Klomellien
-
- Barbisk Hövding
Re: Klomellien
Bozsa är (enligt min mening) världsledande, men vill verka, och också vara, vardagsmundant på samma gång.
MEA CULPA!
Jag har nu konsulterat reglerna, Expert Magiboken, sidorna 30 och 31. En närvarande magiker, inte nödvändigtvis den besvärjande, måste offra PSYn.
Olika lösningar:
Magiska föremål kan vara lämningar från Magokratin, som utövade tvång, samt förmodligen hade någon sorts överdängar-fusk-metoder.
Magiker som döms för brott kan tvingas ge upp poäng.
Varje elev som antas kan beskattas med 1 poäng - det faktum att Bozsa har så många elever får då ännu ett skäl.
Undran: kan en person som har förmågan att lära sig magi (det slog vi alltid för när en ny RP slogs fram) men inte har lärt sig någon magi betraktas som en magiker i det här sammanhanget?
Kan flera magiker bidra med poäng samtidigt?
MEA CULPA!
Jag har nu konsulterat reglerna, Expert Magiboken, sidorna 30 och 31. En närvarande magiker, inte nödvändigtvis den besvärjande, måste offra PSYn.
Olika lösningar:
Magiska föremål kan vara lämningar från Magokratin, som utövade tvång, samt förmodligen hade någon sorts överdängar-fusk-metoder.
Varje elev som antas kan beskattas med 1 poäng - det faktum att Bozsa har så många elever får då ännu ett skäl.
Undran: kan en person som har förmågan att lära sig magi (det slog vi alltid för när en ny RP slogs fram) men inte har lärt sig någon magi betraktas som en magiker i det här sammanhanget?
Vilken spännande ide. Den kanske ska formuleras så det passar alla regelsystem (själskraft, magisk energi). Jag har förstått det som att den som offrar inte ens behöver vara magiker. Kan det vara så att i ett samhälle med stort behov av magisk kraft är just magisk kraft något man skördar? Straff, skatt avgift för upphöjning i samhället. Ge din själ till staten och få en fin titel tillbaka?
-
- Admin
Låter bra, och passande.Torquemada skrev: ↑2025-01-07 21:11 ...
Exempel på bruk av gardet: Triska och Hamur bråkar alldeles utanför Bozsas gräns - de riskerar att trampa ner en massa värdefulla och långsamväxande örter! Snabbt ut med gardet som får spela arbetslösa legoknektar, ansluta sig till ena sidan, och snabbt göra slut på konflikten, alternativt föra den till en annan plats.
RP är nere och utforskar ett grottsystem åt Bozsa, men har blivit utslagna av hetta och luftbrist. SL känner sig barmhärtig och skickar ner gardet för att plocka upp dem innan de helt lämnar det jordiska.
Den femte expeditionen som ska jaga zemniter i Baxar har just blivit uppäten av reptilmän. Inte ens RP har lust att ge sig ut dit längre, men äventyret kräver att någon hämtar hem den magiska prylen. Ut med gardet!
Huskarlarna bråkar vid stadsmuren (de är ute på en straffexpedition - alltså de är huskarlar som blir straffade genom att skickas mot Bozsa). Det verkar vara en vanlig räd - gardet avvaktar för att se om stadsvakten gör sitt jobb, under tiden spelar de fegisar för att undvika att röja sig. Om Triska inte verka hota något viktigt gör man inget.
-
- Admin
Om du renskriver kan jag flytta de olika bitarna till olika wikiartiklar.
-
- Admin
Angående magiska föremål och hur de skapas så har jag i eget spel gjort så att endast den skapande magikern själv (eller annan sammankopplad magiker) permanent kan avge PSY-poäng. På så vis blir magiska föremål med PERMANENS och NEXUS mycket sällsynta. De tillhör oftast magikern som skapade dem eller är lämningar efter denna om magikern är död. Ibland kan ett magiska föremål skänkas till någon annan men då blir det en mycket speciell gåva till ett högt personligt pris för magikern. Sådana föremål kan ibland vara gåvor till exempelvis ett kungahus eller släkte och går då gärna i arv ...eller tappas bort för att sen hittas av andra.
Undantaget till detta är när besvärjelserna jag nämde tidigare används, LIVSUTTÖMNING eller KRAFTSTÖLD. Då använder magikern makt till at ta någon annan persons PSY och brukar sen dessa till att skapa magiska föremål. Exempelvis de såkallade "Magiska odöda": Baneman, Mumie, Nattulv, Skelett, Tupilak och Zombie (och säkert någon annan jag missat). Denna metod är mycket omtvistad och har inte direkt bidragit till att bättra nekromantikers redan dårliga rykte.
(Kan även tillägga att jag låtit Vicotnik sätta det i system att tappa kraft (PSY) från andra, till att både användas för vanliga besvärjelser och ritual men också magiska föremål.)
