Magi
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2392
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Magi
I äventyret Ond, ondare ondast finns två nekromantiker med som avskyr varandra. Den ene är konservativ och bär bara svart. Den andra hon undviker denna färg helt. http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=1427
-
- Admin
- Inlägg: 9319
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Magi
Från tråden Altors mäktigaste magiker:
Magiker som vet om andra magiker och ibland träffar varandra skulle kunna räknas som sådana "andragradsmagiker". De riktigt mäktiga magikerna i Altor lär vara måna om att behålla sina kunskaper för sig själva även om de i vissa fall är kända eller beryktade i omvärlden. Hur dessa mer vanliga "andragradare" umgås och vet om varandra lär också ...variera.
Akademier som inte medvetet döljer sin existens lär vara kända för varandra och de magiker som studerar där. Särskilt om det rör sig om samma typ av magi men även i andra fall. Samarbeten akademierna emellan kan säkert också förekomma men för att behålla det individualistiska (och göra det vi skriver här mest möjligt användbart för alla SL) föreslår jag att vi utgår från att ...det varierar.Dretski skrev: ↑2024-04-22 16:46 Jag finner det ytterst troligt att t ex animistakademierna har åtminstone någon form av utbyte och korrespondens med varandra och att existensen åtminstone är någorlunda känd inom interna kretsar, förmodligen även som ett upphetsande rykte hos studenter. Att en elementarmagiker inte känner till en animistakademi är en helt annan sak.
Sedan känner jag att en magiker inte nödvändigtvis behöver vara den andra lik. Nog finns det även halvmäktiga magiker som gillar att synas, men kanske ingen på den nivån som dessa superkaraktärer har. Att skapa ett skikt av intressanta "andragradsmagiker" kanske vore något? Intressanta häxor och animister finns i Samkarna (Sivoas alver är inte vad de en gång var, men några ytterst gamla och visa alver finns kvar, var så säker på det), samt att jag kanske en vacker dag uppfinner en bra överstepräst för snokarna i Mosgilak, men det ligger i sådana fall längre fram.
Magiker som vet om andra magiker och ibland träffar varandra skulle kunna räknas som sådana "andragradsmagiker". De riktigt mäktiga magikerna i Altor lär vara måna om att behålla sina kunskaper för sig själva även om de i vissa fall är kända eller beryktade i omvärlden. Hur dessa mer vanliga "andragradare" umgås och vet om varandra lär också ...variera.
-
- Admin
- Inlägg: 9319
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Magi
En intressant diskussion om tillverkning av magiska föremål har dykt upp i Klomellien-tråden: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 866#p53866
Handlar om huruvida det är möjligt att skapa magiska föremål där permanet förlust av kraft (PSY) avges av någon annan än magikern själv.
Handlar om huruvida det är möjligt att skapa magiska föremål där permanet förlust av kraft (PSY) avges av någon annan än magikern själv.
Re: Magi
För egen del är jag allt för dåligt insatt i Klomellien för att avgöra hur det passar där. När det gäller just skapandet av magiska föremål känns det som att det beror väldigt mycket på vilket regelsystem man använder. Jag tycker inte valet av system ska definiera det som skrivs på ErebAltor.se. Försöker man då istället beskriva just användandet och insamlandet av (låt oss kalla det Psy, magisk kraft, själskraft eller liknande) kraft hamnar vi i stället i en annan diskussion.birkebeineren skrev: ↑2025-01-10 11:35 En intressant diskussion om tillverkning av magiska föremål har dykt upp i Klomellien-tråden: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 866#p53866
Handlar om huruvida det är möjligt att skapa magiska föremål där permanet förlust av kraft (PSY) avges av någon annan än magikern själv.
