Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-01-19 11:47
Addiaska och Yolev vet jag inte om de ligger nära. Yolev är nog ganska konservativt och är kanske inte helt nöjda med att Addiaska kommit på scenen med gränskrav och liknande.
Däremot lär Yolevitiska påverkat den klomelliska dialekt som talas i Addiaska (inte elitens kardiska!). Detta då folket från yolev var en av befolkningsgrunden i stadsstaten.
Uttryckte mig lite otydligt. Tanken var att Addiaskas elit eventuellt talar en kardisk-influerad dialekt (eller kanske ren kardiska?) som låter lite ålderdomliga och att de då tycker den lärda dialeken i Yolev är ett mera korrekt sätt att tala.

Förövrigt helt med på att de flesta av Addiaskas invånare inte härstammar från Kardien.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-01-19 13:15
gtjorgo skrev: 2023-01-19 11:47
Addiaska och Yolev vet jag inte om de ligger nära. Yolev är nog ganska konservativt och är kanske inte helt nöjda med att Addiaska kommit på scenen med gränskrav och liknande.
Däremot lär Yolevitiska påverkat den klomelliska dialekt som talas i Addiaska (inte elitens kardiska!). Detta då folket från yolev var en av befolkningsgrunden i stadsstaten.
Uttryckte mig lite otydligt. Tanken var att Addiaskas elit eventuellt talar en kardisk-influerad dialekt (eller kanske ren kardiska?) som låter lite ålderdomliga och att de då tycker den lärda dialeken i Yolev är ett mera korrekt sätt att tala.

Förövrigt helt med på att de flesta av Addiaskas invånare inte härstammar från Kardien.
Jag tänker att eliten i Addiaska talar nästan ren echtisk Kardiska. Det är inte omöjligt att dessa språk/dialekter på grund av sin aversion mot låneord och språklig dynamik/utveckling har kvar många ursprungliga ord och böjningar. Därför kan möjligen kardiskan finna likheter med den Yolevitiska dialekten. Språken har dock tagit en hel rad olika vägar innan de landat intill varandra vid gryppas vik. (Nykomlingar från Aidne med influenser från faltrakiska, losdrivisks etc dialekter contra Mirel och klomelliens första civiliserade nubyggare).
Min tanke är i så fall att de (stadsstaternas lingvistiker då främst;)) svårligen förstår varandra men kanske ändå åtnjuter viss hänsyn hänemot varandra?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ställer mig två praktiska frågor:

1. Vilka kan inte göra sig förstådda med varandra (landsbygdssvartisar och reptilmän undantagna)? Min tolkning: Hamurs landsbygd och norra Klomellien.

2. Var kan RP inte begripa vad folk säger? Min tolkning: Hamurs landsbygd.

Vad har jag missförstått?

För övrigt brukade min gamla SL brista ut i den värsta parodin på norrländska när vi satte vår fot på landsbygden, till den grad att en av mina ondskefullaste och mäktigaste RP införde dödsstraff på talande av dialekt i hennes närhet i de domäner hon terroriserade...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Efter en diskussion i Språk-tråden kom vi fram till det här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 415#p46415

Det dominerande språket i Klomellien är klomelliska, ett jorisk språk (med många dialekter). I tillägg finns hamuriska, ett narguriska språk (med några dialekter) och dalkiska.
Vissa av Klomelliens invånare är två- eller trespråkiga. Annars är språken sinsemellan oförståliga då de tillhör helt olika språkfamiljer. Endast ett fåtal är skrivkunniga.

En översikt (något förenklad men det åtgärdar Dialektmysteriena):
  • Klomelliska
    Mercana
    Melorgh
    Brikho (svartfolken talar svartiska men vissa av har klomelliska som andraspråk, människor talar klomelliska men vissa har svartiska som andraspråk)
    Addiaska
    Sanzas
    Hisskov
    Yolev
    Bozsa
  • Hamuriska
    Triska (en del talar klomelliska som andraspråk)
    Hamur (en del talar klomelliska som andraspråk, några få dalkiska som tredjespråk)
  • Dalkiska
    Nya Arno (de flesta har klomelliska som andraspråk, vissa hamuriska som tredjespråk
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Sehr gut!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Ser ut som bra riktlinjer Birke:-)
De narguriska språken och de joriska samt dalkiska är inte möjliga att förstå sinsemellan utan här krävs fv i något joriskt språk.

