Slättebo-Philmark kampanj

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Re: Slättebo-Philmark kampanj

Inlägg av Jeb »

Då kör vi på det. Text kommer.
Det som skulle bli en text om raxorer och deras val av Eorl blev ett äventyrsförslag på samma gång. :wink:

En raxorisk eorl sitter livet ut eller till den dag han inte anses kapabel att leda. En ny eorl väljs av fria raxoriska män och kvinnor vid tinget. Det är nästan alltid en man som väljs, men det finns inget som säger att det måste vara det. Även om senaste årtiondena har tenderat att vara en ur de rika och mäktiga ätterna är faktiskt duglighet och talarkonst det som väger tyngst i valet. Eorlen är jämställd med en baron i både Zorakin och Kardien. Eorlen svär trohet till den lokala greven, men står närmare hertigarna än en vanlig baron. Grevarna accepterar nästan alltid raxorernas val. Eorlerna sköter sina plikter och tjänar sina herrar. De anser att de tjänar konungens ordning och greven och hertigen är konungens talesmän. Adeln kan ibland tycka att de raxoriska eorlerna sätter sig över deras makt, men bråkar inte så länge de sköter sina åtaganden mot dem. Det har dock hänt historiskt att grevar och hertigar har försökt tvinga eorler till att rätta sig i ledet, men har då oftast fått ett uppror på halsen och det tjänar ingen på. Eorlerna har förutom den ordning som råder i landet en inbördes ordning. Ingen eorl står formellt över någon annan, men vissa av dem har mer att säga till om. Ålder, duglighet och förmågan att se till raxoriska intressen är egenskaper som styr när vikten av din röst vägs.

Valet av ny Eorl.
Raxorernas Eorl i Slättebo är Dyvik Joms. Han är en traditionsbunden äldre herre vars fysiska krafts dagar ligger bakom honom. Dyvik kanske inte är lika flink med spjutet längre, men hans sinne är det inget fel på. Han styr de raxoriska storfamiljerna i området med fasta nypor. Inga beslut tas utan att Eorlens åsikt tillfrågas. Dyvik är en tydlig politisk spelare i Slättebo-Philmark och hans fingrar sträcker sig på båda landsidor om Stirpaz. Han har i sin livstid knutit raxorerna i området tätare samman. De agerar numer som en enhet i stället för stormannaätter var och en för sig.

På hans gård Billevadet hålls efter skörden vart år ting där raxorernas agenda görs upp för nästkommande tid. Vid tingets slut reser Dyvik själv till hertig Stirzberg och lägger fram de spörsmål som kommit fram. Samtidigt reser eorlen Erlvin Mas av Ringe i Philmark till Hertig Dagge och gör det samma. Tingen och dess redogörelse för hertigarna har gjort att hertigarna har god insyn i raxorernas göromål och, även om de inte alltid är överens, har goda relationer mellan dem bevarats på detta sätt. Likaväl har eorl Joms under vintrarna rest till bontisâl Kolbert i Fil- Tofia där han personligen har redogjort för bontisâlen samma sak. Bontisâlen har dock inget större till övers för den gamle eorlen eller vad raxorer gör och inte gör. Han tar plikttroget emot honom och lyssnar avmätt, men har inget intresse för annat än det som rör de kyrkliga. På senare tid har en liten schism dem emellan uppstått. Eorlen vill att riarker som utnämns bland raxorerna skall vara av raxorisk börd. Bontisâlen är tydlig med att bontisâlen utser riarker och ingen annan. Kolbert är förnärmad över att någon ens andas åsikter om hur han utövar sin makt. Sist vintermöte hamnade de båda i så pass stora diskussioner om saken att Kolbert fick höja rösten. Eorlen fogade sig när Etins tjänare bannade honom, men under så stor ansträngning att han fick försena sin hemresa. Väl tillbaka på Billevadet satt han tungsint i sitt högsäte och funderade på framtiden.

