårt för att helhjärtat gå in för att utplåna dem. Svartalferna har också visat sig mycket skickliga på att gömma sig när sådana stämningar råder. Visserligen kallar Ogims överstepräst dem för ”svarta, otursbringande, slemmiga, små demoner, som måste krossas om vår stad inte skall gå under”, men han sade å andra sidan nästan exakt samma sak om Pukis tillbedjare. Under dessa goda omständigheter har en liten rännil av andra svartalfer och svartnissar börjat söka sig till Melorgh.



Ingen koll på svartfolksbokens definition av klan eller stam - men förmodligen klan, enligt gängse definition, mer familjebaserat, mindre storlek, medan stam är mer etniskt och omfattande.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-09-02 23:06 Karkazrapasset
Bergspass som ligger där Klomellerbergen möter Melashebergen. I sydväst mynnar det ut i Klomellien och i nordöst till vildmarkerna på norra Drylo. Genom passet leder en karavanväg som förbinder de klomelliska stadsstaterna med staden O. Historisk har denna varit mycket viktig ekonomisk för särskilt Mercana. Handel öppnades redan på 200-talet e.O. och bidrog starkt till både staden O och Mercanas tidiga växt. (Handel ned mot Maure var nog inte heller så viktigt då det fanns få handelspartners nere vid Jaggaracksjön före Hisskov och Garrikas tillkomst. Joraga fanns men det var nog kanske relativt självförsörjande?) Detta fortsatte under 300-talet e.O. men under Magikernas krig i Klomellien 398-403 e.O. tog det slut. Ingen vet helt vad som hände men det spekuleras kring en enorm magisk snedtänding eller en elementarisk rubbning. Karkazrapassets centrala parti rasade samman och all färdsel omöjliggjordes. Detta hade kunnat vara slutet för Mercana när flera viktiga handelshus nu gick omkull och stora värden fölorades. Det fick dock istället mercanierna att för allvar involvera sig i handeln längs Maurefloden och södra delarna av landet där Klomelliska Unionen nyligen bildats, något som sedan gjort mercanierna rika. (Beskriver bra varför Mercana inte tidigare försökt ..eller kunnat dominera Klomellien. Dock så tog de ju alltid tull på Maure och deras svineri var ju en av orsakerna till att unionen kom till ) Den avbrutna handeln med staden O var ändå en ständig källa till frustration hos de mercanska handelshusen och flera försök gjordes på att ta sig genom de sammanrasade delarna av Karkazrapasset. Det var länge omöjligt, inte minst på grund av en ökning i antal svartfolk och då särskilt vättar uppe i bergen kring passet. 519 e.O. lyckades dock på någt vis handlaren Taimak Trask förhandla fram ett avtal med svartfolken som gjorde att karavaner från Handelsvägskompaniet kunde passera Karkazrapasset genom tunnlar under vättarnas fäste Ghry Bradkkol. ( kanske ändras till ..vätteklanerna i fästet Ghry Bradkkol..? För visst fanns det vättar även på andra delar av dagens Brikho? Risk för att man läser in fel.) Till stor förargelse för övriga handelshus växte nu Handelsvägskompaniet fram till att bli det rikaste i Mercana. Vättare tar upp en dyr tull men handeln med staden O ger stora inkomster.
Strålande beskrivet!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Personligen tycker jag att du kan rödmarkera avsnittet om Melorghs svartalfstam/klan Torqemada.

Vad tycker du Birke?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Tackar. Den ingår dock redan i en längre text som ligger bak i tråden någonstans, som beskriver svartfolkens ställning i de olika stadsstaterna.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

När jag söker så dyker den inte upp... repostar. Varning: texten innehåller ångkraft, som vi senare konstaterat ligger lite bortom svartalfernas förmåga.
Någon som vet varför texten inte dyker upp när jag söker på den?


Man har frågat mig om svartfolkens roll i Klomellien, och då jag har studerat ämnet ingående skall jag med glädje upplysa er om den saken. Då Brikhos kultur och särart har avhandlats i mina tidigare reseskildringar, skall jag här begränsa mig till de svartfolk som bosatt sig i andra delar av landet.

