Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Den onde magikern Bahaha låter tillverka voodoodockor föreställde vår hjältar det vill säga rollpersonerna.
Med dessa dockor kan den onde tvinga rollpersonerna göra de nesligaste dåd men hur ska de få tag i dockorna.
Bäst kanske att detta öde drabbar mäktiga och goda personerna med högt anseende och mängder med hjältepoäng?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Otäcka dvärgar!

RP är i eller befinner sig i den lila staden ZXC. En natt ropar nattvakten att staden är anfallen. Angreppet slås tillbaka. På morgonen för rollpersonerna han aldrig strida ser man att en av anfallarna som stupade är en dvärg. Folk blir oroliga ty för två år sedan kom det dvärgar till trakten och de ville köpa hus och mark för de tror sig hittat mithril i området. Folket vägrade gå med på att sälja och dvärgarna blev arga. De hade lovat komma igen.

Staden är omringad av dvärgar med bra vapen och rustningar. De är inte intresserade av att mäkla fred så nu blir det strid. Rollpersonerna lite beroende på vad de är för några får delta i striden. Jägaren får speja, krigaren får slåss, helaren ta hand om sårade med mera. Överlever man så har man tillgång till bra vapen och rustningar om de nu passar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är vän med den rike ädlingen herr Y. Denne råkar bli biten av en varråtta eller varulv.
Man försöker hålla detta hemligt fadern till Y är mycket orolig att detta kan skada familjens anseende. Men tyvärr så kommer sanningen fram och fadern skyller på att rollpersonerna är onda magiker som förbannat sonen och ligger bakom. RP måste fly. Men vist finns det väl bot mot att vara varråtta eller varulv. RP måste finnas botemedel och rentvå sin ära. Bäst är ju om RP är adel och tar ära och heder på allvar och inte egendomslösa busar som inte bryr sig om annat än öl på simpla värdshus.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Nekromantikern Flarih är förbannad. Han är mycket frbannad på Gadirim drakmästaren av anledning bara en SL kan veta. Hur som helst denne Flarih reser runt och använder sin magi till att sprida sjukdom och misär. Samtidigt gör han allt för att kasta skulden på den drakarna ser som en mästare. Gadirim kan själv inte ge sig ut att leta efter Flarih men det kan ju RP.

Uppdrag ta och få tag i Flarih och ta honom till Gadirim och om detta inte går så avrätta honom!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Häxmästaren har problem. Flertalet av svartfolket i hans här vägrar lyda. Inte bara vägrar lyda, de gör uppror. Rollpersonerna som är i hans tjänst måste hjälpa honom att fly till säkrare ort men också ta reda på vad som ligger bakom.
Det sistnämnda får SL själv hitta på, det blir roligare så? Mäktig orchkrigare som utmanar makten, en demon med mängder med förmågor och makt ligger bakom eller så kanske någon annan ond magiker infiltrerat.
Roligare blir det om häxmästaren tvingas samarbeta med sina fiender i Zorakin och Kardien för det nya hotet är ett hot även mot dem.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av gtjorgo »

Eller är det någon zorakisk falang som ligger bakom och nu tappat kontrollen över sitt ”medium”?:)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Ja kanske det? Spinn vidare!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är hajmän och bor i en by på Monturerna.
Den elake men också mäktige OPÅ vet att byn befolkas av hajmän och hotar med att avslöja detta om inte RP tvingas åta sig att arbeta för denne. Lönnmord, stöld ja allt möjligt kriminellt och farligt måste utföras.
Farligt och någon lön får man inte. Hur ska rollpersonerna och deras fränder komma ur denna utpressningssituation?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Demonen Jagaatrickhs råkar rollpersonerna stöta på. Jagaatrickhs vill dock inte bråka utan ha hjälp. Han vill komma tillbaka till sin kaotiska hemsfär men en mäktig magiker har sett till att han inte kan detta. Rollpersonerna går med på att hjälpa Jagaatrickhs och kommer få belöning. Men är det så lätt att ha att göra med en "snäll" demon och den mäktige magikern kanske inte är så lätt att besegra han heller?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Rollpersonerna är havsorcher och lever med sina fränder i Kopparhavet. Men man dristar sig att segla ut i Västerhavet. Men nu går något fel. Man kommer vilse och man hamnar i Jih-Pun (eller vad ni nu vill kalla detta rike). Vad händer nu?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Bite the Bullet från 1975 som handlar om en kapplöpning i westernmiljö.

Rollpersonerna är några stöddiga ransarder tillika gripryttare som slår vad om vem som kan flyga ner till Caddo först. Inte lätt och vinsten är äran. Sedan ska man ju ta sig hem också.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Magikerna A och B hittade en gång ett mäktigt magiskt föremål, eller rättare två delar som när det sätts ihop får otroliga makter och egenskaper. Men de två skildes som ovänner då de bråkade om hur föremålets skulle användas. De tog var sin del och försvann. Det ta hände för 75 år sedan.