Ett liknande system skulle jag föreslå som gällande för EA-projektets tolkning av världen men eftersom det ju är tänkt att vi inte blandar in regler i våra beskrivningar så får det bli med ett förslag.
Undantaget till detta är när besvärjelserna jag nämde tidigare används, LIVSUTTÖMNING eller KRAFTSTÖLD. Då använder magikern makt till at ta någon annan persons PSY och brukar sen dessa till att skapa magiska föremål. Exempelvis de såkallade "Magiska odöda": Baneman, Mumie, Nattulv, Skelett, Tupilak och Zombie (och säkert någon annan jag missat). Denna metod är mycket omtvistad och har inte direkt bidragit till att bättra nekromantikers redan dårliga rykte.
(Kan även tillägga att jag låtit Vicotnik sätta det i system att tappa kraft (PSY) från andra, till att både användas för vanliga besvärjelser och ritual men också magiska föremål.)
Ett liknande system skulle jag föreslå som gällande för EA-projektets tolkning av världen men eftersom det ju är tänkt att vi inte blandar in regler i våra beskrivningar så får det bli med ett förslag.
-
- Admin
Det skulle dock kunna tänkas att vissa magiker, exempelvis de i Bozsa, lyckats forska fram varianter av nekromantibesvärjelserna där personen som avger kraft inte upplever det som något övergrepp. Kraftförlusten (PSY) känns självklart av men processen kan vara möjlig att utstå för någon som är villig att genomgå den.
Metoden är oavsett starkt ifrågasatt, både av magiker och icke-magiker (som känner till den). En viktig anledning till detta kan vara religion. Lysande Vägen, båda grenarna, kan tänkas som starkt emot denna metod då det bara är Etin som kan ge och ta livskraft. Även Unga Gudarna under magikerguden Sholak kan skulle kunna vara emot att ta någon annans kraft. Möjligens var/är Gamla Gudarna mer tillåtande, eller inte lika nogräknade, men det att detta mer neutrala förhållningssätt med har ändrats åt ett mer fördömmande håll inom den joriska kulturen generellt. Inte nödvändigtvis av religiösa skäl utan mer för att magi både är färlig och känns farlig, särskilt för icke-magiker.
Att fördöma kraftstjälande magi kan vara något Magikernas Gille gör av just denna anledning, att det är farligt och skapar misstro mot magiker. Magikernas Gille är inte religiöst bundet även om många av dets medlemmar är det, till olika religioner. Sen har jag redan tidigare föreslagit att något av det speciella med Bozsa är att magikerna här generellt inte är medlemmar av Magiernas Gille...
Metoden är oavsett starkt ifrågasatt, både av magiker och icke-magiker (som känner till den). En viktig anledning till detta kan vara religion. Lysande Vägen, båda grenarna, kan tänkas som starkt emot denna metod då det bara är Etin som kan ge och ta livskraft. Även Unga Gudarna under magikerguden Sholak kan skulle kunna vara emot att ta någon annans kraft. Möjligens var/är Gamla Gudarna mer tillåtande, eller inte lika nogräknade, men det att detta mer neutrala förhållningssätt med har ändrats åt ett mer fördömmande håll inom den joriska kulturen generellt. Inte nödvändigtvis av religiösa skäl utan mer för att magi både är färlig och känns farlig, särskilt för icke-magiker.
Att fördöma kraftstjälande magi kan vara något Magikernas Gille gör av just denna anledning, att det är farligt och skapar misstro mot magiker. Magikernas Gille är inte religiöst bundet även om många av dets medlemmar är det, till olika religioner. Sen har jag redan tidigare föreslagit att något av det speciella med Bozsa är att magikerna här generellt inte är medlemmar av Magiernas Gille...
-
- Admin
Bozsas samlade kunskap är troligtvis bland den största på Altor. Om magikerna där kunde enas hade de kunnat visa det för världen (eller misslyckas, en tredje gång) Magiker (och andra) utanför Bozsa är dock inte medvetna om Bozsas potential. Om Bozsa inte aktivt försökt framstå som mundana hade de förmodligen lockat till sig både det ena och det andra som velat lägga sig i. Att hålla en låg profil ärTorquemada skrev: ↑2025-01-08 15:34 Bozsa är (enligt min mening) världsledande, men vill verka, och också vara, vardagsmundant på samma gång.
Att många magiska föremål härstammar från Magokratierna (särskilt den andra) låter rätt, oavsett hur de skapas. Även att brott kan ha bestraffats med tap av kraft vilket då kan ha gjorts med de kontroversiella LIVSUTTÖMNING och KRAFTSTÖLD.Torquemada skrev:MEA CULPA!
