En snabbis: Templet

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

En snabbis: Templet

Inlägg av skaraborgarn »

En snabbis: Templet

Förord
Det är oroligt i trakten rollpersonerna befinner sig i. Men trots detta tar de in i byn för att få nyheter. Vid det lilla värdshuset samlas folk och rollpersonerna får vin av värden. Utanför hörs en trumpetstöt och en röst förkunnar att fienden närmar sig och är tre dagar bort. De är i öster men det är lugnt i norr och väst.

Folket som samlats när härolden förkunnat nyheten skingras och denne ger sig in på värdshuset tar ett glas vin som han får av värden. Han dricker ur glaset och då ser han rollpersonerna.

Ni där, ja ni lyckoriddare. Vad sägs om ett förslag, ett förslag som ger ära och rikedom? Innan någon hunnit säga någonting sitter han med rollpersonerna och skissar på en improviserad karta. Ser ni templet där? Ja där stannande riddar Zirmonf till för några dagar sedan. Han var sårad och han hade med sig några föremål som vi behöver för att vinna. Men Zirmonf avled. En av nunnorna som flydde från templet när fienden anföll berättade att den döde är kvar och hans utrustning och packning likaså. Nu har fienden lämnat området men vi behöver några som kan ta sig till templet och se vad som är kvar. Ni får om ni åtar er uppdraget ta allt vad ni hittar men inte föremålen som vi behöver. Men ni lär få mycket guld om ni ger dem till oss.

Ni ger er av så snart som möjligt. Behöver ni komplettera er utrustning så gör det nu. Tänk ej på kostnaderna men ni får också ett brev med sigill att ni är på uppdrag. Han tar fram ett pergament med stort rött sigill. Resan lär ta två dagar men det är bråttom. Vi har alla våra män vid fronten och kan inte undvara någon. Det är dock ganska lugnt område ni ska till men var vaksamma.

Färden börjar
Resan går först genom ett kuperat område med mycket skog. Ingenting händer men spelledaren bör låta rollpersonerna vara vaksamma och inte bara tro att det är en enkel resa. När man väl kommit genom skogen ser man ett stort fält. Det är skog på sidorna om fältet som är cirka en kilometer långt man ser inga levande varelser.

När fältet väl passerats ser man två kvinnor. Klädda i grönt med läderharnesk och de har var sin båge. Anfaller man så slåss de. Visar man en mer fredlig sida så berättar de att härolden gav dem uppdrag att ta sig till templet men de har hållit sig gömda i tre dagar då fienden synts i området.

(Att härolden inte berättat att han redan sänt ut en grupp för att leta beror på att han inte velar oroa eller skrämma rollpersonerna.)

Kvinnorna som har samma uppdrag som rollpersonerna tycker man ska slå sig ihop. Har rollpersonerna riddjur så har de det också gömda några meter därifrån man träffades. Rhina och Meldi heter de två.

Resan fortsätter. Man ser hus, några nedbrunna men inga levande. Några höns och ett och annat får finns. Folk har gett sig av. Om man vill undersöka hus så finns det inget av värde i dem för folk har tagit med sig sina saker. I några av husen finns döda kroppar men de är plundrade.

Efter två timmars färd ser man dock en liten by. Man har spärrat av infartsvägarna och gjort barrikader. Vakter har man ställt ut och de ropar om de ser rollpersonerna. Berättar man sitt ärenden och visar brevet man fått av härolden så släpps man in. Man tas till det lilla värdhuset, egentligen en bonde som säljer mat och erbjuder husrum till resande. Man vill ha nyheter för an har varit isolerade i nio dagar. Byn har dessbättre lämnats i fred av fienden. Mat finns för folk tog med såväl proviant som boskap men det är trångt och luktar.

Mat får man och även lite tillfälle att pimpla vin då en av gästerna som ser ut som en skum typ undrar om några ord får utbytas? Han säger att han heter Rimfor och hans syster är nunna vid templet. Han tror sig veta att hon lever och hoppas att rollpersonerna kan ta med henne till byn. Han själv, han visar upp ett stort bandage om foten kan inte medverka. Hur vet du att hon lever? Lär någon fråga om Rimfor säger att templet har ett hemligt rum som används som ett slags skyddsrum. Med magins hjälp kan man ta sig in och vara där förklarar han. Troligen har i alla falla några som var i templet hunnit sätta sig i säkerhet där. Han syster har berättat det säger han självsäkert. Hon heter Ianna tillägger han. En stor rubin fäst i en guldkedja kan rollpersonerna få om de lyckas hitta systern. Den är värd en del men hur mycket vet förstås bara SL.