De styrande erbjuder skydd, rättssamhälle och infrastruktur för att nämna något. Folket betalar i natura, pengar eller tjänster. Nu har vi en fantasyvärld och ytterligare valutor kan läggas till. Mitt förslag är att det finns ett värde i varelsers inneboende kraft, själ eller just psy. Den går absolut att utvinna och det kan ha skapats metoder för det. Antingen besvärjelser (som egentligen inte behöver definieras för att ta sig runt spelsystemval) eller mekanik (galen vetenskapsman). Att ge av sin inneboende magiska kraft skall vara en uppoffring. Därför utgör det möjligen en form av straff för brott, brottslingar kan man utan större protester tvinga till saker. En skatt. Har du inte råd att ge ifrån dig mynt eller liknande tar man från din själ istället. Eller rent förtryck där man skördar sin befolkning på själslig kraft.
Jag har i mina kampanjer tolkat just Psykisk kraft som elektricitet. Ju mer du använder, desto kraftigare effekter får du ut. Du kan få tillgång till stor kraft, men den är svår att bevara. Används den inte genast ebbar den ut till kraften återgår i sin helhet till naturen. Likt bära vatten i ett såll. Drick när sållet är fullt annars står du snart utan.
Sammanfattningen är att jag tycker man ska kunna dela med sig av magisk kraft. Sedan kan den kraften användas till magiska föremål, stora ritualer eller bara magiska experiment. Själva delandet kan vara frivilligt eller under tvång, men det krävs alltid en yttre påverkan. Dvs. den som utvinner kraft från någon annan måste ha förmågor, besvärjelser eller liknande. Ingen kan bara "dela med sig" av sin själ. Hur hanteringen med folks kraft ses beror på samhället det utövas i. Må så vara religion eller ren etik. Det kan även tänkas att insamlandet av magisk kraft är något man historiskt gjorde i större skala. Använde andras själar som batterier. Protester och förändrade värderingar gjorde det förbjudet på de flesta platser.
Du kan alltså uppge kraft till att få ditt mäktiga magiska svärd, men trots att det är din vilja är det inte helt enkelt. Vare sig moraliskt eller genomförande. Det skulle hålla ner antalet magiska föremål.
Jag kan absolut förtrolla ditt svärd, men du betalar med din själ. Du betalar även mer guld, då det är stor risk för mig. Får någon reda på att jag extrakterat själskraft kan jag hamna i massor av trubbel. Jag kan bli halshuggen, eller värre, förbjudas att utöva magi..
Detta är min åsikt. Hoppas andra har fler.
Re: Magi
Vi har ansett att kraften måste ges frivilligt, varför det endast är extrema undantag där slavar kan sugas ut tills de är tomma skal. Ibland används dock slavar som har vissa övertygelser, exv religiösa, känslomässiga eller annat. Men den obehagliga upplevelsen gör att det endast kan göras en gång med samma slav...eller annat förblindat offer.
Re: Magi
Är det beslutet på forumet anser jag att vi håller oss till det.Mikael skrev: ↑2025-01-13 01:19 Vi har ansett att kraften måste ges frivilligt, varför det endast är extrema undantag där slavar kan sugas ut tills de är tomma skal. Ibland används dock slavar som har vissa övertygelser, exv religiösa, känslomässiga eller annat. Men den obehagliga upplevelsen gör att det endast kan göras en gång med samma slav...eller annat förblindat offer.
-
- Admin
- Inlägg: 9319
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Magi
Klomellien är lite speciellt, både genom att i nuläget vara ett ganska komplicerad världsbygge och genom att ingame i EA vara något av ett undantag från vad som är vanligt annorstädes. Det som skrivs i Klomellien-tråden är dock absolut tänkt att passa med övriga EA men för att inte missa intressanta tankar passade jag på att uppmärksamma diskussionen här. Det som eventuellt bestämms som gällande för EA-projektets tolkning av detta i en sådan annan diskussion här i Magi-tråden kommer att gälla även i Klomellien-tråden.Jeb skrev: ↑2025-01-11 20:54För egen del är jag allt för dåligt insatt i Klomellien för att avgöra hur det passar där. När det gäller just skapandet av magiska föremål känns det som att det beror väldigt mycket på vilket regelsystem man använder. Jag tycker inte valet av system ska definiera det som skrivs på ErebAltor.se. Försöker man då istället beskriva just användandet och insamlandet av (låt oss kalla det Psy, magisk kraft, själskraft eller liknande) kraft hamnar vi i stället i en annan diskussion.birkebeineren skrev: ↑2025-01-10 11:35 En intressant diskussion om tillverkning av magiska föremål har dykt upp i Klomellien-tråden: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 866#p53866
Handlar om huruvida det är möjligt att skapa magiska föremål där permanet förlust av kraft (PSY) avges av någon annan än magikern själv.
