Jorduashur

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

viewtopic.php?p=15879#15879

Det stämmer, förutom att Sigurd enbart är Jarl av Halle samt ställföreträdare för sin far jarlen av Allnemark.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mäster Clercon, jag var nog otydlig med tornet på Aesirhalle också - även det ska vara i trä inte sten. Toppigt tak med skiffer. Ja egentligen har nästan alla husen i Halle skiffertak.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Mikael skrev:Mäster Clercon, jag var nog otydlig med tornet på Aesirhalle också - även det ska vara i trä inte sten. Toppigt tak med skiffer. Ja egentligen har nästan alla husen i Halle skiffertak.
Jag fixar ett trätorn till dig, däremot så får resterande stad ha kvar sina hus, annars får ja rita om hela kartan och det ids jag inte. Du har väl hört talas om brunt skiffer som är populärt i Joduashur :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

OK, det var en skitsak.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hej igen, Offerpålar är det något du markerar redan nu eller som du lägger till sedan?

En stor blotpåle står på Rakeborgens gård.
En stor blotpåle står utanför Aesirhalle.

Lite vita prickar på taket av den stora hallen i nordväst för att representera dess skallar?
Senast redigerad av Mikael den 2013-07-09 17:59, redigerad totalt 1 gånger.
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Mikael skrev:Hej igen, Offerpålar är det något du markerar redan nu eller som du lägger till sedan?

En stor blotpåle står på Rakeborgens gård.
En stor blotpåle står utanför Aesirhalle.
Offerpålarna lägs till senare, liksom pålarna i vattnet vid hamnen.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Är inte du lite sugen på att börja skriva ordentligt om Jorduashur? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nja lite sugen har jag varit länge. Först kanske man skulle sammanställa vad vi kommit fram till så här långt? Många har ju bidragit med mindre delar. Tyvärr ser jag inte att jag har så mycket tid, och den tid jag har vill jag använda till att få klart Felicien just nu. Skriver personporträtt om Kuthegil sedan igår.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael skrev:Nja lite sugen har jag varit länge. Först kanske man skulle sammanställa vad vi kommit fram till så här långt? Många har ju bidragit med mindre delar. Tyvärr ser jag inte att jag har så mycket tid, och den tid jag har vill jag använda till att få klart Felicien just nu. Skriver personporträtt om Kuthegil sedan igår.
Jo, ja... jag tänker ge mig på Felicien efter Palinor. Sätta ihop, korr och allt sånt
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vet vi har diskuterat detta tidigare men inte om vi någonsin kom fram till ett svar: Hur benämner vi befolkningen i Jorduashur och det som kommer därifrån? I dessa korrektur och redigerande tider försöker jag reda ut bl.a. Klomelliens historia och där förekommer flera olika benämningar av...

jorduashurer -jorduashurisk
jordukaerlar - jordukaerlisk
jorder - jordisk
jordaker - jordakisk


Kan leva med vilken variant som helst men tycker jorder och jordisk blir lite konstigt då det dels är väldigt likt jorer och jorisk, dels låter som om något kommer från jorden.

:?:
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Bara rent spontant så röstar jag för jorduashurer -jorduashurisk
pogostick
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-01-10 20:18

Inlägg av pogostick »

Jordukaerlar förekom väl i Palinor också?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jorder - jordisk får min röst.
(Jordu...varianterna är för långa att skriva återkommande i en text, men något enstaka omnämnande då är de kryddiga att använda.
Jordak skulle då vara för att undvika missuppfattning med jorer. Hmm, tycker inte det är skäl nog. Folk kan ju läsa och vi har även ereber - ereboser.)
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Hallå! jag tänte bara lägga in en blänkare om att jag inte har glömt bort kartan på Halle men att jag för närvarande är upptagen med en del commissions utanför Ereb Altor, om man bortser från familjeliv och vanligt jobb. Så jag har inte hunnit med så mycket Halle ritande på sistonde.

Bara så att ni vet. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

•stryker Clercon från dödslistan•

;)
Skriv svar