Färden går vidare på en kulle lite isolerat bland skogsdungar, snår och sankmark ligger templet. Det tar fem timmar att ta sig från byn till templet om väder och vind är bra och ingen anfaller säger en av byborna.

Efter en halvtimmes färd ser rollpersonerna när de kommer farande en täckt vagn som står vid vägen. Ur denna hoppar fyra personer ut, en brun anka, en råttman, en svartalf och en magir. Rollpersonerna lär bli rejält förvånade av detta udda gäng som går till ett ursinnigt anfall. De tar inga fångar! Se slåss tills de dör.

När motståndarna är nedgjorda kan man fortsätta plundrar man de döda hittar man totalt 1T8 X 2T12 silvermynt och 3T4 X 1T12 kopparmynt.

Fick rollpersonerna mycket stryk kan de återvända till byn för omsorg och vård.

Men vi utgår från att färden till templets griftprydda stad fortsätter och det görs utan intermezzon och bråk.

Så kommer man då till templet. Allt är öde. Men föremål, möbler och kläder ligger utspridda allt trasigt och förstört. Döda kroppar som legat länge ligger runt omkring djur har ätit på dem och den som kan räkna kan se att det är totalt åtta döda.

Själva templet är cirka fem meter brett och 12 meter långt. Väggarna är av sten och tre meter tjocka. Allt är förstört. Fönster trasiga, en eld har anlagts men den verkar ha slocknat tidigt. Även här är det skräp och trasiga föremål. Ett lik ligger i bakom en trasig stol. Blåsvart och uppsvälld, inga djur har ätit på den döde. Trasiga manskläder och rester av ringbrynja finns på bålen.

SL: Det är riddar Zirmonf.

Ja vad gör man? Finna dolda ting eller annan färdighet kan vara bra. Då ser man eller rättare lägger märke till att det är inte så mycket damm och skräp vid mitten av höger långsida av templet. Där finns dörren till skyddsrummet. När dörren öppnas föser den bort damm och smuts.

Man kan också ropa och säga att man är på uppdrag ropa nunnan Iannas namn och det kanske är bäst att kvinnor i sällskapet gör detta. Övertalning kan underlätta det hela.

Kan man någon lämplig magi så kan man kanske ta sig in i rummet?

Lyckas man inte med detta så kan man alltid sitta tyst och hoppas någon kommer ut förr eller senare men det kan ta tid.

Kanske börjar rollpersonerna rentav tro att ingen finns i templet?

Oavsett hur man kommer i kontakt med de som finns i skyddsrummet så är det tre nunnor där. Ianna, Clewa och Indrile. De lyckades gömma sig där när templet anfölls. De han ta med en del heliga föremål men också den döde riddarens saker. Lite mat finn alltid i skyddsrummet och vatten men också ett nattkärl. De har varit ute och rekognoserat men inte vågat lämna templet. De är smutsiga, trötta och lite hungriga men annars är de oskadda.

Skyddsrummet är 2.5 meter brett och 3 meter långt. Men en liten lucka i golvet leder ner till ytterligare utrymme som är två meter i diameter.

Oavsett när man ger sig av från templet så kommer man under färden se en drake. Monstret kommer flygande.

SL :Draken Borgoto låg och slumrade då kriget bröt ut. Han inser vad som hänt och hållit sig stilla. Nu har hans nyfikenhet och lystnad för guld, alltid finns det något att röva gjort att han flyget ut ur sin lya.

Ja mycket kan hända. Om rollpersonerna hinner gömma så ser inte draken dem. Å andra sidan kanske draken inte tycker de är särskilt intressanta. Men draken ser bra och är det magi och guld med så blir det intressant.

Är rollpersonerna väldigt mäktiga med rustningar av drakskinn, magiska vapen och mängder med magi flyger draken vidare. Bättre flyga än illa fäkta.

Besegrar man draken är man hjälte.
Borgoto kan vara intresserad av att veta vad som händer ock sker och kan ju både skrämma och förvåna genom att bara ställa hyfsat vänliga frågor. Eller så kan det vara kul att äta nunnor...

Om man överlever mött med draken så kommer man till byn.
Folk är rädda och upprörda. Draken kom och gav dem ultimatum att lämna ifrån sig alla pengar och guldföremål i byn. Två män utmanade draken som spydde eld på dem. Allt lastades på en kärra och en stackare som fick order att köra vagnen utvaldes. Detta hände strax efter rollpersonerna lämnade byn. Var någon i byn sårad så är denne arg då föremål måste lämnas i tribut till draken. Har man dödat draken blir alla glada och man sänder efter folk att hitta mannen som åkte iväg med vagnen.

