Epitet och annat namnbruk

Övrigt om Ereb Altor
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Epitet och annat namnbruk

Inlägg av Sopodlare »

Vilka kulturer använder sig av epitet/tilläggsnamn? Vilka samhällsklasser?

Jag kan tänka mig att det i krigarkasten, oavsett plats, används ord som Järnnäve eller Järnbuk (känns vagt ransardiskt, Trugdan?)

Hur är det med ickemänskliga kulturer? Alver? Ankor?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Epitet och annat namnbruk

Inlägg av Mikael »

Ankor absolut! :D
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Epitet och annat namnbruk

Inlägg av Sopodlare »

Skarpnäbb

Näbblöse

Gråe...

Något borde handla om en anka som är dålig på att simma typ...Gråstenen...
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Epitet och annat namnbruk

Inlägg av birkebeineren »

Av de alver som finns omtalade så tror jag inga har getts något epitet vare sig i källorna eller på forumet. Det kan ju då tolkas som att detta inte används av alverna eller andra älvfolk. Detta utesluter dock inte att människor eller andra icke-alviska folkslag ger epitet till en alvkung eller liknande.

Särskilt många dvärgar är inte namngivna någonstans men det skulle kunna vara en idé att låta grynnerdvärgarna ha en tradition där epitet inte används men att det bland nordadvärgarna är vanligare?
En grynnerdvärg som ändå fått ett epitet är Targald Karskfot som ville driva ut krunierna i havet under Järnkriget 1539-1534 fO. Karskfot är vad mäniskorna kallade dvärgarnas överkung/krigsledare ("thar"?), möjligtvis ett namn han fick under själva kriget eller under den fångenskap(?) han tillsammans med andra dvärgledare levde under i Kruns huvudstad Hysix senare.
Kanske?

Halvlängdsmän har här och var namngetts med både för- och efternamn (släktsnamn) samt ibland tilltalats som herr (och fru). Detta skulle kunna gälla för de mer stadgade halvlängdsmännen som lever lugna liv i egna hushålor, de mera äventyrslustna kanske både tar eller ges epitet när de färdas ute i stora världen?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Epitet och annat namnbruk

Inlägg av Albrekt »

Jag lade till följande text som inledning till artikeln om hynsolgiska namn. Det mesta i den stämmer nog rätt bran för andra länder och språk också. Jag hoppas att ni tycker det är passande. Annars får ni säga till:
Som på de flesta ställen runt Altor används efternamn inte generellt i Hynsolge, utan endast när detta bruk ses som behövligt eller förmånligt. Adelsfamiljer använder dem naturligtvis, liksom andra familjer där egendom eller heder kan förväntas gå i arv.

De flesta hynsolger kan lätt höra på ett efternamn, och fäster tämligen stor vikt vid, om det är gammalt eller nytt, om det härstammar från de gamla hynerna, jorerna, lhassierna, krunierna eller är någon sorts blandning av dessa. Gamla hynska namn (som "Gorrond" eller "Riikov") ses generellt som finast, tätt följt av joriska riddarnamn (som "Spiutspethz" eller "Ståhlkänga"). Nyare s.k. "äventyrarnamn" (som "Dubbelhand" eller "den Vidreste") har förstås mycket lägre status och går i regel inte i arv.

Bönder och skogsfolk har vanligtvis inte efternamn. Att själv ta sig ett passande efternamn kan hjälpa ens status och affärsverksamhet, men ses desto oftare som uppblåst och inbilskt och har då en motsatt effekt.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Skriv svar