Olika lösningar:
Att beskattas med tap av kraft kan eventuellt ha varit (eller vara) en grej men då känns en snällare variant av besvärjelserna (som kräver medgivande) som en förutsättning. Oavsett så är förslagsvis denna metod något unikt för Bozsa och akademin De-hundra-och-en.
Att en potentiell magiker kan avge kraft utan att själv vara magiker skulle kunna kombineras med en snäll variant av besvärjelserna.
-
- Barbisk Hövding
Håller i princip med om nästan allt du skrivit nyss, birke.
Sen kan ju beskattningen vara lite varierad - Gröna Dungen kanske inte tar någon PSY-skatt alls, och några andra kanske gör det först om man närmar sig examen (och alltså är ganska bra och dessutom fått +PSY på grund av ålder eller erfarenhet).
Sen kan ju beskattningen vara lite varierad - Gröna Dungen kanske inte tar någon PSY-skatt alls, och några andra kanske gör det först om man närmar sig examen (och alltså är ganska bra och dessutom fått +PSY på grund av ålder eller erfarenhet).
-
- Admin
Vill gärna höra vad andra tycker om denna kraftbeskattning men ifall vi gör detta till en metod Bozsas magiker tillämpar så får det gärna vara olika för olika magikerhus/underakademier.
Besvärjelsen LIVSUTTÖMNING beskrivs förövrig så att offret som avger kraft återvinner denna i normal takt (om de inte helt tappas på kraft och dör vill säga). Magikern som tar kraften kan använda den men ökningen är inte permanent. Lite oklart med KRAFTSTÖLD om offret permanent förlorar kraft men magikern som tar kraften kan lägga en tiondedel av den till sin egen permanent. Beskattningsmetoden som Bozsa (eventuellt) använder kan då vara en snäll/medgivande variant av LIVSUTTÖMNING. En snäll/medgivande variant av KRAFTSTÖLD är kanske inte möjlig eller så utförs den mycket sällan och bara av vissa magikerhus/underakademier.
Kanske är båda besvärjelserna möjliga att använda vid tillverkning av magiska föremål eller så är eventuellt bara KRAFTSTÖLD det.
Besvärjelsen LIVSUTTÖMNING beskrivs förövrig så att offret som avger kraft återvinner denna i normal takt (om de inte helt tappas på kraft och dör vill säga). Magikern som tar kraften kan använda den men ökningen är inte permanent. Lite oklart med KRAFTSTÖLD om offret permanent förlorar kraft men magikern som tar kraften kan lägga en tiondedel av den till sin egen permanent. Beskattningsmetoden som Bozsa (eventuellt) använder kan då vara en snäll/medgivande variant av LIVSUTTÖMNING. En snäll/medgivande variant av KRAFTSTÖLD är kanske inte möjlig eller så utförs den mycket sällan och bara av vissa magikerhus/underakademier.
Kanske är båda besvärjelserna möjliga att använda vid tillverkning av magiska föremål eller så är eventuellt bara KRAFTSTÖLD det.
Det vore toppen! Jag säger till när jag renskrivit:)birkebeineren skrev: ↑2025-01-09 14:25Om du renskriver kan jag flytta de olika bitarna till olika wikiartiklar.
Endast permanenta psykepoäng bör kunna användas så det du eventuellt fått via KRAFTSTÖLD då. Däremot lär en nekromantiker som offrat många psyke poäng på föremål och dylikt gärna använda sig av LIVSUTTÖMNING för att dryga ut sin nu späda andekraft och klara sin ”vardag”.birkebeineren skrev: ↑2025-01-10 11:26 Vill gärna höra vad andra tycker om denna kraftbeskattning men ifall vi gör detta till en metod Bozsas magiker tillämpar så får det gärna vara olika för olika magikerhus/underakademier.
Om man tänker att beskattningen tas ut från elever så är min känsla att detta innebär två saker. Antingen är magikerhuset/underakademin väldigt åtråvärt att gå i (för generellt sett individualistiska/egoistiska magiker lär permanent offer av deras själ vara en väldigt stor sak). Det skulle kunna vara kända och framstående magikerhus/underakademier som Sinneslyran, Urkällan, Ålderborgen eller Subumbraviribus. Ett annat alternativ är att magikerhus som sysslar med denna typ av ”ande/kraftbeskattning” är de som tar an sämre bemedlade elever. De som inte har någon annan stans att vända sig. För dessa elever så kanske det inte finns någon annan väg vilket utnyttjas av mindre nogräknade magikerhus. Dessa är i så fall snarare mer obskyra och impopulära magikerhus.
Tänker jag:)
Det ska sägas att jag gillar iden!
Besvärjelsen LIVSUTTÖMNING beskrivs förövrig så att offret som avger kraft återvinner denna i normal takt (om de inte helt tappas på kraft och dör vill säga). Magikern som tar kraften kan använda den men ökningen är inte permanent. Lite oklart med KRAFTSTÖLD om offret permanent förlorar kraft men magikern som tar kraften kan lägga en tiondedel av den till sin egen permanent.