Den Lysande Vägens Kyrka må reta upp sig på Olems kult och Melorghs vidskepelse, men den enskilt mest provocerande företeelsen i Klomellien är nog Brikhos status som fullvärdig medlem i unionen. Jag tror inte att någon främmande stat har skickat en ambassadör dit, och Kardien använder alltid Brikho som ursäkt när de vill skicka trupper till Addiaska. Brikhos svartfolk har dock civiliserats och integrerats ovanligt fort. I Mercana lever de vid stadens bortre gräns i nordost, i en kåkstad längs med Maures strand. Där stör de inte mercanaborna i onödan, men de har också nära hem om folkmassan plötsligt skulle fatta hat till dem, vilket har hänt mer än en gång. De bor inte bland människorna, men de arbetar mitt ibland dem. Svartfolk av alla de slag är eftertraktade som grovjobbare, gånggrävare, smugglare, legoknektar, livvakter (ankorna föredrar resar framför människor som livvakter), fällgillrare, jägare, pajasar, narrar, prostituerade (be mig inte utveckla detta), gladiatorer och nattvakter. Dessutom har de sin givna plats i Mercanas omfattande skuggvärld av utpressare, falskspelare, ockrare, rånare, förfalskare och ficktjuvar. Jag vill särskilt nämna en svartalf som jag mötte vid hans stånd vid ett av handelstorgen, den mycket framgångsrike fällmakaren Njeff Grubb, som lagligen gör sig en förmögenhet på brottslighet.
När jag närmade mig låg den gode Njeff och dåsade under ett parasoll, med sitt smutsiga röda hår hängande som ett draperi framför ögonen. Jag sträckte fram handen mot de underliga metallrundlar som låg ute till försäljning, men då for han snabbt upp och viftade med händerna.

”Dyraste Mäster Eldsflamma, vänligen dra tillbaka er hand om ni inte vill förlora ett finger.”

”Vad…”

”Ah, jag ber om ursäkt, ni är inte bekant med Njeff Grubbs patenterade pungbitare? Utan tvekan har en mäktig besvärjare som ni aldrig ansatts av ficktjuvar?”

”Vad antyder ni? Jag kommer från en stad där man inte gräver i andras fickor, och om jag inte vaktade som en hök över min börs när jag först kom hit, så berodde det på…!!”

”Förlåt mig, det kan hända den bäste. De feta krämarna i den här staden vågar knappt bära pengar på sig. Men för en billig penning kan ni få säkerhet, och vad mer är…hämnd. Titta här! Ni ser hur pungbitaren är utformad som en liten rävsax. En dvärg hade inte kunna göra det bättre, men det här är mitt eget hantverk, jag går i god för varenda en av de här små skönheterna. Om ni vill ta den här pinnen och sticka ner den så här…Ni ser! Avbiten vid minsta beröring. Den tjuv som försökte ge sig på er pung skulle inte göra om det, och han skulle vara lätt att hitta efteråt, fingerlös och blödande. Inte mindre än de förtjänar! Lätt att ladda, rostar inte och håller i flera år. Kan jag intressera er för…”

”Men jag kan inte gå runt med en sådan där i fickan!”

”Mycket klarsynt av er, man kan inte dölja något för en mästermagiker! Den här speciella pungen håller pungbitaren säker och på plats tills någon tjuvunge sticker sin hand i den. Komplett med några mässingsmynt för trovärdighetens skull, finns i femtio olika utformningar, titta här på väggen, ingen tjuv vet hur just din ser ut, ingen anar oråd. Er verkliga börs bär ni förstås dold. Har ni en stor säck eller ränsel, montera lätt denna falska öppning ovanpå, på, av, på, av, mycket enkelt, utöser inte bitaren, denna större modell kapar med lätthet av en hand.”

”Mycket, öh, genomtänkt. Guld är dock inte ett problem för mig…”
(Detta sade jag för att jag åt och sov på ambassaden)

Vid dessa ord vidgades Njeffs smala, illgröna ögon, han började andas väsande, och han grep en käpp och började slå på vad som vid första anblicken verkade vara en säck med sopor som låg vid sidan av hans stånd.

