Ransard

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

F.ö. måste jag säga att jag verkligen gillar Peters användande av ordet paladin. Det är naturligtvis en helig riddare i St: Palinsordern. En "paladin"... Det hörs ju på namnen! :D Om det var enbart upp till mig skulle jag spika detta som officiellt på ErebAltor.se!

Bort med alla glamorösa AD&D vibbar. Paladiner i Ereb är as-coola!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Regil skrev:Läste igenom Ransard i EA boxen.

Det som slår mig är att de är värsta ariska nazisterna. Väldigt tydlig herrefolksideologi. Många reffar till ransardernas överlägsna fysiologi etc. I varje fall var det det som jag fastnade för när jag läste.
Ransarder har en överlägsen fysiologi. Det är där jag plockar in Sparta vibbarna. Ransardiska krigare tränas i stridens ädla konst sedan barnsben med en väl inarbetad "survival of the fittest" mentalitet. De har dessutom en grym känsla på strategi som utvecklats sedan Jorpangatiden. ( Ransard grundades av nargurer som slagit med Kejsarens legioner) Para detta med en total frånvaro av rädsla för döden och tillgång till gripuppfödning, så är det bara befolkningsmängden som hindrar dem från att kunna dominera världsherraväldet.

Trakoriska och Palinoriska krig gör det dessutom svårt att lägga sig till nya stora rena erövringskrig, men faktum är att Ransard enligt officiella källor är ett av de få länder som expanderat väsentligt, även i "modern" tid.

Alla dessa fakta gör förvisso att Palinorerna mer och mer framstår som värsta kamikazetokarna som gång på gång stångar sig blodiga mot Ransardernas massiva bringor :lol: Utan religös fanatism och en bunch dödsriddare hade det projektet nog varit ganska tröstlöst. (Och Ransard hade sannolikt ökat med ca Palinors storlek arealmässigt...)

Frånvaron av det vart-hundrade-året-återkommande soltåget mot Ransard kan nog skapa visst mått av oro bland Ransard grannländer, särskilt Trakorien (som ju skulle sitta bra som en gripfjäder i den Ransardiska pansar-hatten)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Excellentium skrev:Hata mig inte nu, men om man läser miljöskildringen på baksidan av modulen "Krigarens handbok", så står följande som första mening:

Citat: "Den jättelike ransardiske paladinen tog ett kliv framåt så att den tunga rustningen skramlade".
...
Denna lilla, otroligt störande mening, känns inte relevant, men eftersom den är tagen ur ett material från ÄS undrar man ändå varför dem skrev just paladiner...

ÄS grundtanke var sannolikt bara att lobba för ett av sina nya krigaryrken i boken, dvs paladin.
En ransardisk paladin är således så som ovan diskuterats, en religös stridsman, i detta fall sannolikt hängiven Thorm. Religon är viktigt för ransarder (Hade dom inte varit stark troende hade dom inte heller trott på livet efter döden och inte blivit lika fruktade krigare) således finns det sannolikt särskilda enheter som skyddar gudsmännen hemma och i härnad. Ransarderna själva benämner dem naturligtvis inte paladiner. Vittnet, vars berättelse citerats på krigarens handboks baksida var alltså inte själv ransard.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vem var han och var komhan ifrån då? :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Paladinen? eller berättaren?

Och btw, tung rustning som nämns är ju relativt. En tung ransardisk rustning är ringbrynja metallhjälm med nässkena och"ögonbryn" samt eventuellt ett ansiktstäckande ringbrynjedok, metallskenor etc. Ingen fullplåt alltså, men det lär vara ganska få länder som har helrustning modell 1500-tals paradrustning. (Brynja rules)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Berättaren...
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Har inte hela texten framför mig, men: tjomme ur andra armén?, legoknekt i någon av arméerna? Magillersk allierad? Helare? vanlig tjomme på fel plats vid fel tillfälle? Efterkonstruerande bard? spelledaren?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kleitus Tjomme, legosoldat från nordöstra Mirel, därav liknelsen vid Palins heliga riddare?
Eller hade han redan ett namn och ursprung kanske?
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fafnir skrev:
Regil skrev:Läste igenom Ransard i EA boxen.