Diskussion om användande och insamlande av kraft i denna tråd förs därför bäst utan att låsa oss till något regelsystem även om vissa ord och begrepp rimligtvis används från Äventyrsspels olika moduler.
Låter bra, det är magiskt/tekniskt möjligt men beror på samhället runt i vilken grad det görs. Och med "samhället runt" får vi inte glömma att detta i vår tolkning av EA också innefattar gudar och demoner som faktisk existerar.Jeb skrev:De styrande erbjuder skydd, rättssamhälle och infrastruktur för att nämna något. Folket betalar i natura, pengar eller tjänster. Nu har vi en fantasyvärld och ytterligare valutor kan läggas till. Mitt förslag är att det finns ett värde i varelsers inneboende kraft, själ eller just psy. Den går absolut att utvinna och det kan ha skapats metoder för det. Antingen besvärjelser (som egentligen inte behöver definieras för att ta sig runt spelsystemval) eller mekanik (galen vetenskapsman). Att ge av sin inneboende magiska kraft skall vara en uppoffring. Därför utgör det möjligen en form av straff för brott, brottslingar kan man utan större protester tvinga till saker. En skatt. Har du inte råd att ge ifrån dig mynt eller liknande tar man från din själ istället. Eller rent förtryck där man skördar sin befolkning på själslig kraft.
Ju mer kraft ju svårare att hantera. Så har jag alltid gjort i min tolkning av EA och det tycker jag absolut också bör gälla för projektets tolkning.Jeb skrev:Jag har i mina kampanjer tolkat just Psykisk kraft som elektricitet. Ju mer du använder, desto kraftigare effekter får du ut. Du kan få tillgång till stor kraft, men den är svår att bevara. Används den inte genast ebbar den ut till kraften återgår i sin helhet till naturen. Likt bära vatten i ett såll. Drick när sållet är fullt annars står du snart utan.
Låter som en ganska passande nivå, det är möjligt men görs stort sett undantagsvis. Mycket av illviljan som i allmänhet riktas mot nekromantiker lär vara orsakad av att dessa kan dra kraft/liv från andra.Jeb skrev:Sammanfattningen är att jag tycker man ska kunna dela med sig av magisk kraft. Sedan kan den kraften användas till magiska föremål, stora ritualer eller bara magiska experiment. Själva delandet kan vara frivilligt eller under tvång, men det krävs alltid en yttre påverkan. Dvs. den som utvinner kraft från någon annan måste ha förmågor, besvärjelser eller liknande. Ingen kan bara "dela med sig" av sin själ. Hur hanteringen med folks kraft ses beror på samhället det utövas i. Må så vara religion eller ren etik. Det kan även tänkas att insamlandet av magisk kraft är något man historiskt gjorde i större skala. Använde andras själar som batterier. Protester och förändrade värderingar gjorde det förbjudet på de flesta platser.
Du kan alltså uppge kraft till att få ditt mäktiga magiska svärd, men trots att det är din vilja är det inte helt enkelt. Vare sig moraliskt eller genomförande. Det skulle hålla ner antalet magiska föremål.
Jag kan absolut förtrolla ditt svärd, men du betalar med din själ. Du betalar även mer guld, då det är stor risk för mig. Får någon reda på att jag extrakterat själskraft kan jag hamna i massor av trubbel. Jag kan bli halshuggen, eller värre, förbjudas att utöva magi..
Detta är min åsikt. Hoppas andra har fler.