”Tugg Tugg! Tugg Tugg! Upp med dig, ditt lata fä! Få fart på maskineriet! Fram med ritningarna!”

En väldig rese höjde sig över oss båda, sträckte på sig och gäspade, bländades av solen och krockade med ståndet, grep en vev och började vrida runt en märklig mekanism som skiftade ut träplattan med börsar mot en med komplicerade ritningar och en annan med kugghjul och sågar anslutna till en liten ångpanna. Det var en förunderlig syn att se de små kugghjulen vrida sig runt på den upphängda plattan.

”Se hit, se hit! Min kollega Tugg Tugg Nafsaren (JAG ÄR TUGG TUGG! HEJ TROLLIS!) tyst Tugg Tugg, min kollega visar er nu glimtar av visioner som säkert hemsökt era drömmar. Ett torn! Ett alldeles eget torn, hur annars kan en magiker bli lycklig? Ett torn så väl försvarat av fällor att ingen någonsin kommer att hota era planer, trotsa er vilja eller störa edra lärda mödor. Ni kan visa dem, visa dem alla! Tänk er era rivaler nermalda i den här billiga kvarnen…”

”DU kan bygga ett torn åt mig??”

”Åh, oroa er inte, jag har underleverantörer och kontrakterade arbetare, vissa orcher arbetar för mat i sina svultna magar, och material finns alltid att få tag i på svarta marknaden. Det är inte så dyrt som ni tror, och jag är lika skicklig som en dvärg – om man kan hålla till godo med ett torn som håller en mänsklig livslängd vill säga! Det finns sätt, det finns alltid sätt här i Mercana! Har ni inte alltid drömt om att grunda den tolfte stadsstaten?”

Lätt omtumlad försäkrade jag Njeff Grubb att om jag ville bygga ett torn och ta över Klomellien skulle han vara den förste jag vände mig till. Sedan gick jag därifrån och undrade om svartalfer kan få solsting… Senare berättades det för mig att Njeff har sålt sina fantasifulla fällor både till Mercanas borgare och till Bozsas torn. Han har lyckats utveckla någon sorts mycket fruktat torn för stridsklomullerna, som tydligen skall kunna spruta pilar samtidigt som det är helt ointagligt, och detta skall bara ha varit en förstudie för ett vansinnigt projekt som kallas ”Den Mekaniska Klomullen”, för vilket han ännu inte hittat finansiärer. Hans mest ambitiösa projekt hittills har varit någon sorts tävlingslabyrint för äventyrare i Hisskov. Tydligen söker han bli Klomelliens motsvarighet till den legendariske Grymkäft! Vodelheim lät förstå att han även har utfört uppdrag åt mer ljusskygga klienter; nekromantiker och kultister, men att Mercanas Handelsråd osannolikt nog har valt att skydda honom från magisk utfrågning – säkerligen för att inte sätta ett för dem själva farligt prejudikat. Antingen det, eller så gillar de bara hans varor. Njeff behåller trots sin stora omsättning sitt lilla stånd, för ingen vettig och rättskaffens människa vill söka upp en fällbyggande svartalf i hans underjordiska verkstad, och Njeff är mån om att hålla kontakten med sina kunder.

I Sanzas är bara ett yrke öppet för svartfolk, men det är desto bättre betalt. Sanzas ledning har satt upp en ”Svart Legion” helt bestående av svartfolk, med halvlängdsmän som befäl och människor och diverse halvblod som underbefäl. Den Svarta Legionen är en av de mest disciplinerade legotrupperna i landet, och lever strikt kasernliv inom avgränsade områden. I gengäld äter de bättre än några andra svartfolk, har egna nöjesinrättningar, och får bonusar och belöningar vid minsta stridigheter. Utan legoknektar av många raser skulle Sanzas ha svårt att försvara sig, landets kuperade terräng, underjordiska gångar och många skickliga bågskyttar till trots. Den Svarta Legionen har gjort sitt till för att åtminstone delvis hålla Triskas plundrare på avstånd, liksom Addiaskas xenofoba och expansionistiska riddare och sina egna vilda bröder i Brikho. Andra svartfolks hån möter de med överlägsna vapen och rustningar. Utan att vara en elitenhet har de vid flera tillfällen utmanövrerat Brikhos orcher, men det ryktas att fem orcher som fått sin militära skolning i Sanzas numera ingår i Brikhos ledning, så dessa dagar kanske går mot sitt slut.