Eorl Joms är inte van att bli tilltalad i hårda ordalag. Han är inte heller van vid att bli behandlad i vad han anser dålig respekt. Han fruktar att han börjar tappa greppet och bli en gammal gubbe mer än en stark ledare. Han är inte längre ung och även om han är sund i tanken förstår han att vintrarna är numrerade framgent. Dyvik Joms börjar planerna för tiden efter honom. En tanke han inte haft tidigare. Man skulle kunna tänka att han vill hålla eorltiteln inom sin egen ätt, men han kan inte se någon lämplig efterträdare. Hans egna söner med äldste sonen Hedrim i spetsen har ingen respekt för det gamla och beprövade. De vill bli baroner av pennisk typ och låta arv gå före fria val. Dyvik fruktar denna tanke. Inte nog med att raxorerna skulle slukas upp och bli en del av övriga folk. Vilken dumskalle som helst skulle leda dem bara för att denne haft sammanträffandet att födas först. Han anser att en avliden eorl inte ska påverka valet av dennes efterträdare, men planerar för att göra ett undantag vid sin egen hädangång. Sedan lider han av tanken på att bontisâl Kolbert är vald av Etin att sitta på stolen i Fil- Tofia. Gamle bontisâl Vedigrund behandlade alltid raxorer med respekt och vördnad. Denne Kolbert verkar bara bry sig om sina personliga intressen. Han är trots det Etins utvalde tjänare och vad Dyvik än anser måste han foga sig i bontisâlens bättre vetande. I sina tunga tankar föds därför en idé. Han ska hålla ett gästabud i bontisâlens ära. Han ska hålla duglighetstävlingar för att låta raxorer visa upp sig i sin bästa dager. Kolbert kommer förundras över deras förträfflighet och mildra sin syn på raxorer. Han kommer dessutom själv kunna få se hur de för sig och hitta en lämplig efterträdare.

Aktörer:
Eorl Dyvik Joms:
Anordnare av festligheterna. Bland de som lyckas bäst i sättet föra sig och visa duglighet i tävlingarna kommer han att välja ut favoriter och sedan hylla dem och placera dem nära sig själv. När han funnit en eller flera kandidater kommer han knyta dem nära sig och forma dem till valbara namn under den tid han har kvar i livet.

Bontisâl Kolbert:
Han har ingen lust att resa till någon gammal fallfärdig lada och spendera sin tid med raxoriska bönder. Han kommer till en början avböja inbjudan, men ändrar sig snabbt när han får reda på att både hertig Stirzberg och hans rival prior Altbin Hjortlöpe av Stirpazklyfte är inbjudna. Han vet inte om de kommer, men kommer inte att riskera att inte vara närvarande om så blir fallet.

Hertig Leovin Stirzberg:
Det tillhör inte vanligheterna att hertigen besöker någon av så låg börd som eorlen. Det kommer han inte göra denna gång heller. Han respekterar ändå eorlen så pass att han sänder en i hans ställe. Hans hustru hertiginnan Beada Dagge Ulriksdotter Stirzberg. En representant som vida överstiger vanligheten.

Prior Altbin Hjortlöpe av Stirpazklyfte:
Prioren är inte heller en särdeles vanlig gäst bland Slättebos herrefolk. Han tackar ja när han får veta att bontisâl Kolbert är inbjuden. Dessutom är det inte så långt att resa till Billevad och det kan vara lämpligt att lyssna av vad adeln säger nu när många av dem är samlade på en plats.

Baron Hedrim Joms:
Hedrim har ingen aning om vad hans far har i kikaren. Han kommer lydigt när eorlen kallar, men vill även vara där. Han får även veta att flera andra prominenta gäster kommer att närvara. Framförallt hertiginnan. Hedrim vill försöka få hennes öra för att i sin tur påverka hertigen till att utnämna honom till baron över Billevad efter faderns död. Hans eget baronat Bergfoten, som är mindre, vill han att hans yngre bror Lastor Joms i så fall tar över.

Övriga baroner och fritt folk:
De som känner att de har tid och lust kommer. Raxoriska stormän kommer mangrant när eorlen kallar. Penners närvaro varierar. Ibland skickar de endast representanter från hushållet. Övriga nyfikna, handlare, klerker och liknande dyker upp i drivor. Eorl Joms är trots allt en maktfaktor i området.

Det går att bygga vidare och förtydliga, men det skrevs i all hast som ett embryo till fortsättning.

