Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Vid närmare eftertanke nöjer jag mig med att föreslå dessa byggnader till dig, birke.
Tanken med postverket är att halvlingarna är ovanligt förtjusta i att skriva brev och får brev flera gånger om dagen - även inom staden. Dessutom skickar överklassen visitkort innan de avlägger visit.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Är det okej för dig Birke om en liten avkrok av det sista furstehuset från Poane sitter och trycker i Poane? Märk väl att Poane var en adelsrepublik som Hisskov vilken valde sin furste (även om man inte bytte lika ofta som i hisskov).
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-11-20 15:46 Vid närmare eftertanke nöjer jag mig med att föreslå dessa byggnader till dig, birke.
Tanken med postverket är att halvlingarna är ovanligt förtjusta i att skriva brev och får brev flera gånger om dagen - även inom staden. Dessutom skickar överklassen visitkort innan de avlägger visit.
Gillar detta. Funkar det med dina tankar Birke?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

HUPTIM BREDBÄLTE – OPPOSITIONSPOLITIKER I SANZAS

Huptim Bredbälte är en sanzitisk brevbärare och ambulerande tobakshandlare (typiska yrken för den lägre medelklassen) som på lediga stunder (och han skulle inte vara en bra brevbärare om han inte tog sig lediga stunder för att skvallra med folk) har börjat saluföra den udda iden att alla vuxna sanziter ska få vara med och välja stadens ledning. Denna tanke kallar han ”pankrati”, ”panikrati” eller ”allstyre”. Alla ska få avlägga sina röster med hjälp av postverket, och alla ska få folkomrösta i viktiga frågor. Tanken är att Sanzas folk på detta sätt ska ta en större del i styret, och därmed bli bättre och mer ansvarstagande medborgare. Eftersom två tänker bättre än en, så borde dessutom hela stadsstaten fatta bättre beslut än de äldstes råd, resonerar han.

Huptim har ingen politisk plattform att stå på, och har bara en handfull övertygade anhängare, men han har lyckats sprida sina tankar vitt och brett. De flesta tycker att det ligger en del i vad han säger, så länge som inte absolut ALLA får rösträtt. Vissa anser inte att de under femtio år är mogna att rösta, andra tycker inte att kvinnor har anlag för politik. Alla känner dessutom en odräglig granne som under inga omständigheter kan tillåtas få inflytande över staden, så än så länge förblir Huptims rörelse mest ett tankeexperiment.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Angående brevskrivning så finns redan det här skrivet: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 463#p46463

Och Postmästaren sitter redan som en av medlemmarna i Sanzas Byråd, hon heter Locklin Lyckel och myndighetsområdet är ett jag sitter och putsar på: https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=48621#p48621
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-11-20 15:47 Är det okej för dig Birke om en liten avkrok av det sista furstehuset från Poane sitter och trycker i Poane? Märk väl att Poane var en adelsrepublik som Hisskov vilken valde sin furste (även om man inte bytte lika ofta som i hisskov).
Det låter bra.

Råkade förresten hitta ett tjusigt heraldisk vapen när jag läste om Stora hednaarmén, det för Buckinghamshire i England. Kan det kanske vara Poanes vapen (eventuellt med andra färger)? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Buckinghamshire
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Och angående hur militären sköts i Sanzas finns redan det här skrivet: https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=46508#p46508

Och igen, det finns många andra stadsstater med halvlingar i Klomellien. Enligt gällande förslag finns det halvlingar i slla stater förutom Hamur, Brikho och Melorgh: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 612#p36612

Kanske några av dina idéer kan användas i en annan stat än just Sanzas, Torquemada?

Politikern är det dock inga problem att passa in i Sanzas. :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-11-20 16:36
gtjorgo skrev: 2022-11-20 15:47 Är det okej för dig Birke om en liten avkrok av det sista furstehuset från Poane sitter och trycker i Poane? Märk väl att Poane var en adelsrepublik som Hisskov vilken valde sin furste (även om man inte bytte lika ofta som i hisskov).
Det låter bra.