Rollpersonerna får nys om detta föremål eller anlitas av någon som vill ha de två delarna. Men vart tog A och b vägen? A blev lätt rubbad då han satt och drömde om vad han kunde göra med föremålet om han ägde båda delarna. Paranoid blev han på köpet och tror alla vill komma åt föremålet och är därför boende på en ö i Västerhavet totalt isolerad från omvärlden.

B reste till en magikerakademi och vistas där än. Han har dock aldrig avslöjat för sina kollegor vad han har i sin ägo.

Enkelt i teorin. Hitta magikerna och sätt i hop föremålet. De kanske är arga och kastar besvärjelser men det kan man väl klara av? Kan gubbarna bli sams? Gubbar och gubbar magikerna kan ju vara kvinnliga dito eller vara av var sitt kön.
Men vem vill att föremålet ska sättas ihop? Vad ger det för krafter?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Draken Lurikurz har kommit på en elak plan. Han har kidnappat sex adelsmäns fruar och dessa hålls som gisslan. Männen måste skaffa fram guld år Lurikurz regelbundet. Männen känner inte varandra men vet att flera kvinnor är bortrövade. Försöker någon skada draken eller inte vill betala mer så blir det fest på blåblodiga kvinns.

Rollpersonerna kan vara goda och märker att någon eller några i bekantskapskretsen är under press och de märker att draken ligger bakom och beslutar sig för att dräpa denne. Rejäl HP-bonus om man räddar sex välborna damer från besten!

Rollpersonerna kan vara onda och hjälpa draken att hålla koll på de stackars männen och bestraffa dem om de inte gör som draken vill. Sedan kan de kidnappa någon ny adelsdam och tvinga maken att skaffa fram mer pengar. Fast risken finns att Lurikurz belönar dem med att sluta i hans mage om han tröttnar på dem.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Om man vill använda detta förslag så bör man läsa om de tengii i Sinkadus nr 28: https://archive.org/details/Tidningar_S ... 5/mode/2up

Vidare bör äventyret inte spelas vid Västerhavet där detta folkslag lever utan istället vid en annan del av EA där de inte är kända och kunskap om dem är begränsad.
De personer de påverkar kan vara exempelvis en adelsman med stora egendomar, en borgmästare i en stad eller någon annan mäktig person med makt.

En dag kom den långe främlingen som klädd i kåpa bad att få träffa borgmästaren. När han väl gjorde det så började denne anlita honom och han blev snabbt en viktig person i staden. Senare kom en av hans fränder och denne bad att få tala med statsvaktens kapten som liksom borgmästaren snart anlitade honom som sin löjtnant.
Ytterligare några av dessa långa män som såg annorlunda ut jämtemot de flesta andra kom och de började sakta men säkert ta över staden medan borgmästaren, kaptenen, rådsherrarna och många andra betydelsefulla personer formellt styrde. De långa som folk kallade dem höll i trådarna.
Skatter höjdes, men vart pengarna gick viste man inte.

Dottern till borgmästare som ser allt skriver till faderns vänner några mäktiga magiker (det vill säga rollpersonerna" och ber m hjälp. Något är fel men hon kan inte sätta ord på vad det är som gör att främlingarna som är långa, har fyra fingrar och en konstig hudfärg har fått sådan makt. Däremot så inser hon att det måste vara personer med mental styrka som kan stå mot dem.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Den mäktige mannen kung/greve/ja vad ni nu vill han ska vara har en maka som varit otrogen. Hon är nu med barn och för att undvika skandal så har den äkta maken hållit god min. Men han vill bli av med frun och hans gamla mor som stöder sin son vill det också.

Den otrogna och gravida hustrun får därför order av maken att genomföra en lång och mödosam resa. Hon inser att maken vill ha bort henne men inte att han och svärmodern har andra planer. De vill helt enkelt att hon ska avlida.

Rollpersonerna får i uppdrag att eskortera kvinnan men de har också valts för att man anser att de inte kan klara av uppdraget. Vad för faror som ska möta kvinna med sin eskort är upp till SL. Orcher, pirater, sjukdomar eller bara en strapatsfylld resa genom snötäckta berg, allt får SL avgöra.

Mannen som kvinnan varit ihop med kommer med några trogna anhängare efter. Han misstänker att maken och dennes moder har planer för den otrogna men han vet inte riktigt vad.

mycket kan nu hända. Om rollpersonerna inser att de fått ett uppdrag de inte förväntas överleva lär de inte bli så glada på maken men byter de sida kan denne bli en farlig fiende. Kanske blir det krig för kvinnas älskare är ju en ganska mäktig man han också? Kvinnan själv då vad och hur kommer honreagera när hon inser att maken vill se henne död?
Skriv svar