Det börjar bli en del äventyrsuppslag. Flodbaroner, häxmästare, timmerkrig och liknande. Jag ska försöka mig på att sammanställa de idéer som finns längre fram. Jag vet att du Birke har fler. Slättebo-Philmark och givetvis Fil- Tofia som är navet i hjulet växer fram till en ganska detaljerad äventyrsplats. Jag tänker att det börjar närma sig avslutning på bakgrundsmaterial och redigera det som vi redan skrivit.
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Först en generell förklarande text, sen beskrivning av en särskild situation och slutligen ett äventyrsuppslag. Mycket bra! :D

Troligtvis kommer hertigen av Pharynx, Girloff Girloffson Gyllenhelm (prins av Raxberg och kungen av Zorakins farbror), skicka dit en av sina betrodda undersåter för att hålla ett öga på vad som händer och vem som potentiellt blir ny eorl. Häxmästaren har garanterad också någon på plats.
birkebeineren
Admin

En mer helhetlig tolkning av län och platser i Slättbo. Har i så stor grad försökt följa den ursprungliga kartan och den senaste texten men vissa egna tolkningar och påhitt är gjorda. Men saker går att ändra om det behövs.

Bild

Några detaljer:

Har ritat in floder så att den lilla sjön Witten rinner ut i den stora sjön Kvarken som sen rinner ut i Jostefloden (det behöver dock inte nödvändigtvis vara farbara vattenvägar).

Placerat Traska by i baroniet Grosäter så som vi kommit fram till tidigare.

Flyttat Oberga kloster till stranden av Witten istället för Kvarken (ändring behöver därför göras i texten)

Placerat Järnport djupt inne i en dal i Aidnebergen.

Placerat Svartkester enligt beskrivning.
birkebeineren
Admin

Om någon vill läsa om platserna och namnen på kartan finns dessa i wikiartikeln Slättebo-Philmark_(Kampanj)

Och Jebs orginalkarta (från innan det klarlagts att hertigdömet Slättebo har tre grevskap och inte fem) finns här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 417#p41417
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare

Inlägg av gtjorgo »

Kan man möjligen slå ihop detta (samt eventuellt andra äventyr. Jag vet att skaraborgaren har flera bra) till en PDF med bilder och allt?:)
Dvs om författare också vill detta?:)
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Först en generell förklarande text, sen beskrivning av en särskild situation och slutligen ett äventyrsuppslag. Mycket bra! :D
Ibland så. Tackar!
Troligtvis kommer hertigen av Pharynx, Girloff Girloffson Gyllenhelm (prins av Raxberg och kungen av Zorakins farbror), skicka dit en av sina betrodda undersåter för att hålla ett öga på vad som händer och vem som potentiellt blir ny eorl. Häxmästaren har garanterad också någon på plats.
Hmm. Jag har inte tänk på någon av de två, men det är klart att de har. Även om Eorl är en lägre titel har den stor politisk påverkan.
Några detaljer:

Har ritat in floder så att den lilla sjön Witten rinner ut i den stora sjön Kvarken som sen rinner ut i Jostefloden (det behöver dock inte nödvändigtvis vara farbara vattenvägar).
Jag tycker vi låter den vara farbar. (Kanske inte året runt. Det är varmt i Zorakin.) Iallafall av flatbottnade flottar.
Placerat Traska by i baroniet Grosäter så som vi kommit fram till tidigare.
Check!
Flyttat Oberga kloster till stranden av Witten istället för Kvarken (ändring behöver därför göras i texten)
Det gör jag lite ovilligt. Oberga och dess placering vid södra Kvarken spelar roll. Jag inser när jag tittar på kartan hur gränserna ställer till det en smula för mitt äventyr. Både Kruxträsk och Norra Toril behöver norrut. Kruxträsk kan vara större och Klackberga kan flytta med norrut. Sedan ligger godset i sig i skogsbrynet inte så djupt in i skogen. Norra Toril behöver norrut för att Räcknäs ligger vid Witten. Sedan har Glave väldigt liten del skog i sitt baronat. Det är därför de vill åt Nordkorparnas Kruxträsktimmer. Köper vi din id'e om att göra vattenvägen mellan sjöarna fullt farbar håller äventyrsiden. Som baronaten ser ut just nu har Glavarna nog med timmer för att klara sig själva. Skulle de alliera sig med Korp är Kruxträsktimmret inte logiskt att skeppa via Jostefloden. Det är närmare att ta det rätt ut i Stirpazviken.
Placerat Järnport djupt inne i en dal i Aidnebergen.
Ser bra ut.
Placerat Svartkester enligt beskrivning.
Också bra.

