Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag säger som jag sa om Baxar - vad mycket träsk! Om det blir för mycket kan väl trollisarna för 200 år sedan ha lagt resurser på att bygga bastanta flodkanter.

Låter bra det ni säger om Mercanas landskap, bägge två.

Krolgerna drivs runt för att få beta i Mercana, fast förmodligen inte under vintermånaderna.

Peffomir, var inte de också ganska handelsvänliga?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-05-06 18:03 Jag säger som jag sa om Baxar - vad mycket träsk! Om det blir för mycket kan väl trollisarna för 200 år sedan ha lagt resurser på att bygga bastanta flodkanter.

Det kan absolut varit något cirkanten påbörjade som ett försök till goodwill och ett sett att ta plats som rådgivare hos de styrande i handelsrådet. Tyvärr så blev projektet aldrig särskilt långt gånget före inbördeskriget kom..
Idag så lägger kanske inte handelsrådet så mycket krut (pengar) på att förbättra för de enfaldiga bönderna… mat kan ju alltid importeras…



Låter bra det ni säger om Mercanas landskap, bägge två.

Krolgerna drivs runt för att få beta i Mercana, fast förmodligen inte under vintermånaderna.

Okej, låter rimligt.

Peffomir, var inte de också ganska handelsvänliga?
Ätten Peffomir är absolut väldigt handelsvänliga och har därtill goda relationer med Mercana.
De är bland annat inblandade i musselkriget där de ser till att deras vasaller i ätten Edläggare ger understöd till Mercanierna. För öppna med vänskapen till månglarna i Mercana törs inte Avin Malegha av ätten Peffomir vara att ett officiellt stöd ges…
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Lite kluddande :-)

1.
Boszas grundare, Yara av magikerhuset Sinneslyran?
2.
Triskisk huskarl (eventuellt en mindre oligark?)
3.
Åldrad Väpnare (alternativt storman eller en Lofernier) på väg genom Yolev(?)
Bilagor
7BF4CBBE-AD0F-432B-988D-78860B326005.jpeg
109BAD2E-48C9-4AD9-9A7A-9939CC4E4E63.jpeg
0DC65575-B6EE-4401-AF58-05D35FE05AE3.jpeg
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Redan innan kameran visste man hur man skulle posera...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Haha 😆
Jo det är viktigt med rätt ”känsla”;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Yara var definitivt ingen posör men hon visste att ta position. Snygg bild, den och de andra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-05-06 12:47 Här är landhöjningen och våtmarkerna runt Jaggaracksjön och södra Maure. Märk väl att norra Maure inte är med trots att denna sträckning nog mest består av våtmarker och träsk det med.
Tack för den. Då placcerar jag de tänkta Halvhamnarna i våtmarkerna på den strecka av Maure som ligger väster om Poane och resterna av slusstrappan.

Längs norra Maure ansluter också de två floderna Lilla-Maure/Maurelion/Maurugge/Klovattnet och Dimmån med mera vatten.

Någon med tankar om skogen på sydsidan Maure uppe i norra Addiaska? En slags mangroveskog som tål det troligen ganska bräckta vattnet här och de ständiga översvämningarna?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ännu mera träsk? Klomellien - landet där man bör sitta på ett sköldpaddsskal, annars sjunker man sakta.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-05-11 06:15
gtjorgo skrev: 2023-05-06 12:47 Här är landhöjningen och våtmarkerna runt Jaggaracksjön och södra Maure. Märk väl att norra Maure inte är med trots att denna sträckning nog mest består av våtmarker och träsk det med.
Tack för den. Då placcerar jag de tänkta Halvhamnarna i våtmarkerna på den strecka av Maure som ligger väster om Poane och resterna av slusstrappan.

(Låter bra.) har vi något namn på hamnen som för tillfället är i bruk?)

Längs norra Maure ansluter också de två floderna Lilla-Maure/Maurelion/Maurugge/Klovattnet och Dimmån med mera vatten.

Någon med tankar om skogen på sydsidan Maure uppe i norra Addiaska? En slags mangroveskog som tål det troligen ganska bräckta vattnet här och de ständiga översvämningarna?
Jag är lite dålig på hur vattenflöden kan verka. Maure är ju en ganska trögflytande flod. Men skogen (har vi ett namn på den?) ligger ganska långt ”upp”. Kan vattnet fortfarande vara bräckt där?
Ännu mera träsk? Klomellien - landet där man bör sitta på ett sköldpaddsskal, annars sjunker man sakta.
Någon typ av våtmark/träsk lär det vara. Annars borde området varit bebott före Addiaskas intrång i området (vilket ju inte verkar ha varit fallet?).
Klomuller är absolut oerhört viktiga verktyg för klomellerna:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2023-05-11 09:43 Ännu mera träsk? Klomellien - landet där man bör sitta på ett sköldpaddsskal, annars sjunker man sakta.
Klomellien som ett låglänt land med mycket träsk etablerades tidigt i EA-projektes historia: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 2780#p2780