Vi brukade sänka BFV med 1 från dialekter och 2 när det gällde andra språk.

Så en med BFV 4 i Garriska förstår som att personen hade BFV 3 i hisskovitiska. Samma person förstår kardiska med BFV 2. Den har dock inte någon förståelse för triskiska utan måste då lära sig detta språk/dialekt separat.

Dialekter är ju ofta ganska effektiva som riktmärken för hur folk kan tänkas låta i andras öron. Vi körde mycket på det också :-)

Snabb gissning för klomellien

Yolevitiska blir givetvis lundensisk p1 skånska ;)
Hamur blir grandiost överdriven ”slakta björn med snuslocket-norrbottniska :p
Magilersk adel talar så klart med lidingö-i’n
Hisskoviter solglada värmlänningar:-)
Lofernier talar bred knappt begriplig jamska
Melorghiska… hmmm vad har vi här?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag kan ju inte ens de svenska dialekterna...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Kanske dalmål i Sanzas?

Och vad med göteborgska i Mercana?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Låter fint;)

Tänkte snart påbörja en till ”folkbeskrivning”. Borde jag försöka med Hisskoviter eller Yoleviter eller vilka står på tur?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Är följande alla du redan beskrivit?

Hamurer: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 021#p47021
Yohrleider: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 218#p48218
Trisker: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 349#p46349
Garriker: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 813#p46813
Lofernier: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 445#p46445
Ahaguhrer: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 718#p46718

Hisskov vore kanske något att börja med sen? Där borde det vara minst två kulturer/folkslag att beskriva: hisskoviter (människor) och hisskoviska ankor.

Tillägg:

Dalker: https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=49352#p49352
Dvärgar i Drylo: https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=48960#p48960
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Dessa plus Dalker och dvärgar i Drylo.

Lite osäker på hur jag ska dela upp hisskoviterna men har en plan.

Hisskoviter, hisskovitiska ankor samt loigerlänningar (norra hisskov (samt sydöstra Addiaska).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Det låter som en plan.

Det finns även några halvlängdsmän i Hisskov men frågan är hur mycket dessa skiljer sig från de mänskliga hisskoviterna? Några särdrag säkert men också rätt lika. Om de härstammar från Sanzas är de förslagsvis egentligen bara sanzabor i exil men om de härstammar från andra joriska halvlängdsmän kan de vara mer lika dessa. Kanske kom halvlängsdmännen i Hisskov dit tillsammans med de mänskliga jorerna från Yolev?

Ankorna i Hisskov är sen tidigare tänkta som härstammande från Mercana. Och till Mercana kom ankorna från Bactulce ursprungligen men kanske även någon annanstans ifrån senare?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Loigerlänningar, är det befolkningen i staden Lusloigis? Hur stavas egentligen det stadsnamnet, jag har wikifierat det tidigare som Lusloigis men det kanske är fel?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Klomellien

Inlägg av Mikael »

En intressant - för språkvetarna åtminstone - är att de flesta lokala språken har en rad låneord for jordiskan, trots att endast de mest språkbegåvade i Jorduashur kan förstå och tala ens hamuriska. En jorder på besök skulle känna igen en rad ord, men inte utan ansträngning förstå resten av meningen. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

De olika perioderna av jordakisk plundring och bosättning lär ha satt spår i språket.

Bidragande till detta kan vara att skrivtecknen jordakerna använde, de såkallade Barbartecknen, fortfarande är det som oftast förekommer av de skrivkunniga i Hamur. Detta skriftsystem är utvecklat för västnarguriska språk men går även utmärkt att använda för sydnarguri dit hamuriska tillhör. Något eget skriftsystem för sydnarguriska språk har aldrig utvecklats.
Skriv svar