Råkade förresten hitta ett tjusigt heraldisk vapen när jag läste om Stora hednaarmén, det för Buckinghamshire i England. Kan det kanske vara Poanes vapen (eventuellt med andra färger)? https://en.m.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Buckinghamshire
Superfin och det är inga problem med färgerna rött och svart. Hade själv funderat på rött och mörkt blått:-)
Sedan var det nog väldigt vanligt i Poane att man stred under adelsfamiljernas emblem
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Sanzas är i goda händer, och det mesta verkar redan vara åtgärdat.

Ska bara skriva en politiker till så drar jag vidare sedan.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

BINGO LUDDFOT – OPPOSITIONSPOLITIKER I SANZAS

Bingo Luddfot är familjen Luddfots (ganska unga) äldste, med en plats i rådet. Bingo är också ledare för ”musslorna”, en löst organiserad falang med otydligt medlemskap i rådet. Dock har de stöd av färre än en tiondel av medlemmarna, och utgör inget seriöst hot mot den rådande ordningen. Bingo förespråkar att man ska ta fullständigt avstånd från Brikho och långsamt avveckla den Svarta Legionen. Istället ska man luta sig mot Addiaska för att säkra gränserna. Bingo är en omvänd anhängare av den Lysande Vägens Kyrka, och ses därför som något av en renegat som vill sälja ut Sanzas självständighet. ”Musslorna” anklagas för att vilja sluta sig mot omvärlden och bli vassaler under Addiaska (musselodlarna). Musslorna kallar sina kritiker för ”kråkor” (underförstått skränkråkor), som litar på det notoriskt opålitliga Mercana och likt kråkor petar i sig all möjlig osmaklig och olämplig föda (det vill säga tjänar pengar på olämpliga sätt och ger sig in i tvivelaktiga affärer). De flesta sanziter betraktar denna strid som djupt osmaklig och opassande för ett värdigt halvlängdsmannaliv.

Medan Bingo är någorlunda normalbegåvad så är hans främsta anhängare, kusinerna Bimbo och Binti Luddfot, inte lika lyckligt lottade. Bingos närmaste ambition är att stiga i graderna från andre biträdande Trädgårdsmästare (en post han bråkade sig till) till någonting under Vaktmästarens domvärjo. Hans utsikter är dåliga.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Även om jag inte petat så mycket i Sanzas så gillar jag dessa politiker:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Tackar.
Det enda jag saknar med Sanzas är en fullskalig demokrati som kontrast mot resten av landet (världen).
Men det kan funka så att Sanzas bestämmer sig för att genomföra de första experimentella provvalen i nutid.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Funderar på om jag ska beskriva dalkerna i Nya Arno som nästa folk eller om jag ska ge mig på Klomelliens urbefolkning nr1..reptilmännen kring Krtssh och baxardeltat!

Vad tycker ni?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Kan försöka beskriva lite bättre hur jag tänkt Sanzas demokrati fungerar. Närmare 40 000 halvlingar i Sanzas och även om storfamiljerna är stora så blir det många Äldste som sitter i Familjerådet. Därför det inte sammanträder oftare än vart femte år (om inget oförutsett händer).

Kan ändå fundera lite om det går att justera in dessa två politiker. Har lite tankar om hur styret i Sanzas mindre administrativa indelning ser ut men de har inte klarnat helt. Återkommer om dessa.

Annars finns som sagt stora grupper halvlängdsmän i andra stater där de mycket möjligt har egna institutioner inom respektive samhällssystem. Har kan det finnas olika fraktioner inom lokalpolitiken. Ser före mig att alla halvlängdsmän i Ereb har någon form av demokratisk styresätt internt även när de är underordnade andra folkslag och staters system.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-11-21 08:55 Funderar på om jag ska beskriva dalkerna i Nya Arno som nästa folk eller om jag ska ge mig på Klomelliens urbefolkning nr1..reptilmännen kring Krtssh och baxardeltat!

Vad tycker ni?
Beskriv gärna Nya Arno men lusläs då Caddo-pdf:en för att anpassa till det som bestämts om dalkerna där. Nya Arno är kanske den stat i Klomellien som i störst grad är en mini-variant av ett annat land.

Har även stort förtroende för att du kan göra reptilfolket och deras träskstad intressant. Reptilmännen lär ju också ha ett slags förhållande till det närliggande Nya Arno…
Skriv svar