I övrigt tycker jag Skoften och Stirpeslätt är för små.
Och Jebs orginalkarta (från innan det klarlagts att hertigdömet Slättebo har tre grevskap och inte fem) finns här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 417#p41417
Mycket vacker. Jag har inte sett den på ett tag och inser nu hur olika kartorna är. Mitt upplägg är till stor del basera på denna layouten. https://www.erebaltor.se/forum/download ... &mode=view
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

gtjorgo skrev: 2024-11-29 20:20 Kan man möjligen slå ihop detta (samt eventuellt andra äventyr. Jag vet att skaraborgaren har flera bra) till en PDF med bilder och allt?:)
Dvs om författare också vill detta?:)
Eventuell PDF kan man absolut skapa framöver. Nu ligger väl en hel del annat före i tiden? Dessutom är materialen inte helt färdigt, men vi jobbar på det! :D

När det gäller att slå ihop materialet med andra äventyr står det var och en fritt att göra det. Just kampanjmaterialen Slättebo-Philmark är ett äventyr i sig. Materialet är bara bakgrund till kampanjen vi spelar. Den har på senare tid tagit en ny vändning. Konfluxen kommer närmare, men vi bråkar om timmer i västra Zorakin. Andra timmerkriget är på gång. Delvis går det att följa med här https://www.erebaltor.se/forum/download ... &mode=view

Jag är dock alltid för att diskutera och utveckla materialet som skapas här. Kör på!
birkebeineren
Admin

Jeb skrev: 2024-12-01 18:01 Det gör jag lite ovilligt. Oberga och dess placering vid södra Kvarken spelar roll. Jag inser när jag tittar på kartan hur gränserna ställer till det en smula för mitt äventyr. Både Kruxträsk och Norra Toril behöver norrut. Kruxträsk kan vara större och Klackberga kan flytta med norrut. Sedan ligger godset i sig i skogsbrynet inte så djupt in i skogen. Norra Toril behöver norrut för att Räcknäs ligger vid Witten. Sedan har Glave väldigt liten del skog i sitt baronat. Det är därför de vill åt Nordkorparnas Kruxträsktimmer. Köper vi din id'e om att göra vattenvägen mellan sjöarna fullt farbar håller äventyrsiden. Som baronaten ser ut just nu har Glavarna nog med timmer för att klara sig själva. Skulle de alliera sig med Korp är Kruxträsktimmret inte logiskt att skeppa via Jostefloden. Det är närmare att ta det rätt ut i Stirpazviken.
Jag försöker rita om. Kanske behövs någon extra förklarande textrad bara.
I övrigt tycker jag Skoften och Stirpeslätt är för små.
Skoftens status framstår som rätt oklar då platsen enligt nuvarande text både brunnit ner och förlorat sin status som köping till Stirpazklyfte?
Stirpeslätt kan göras större söderut.
Mycket vacker. Jag har inte sett den på ett tag och inser nu hur olika kartorna är. Mitt upplägg är till stor del basera på denna layouten. https://www.erebaltor.se/forum/download ... &mode=view
Spelknepe gjorde sina kartor i flera versioner och de har ibland olikheter. Den du utgick från (som jag tror var hans senaste?) hade tyvärr inte med grevskapsgränserna från Aidne-modulen och det är väl fräömst det som ställt till det lite. Men med lite kreativ tolkning tror jag det går att passa ihop. :wink:
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Jag försöker rita om. Kanske behövs någon extra förklarande textrad bara.
Kikar på det
Skoftens status framstår som rätt oklar då platsen enligt nuvarande text både brunnit ner och förlorat sin status som köping till Stirpazklyfte?
Stirpeslätt kan göras större söderut.
Det är nog bara lite slarvigt skrivet. Köpingen har brunnit och med det förlorat status. Marken finns kvar. Skoften är om än litet ett baronat med både stuteriet och varvet intakt. De ligger båda utanför köpingen. Jag kan även här skriva om det.
Spelknepe gjorde sina kartor i flera versioner och de har ibland olikheter. Den du utgick från (som jag tror var hans senaste?) hade tyvärr inte med grevskapsgränserna från Aidne-modulen och det är väl fräömst det som ställt till det lite. Men med lite kreativ tolkning tror jag det går att passa ihop. :wink:
Det ska vi nog få ihop på något sätt.
birkebeineren
Admin