Min tolkning är att tiondelen som tas permanent av besvärjaren försvinner permanent från offret.
Beskattningsmetoden som Bozsa (eventuellt) använder kan då vara en snäll/medgivande variant av LIVSUTTÖMNING. En snäll/medgivande variant av KRAFTSTÖLD är kanske inte möjlig eller så utförs den mycket sällan och bara av vissa magikerhus/underakademier.
Jag tänker att denna eventuella beskattning snarare sker via färdigheten magiskt kanalisering. KRAFTSTÖLD kan säkerligen också användas men är en mycket svår besvärjelse att bemästra (S24!) och endast nekromantiker kan den. Det lär således bara finnas ett fåtal i Bosza som sitter på den i sin formelsamling och ett ytter litet fåtal magikerhus som har en sådan trollkarl i sina led. LIVSUTTÖMNING är som du nämner inte permanent. Följande blir därmed min bedömning:
Skapar du ett magiskt permanent föremål så tas all psyke poäng först från dina egna permanenta psykepoäng innan du kan använda psykepoängen du eventuellt har fått via LIVSUTTÖMNING. Inget rum för fusk alltså:)
Det kan vara en möjlighet att det sker som ett sista steg innan avlagd examen? Kanske också ett sätt från vissa magikerhus att hålla sina mästare på en hanterbar mängd eller i vart fall se till att de verkligen är lojala nog att göra liknande uppoffringar för magikerhuset/underakademin?Torquemada skrev: ↑2025-01-10 08:59 Håller i princip med om nästan allt du skrivit nyss, birke.
Och ja! En stor del av de arkana föremål som används i klomellien i allmänhet och i Bosza i synnerhet lär absolut härstamma från första (och delvis också andra) magokratin:)
Senast redigerad av gtjorgo den 2025-01-12 08:20, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Barbisk Hövding
I teorin lär det vara möjligt att offra pengar istället för poäng, men Bozsa har mycket mer pengar än de har poäng, så det lär bli ganska sanslösa summor...
Relevant information för RP: Edgars Eldbollar tar inte betalt i PSY, ty de tillverkar inga permanenta föremål. Rådet har förbjudit vidare försök av det slaget då de många misslyckade försöken ödelade alltför mycket av gräsmattorna och besökarna...
Relevant information för RP: Edgars Eldbollar tar inte betalt i PSY, ty de tillverkar inga permanenta föremål. Rådet har förbjudit vidare försök av det slaget då de många misslyckade försöken ödelade alltför mycket av gräsmattorna och besökarna...
-
- Admin
Det lär också vara skillnad på när en person avger kraft/PSY som sen kan återvinnas (LIVSUTTÖMNING) och på när kraftförlusten är permanent (KRAFTSTÖLD). Tillfällig kraftförlust känns inte lika kontroversiellt, särskilt inte om det sker med medgivande från den som avger kraften.
-
- Admin
Förutsatt att vi låter det finnas sätt som tillåter magiker att dra kraft (som sen kan återvinnas) från andra personer som ger sitt medgivande kan Bosza ha satt det i system. Kraften måste dock rimligtvis spenderas till något användbart där och då om inte magikern ska gå runt som ett levande batteri. Svaret kan vara LADDNING. Under de omständigheter Bozsas magiker anser sig det vara lämpligt att dra kraft från någon (ex. inträde, prov, skatt, betalning) så används denna till att utföra ritualen LADDNING. De tillfälliga magiska föremål med lagrad kraft som då skapas tillfaller akademin som sen kan använda dessa till lämpliga syften. Ett viktigt sådant kan vara att att skapa olika SIGILL+BESVÄRJELSE som i sin tur används till beskydd och nödvändigt underhåll av staten/akademin. För att detta system skall fungera och inte missbrukas behövs organisering och regler men det är förslagsvis något som stadsstaten Bozsa och dens magiker kan tillgodose. Eventuellt.
Att dra kraft som kan användas till att skapa magiska föremål med PERMANENS och/eller NEXUS är kanske möjligt men av olika anledningar för kontroversiellt att göra till något vanligt även för Bozsa. Men vad sägs om att det har varit annorlunda tidigare och armbanden som Namnlösa gardet utrustas med är lämningar från Andra magokratins dagar?
Att dra kraft som kan användas till att skapa magiska föremål med PERMANENS och/eller NEXUS är kanske möjligt men av olika anledningar för kontroversiellt att göra till något vanligt även för Bozsa. Men vad sägs om att det har varit annorlunda tidigare och armbanden som Namnlösa gardet utrustas med är lämningar från Andra magokratins dagar?