Ny snabbmetod för action äventyr
Rollpersonerna sitter på ett värdshus/Kommer till en stad/by/Ute och reser då de träffar den eller de som undrar om de vill utföra ett arbete?
Uppdragsgivaren/Uppdragsgivarna är någon av följande:
1T12
1 En ädel riddare/adelsman.
2 En äldre man.
3 En trollkarl.
4 En ung kvinna.
5 En köpman.
6 Två köpman.
7 Några män ur stadsvakten/länsherrens knektar.
8 En anka.
9 Två ankor.
10 En mystisk alv.
11 En änka.
12 Borgmästaren/länsherren/kungen.
Uppdraget
Den som frågar om rollpersonerna är villiga att åta sig ”arbetet” som består i att:
1T12
1 Hitta försvunnen person.
2 Hitta personen som bor avlägset.
3 Hämta skatt i ruin.
4 Hämta skatt i grottor.
5 Stjäla föremål.
6 Stjäla magiskt föremål.
7 Dräpa monster.
8 Rädda person/personer i nöd.
9 Strida mot barbarer/pirater/svartfolk.
10 Utforska okänt område.
11 Strida mot magiker alternativt mäktig magiker.
12 Lönnmord.
Resan
Spelledaren kan bestämma antalet dagar eller låta tärningen avgöra. Slå en 1T8 för antal dagar färden tar och slå sedan nedan för varje dag.
1T12
1Ingenting
2 Bra väder och eller väglag spar in en dagsresa.
3 Dåligt väder resan tar en halvdag extra.
4 Urdåligt väder resan inställd i 1T3 dygn.
5 2T6 stråtrövare spärrar vägen och vill ha pengar.
6 2T8 orcher som gömt sig anfaller.
7 1T6 äventyrare möter man.
8 En dryg rik herre/dam med följe 2T10 personer kommer. Säger sig ha företräde.
9 Ett vilt och argt djur anfaller.
10 Ett monster anfaller.
11 Man ser en drake.
12 Rollpersonerna går vilse i 1T2 dygn inget händer mer än man är sur och trött i fötterna.
Övernattning
Spelledaren får bestämma vad som är rimlig övernattning. Eller slå med 1T100 50% chans att bo på värdhus eller inomhus. Hamnar man på värdhus så slår man med 1T12 och läser tabell 1 igen. När man ska vila händer följande:
1T12
1 Ingenting
2 Bra sängar man sover bra och är utvilade hinner göra någon timme extra färd eller arbete.
3 Alla i gruppen anfalls av löss och andra små vidriga livsformer. Man är sura och inte utvilade.
4 Någon snarkar. Alla trötta på morgonen.
5 Alla drömmer mardrömmar, varsel eller inbillning?
6 Eldsvåda utbryter.
7 Någon skriker jag är rånad!
8 Kvavt alla får ont i huvudet och dagen efter är värre än baksmälla.
9 Man försover sig även om man sagt till om väckning.
10 Man anfalls av 2T8 orcher
11 Det spökar!
12 Ett monster anfaller!
Sover man utomhus blir det istället:
1T12
1 Ingenting
2 Man hör ljud men ingenting händer
3 Man hör röster men ingenting händer.
4 Alla drömmer mardrömmar
5 Dålig plats för vila. Alla är stela, har ont i ryggen och griniga.
6 Man sover gott. Alla pigga och nytra. Kommer i väg tidigt och spar in en timmes resväg.
7 En vägfarande som kommit vilse kommer och vill tillbringa natten med rollpersonerna.
8 2T4 orcher är i närheten är de lika många eller fler än rollpersonerna anfaller de.
9 2T2 troll är i närheten är de lika många eller fler än rollpersonerna anfaller de.
10 2T10 blandade varelser är i närheten är de lika många eller fler än rollpersonerna anfaller de.
11 Stort farligt djur anfaller.
12 Monster anfaller.
Framme vid målet
Ja SL får väl måhända modifiera lite beroende på uppdrag men annars är det bara att slå med tärningen:
1T12
1 Tomt.
2 Ser ut som inget varit där på ett tag.
3 Vakter Minst 2T8.
4 Vakter stora starka vakter som exempelvis resar/minoutarer
5 Ser tomt och öde ut men det finns vakter som är dolda.
6 Varelser från olika släkten vaktar.
7 Skylt vid port: Varning för draken! (sant eller falsk vet bara SL).
8 Stället är raserat eller brunnit ner.
9 Platsen skyddas av magi och det inser rollpersonerna.
10 Platsen skyddas av magi men det vet inte rollpersonerna.
11Oöda vaktar.
12 Stor monster vaktar.
Uppdraget slutfört eller rollpersonerna anser att de måste dra sig tillbaka? Strunt samma använd samma tabeller igen.
Ny snabbmetod för action äventyr
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2418
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Ny snabbmetod för action äventyr
Får se till att testa detta:)
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2418
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Ny snabbmetod för action äventyr
Gör så. Jag bli så glad då. 