Triska och Hamur plågas av orcher utan anknytning till Brikho. Bägge städerna ser med öppen fientlighet på Brikho, särskilt då Hamurs dvärgar, men då de inte delar några gränser befinner de sig inte i öppet krig. I Hisskov har ett litet fåtal orcher, resar och svartalfer gjort sig namn som atleter och gladiatorer. Svartfolk tolereras även som sjåare och grävare, men de dröjer sig sällan kvar i Tävlingarnas Stad. I Yolev bor endast en orch, ambassadören Grindelverk, en gammal före detta klanledare. Han är fet, slug och sävlig och sägs förstå sig på yoleviternas lynne. I Nya Arno fylls den rollen av den stackars svartalfen Mjepp Holk som skickats dit som bestraffning för sin exceptionella mjäkighet och belästhet. Jag träffade honom då han hälsade på Bozsas fåtaliga svartfolksstudenter, till största delen svartalfer som vill lära sig att kasta eldbollar vid min akademi, samt några vid mentalistskolorna, och fick intrycket att han trots sin beklagansvärda ensamhet inte längtade hem till Brikhos hugg och slag. På grund av sin mycket svaga läggning för magi så har som ni förstår Bozsa mycket få svartfolksmedborgare.

Desto framgångsrikare har den svartalfiska Det Avbrutna Kortspjutets Hämnande Klan varit. Klanen utmärkte sig i Brikho för feghet i strid kombinerat med meningslösa självmordsdåd mot övermäktiga fiender, för sina enfaldiga och uppblåsta ledare, samt för en nästan komisk skräck för allt magiskt och okänt. Utan tvekan hade den utplånats om inte alla hade tyckt att det var så roligt att trakassera dem. Under något oklara omständigheter utvandrade klanen för mindre än hundra år sedan till Melorgh, där de sedan dess bitit sig fast vid bergets rötter och i de oräkneliga krypgångar och grottor som genomborrar stadsplatån. Klanen och dess ledare, den sjukligt paranoide storhövdingen Grushack (numera efterträdd av Grushack III), tillägnade sig snabbt stadens seder och bruk. Melorghiernas tal om oräkneliga gudar och hotfulla makter som måste blidkas bekräftade svartalfernas egen syn på världen. Detta räddade dem förmodligen från utplåning, för även om melorghierna betraktade dem som ondskefull ohyra så vågade de inte angripa exempelvis en svartalf som ivrigt dunkade huvudet i gatan och bad Puki om nåd för sin ynklighet. Svartalferna lade sig till med det lokala modet med heltäckande kåpor, och de många gudarnas krav på rituella bad fick dem till och med att sluta lukta. Särskilt hängiven är klanen de förbjudna kulterna, som de dock fruktar lika starkt, så deras lojalitet är inte att lita på, även det ett mycket melorghiskt drag de lagt sig till med. De visar stark iver i sin tillbedjan av Dunderugglan, och i skymningen kan man skåda svartalfer som inrullade i vita fjädrar kastar sig ut från stadsplatån glidande på hemmagjorda vingar, skrikande ”Jag är Dunderugglans lilla duniga unge!”
Inför en sådan uppenbar integration har melorghierna haft svårt för att helhjärtat gå in för att utplåna dem. Svartalferna har också visat sig mycket skickliga på att gömma sig när sådana stämningar råder. Visserligen kallar Ogims överstepräst dem för ”svarta, otursbringande, slemmiga, små demoner, som måste krossas om vår stad inte skall gå under”, men han sade å andra sidan nästan exakt samma sak om Pukis tillbedjare. Under dessa goda omständigheter har en liten rännil av andra svartalfer och svartnissar börjat söka sig till Melorgh.