Rimfor kommer och om Ianna är död så går han undan och sörjer. Men lever hon så blir Ianna inte alls glad. Det är hennes halvbror. Han är kär i henne! En trollpacka kastade sin magi över honom då han avvisade henne och som straff blev han kär i sin halvsyster. En av anledningarna att Ianna gick i kloster. Rubinen får man om man vill ha den.

Hur redan man upp denna härva? Ja rollpersonerna gör vad de vill. Men de lär fortsätta till härolden. När man väl gett sig av så inträffar det att åtta orcher i tjänst hos fienden anfaller. De har legat gömda och kommer springande när rollpersonerna dyker upp. De ger sig av om två eller fler stupar.

Alla orcher har kroksabel, liten sköld, läderskydd på huvudet och en börs med 1T8 silvermynt och 1T4 kopparmynt samt en bit möglig ost, en flaska orcherdrank och resterna av en anka som stekts.

Härolden blir glad om man lyckats och sedan beordrar han fram vin med orden: Detta är sanna hjältar och inga grisodlare!

Spelledarpersoner

Spelledare du får komplettera om du vill och önskar.

Härolden

Oldhar heter han om någon undrar. Härold och har som uppgift att sparka igång rollpersonerna. Kortsvärd har han och en stor trumpet. Något under medellängd i trettioårsåldern.

De två kvinnliga äventyrarna Rhina och Meldi

Lite mer än genomsnittet för två kvinnor i åldern som 23. De är vänner och uppföda i samma by där man lever av jakt och fiske. Alla i deras hemtrakt kan jaga och men de två ville se lite av världen. De har varit hyfsat framgångsrika som äventyrare och sedan en tid varit spejare innan härolden träffade dem. Rhina har långbåge och dolk, Meldi har långbåge, kortsvärd och en handyxa. Båda har brunt hår men Rhina blå och Meldi bruna ögon. Kläderna och frisyren gör att de se ganska lika ut.

Rimfor
24 år och något härjad. Man av medellängd och har medelvärde i sina egenskaper förutom att hans intelligens är något mindre än genomsnittet och han är ganska svag psykiskt. Lite erfarenhet med dolk och kortsvärd annars inget som sticker ut. Läsa och skriva på medelnivå.

Rövarna i vagnen
Ha ha nu blev ni förvånade och upprörda! En brun anka, en råttman, en svartalf och en magir som anfaller det trodde ni inte. Men det har funnits värre sällskap än så. Låt detta ovanliga gäng vara en del av Ereb Altors stora mysterium.

De har lite bättre egenskaper än genomsnittet men lite mindre då det gäller inteligens och psyke. Men de är bra på at gömma sig, smyga och vapnen som är kortsvärd, kortspjut och dolk är de riktigt bra på.

Nunnorna Ianna, Clewa och Indrile

Unga flickor Ianna är 19 och de två andra 18. De är intelligenta men har inga stridsfärdigheter men de kan läsa och skriva, be och har lite kunskap om örter och läkekonst.

Draken Borgoto
Tacka Odo, Sbintor och Terra att det inte är någon uråldrig best. Borgoto är en ganska ung drake. Något mindre i styrka och storlek av drakar i hans generation.

Orcher åtta till antalet

Typiska orcher inget mer eller mindre.

Efterord
Ja nu är väl alla arga. Men mycket får den högt ärade spelledaren brodera ut. Var det utspelas? Ja det får denne också klura på. Det kan vara lite varstans därför är en del terräng lite ospecificerat och templet kan ju vara någon annan helig byggnad.

Är SL en slöis så kan ju kanske Zorakin eller Kardien vara bra plats, man strider då mot gubben i tornet som är svart. Hynsolge under inbördeskriget man får vilja vilken sida man strider på.

Snabbmetod för action äventyr
Kuriosa men tärningarna föll sig så här:

Tabell 1
Resultat 6 Byns härold

Tabell 2
Resultat 3 Plundra tempel

Tabell 3
Resultat 5 Två andra äventyrare

Tabell 1 (sidoäventyr)
Resultat 7 En skum typ

Tabell 2 (sidoäventyr)
Resultat 1 Rädda jungfru

Tabell 3
Resultat 3 Överfalls av 1T6 blandade varelser

Tabell 3
Resultat 7 Draken

Tabell 3
Resultat 1 Anfalls av 2T6 grymma orcher