Det som slår mig är att de är värsta ariska nazisterna. Väldigt tydlig herrefolksideologi. Många reffar till ransardernas överlägsna fysiologi etc. I varje fall var det det som jag fastnade för när jag läste.
Ransarder har en överlägsen fysiologi. Det är där jag plockar in Sparta vibbarna.
Har de?
Eller anser de sig ha?
Senast redigerad av Regil den 2007-08-31 21:23, redigerad totalt 1 gånger.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Noterat:
På kartan finns halvön Ransland, Ranz och Ranzbukten.
Rans-ard = Rans-land har bollats med. Kanske överflödigt när Ransland redan finns...eller är det Jori? Ransarderna kanske kallar halvön Ransland för Ransard? Lösa funderingar! :?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Regil skrev:
Fafnir skrev:
Regil skrev:Läste igenom Ransard i EA boxen.

Det som slår mig är att de är värsta ariska nazisterna. Väldigt tydlig herrefolksideologi. Många reffar till ransardernas överlägsna fysiologi etc. I varje fall var det det som jag fastnade för när jag läste.
Ransarder har en överlägsen fysiologi. Det är där jag plockar in Sparta vibbarna.
Har de?
Eller anser de sig ha? (vilket ger herrerasvibbarna)

Jag vet att det står tydligt i erebboxen vilka grundegenskaper de olika männsiskoraserna har. Nu tycker jag inte att det är något som känns särskilt kul. Hela grejen med olika människoraser känns som att det stammar från Tolkien. Som kom från Sydafrika. Guilt by association? Visst, men ändå, jag har aldrig kunnat släppa den kopplingen... Jag gillar inte tanken på att ge olika människoraser definierade egenskaper. Människor i spelvärlden är trots allt i grunden samma människor som på jorden. Du kanske anser att det är meningsfullt att sätta grundegenskaper på människoraser, jag gör det inte.

Hottentott - INT -3
Spanjor - PSY -2 (hetlevrade)
Arier STY +2, INT +3, KAR +2, FYS +2, PSY +5 (Arier = ransard?)

Visst har det här diskuterats förut, med utfallet att inte sätta egenskaper på människoraser. En beskrivning av hår, & hufärg samt längd räcker väl gott?

Sen hela grejen "Vore det inte för ditt och datt så skulle de fantastiska otroliga jättebästa ransarderna vinna allt". Jag gillar inte den attityden. Blir för mycket "min pappa är starkare än din pappa".

Palinors riddare är nog också väl så slipade.
Det trakoriska krigsmaskineriet skall inte föraktas.
Dalkiska bågskyttar sitter kanske på nyckeln till framtidens krigföring
Han skrev att de liknas vid Spartaner. Enligt Herodotos var Spartanerna de skickligaste soldaterna och de skickligaste atleterna i Grekland, inte för att de av naturen var födda överlägsna utan för att de redan som små barn sattes i "militär"skolor där de fick lära sig att löpa, brotta, boxas och givetvis strida.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Fraxinus skrev: Han skrev att de liknas vid Spartaner. Enligt Herodotos var Spartanerna de skickligaste soldaterna och de skickligaste atleterna i Grekland, inte för att de av naturen var födda överlägsna utan för att de redan som små barn sattes i "militär"skolor där de fick lära sig att löpa, brotta, boxas och givetvis strida.
Tja, när jag läser mitt inlägg nu så tycker jag att det är lite gnälligt. Drar väl stora växlar på fafnirs inlägg. :oops:
Tycker inte att den typen av inlägg bidrar till en konstruktiv diskussion på forumet.

Så, bortse från det mesta, även om jag fortfarande står för en rasfri människoart i rollspel (eller, i verkligheten också antar jag, men det känns inte som en särskilt vågad ståndpunkt).

Har nu redigerat tidigare inlägg. Blundern finns dock att beskåda i fraxinus svar.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Whooa :shock:
Den såg jag faktiskt inte komma... Jag såg detta först efter att du editerat ditt inlägg Regil, och det är lungt. No hard feelings :D

Jag skriver ihop en liten förklaring för säkerhets skull så att ni inte tror att jag representerar Arisk Uber Front eller Den Ransardiska Herre-rasens Intresseorganisation i arbete med att infiltrera rollspels Sverige... :twisted:

Hmmm, tja enligt källor så anser sig defenitivt ransarderna vara överlägsna övriga erebs folk. De är sannolikt rasister.

Att jag har valt dem att skriva om gör inte mig till rasist. Jag försöker som alla andra här tolka in dem, ge dem en solid grund. För ransarder är strid livet och dom är bäst lämpade för det, enligt dem själva. De är ett erövrande folk och högst osympatiska.

