Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Om det är ok för er kan jag försöka kludda fram en Bozsakarta? Denna kommer att vara inspirerad av birkes söderkarta men ned en del märkbara avvikelser.

Vad har vi för kända landmärken jag inte får tappa bort?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-08-11 15:44 OK med mausoleum.

OK med karta om det lämnas lite öppna ytor i söder och annorstädes, allt kan inte vara gator.

Ankorna är inte alls OK med att folk tränger in hos dem, men sådan är nu karnevalen. Cusmar har fått klotter på sitt palats och Nusemang har fått saker sönderslagna. Karnevalens folkmassor är helt enkelt svåra att stoppa. Det kan mycket väl ha legat lömska planer bakom fönsterkrossandet i ankstaden. Normalt sett får inte riktigt vem som helst gå in i ankstaden, men att försöka hålla grindarna stängda under karnevalen leder sannolikt bara till att de också blir sönderslagna. Alldeles för mycket vaktpersonal är till råga på allt ledig, så man gör klokt i att stuva undan rikedomar och ömtåliga saker någonstans säkert.
Håller med i beskrivningen av karnevalen. Dessa var i vår värld ibland rena galenskapen och det var utan fantasyinslag. För offren för upptågen är det nog bara att huka sig i stugorna och hoppas på att eländet tar slut snart.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ska skriva ner landmärken när jag hinner.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

URKÄLLAN - okänt läge

LIKKISTAN - okänt läge

EDGARS ELDBOLLSAKADEMI - okänt läge

ÅLDERBORGEN - nära centralbron i väster

BROMPOS LILLA STUGA - okänt läge

GROPEN - inte alltför nära Gimdis

AMRADEV DEN STORES VISHETS- OCH HAVSAKADEMI - i ett hål i muren i sydväst

SURSOVS SKOLA - nära muren i söder någonstans

Sedan behöver ju centrala funktioner som rådssalen placeras ut.

Ska dessutom skriva några fler akademier framöver.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-08-11 23:24 Om det är ok för er kan jag försöka kludda fram en Bozsakarta? Denna kommer att vara inspirerad av birkes söderkarta men ned en del märkbara avvikelser.

Vad har vi för kända landmärken jag inte får tappa bort?
Gör hemskt gärna det. :D

Angående landmärken har jag inga konkreta i minnet just nu…
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Men för att hitta på några helt nya:

Furgiska trädgården
-mindre parkområde med furgiska trädgårdsväxter

Eltapios torn
-värdshus beläget i ytterkant av Furgiska trädgården

Rogmuls håla
-tidigare tillhåll och laboratorium för magikern Rogmul Jordmästaren, nu en ruin med ett djupt hål i källaren

Benvakten
-platsen för animering, underhåll och ordergivning av de skelett som utgör delar av Bozsas försvar, beläget i någon yttermur

Sholaktorget
-torg som utgör samlingsplats för de som på något vis känner sig knutna till Unga Gudarnas magigud Sholak, något tempel finns inte i Bozsa
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ser bra ut. Värdshuset får vara ett undantag - som regel har värdshus, örtmakare, hantverkare och liknande sparkats ut för att ge plats åt grönområden.
De håller till på andra sidan Gimdis. Utsparkningen skedde under 2:a magokratin, grönområdena kom efter dess fall.

Mina kommande:

Den Gröna Dungen - långt norrut, tar lite plats då det är en skog.

Portalakademin - centralt.

Koven -läge okänt.

Den Mellersta Sanningens Paradox - olokaliserbart (illusionister)

Krilloans Palats (illusion) - läge okänt

Grå Läroverket - läge okänt

Det Gyllene Sigillet - läge okänt.

Atletiska Akademin - läge okänt.

Och när de är klara är jag uppe i 15 akademier.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Bara så vi är överens om hur stor Bozsastaden är, vilken skala kan vara lämplig för kartan?

Södermalm i Stockholm som kartan visar (vriden 45 grader) är 5,7 kvadratkilometer men det känns för stort. Vad tycker ni är lämpligt?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag har inga problem med att det är lite stort. Stora delar kommer ju inte att vara bebyggt. Bozsa är ingen tät stad (numera).
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Bozsa är klomelliens ”minsta”. Det tolkar jag som att just staden Bozsa är den befolkningsmässigt minsta (och inte stadsstatens befolkning).
Se diskussionen om klomelliens städers storlek.
Jag tänker vidare att den är tydligt präglad av sina magikunniga innevånare. Även om andelen ”mugglare” nu, efter magokratins fall, är mer välsedda (och i klar majoritet) så dominerar de inte direkt stadsbilden. Jag tänker att staden är lekfullt utformad men med vissa inslag av hybris och konkurrens:-)
Stora halvfarliga torn. Fontäner med undiner och vattenhästar som inte alltid fungerar öde palats och samtidigt ett fungerande näringsliv och viss samt märkbar kommers. etcetera
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Håller helt med, väldigt synkade, utom sista meningen - den mesta kommersen sker på andra sidan broarna. Det är ett resultat av nojan efter 2:a magokratins fall, då man var rädd för omvärlden och inte ville släppa in utomstående.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Då tänker du alltså en slags stad utanför staden, eller snarare en slags delad stad? En innerstad omgiven av murar och en (fler?) utan murar utanför? Eller murar utanför både den magiska inre delen och den kommersiella yttre delen?

Den nuvarande kartan är ju stor så det borde finnas plats om en uppdelning görs. Eller så läggs delar till utanför.

Vad tycker du som tänkt rita gtjorgo?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Gimdis är iallafall tänkt omge Bozsastaden så att den ligger på en ö i floden. I norr och väst finns den låglänta och träskliknande delen av staten Bozsas territorium och i söder och öster den mer bergiga delen. Om detta gäller både inre och eventuella yttre delar av staden är då en fråga?

Karta och geografisk diskussion finns här: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 967#p46967
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9022
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Rörande hur staden (och staten) Bozsa är organiserad är det fortfarande lite oklart hur det ser ut med akademier och magikerhus. Är dessa synonyma eller är det så att endast vissa magikerhus driver ett akademi? Och vad gör då de andra magikerhusen, de som inte driver en akademi? Vad är egentligen en ”akademi” i Bozsa, en plats för utbildning av magiker eller en plats för utbildning om magi? Både och, och ibland antingen det ena eller det andra?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag tänker i så fall att ytterstaden ligger på andra sidan floden gimdis i nordväst. Denna är alltså förlagd på fastlandet och via mindre landvägar förbunden med de tre större byarna/mindre städerna på åsen i norr (Kragenzpitz, Sjustaden och Castel Bax). Sedan bör staden ha en funktionsduglig hamn som dels tar emot varor och besökare från norra klomellien och dels sändningar av tenn och malm från monstinerna samt varor från byhamnar från vetevattnen.
Skriv svar