Jeb skrev: 2024-12-02 08:44
...
Det är nog bara lite slarvigt skrivet. Köpingen har brunnit och med det förlorat status. Marken finns kvar. Skoften är om än litet ett baronat med både stuteriet och varvet intakt. De ligger båda utanför köpingen. Jag kan även här skriva om det.
Tittar genom gamla diskussioner och vi verkar ha diskuterat Skoften rätt många gånger. :lol:

Som texten i wikin nu ser ut så är det lite oklart om Skoften var ett självständigt baronat eller om det var en del av baronaten Kvarken. Men du tänker alltså att Skoften är ett självständigt baronat, om än där huvudorten med samma namn har förlorat sina rättigheter som köping och nu kallas Skofte by?

I så fall föreslår jag att meningen i wikin "... Köpingen tillhörde baron Björnflod av Kvarken. ..." ändras till "... Köpingen och det omkringliggande baronatet tillhörde baron Björnflod som även var baron av Kvarken och Guldberga skogar. ...".

Skoften är alltså nu ett baronat som sedan 607 eO står utan baron, vilket även Guldberga skogar och Kvarken gör. Skoften är inte lika värdefullt längre efter att köpingen (eller snarare rättan att bedriva handel som en köping innebär) flyttades till Stirpazklyfte men stuteri och båtvarv med de intäkter dessa ger finns kvar inom baronatet. Ekonomin missköts dock av fogden Niels Klinga och framtiden är oklar. Tolkar jag det rätt så?

Baron Björnflods tidigare tre baronat borde oavsett om de går till en eller fler nya länsinnehavare vara rätt eftertraktade...
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Tittar genom gamla diskussioner och vi verkar ha diskuterat Skoften rätt många gånger. :lol:
Populärt ställe.
Som texten i wikin nu ser ut så är det lite oklart om Skoften var ett självständigt baronat eller om det var en del av baronaten Kvarken. Men du tänker alltså att Skoften är ett självständigt baronat, om än där huvudorten med samma namn har förlorat sina rättigheter som köping och nu kallas Skofte by?
Bjönflodproblemet är sedan han var greve. Nu rättade vi grevskapen och då blev Skoften frimark och köping. När Skoften brann och inte kunde fungera som Köping blev det inget. Niels Klinga hade kunnat bygga upp och få igång handeln snabbt om han haft kompetensen. Nu blev det inte så och marknaden fick agera. De flyttade till Strpazklyfte och Skoften blev en by, om än rustik, i området. Frimarken återgår till baronat och ingen är dess baron än. Niels Klinga sitter i brist på en riktig Klinga till att ta hans plats. Det äventyret kommer bli spännande...
I så fall föreslår jag att meningen i wikin "... Köpingen tillhörde baron Björnflod av Kvarken. ..." ändras till "... Köpingen och det omkringliggande baronatet tillhörde baron Björnflod som även var baron av Kvarken och Guldberga skogar. ...".
Ja. Eller som ovan. Vilket som juridiskt passar bäst. Inget av Björnflods baronat är egentligen tillsatta. Han är ju odödlig och har haft god tid på sig att breda ut sitt baronat. Nu är han försvunnen och förmodad död. Ven som ska ta över i hans olika ställen är oklart.
Skoften är alltså nu ett baronat som sedan 607 eO står utan baron, vilket även Guldberga skogar och Kvarken gör. Skoften är inte lika värdefullt längre efter att köpingen (eller snarare rättan att bedriva handel som en köping innebär) flyttades till Stirpazklyfte men stuteri och båtvarv med de intäkter dessa ger finns kvar inom baronatet. Ekonomin missköts dock av fogden Niels Klinga och framtiden är oklar. Tolkar jag det rätt så?
Jag tycker det låter som en bra summering av läget. Det här får vi nog reda ut en gång för alla. Det är ju som du säger stora ekonomiska och maktkvärden på spel. Baronaten handhas idag av inkompetenta eller ointresserade personer. Så har det varit i flera år. Ändå fungerar skatteintäkter, handel och någonlunda ordning. Det hela är mystiskt.
Baron Björnflods tidigare tre baronat borde oavsett om de går till en eller fler nya länsinnehavare vara rätt eftertraktade...
Alla tre. Vill du lägga in en push för att ta över? Jag är övertygad om att du har kandidater. :twisted:
birkebeineren
Admin