Jag kan ha uttryckt mig luddigt. Min åsikt är inte att ransarder är bäst och alla andra sämst. Det som återges i mitt tidigare inlägg är snarare reflektioner än påståenden. ( Jag har tänkt att ungefär i banor som: varför är dom fruktade, varför har dom höga stats, varför slåss dom? ,om dom nu gör si och så blir dom grymma, varför har dom då inte övertagit världsherraväldet? Hm, tvåfrontskrig, hmm befolkning)
Jag har vare sig spelat ransard eller låtit mina spelare besöka landet än. (Mestadels har vi studsat runt i Berendiens betydligt trevligare delar) Området/landet har inte tilltalat mig tidigare just för att det saknar substans annat än gripar och höga stats. I forumets begynnelse fördes en kort diskution som blev så intressant att jag tillfrågades om jag ville ansvara för området.

Vi bestämde oss tidigt för att utelämna grundegenskaper. Jag sneglade naturligtvis lite på dem ändå för de ger en fingervisning om hur de är tänkta. Och de har som sagt väldigt höga stats.
Min fundering blev då varför? Jag kunde finna två anledningar.
1. De tillhör en överlägsen ras genom födsel, ämnade att härska genom styrka. Denna förklaring verkade både tråkig, ogenomtänkt och ... lite facistisk. :lol:
2. De är hängivna sitt ideal och tränas hårt sedan barnsben enligt principerna "en sund själ i en sund kropp" och "den bäst lämpade/starkaste överlever" Detta verkade som en intressantare förklaring då den dessutom gav en hint om varför de anses som så osympatiska. Svagare individer dukar under och kvar finns bara en stark kärna. Därmed kom insperationen att ympa in dessa vikingkloner med några delar spartaner.
(Tornriddarna som växer fram under ordnar-tråden är ett lysande exempel. Speciellt delen med att vissa barn adopteras av orden och ges träning från barnsben. Detta är ett gäng med riktiga Kick-ass killar. Tänk dig att Ransard hela befolkning har ungefär samma inställning så förstår du min tankegång)

De flesta fakta som jag rablade i tidigare inlägg är baserat på officiellt material.(orädda döden, Aesir troende, impopulära fiender som vare sig lämnar eller väntar sig nåd, anser sig själva som överlägsna etc), jag försöker bara ge dem substans och foga samman pusselbitarna. Ransarder är otrevliga prickar överlag. Sedan om man som SL vill använda dem som ärkeskurkar eller bara som fruktade legostyrkor eller whatever. Ju mer substans, destå enklare att nyttja dem.

Jag vill också klargöra att om ngn läser in ngn form av klankande gentemot Peters Palinor så är det bara det trubbiga medium som ett forum utgör för mig, som kan beskyllas. Jag försöker hålla en rå men hjärtlig ton mot Peter såsom ransard vs palinor. Jag avgudar hans arbete och vi har tidigare fogat ihop viktiga bitar under goda samarbetsformer.
Palinor och Ransard är dödsfiender :twisted: . Jag och Peter är det inte. :D

Förhoppningsvis ger allt ett klarare uttryck när jag hinner sätta mig ner och skriva ihop en bas :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I Aesir-tråden har det diskuterats ikring namnet Ransard efter att jag kallade folket här sarder. Detta gjorde jag alltså for att som jag gjort i "mitt" Ereb ge den invandrande narguriska stammen ett namn, ett som efter en samling av riket utifrån on Ranz har blivit Ranz sarder - ransarder.

Gillar dock mera att, som det foreslagits, låta ard betyda land.

Dock någon koppling med landområdet Kard och Kardbergen?

Nu är ju inte jag ansvarig men jag tänker ändå berätta hur jag tänkt landets tidiga historia (störde mig på hur rörigt det stod i EA boxens beskrivning, nästan lika mycket som på namnen Edorl den Unge och prinsessan Eowen :evil: ).

