Man har Stridsfärdigheter:
Närstrid ( 1H, 1-2H, 2H )
Avstånd (båge, armborst...)
Kastvapen ( kastkniv, lasso, bollas...)
Naturliga (spark, nävar)
Kostnad 3 på den. Den avgör hur bra man är i strid.
Beroende på ens värde i Färdigheterna så får man en bonus i skada,
10 +0
11-15 +1
16-20 +2
21-25 +3
etc.
1-2H vapen ger även en liten skadebonus om man håller det med 2 händer, kanske +1 eller +2
l
Som vanligt kan man få perfekt och särskilt med samma regler som innan.
Man köper eller får med från början EN (1) specialicering, tex Slagsvärd/Sammansattbåge.. som man har samma värde i som Stridsfärdigheten och dom övriga har man ett minus på, kanske -5 eller så kan det också bero på vilket värde man har för värde.
1-15 -5
16-20 -3
21+ -1
Detta kan tas bort genom att köpa specialiceringar av en ERF-kostnad i dom olika svärden som ger en + Bonus i just det svärdet eller enbart tar bort minuset man har.
Man bör kanske begrännsa antalet Specialiceringar man kan ha så att man inte kan använda alla vapem perfekt. Detta för att vid hittandet av Magiska föremål så ska inte krigaren kuna använda allt lika bra. Detta gör ju att det delas upp lite bätre.
Hur många specialiceringar bör kanske bero på vilket yrke man har valt.
Möjligen kan det va så att man ej kan köpa Nya vapen specialiceingar utan varje yrke har ett visst antal som man kan ha från början vilka väljs ut när man skapar rollpersonen som sedan ej kan utökas, detta för att begrnnsa så att en Krigare kan ha mer än en Jägare eller tjuv tex.
Sen kan man göra tillägg till detta med att lägga till speciallmanövrar (Vapentekniker) för antingen en specialicering eller så ska dom gälla för alla.
Dessa kommer kosta ett antal EXP per Vapenteknik som beror på vilken det är, hur bra den är.
Vilka vapentekniker som kan väljas bör även detta bero på vilket yrke man har och så även antalet man kan köpa.
Efterhand så kan man kanske kunna köpa andra vapentekniker för en högre kostnad.
Det bör ju även va upp till SL att kontrollera lite vilka tekniker som kan köpas och när. Många av dom behöver ju tränare och dom finns ju inte överallt utan enbart kanske på akademier. Vissa mer vanliga än andra.
Jag blev lite inspirerad av Rickards EDoD regelsystem med Stridstekniker(?) vilket ja tyckte va ett enkelt system för att finna regler till annars ganska krångliga regelfunderingar men ja anpassa det för att snabt och enkelt kunna använda dom med DoD övriga orginalregler.
Detta gör iofs at ja måste hitta på ett bättre alternativ till Magikerna då Krigare o andra yrken antadligen blir "för bra". Men allt innom sin tid.
Kod: Markera allt
... yrken ...................................................
YRKE
Yrkesförmåga:
Stridsfärdigheter:
Vapentekniker (antal): (antalet kan ju vara alla också)
ex1:
.........KRIGARE
Yrkesförmåga: +5 på Initiativslag
Stridsfärdigheter:
närstrid: Alla
avstånd: Alla
kastvapen: Alla
naturliga*: Alla
Vapentekniker (antal): (10)
Avväpna
Bryta vapen
Dra vapen
Hugg
Härskri
Kasta svärd
Knähugg
Krossande slag
Lång stöt
Sköldanfall
Stöt
Svepande hugg
Tvinga ur balans
.........ex2:
TJUV
Yrkesförmåga:
Stridsfärdigheter:
närstrid: 4
avstånd: 2
kastvapen: ALLA
naturliga*: ALLA
Vapentekniker (antal): (5)
Avväpna
Bryta vapen
Dra vapen
Hugg
Kasta svärd
Knähugg
Krossande slag
Lång stöt
Sköldanfall
Stöt
Svepande hugg
Tvinga ur balans