Eftervart har väl träskmarken begränsats en hel del och kvar återstår Baxarträsket, Vetevattnen och (delar av) Maurefloden som blötast och mest översvämningsbenägen. Och havskusten som långgrund med avbrott enstaka stora klippformationer (Stangvaller, Dvärgsten, ...Melorghs stadsklippa? ).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-05-11 10:03 (Låter bra.) har vi något namn på hamnen som för tillfället är i bruk?)
Text kommer.
gtjorgo skrev: Jag är lite dålig på hur vattenflöden kan verka. Maure är ju en ganska trögflytande flod. Men skogen (har vi ett namn på den?) ligger ganska långt ”upp”. Kan vattnet fortfarande vara bräckt där?
Tänker att det salta Ishna bidrar till att göra vattnet bräckt i denna nedre del av Maure men skogen ligger kanske för långt uppströms? Har före mig att vi diskuterade detta tidigare men hittar inte var... Jag har iallfall haft detta i tankarna när jag ritade in de mindre flodvägarna i norra Klomellien, att dessa för med sig salt från Ishnaslätten ner till Maure.

Skogen har inte fått något namn vad jag vet men ifall vi låter vattnet vara salthaltigt och skogen lite mangroveliknande kan något så enkelt som Saltskogen kanske fungera?
gtjorgo skrev: Någon typ av våtmark/träsk lär det vara. Annars borde området varit bebott före Addiaskas intrång i området (vilket ju inte verkar ha varit fallet?).
Klomuller är absolut oerhört viktiga verktyg för klomellerna:-)
Tänker också det. Skogen kan ha varit (och fortfarande i viss grav vara) ett ökänt tillhåll för flodpirater, stråtrövare och överlevande experiment från Magikernas krig. Addiaskas erövring av Frecol kan också ha varit ett stort steg i koloniseringen av vad som på kartan nu är norra Addiaska stat.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Halvhamnarna
Tillfälliga hamnar längs Maure som halvlingarna i Sanzas växlar mellan när de varje höst skeppar ut stora mängder livsmedel till det övriga Klomellien. De ligger alla väster om Poanes gamla slusstrappa och handeln går härifrån ner till städerna i norra Klomellien. Handeln ut på Jaggarack sker på annat vis. Att hamnarna byter beror huvudsakligen på Maures ständiga skiftningar i vattenstånd och grundförhållanden men även på det utsatta läget längs floden långt borta från det trygga Abzural där halvlingarna helst bor. Varje vår inspekteras de olika hamnarna och den för året bäst lämpade väljs ut för att sen tillfälligt rustas upp inför höstens utskeppning. Halvhamnarna ligger alla stort sett öde, förutom i den av dem som under några dagar används för utskeppning det året. Ibland stannar dock vandrare till och övernattar i de enkla byggnader som finns eller en flock vargfolk använder för en tid platsen för jakt i omgivningen. Det händer också att flodbåtar och klomullpråmar ankrar upp tillfälligt för reparationer eller nattrast. Sällan syns några halvlingar till men observatörer i Flodvakten håller Halvhamnarna under ständig uppsyn.

De mest använda Halvhamnarna:
Muddret
Fyra stenar
Paddhålet
Gulbuskarna (Buskaget)
Långgrynnan
Vassvik
Dränkta orchen (Orchen)
Bolbas bad
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter som en idealisk plats för banditer att ligga och lurpassa...

Inte för att jag invänder mot något som skrivits nyss, men det kan finnas många anledningar till att ingen bebyggelse skett. Halvlingarna känner sig säkrare inåt landet, orcher kan ha varit framme och härjat med mera.

Inget emot mangroveskogen heller, men inte HELA skogen väl? Den är ganska stor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Skogen eller Halvhamnarna som banditvänlig plats? Gärna båda för min del.

Begränsad bebyggelse beror till stor del på halvlingarnas kansla av osäkerhet här. Har antytt detta men kan försöka göra det tydligare.

Står om Maure ur Sanzas perspektiv här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 212#p46212
Och om Flodvakten: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 508#p46508

Mangroveterrängen behöver absolut inte omfatta hela skogen.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-05-11 18:08 Låter som en idealisk plats för banditer att ligga och lurpassa...


Eller hur! :)
Men även kanske andra typer som försöker undvika centralmakten. Lär dock inte vara en mysig plats…


Inte för att jag invänder mot något som skrivits nyss, men det kan finnas många anledningar till att ingen bebyggelse skett. Halvlingarna känner sig säkrare inåt landet, orcher kan ha varit framme och härjat med mera.

Närheten till orchstammarna i Melashe- och klomellerbergen kan absolut också spelat in. Jag tänkte mest att vi behövde någon typ av förklaringen till varför området mellan Frecol och Poane inte är mer befolkat.
Ishnaslätten kan förklara en hel del (men skogen kanske inte är så salt (och uttorkad). Då tänker jag att måste fnula ut varför man inte i vare sig dagens Addiaska eller Sanzas befolkat denna sträcka. Träsk/våtmarker kan förklara det, men det kan även finnas andra orsaker till varför dena sträcka undvikits.


Inget emot mangroveskogen heller, men inte HELA skogen väl? Den är ganska stor.
Den är rätt stor skogen. Har vi någon ytterligare plan/ide för skogen?
Skriv svar