Nargurerna i Kard

På 900-talet fO vandrade flera narguriska stammar in over Kardbergen. De bosatte sig både i bergen, i skogarna nedanför, och ute vid kusten. Några byggde även båtar och fortsatte vandringen norrover. Under skiftande former fortlevde dessa barbarkulturer i århundraden, oftast utan att skapa några större riken. Början till riket Ransard ar när stamhövdingen Omric lyckas ena klanerna i dagens Sydland utifrån ön Ranz (utanfor dagens Ransland). Kort tid senare inforlivades landet Belgoth bestående av dagens Nordland och Ransland. Ransardriket består så i flera århundraden av hela kusten och de tre utstickande halvöarna medans inlandet och bergen behärskas av rikerna Timolerien (dagens Timora och Alerien) och Narim (dagens Gauland). Det är först under det sista århundradet dessa två riken blir delar av Ransard och landet får sin nuvarande utsträckning.

Kanske egentligen bara interessant for den historieinbitne men jag lämnar det till er att läsa och till Fafnir att bestämma! :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tackar Birke :D

Jag satt tidigare och klippte ut delar ur kronologin och försökte spåra de narguriska filkvandringarna. Blev lite lätt yr i bollen men kontentan blev följande:
944
Barbarer från Mirel tränger år 944 överraskande in i Jorpagna på båda sidor om Oestro Nida. Gränsförsvaret mot barbarerna faller som korthus och invasionen slår sig plundrande fram mot Grivela. Kejsar Caion lyckas med förstärkningar från det ockuperade Aidne besegra barbarerna vid sjön Trasimo. Två dygns hårda strider knäckte barbarerna som flyr tillbaks till Mirel.

942
Kejsaren beslutar att detta aldrig får upprepas och kallar samman tio nya legioner, plus lika mycket legotrupper, som år 942 invaderar Mirel. Senator Cassio d.y. lyckas övertyga senaten om att ge kejsar Caion diktators titel och befogenheter för att besegra barbarerna. De följande åren underkuvas Mirel, Mefamirs sjö, Drylo och hela Västerhavskusten söder om Ljusna. Dessa gränser bestod någorlunda under imperiets tidevarv och har givit arv i gränsen mellan Jori och Nargur i kultur och språk i Ereb. På Aidne återfår dock dess barbarstammar viss frihet. Vissa stammars stridsduglihet tillvaratas genom att städsla legostyrkor bestående av barbarer.

935
De jorpagniska legionerna har underkuvat Mirel och Magillre. Längre norrut än så här kom aldrig de jorpagniska trupperna. Söder om denna gräns blev jori det dominerande språket medan barbarernas tungomål talades norröver.

900
Från det centrala Nargur utvandrar en stor grupp stammar och går mot väster över slätterna. Ett nytt sätt att se på andarna har utvecklas, orsakat till stor del av Kejsardömmet Jorpagnas expantion. Grunden till Aesirkulten uppstår och förfäderna trängs något tillbaka till fördel för vissa upphöjda andar.

900-700
Krig råder till och från under minst tvåhundra år längs hela Imperiets nordgräns. Barbarer plundrade och jorerna slog tillbaks. Det förekom dock perioder av tiotals år då fred rådde mellan folken, barbarer tog tjänst i Imperiet, spelades ut mot andra barbarfolk, och fann god vinning av att samarbeta med jorerna. Ca 700 har kriget trappats ner på grund av utmattning, främst hos barbarerna.
Vissa klaner av barbarer vandrar västerut och befolkar tillsammans med klaner från Mirel de framtida Ransard och Jorduashur. Av de klaner som bosätter sig i Ransard hör en inte obetydlig del till de skaror som sedan några decennier kämpat för den Jorpangniske Kejsaren
Det mesta är som sagt direkt plockat ur kronologin. Vad tror du som nargurexpert om tanken att ransarderna är ättlingar de barbarer som städslats av kejsaren? Det skulle kunna förklara delar av deras militära storhet.
Ransardens ursprung är i sådanafall en viss mischmasch blandning av några stammar vars "härdande" inleddes med en lång vandring (många dukade under på vägen), dels periodvis i strid mot imperiets trupper, senare dels som spjutspets mot andra stammar för imperiets räkning.

Detta kan då ha lett till att sammansvetsa den nu ganska hårda kärnan av överlevare frå ett mindre antal, nu sannolikt i övrigt utplånade stammar. Misstro mot potentiella fiender i kombination med goda militära förmågor blev grunden för den nationalism och arrogans som nu utmärker folket?

Fortfarande bara lösa tåtar tror jag. Försöker att genom historia plocka fram ursprunget till deras mentalitet.

btw, Birke. som Nargurernas mästare så antar jag att du hojtar så fort du ser att jag skriver ngt som går stick i stäv mot dina tankar :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar