Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Unge Romerlan hade en förmögen far men denne gick hädan. Den faderlöse ja han är moderlös också har haft en moster enda släktingen som varit hans förmyndare. I faderns testamente står att sonen ska överta förmögenheten vid 21 års ålder om han visar sig mogen och värdig.
Ha ha tänker mostern och hon har sagt åt den unge släktingen att han måste utföra fem prov.

Inte nog med att proven är svåra, hon anställer rollpersonerna för att se till att Romelan misslyckas, ja helst att han dör. Men ynglingen som är ganska enfaldig och dumsnäll tillika godtrogen har gudarna med sig. Han överlever allt. Rollpersonerna börjar misstänka att det kanske är bäst att stödja och hjälpa honom istället för mostern. Men hon har ännu några ess i ärmen!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Ransarder och deras gripar har blivit en riktig plåga för trakorierna. Men någon har fått en snilleblixt. Låt fågelmännen ta hand om dem. Det är meningen att dessa flygande humanoider ska ut och utkämpa luftstrider mot angriparna.

Kruxet är ju dock att fågelmännen inte är så där alldeles glada i idén.
Rollpersonerna kan vara utsända för att öva och leda de befjädrade men också leda dem i strid.
Rollpersonerna kan vara fågelmän som tvingas delta i projektet.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

En pandemi går över Ereb Altor. Många mellan 5-10 procent av befolkningen dör. Men slumpen om det är en slump gör att Kardien drabbas hårt. Här dör cirka 20 procent av befolkningen på två tre år. Vad värre är är att de flesta som dör är echter. Adeln drabbas med många dödsfall. Många icke-echter tycker att nu är det dags att ändra på saker och ting. Det är dags att bryta echternas, de förbannade högmodiga typerna en gång för alla makt och inflytande.

Rollpersonerna är kardier men från något av de folkslag som diskrimineras och man är med och höjer upprorsfanan.

Rollpersonerna är echter och vill förstås hindra uppror och nya krav på ett nytt och annorlunda Kardien.

Rollpersonerna är inte kardier utan av annan ursprung. men man är i Kardien och man påverkas av det som händer när man är ute och äventyrar i detta land.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av gtjorgo »

Känns som om Häxmästaren är misstänkt:-)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Ja kanske det?
Men fick inte spartanerna på söta knölen för att de var lite högmodiga och sedan när det blev allt färre spartaner kvar ja då blev det svårt att vara stormakt?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av gtjorgo »

Jo. Det stämmer nog ganska bra. På slutet var sparta mest en relik av gamla tiders bragder.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

- Faltrakerna marscherar ers majestät. De har samlat en stor styrka och är på väg.
- Allvarligt. Men jag förlitar mig på mitt garde.
- Ers majestät. De är inte att lita på. Ja de är lojala och de är av ädlaste blod. men de är bara femtio man och några är ännu sjuka.
- Gardet kan jag undvara bara adeln är trogen.
- Ja adeln är lojal som alltid och de echtiska bönderna likaså. Ja någon enstaka överlöpare finns men läget är allvarligt. Mycket allvarligt.
- Hur allvarligt?
- När även halvlängdsmännen griper till vapen och inte visar vare sig hyfs eller fruktan då är det allvarligt!
- Våra allierade då, kan de bidra?
- Zorakin är vår vän. Men som deras ambassadör sa. Ingen zorakier dör för att echterna ska kunna leva i högmod.
- Goiana?
- Våra, låt oss säga vänner i skogarna bryr sig sällan om vad vi människor gör rent internt. Men ingen alv lär strida i ett kardisk inbördeskrig. De håller dock uppsikt mot Svarta tornet.
- Anser ni att vi ska förhandla?
- Ers majestät de flesta av adeln såväl de med hög rang som de enklaste riddarna är emot detta. Mång anser bättre stupa på ärans fält än degraderas till faltrakiska drängtölpar. Det är främst adelsdamerna som är rädda för att deklassiseras.
- Att adelns fruar "kärleksstrejkar" borde få männen att strida. Nej! En kardisk konung krönt och smord kan inte förhandla med simpla grisodlare.
Ta fram min rustning!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Gitinas bröder anklagades falskeligen för brott de ej begått. De avrättades. Systern svor att hämnas och har en plan. En mäktig nekromantiker ska göra bröderna till odöda gastar eller dödsriddare så de kan ta hämnd på sina mäktiga fiender.
Men nekromantikern vill ha något i gengäld. Gitina får göra en massa uppdrag innan han går med på henens begäran. Sedan funderar han på att förslava de odöda bröderna för att använda i sina egna syften.