Addiaska, slutligen, har svurit att rensa landet från svartfolk, och det bästa en orch på deras territorium kan hoppas på är ett varningsskott. Tyvärr anser de sig ofta ha rätt att ge sig på orcher var de än träffar på dem, vilket har lett till en del problem. Herr Haliban Nusemang misstänks ha sett till att en framträdande riddare från Addiaska, den till Mercana nyligen anlände riddar Rittel, med nära band till kungahuset, stötte ihop med de orchiska livvakter som huset Buacka avdelat till sin framträdande gäst från huset Mogger. Rittel, upprörd över att se orcher bland fint folk, kämpade med svårighet ner orcherna under högljutt svärande, vilket av ankorna tolkades som ett angrepp på huset Mogger, och sannolikt var detta den avgörande faktorn när ett handelsavtal mellan Mogger och Addiaska, utan Mercana som mellanhand, gick i stöpet. Rittel själv slapp undan med böter, som den hårt prövade kardiske ambassadören i Mercana, herr Mervald Knape, betalade i tysthet, för att förhindra att Rittels vägran i förlängningen skulle leda till ännu ett för handeln med Kardien ödesdigert krig.
Kardiska riddare som har blivit vanärade, som saknar framtidsutsikter, eller som har lyssnat för mycket på kerisgassen Ozymandias encyklikor, anländer hela tiden till Addiaska, ibland med personliga trupper i släptåg. Dessa saknar helt den känslighet för klomelliska förhållanden som addiaskaborna kan ha tillägnat sig. Turligt nog så bryr de sig sällan om att angripa Triska, Melorgh eller Mercana, oavsett vad kungen av Addiaska eller kerisgassen Ozymandias säger till dem, utan ansluter sig istället omedelbart till den ädla Drakjägarnas Orden, avlägger högtidliga eder, och rider eller tågar sedan iväg mot bergen. Tyvärr tar de via diverse omvägar gärna vägen över Brikhos marker. Vad Brikho tycker om dessa ständiga intrång vet vi inte. Två hotbilder finns dock.
Det sägs att Brikho har vant sig vid de kardiska riddarna, och att de är ett välkommet avbrott i den förklenande fred med människorna som vissa orcher anser suger stridsviljan ur dem. Orchiska ledare som anklagats för att stå i mänsklig sold har kunnat klamra sig fast vid makten genom tapperhet i strid mot kardiska riddare. Vidare utgör inte riddarna något egentligt hot – de känner inte terrängen och de är dåligt organiserade. Det sägs att orcherna till och med avstår från att gillra fällor och från att använda skjutvapen mot dem. Detta kommer sig inte av någon sorts känsla för rent spel, utan för att föga stridsära vinns genom att skjuta ner en fiende på håll med arbalestskäktor, medan ett långsamt hamrande med en morgonstjärna visar orchens styrka. Så kan orchen komma hem med en riddarhjälm eller riddaren med en orchhjälm, och ibland behöver inte någon dö. Vissa riddare träffar på kalydoner eller andra sällsynta bestar, dock blott sällan de eftertraktade drakarna.
Vissa hävdar dock att angreppen är välorganiserade och regelbundet nöter på Brikhos försvar. Enligt denna andra hotbild är Brikho trött på angreppen, och förbereder sig på ett överraskningskrig mot Mercana, Sanzas, Melorgh och framför allt mot Addiaska. Understödda av orcher som väntar på en signal i de tre förstnämnda kommer de att med vilda krigsbestar och mörka magiker att störta fram vid ett tillfälle då Addiaska och Mercana är uttröttade av sitt krig för att upprätta ett orchervälde över Klomellien. Jag bör tillägga att denna hotbild ivrigt målas upp av kerisgass Ozymandias.
Addiaskas regelrätta här är nu för tiden mest upptagen med att kriga med Mercana, och bara mindre enheter sänds ut mot Brikho. Själv hoppas jag att kungen av Addiaska skall inse att orcherna är här för att stanna. Inget mindre än ett fullskaligt soltåg skulle kunna driva bort dem från Klomellien, och ett sådant vansinnigt krigsföretag skulle ödelägga den handel som Klomelliens makt och välstånd ytterst bygger på.

