Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Inga problem att göra upp eld i det kalla syd med andra ord.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Det är det här som man älskar med forumet!
Nån sitter och klottrar under ett telefonmöte och nästa dag har en annan uppfunnit ett träd!:-)

Den Hamuriska storfamiljen Fahrfrax kanske till och med har brandtallens blomma som vapen? (Om man har sådana i Hamur?)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

KARNEVAL I MERCANA – DEL 2

Trots nattmörkret lyckades jag bestiga en hög och ranglig träkonstruktion fastspikad i en vagn. Vagnen drogs av två av ambassadens zombier, för dagen nogsamt täckta av röda kåpor. Jag hade en liten tronstol att falla tillbaka i när jag inte längre orkade stå. Vi rullade in i vår plats i karnevalståget. Bakom mig manövrerade flera ynglingar en konstgjord träklomull med rörliga lemmar och huvud, målad i bjärt grönt. Framför mig marscherade en kontingent av stadsmilisen, klädda i paraduniformer. De hojtade manligt och slog på sina sköldar så ofta de orkade. Längre fram kunde jag se skymten av en så kallad ”trollkonstnär”, en icke-magiker som med tricks och skickligt utformad utrustning låtsades förvandla sig till en kanin och tillbaka igen. Någonstans mycket långt borta gick min stackars mäster Vodelheim i spetsen för tåget med det otacksamma jobbet att försöka röja väg på de av fyllon fullpackade gatorna så att tåget inte fullständigt stannade. Visserligen hade han stöd av några stöddiga resar, men då de tydligen skulle försöka låta bli att döda någon kan de inte ha varit alltför skräckinjagande, då tåget gick plågsamt långsamt.

Gatan kantades av färgglada papperslyktor som lyste upp mörkret. Mina lektioner i brandsäkerhet hemma vid min akademi Urkällan gjorde att huvuddelen av min uppmärksamhet under stora delar av karnvalen var riktad mot de där lyktorna och brandrisken de utgjorde. Jag inledde min rutin; enklaste sortens eldspel och ljusmanifestationer. Ett, två, tre, fyra, fem, upprepa någon minut senare. Vid något tillfälle försökte någon kasta skräp på mig, men jag vågar påstå att jag inte var särskilt utvald, utan bara fick min beskärda del av hopens hyllningar, och att min uppvaktare fick sin beskärda del av hopens uppdämda behov av att klå upp någon. Annars möttes jag av både applåder och hurrarop. Fast det vanligaste utropet var: ”Visa pattarna!”.

”Visa pattarna”. Ibland undrar jag varför jag inte för länge sedan anslöt mig till en magikervänlig men mobbad liten politisk fraktion, som eftersträvar lite mer hyfs och ordning här i landet. Början på namnet låter som en snarkning, om ni undrar.

Två platser bakom mig fick populasen sitt lystmäte av naket kött, då några i princip oklädda och fjäderprydda kvinnor utförde basala danssteg och avsiktligt retade klomullynglingarna och fick dem att krascha gång på gång, till folkets munterhet. Om de var prostituerade som gjorde reklam för sig själva, eller tillhörde någon udda gren av Olems kult, eller om de kanske var sponsrade av Gombasturs utmärkta köttkorvar, vet jag inte, men alla alternativen är möjliga och sannolika. Förmodligen var de bara vanliga mercanier som var glada att kunna ge utlopp för sin exhibitionism och skamlöshet.

Medan publiken tittade på mig tittade jag på publiken. Nästan alla var utklädda. Den populäraste dräkten var kunglig. Gatorna vimlade av kungar, kejsare, drottningar, prinsar och prinsessor. Förmodligen har det att göra med dräktens relativa enkelhet: svep om dig ett tygstycke, sätt på en pappkrona, grip en pinne, och tryck fast ett stycke ull som skägg under näsan och du är klar. Många var dock mycket stiligare utstyrda än så, med vackra dräkter och metallkronor. Drömmen om att vara kunglig fängslar säkert många av de stackars skuldslavarna som för en gångs skull får några lediga dagar, ofta med de mäktigas öppna motvilja. Den näst vanligaste dräkten var som djur eller monster eller någon kombination av de båda. En man med tjurhuvud såg jag, om han skulle föreställa en tjur eller en minotaur hann jag inte fastställa. Stadens högdjur gick inte heller säkra. Skyddade av heltäckande masker rultade feta och groteska parodier på stadens ledande män runt på gatorna, till allmänt hån och jubel. Haliban Nusemangs efterapare fick sina feta kuddmagar spetsad mer än ett dussin gånger bara i min åsyn.