Rollpersonerna kan hjälpa systern, de är vänner till henne och de avrättade.
De kan också vara lärjungar till svartkonstnären och bistå systern i hennes arbete.
Vidare kan de tänkas vara nekormantiker som ogillar den mäktige och har egen agenda att blanda sig i.

Mycket onöje!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

"Till alla snikna dvärgar

Jag herr Vertofigus den listige har kommit på hur man bryter och tillverkar i mithril. Jag ska förstås inte berätta hur exakt men jag har med magisk tortyr fåt många dvärgar att erkänna hur det går till! Jag bifogar ett bevis på hur man gör för att framställa denna sköna metall.
Dock tycker jag att gruvdrift är lite mödosam så jag är snäll. Jag kräver 10 000 000 guldmynt så avslöjar jag inte hemligheten. För att ni inte ska kunna skada mig så befinner jag mig på ett fartyg som seglar mellan Västerhavet och Kopparhavet. Mina tama flygödlor ska användas då jag ska erhålla penna summan.

Utan överdriven högaktning
Vertofigus"

Brevet som kommer till alla dvärgriken väcker kanske inga större farhågor men beviset ett brev som i alla fall delvis beskriver en del av brytningen och framställningen gör att många känner sig betänksamma.

Rollpersonerna får förstås i uppdrag att lista ut hur man ska ta hand om Vertofigus.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Elak magiker har lyckats skapa nya magiska varelser. Han tänker testa dem på rollpersonerna som får möta dem på en öde ö i havet...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Febrakerna på Pandarealia tycker livet blir värre och värre. Måttet är rågat. Några febraker lämnar önationen för att hitta en lösning ch det gör de!

Febrakerna kommer i kontakt med mäktiga nekromantiker och de utför diverse uppdrag och arbete år dessa i gengäld så förvandlas de till mäktiga odöda! Fyra av dem blir dödsriddare och två dödsgastar. Sedan bär det av hemåt. Men är det verkligen de bästa frihetskämparna dessa odöda?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av gtjorgo »

Läskigt men effektivt.. lär dock kunna utgöra en del problem stammarna emellan då alla inte lär gilla detta..
Kanske är RP motståndare till dem från kringliggande stammar? Dvs febraker? Eller är RP de fyra odöda? 😈
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Ja här kan mycket hända.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

Detta utspelas en tid efter händelserna i Djupets fasor.

Livet går sin gilla gång i staden där solen aldrig lyser. Relationerna mellan de olika varelserna är tämligen goda. Men så händer det att fisken dör i floden och de som druckit vattnet eller tvättat sig i det blir sjuka.
Det måste vara vättarna säger människorna och ger sig iväg till dessa beväpnade till tänderna. Lita aldrig på svartfolk!
Vättarna försvar sig med logik. Varför skulle de vilja förgifta människorna de är ju deras enda kunder och de är faktiskt om än lite motvilligt beroende av dessa långskalkar med blekt skinn.
Nej det måste vara grottalverna som ligger bakom. Lita aldrig på älvfolk!
Människor och vättar ger sig av beväpnade till tänderna till grottalverna.
Grottalverna försvar sig med logik. Varför skulle de förgifta fisken i sjön älvfolk är synnerligen miljömedvetna.

Man funderar och så kommer man på en lösning. En av varje släkte ska ge sig ut och ta reda på vad som ligger bakom. En människa, en alv och en vätte ger sig av.

Men vad är orsaken? Har det en naturlig förklaring olika men farliga grundämnen har genom erosion kommit i vattnet. Har en demon pinkat i det eller är det en drake som ligger på en skatt och dennes utsöndringar har hamnat i floden?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion

Inlägg av skaraborgarn »

RP är ute på något äventyr. De stannar till i den lilla staden UXÅ. Då händer det. En man kommer ridande på en häst han skriker jättespindlar och mycket riktigt. Staden anfalls av dessa varelser. Man lyckas slå tillbaka ett anfall men de lär komma igen. Spindlarna anfaller flera gånger men de drivs bort. En av stadens styrande vill då tala med RP. Staden har länge varit splittrad i olika friktioner som tycker olika om i princip allt. värre är att mannen tror att anfallen på något sätt är kordonerade. Är stadens svagaste punkt syd ja då anfaller de där. Är det få stridande vid norr ja då kommer spindlarna dit. Någon eller några tycks bistå spindlarna. Då RP är utomstående så kan de kanske forska i detta?
Skriv svar