-
- Admin
- Inlägg: 9319
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Magi
Jag har i min tolkning också låtit det vara möjligt att göra frivilligt, om diverse tärningsslag för grundegenskaper och på motståndstabeller lyckas. Endast nekromantiker kan göra det mot offrets vilja. Och Vicotniks mörkermagiker.Mikael skrev: ↑2025-01-13 01:19 Vi har ansett att kraften måste ges frivilligt, varför det endast är extrema undantag där slavar kan sugas ut tills de är tomma skal. Ibland används dock slavar som har vissa övertygelser, exv religiösa, känslomässiga eller annat. Men den obehagliga upplevelsen gör att det endast kan göras en gång med samma slav...eller annat förblindat offer.
Re: Magi
Klomellien ser ut att bli spännande. Jag håller mig dock på avstånd för att inte råka på ""för många kockar-syndromet.Klomellien är lite speciellt, både genom att i nuläget vara ett ganska komplicerad världsbygge och genom att ingame i EA vara något av ett undantag från vad som är vanligt annorstädes. Det som skrivs i Klomellien-tråden är dock absolut tänkt att passa med övriga EA men för att inte missa intressanta tankar passade jag på att uppmärksamma diskussionen här. Det som eventuellt bestämms som gällande för EA-projektets tolkning av detta i en sådan annan diskussion här i Magi-tråden kommer att gälla även i Klomellien-tråden.
Det tycker jag alltid vi ska göra.Diskussion om användande och insamlande av kraft i denna tråd förs därför bäst utan att låsa oss till något regelsystem även om vissa ord och begrepp rimligtvis används från Äventyrsspels olika moduler
Det är så, men samtidigt är det svårt att förhålla sig till dessas fulla förmågepotential. Jag har alltid gjort gudar och demoner betvingade av regler när de handlar på Altor. De måste följa hastighetsbegränsningarna när de kör där. Annars kommer de andra gadda ihop sig för att ge ut böter. Balansen måste hållas. När de sedan agerar i den esoteriska världen är deras krafter och regler omöjliga att definiera. Mycket för att det ska vara svårt för mäktiga spelare att befinna sig i multiversum. Här gäller andra regler och de mäktiga här överglänser dig på alla sätt.Låter bra, det är magiskt/tekniskt möjligt men beror på samhället runt i vilken grad det görs. Och med "samhället runt" får vi inte glömma att detta i vår tolkning av EA också innefattar gudar och demoner som faktisk existerar.
Samma här och håller med till fullo.Ju mer kraft ju svårare att hantera. Så har jag alltid gjort i min tolkning av EA och det tycker jag absolut också bör gälla för projektets tolkning.
Det låter bra. Kul twist om nekromantikers pillande med odöda, även om det också ses med avsmak egentligen inte är det som gör dem riktigt hatade. De sår för den gamla tidens skattmas. De stal verkligen folksjälen i statens goda minne. Tacka vet jag det moderna Altor när allt de tar är pengar. De kan ta allt jag äger, men min själ är min.Låter som en ganska passande nivå, det är möjligt men görs stort sett undantagsvis. Mycket av illviljan som i allmänhet riktas mot nekromantiker lär vara orsakad av att dessa kan dra kraft/liv från andra.
Äventyrsspel har aldrig varit främmande för att ändra regler när det passar. Både i äventyr och moduler finns massor av specialregler för att passa skribentens syften. Jag tycker dock att vi gör som källorna från början. Nekromantiker och mörkermagiker är de som kan sno själskraft och de är obotligt illa omtyckte för det. Sedan kan lokala skillnader finnas, men i det stora är det vad som gäller.Jag har i min tolkning också låtit det vara möjligt att göra frivilligt, om diverse tärningsslag för grundegenskaper och på motståndstabeller lyckas. Endast nekromantiker kan göra det mot offrets vilja. Och Vicotniks mörkermagiker.
//Då är det bara att invänta insamlandet av fler åsikter för att få projektets ensamma åsikt.