Efter flera timmar, när dagen började gry på morgonen den andra dagen av månaden Iskamsi, måste nattens arbete ha tagit ut sin rätt av mig. Även den enklaste magi kan tömma krafterna om den utövas oupphörligt under en längre tid, och när solen började glittra över de få isresterna på Maure kände jag mig helt urlakad och måste till min stora skam ha somnat eller svimmat av. Jag vaknade på ett av de högre trappstegen framför en av scenerna framför Olems tempel. Hur jag hamnade där vet jag inte, men varken mina kläder eller ägodelar var stulna, så tydligen måste någon ha förbarmat sig över mig. Förmodligen en utsocknes. Bredvid mig satt en hästhandlare iklädd ett hästhuvud, då han gjorde reklam för sin verksamhet, och försökte förklara skådespelet nedanför oss.


Del 3 kommer så fort Vidina har lyckats orientera sig och har återhämtat några PSY-poäng.
Senast redigerad av Torquemada den 2022-08-08 19:39, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-07-30 12:01 Det är det här som man älskar med forumet!
Nån sitter och klottrar under ett telefonmöte och nästa dag har en annan uppfunnit ett träd!:-)

Den Hamuriska storfamiljen Fahrfrax kanske till och med har brandtallens blomma som vapen? (Om man har sådana i Hamur?)
En gammal uppfinning gjort av Fraxinus. :) Finns flera i wikin: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... r_och_träd

Heraldiken i Hamur vet vi inte mycket om men de fahrfraxer som eventuellt tycker sig behöva ett sådant kan mycket väl tänkas använda en brandtalls blomma. Då brandtallar egentligen inte naturligt växer så långt söderut som i Klomellien så har troligen ett frö följt med från Nargurs skogar vid tillfälle. Kan det kanske vara så att det följde med redan under Tredje narguriska vandringen för sextonhundra år sedan? En av dessa urnargurier kom från en klan vars heliga Träd vare en brandtall? Heliga träd har inte längre samma status i Hamur som de hade, och har, i Nargur men brandtallen vid utkiksposten i Nagnagordalen har endå en särskild betydelse för medlemmar av storfamiljen Fahrfrax.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-07-30 20:33 KARNEVAL I MERCANA – DEL 2

Trots nattmörkret lyckades jag bestiga en hög och ranglig träkonstruktion fastspikad i en vagn. ...
Spännande, även om inte Vidina verkar tycka så. :wink:

Några frågor:

Följer karnevalstågen en fast rutt eller hur fungerar det?

Benäms Olems religion för Olems kult, Olemism eller något annat?

Följare av guden Olem, kallas dessa för olemiter eller något annat?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Olemiter eller olemdyrkare (eller festprissar).

Bägge namnen används om Olems religion.

Vidina gillar inte stökiga och hotfulla folkmassor, och är ganska spänd. Sådant avhjälps bland gemene man med alkohol, men det har hon valt att avstå från under karnevalen.

Karnevalståget följer en mer eller mindre fastslagen rutt, inga improvisationer, däremot måste man ta hänsyn till gator som "satt sig" och ombyggnationer och annat. De har några alternativ när de planerar, och flera rutter att "avverka" innan karnevalen är slut.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Fråga: är resar en så vanlig syn i Mercana att de tillåts sköta ordningen för stadens medborgare?
Eller övertolkar jag ordet rese (som svartfolket Rese) och de egentligen menar ”högväxt flåbuse”?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