Vidina Ingaldiron
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-09-03 11:47
Ingen koll på svartfolksbokens definition av klan eller stam - men förmodligen klan, enligt gängse definition, mer familjebaserat, mindre storlek, medan stam är mer etniskt och omfattande.
Svartfolk-modulen använder begreppen tvärt om och kallar det klan om flera stammar slår sig samman. Dina melorghiska svartalfer låter således mer som en stam än en klan. Det finns en ännu mindre gruppering som kallas grupp/band också men denna låter lite för fåtaliga för det du beskriver. Står om dessa grupperingar i Svartfolk-modulen s. 4 der svarfolken samhällssystem beskrivs.

Förslagsvis döper vi i wikin om svartalfeerna till Det Avbrutna Kortspjutets Hämnande Stam men Vidina med sina personliga texter kan ju få fortsätta använda klan om hon så vill.

Torquemada skrev:När jag söker så dyker den inte upp... repostar. Varning: texten innehåller ångkraft, som vi senare konstaterat ligger lite bortom svartalfernas förmåga.
Någon som vet varför texten inte dyker upp när jag söker på den?
Sökfunktionen visar av någon okänd anledning ibland inte vissa äldre texter. Din text finns här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 230#p26230

Dessutom finns alla (tror jag?) Vidinas texter i wikin samlade under Vidina Ingaldirons klomelliska krönika. Här finns även en länkt till respektive foruminlägg, rödmarkerad sådant. Behändigt va? :wink:

Många av dina övriga lite svårkategoriserade texter finns samlade i wikin under Klomelliska dialoger. Det finns säkert flera men jag wikifierar dessa när jag kommer över dem.

Mer faktapräglade artiklar om Melorgh platsar i Melorghs wikiartikel men jag har inte kommit så långt med dessa än.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-09-05 06:57 Varning: texten innehåller ångkraft, som vi senare konstaterat ligger lite bortom svartalfernas förmåga.
Du kanske kan skriva om just den meningen så Vidina inte låter helt tokig?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-09-04 18:44 (Handel ned mot Maure var nog inte heller så viktigt då det fanns få handelspartners nere vid Jaggaracksjön före Hisskov och Garrikas tillkomst. Joraga fanns men det var nog kanske relativt självförsörjande?)
Precis. Viss handel kan ha förekommit men då vi inte skrivit så mycket om Joraga och den Första magokratin står det fortfarande lite öppet hur det egentligen såg ut nere vid Jaggarack under dens högtid. Staden brinner 186 eO. men övriga samhällen i söder var troligen länge fortsatt rätt små. Klorsodium undantaget men den staden överges ju efter svartfolkens anfall 243 eO
gtjorgo skrev:(Beskriver bra varför Mercana inte tidigare försökt ..eller kunnat dominera Klomellien. Dock så tog de ju alltid tull på Maure och deras svineri var ju en av orsakerna till att unionen kom till )
Var i dessa banor jag tänkte. Mercana har ett visst intresse (särskilt för tull) men det har inte varit så mycket att tjäna innan. Intresset ökar dock på 300-talet eO men blir först akut viktigt när Karkazrapasset stängs. Sen tillkommer ju jordernas tillbakakomst till Klomellien men det är en lite annan historia som inte berör passet direkt. Tror dock att Mercana hade det lite svårt under början av 400-talet eO...
gtjorgo skrev:( kanske ändras till ..vätteklanerna i fästet Ghry Bradkkol..? För visst fanns det vättar även på andra delar av dagens Brikho? Risk för att man läser in fel.)
Bra förslag. Ändrar på texten.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Vi konstaterade att Vidina inte är galen och att Njeff inte är ett geni, utan att hon helt enkelt blev blåst av Njeff.

Att de skulle kalla sig klan fast de är en stam låter precis som något den uppblåste Grushack skulle göra.
Skriv svar