KARNEVAL I MERCANA – DEL 3

Normalt sett brukar det gå att höra vad skådespelarna säger vid Olems tempel, men idag hade de klokt nog helt gått över till ett sorts överdrivet teckenspråk, uppbackat av en berättare som med en stor lur förklarade huvuddragen i handling. Dagen till ära var det berättelsen om Klomellien. Klomuls hjältedåd, Mercanas frigörelse, magikernas fall, jordernas härjningar och Unionens bildande, det sista som en sorts avslutning, trots att det inträffade mycket tidigare i historien. De kan ha syftat på Unionens ”fullbordande” med alla elva medlemmar. Andra stadsstater avporträtterades med det vanliga parodiska hånet. Under hela spelet agerade en av Olems präster, utstyrd i struthatt och rosa särk, som en sorts ceremonimästare, och eggade på publiken att jubla eller bua på de rätta ställena. Plötsligt vacklade han till och föll av scenen; tydligen hade han svimmat av utmattning. Publiken buade. Min granne förklarade att det var helt i sin ordning att svimma under karnevalen, och om inte översteprästen Bop svimmade vid något viktigt tillfälle sågs inte karnevalen som komplett. Men att svimma efter bara ett dygn sågs som ynkligt; därav buropen.

Eftersom eldspel gör sig bäst på natten hade jag fått ledigt under dagens ljusa timmar, med det underförstådda direktivet att jag skulle försöka bidra till den allmänna ordningens upprätthållande. Medan jag vilade passerade muntrationerna revy framför den alltid uttråkade Olem. Där var dansuppvisningar, fäktuppvisningar, riktiga gladiatorspel, skönsångare från den Lysande Vägens kyrka och en synnerligen kompetent uppvisning av jättelika och formskiftande jordelementarer från akademin Moränmark.

Framåt lunch gick jag till Rådhustorget för att få mig en lätt måltid på mitt vanliga stamlokus. Döm om min förvåning när jag upptäckte att de plötsligt infört ”karnvelspriser” och tog tre gånger så mycket betalt som vanligt. Jag får väl vara glad att jag har en fast sovplats, för jag hade inte haft råd med ett anständigt rum på värdshuset, med deras nya priser. Karnevalen kanske kostar pengar för staden, men de gör vad de kan för att tjäna tillbaka vad de lagt ut genom att pungslå sina besökare. De som har ont om pengar och inte bryr sig så mycket om anständighet ligger dock och sover i gathörnen, lätta offer för stadens många tjuvar. De ännu skamlösare idkar umgänge i grändernas skuggor. Jag vet inte om det är fråga om professionella älskarinnor eller inte, och hade ingen lust att fråga.

Stärkt av maten gav jag mig av till nästa stora attraktion, högdjurens stora skrytfest på det för dagen tömda Stora Marknadstorget. I Milger Muffels ”The Klomelska Stäidher” står det att Mercanas karneval är en sorts ”dårarnas fest” som är vanligt förekommande längre söderut på kontinenten. Under en sådan tar tjänarna plats på toppen av samhällsstegen och blir uppassade av sina herrar. Om en sådan förekom idag var den mycket väl dold. Antingen har den dött ut, eller så har den aldrig förekommit. Muffels bok är just den enda som finns att tillgå på området, och den är som synes inte särskilt tillförlitlig. Det är ett av huvudskälen till att jag beslutade mig för att börja skriva mina krönikor. Inte desto mindre kan Handelsrådets gåvofest vara en rest av just en sådan tradition. Det är nu de ska ge tillbaka till folket vad de under det gångna året plundrat av dem, och visa prov på sin stora människokärlek och generositet.

Först skall rådets medlemmar imponera på sina landsmän genom att visa upp något nytt eller imponerande eller roligt. Med Bop som ceremonimästare inledde Otte Cusmar spektaklet med att säga att han tänkt länge och väl på vad som mest kunde roa hans älskade mercanier (han illustrerade sina tankemödor med vilda grimaser, till spridda skratt) men kommit fram till att det visste de nog bäst själva. Men de kanske inte hade råd? Så istället för att lägga pengar på något tillfälligt nöje (här sneglande han hånfullt på de andra rådsmedlemmarna) tänkte han lägga slantarna på borgarna själva! Därefter lyfte han upp en stor kista och började kasta ut äkta guldmynt till publiken! Naturligtvis utbröt fullständigt kaos. Det var tur att jag hunnit dit i tid, annars hade utan tvekan folk dött, men ett par snabbt frammanade salamandrar fick folk att retirera från scenen och greppa efter guldet på ett mer hovsamt sätt. Därefter tog jag för säkerhets skull plats på scenen, där jag blängde på folket, som surt blängde tillbaka. Herr Cusmar däremot, sken som solen själv, då han med råge hade säkrat sin popularitet.



Del 4 följer så fort Vidina fångat in sina salamandrar.
Senast redigerad av Torquemada den 2022-07-31 16:41, redigerad totalt 1 gånger.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Resar (styganthropus magnus) är inte särskilt vanliga eller omtyckta och tillåts inte sköta den allmänna ordningen, men när de hålls i strama tyglar fungerar de som livvakter åt de svårt paranoida (herr Buacka) eller som murbräckor när man har att göra med väldigt svårhanterliga folkmassor (alltså under karnevalen).

Mindre fina tavernor använder dem även som utkastare.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Fråga: Varken de snyggaste eller de mest detaljerade kartorna syns på sidan 1. Går det att ändra?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Vilka kartor är det vi saknar?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-07-31 16:29 Resar (styganthropus magnus) är inte särskilt vanliga eller omtyckta och tillåts inte sköta den allmänna ordningen, men när de hålls i strama tyglar fungerar de som livvakter åt de svårt paranoida (herr Buacka) eller som murbräckor när man har att göra med väldigt svårhanterliga folkmassor (alltså under karnevalen).

Mindre fina tavernor använder dem även som utkastare.
Finns det risk att de angrips av mindre toleranta personer som inte delar mercaniernas vidsynthet? Har de då rättsligt skydd?
Klomellierna är ju ganska ovanliga i sin någorlunda tillåtande syn på styganthroperna.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag tänkte på kartan med den snofsiga ramen.

Resarna har lagens skydd - i teorin. I praktiken bryr sig stadsvakten inte om att skydda dem, och resarna ber inte om upprättelse i domstolarna. Dock påträffas resar vanligtvis i svartfolkskvarteren i nordöst, där det är tjockt med svartisar och det vore mycket, mycket dumt att angripa dem. Alternativt så jobbar de åt någon inne i staden , och att angripa någons livvakt är att angripa den personen - och då har du plötsligt seriösa problem med lagen.

Orcherna är lite slugare. De kan ropa på hjälp eller be om lagens skydd, men de är också observanta vad gäller vilka främlingar de går i närheten av.

Svartalferna är rädda för alla överallt.

Tänk svart man i Södern i USA på 60-talet.
Senast redigerad av Torquemada den 2022-08-02 13:08, redigerad totalt 1 gånger.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Förresten, svartfolken tolereras främst av Brikhos grannar (praktiskt nog), alltså Mercana, Melorgh och Sanzas.

Bozsa och Hisskov är inte vana vid dem, och är på spänn i deras närhet.

Övriga är fientliga på gränsen till blodtörstiga.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-07-31 14:03 Olemiter eller olemdyrkare (eller festprissar).

Bägge namnen används om Olems religion.

Vidina gillar inte stökiga och hotfulla folkmassor, och är ganska spänd. Sådant avhjälps bland gemene man med alkohol, men det har hon valt att avstå från under karnevalen.

Karnevalståget följer en mer eller mindre fastslagen rutt, inga improvisationer, däremot måste man ta hänsyn till gator som "satt sig" och ombyggnationer och annat. De har några alternativ när de planerar, och flera rutter att "avverka" innan karnevalen är slut.
Tack för svar. Frågan om rutten kom från funderingar kring vad som lämpligen kan ske i övriga delar av staden som under karnevalen troligen då ligger närmast folktom.

Vissten ni förresten att många av de masker som bärs under karnevalen i Mercana faktisk kommer från Pandarealia ute i Västerhavet? Inte ens klomelliska hantverkare kan mäta sig med maskmakare därifrån.
Skriv svar