Jeb skrev: 2024-12-02 13:32
Bjönflodproblemet är sedan han var greve. Nu rättade vi grevskapen och då blev Skoften frimark och köping. När Skoften brann och inte kunde fungera som Köping blev det inget. Niels Klinga hade kunnat bygga upp och få igång handeln snabbt om han haft kompetensen. Nu blev det inte så och marknaden fick agera. De flyttade till Strpazklyfte och Skoften blev en by, om än rustik, i området. Frimarken återgår till baronat och ingen är dess baron än. Niels Klinga sitter i brist på en riktig Klinga till att ta hans plats. Det äventyret kommer bli spännande...
Ja. Eller som ovan. Vilket som juridiskt passar bäst. Inget av Björnflods baronat är egentligen tillsatta. Han är ju odödlig och har haft god tid på sig att breda ut sitt baronat. Nu är han försvunnen och förmodad död. Ven som ska ta över i hans olika ställen är oklart.
Ok, då vet jag hur du tänkt. Vi droppar min föreslagna ändring och låter din text stå kvar. Skoften var aldrig något eget baronat utan tillhörde formellt baronatet Kvarken även om det var som frimark. Att status i nuläget är oklart gör det bara mer intressant.
Jeb skrev:
Jag tycker det låter som en bra summering av läget. Det här får vi nog reda ut en gång för alla. Det är ju som du säger stora ekonomiska och maktkvärden på spel. Baronaten handhas idag av inkompetenta eller ointresserade personer. Så har det varit i flera år. Ändå fungerar skatteintäkter, handel och någonlunda ordning. Det hela är mystiskt.
Skoften inget baronat utan del av Kvarken, i övrigt kan då summeringen gälla.

Det hela är lite mystisk ja men det lämnar jag till dig att (eventuellt) ge en förklaring till. Men ta då i så fall gärna med några ord om hur markgreven av Junemark och/eller hertigen av Slättebo ser på oredan.
Jeb skrev:
Alla tre. Vill du lägga in en push för att ta över? Jag är övertygad om att du har kandidater. :twisted:
En tänkbar kandidat skulle kanske kunna vara markgrevinna Melosine av Junemarks bror Morius Elderdun som sedan sin systers giftemål fått tjänsten som borgfogde (kastellan?) i Vedehall eftersom hans svåger markgreven ofta inte är på plats utan nere i Pendon? Morius är en riddare av klassisk snitt, en duglig administrati och mycket lojal särskilt överför sin syster men också sin svåger. Han har inte själv yttrat önskemål om att bli baron och har inga som helst anspråk på en sådan titel i Slättebo då han har hela sin släkt i Yttersol (förutom systern Melosine) men han är son av en baron (Melverik Elderdun) och av god pennisk börd. Skulle dock markgreven vara på utkik efer någon utomstående och helt neutral i den lokala politiken till att beträda ett av de vakanta baronaten kan unge Morius vara en möjlig kandidat. Det förutsätter dock att hertig Slättebo inte skulle ha några invändningar markgreven måste ta hänsyn till, ifall det kommer till att nya baroner tillsätts...

Sen går det faktisk rykten om att den försvunne baron Björnflods gammelfaster eller möjligen farmor (olika versioner skiljer sig åt, och årtalen är högst oklara) hade en affär med den tidigare baronen av Bergfoten, Lestig Joms, som gett upphov till en oäkte gren Jomsar någonstans. Denna skulle då genealogisk kunna tänkas ha några droppar Björnflodsk blod med tillhörande arvsrätt. Men som sagt, bara rykten...
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Ok, då vet jag hur du tänkt. Vi droppar min föreslagna ändring och låter din text stå kvar. Skoften var aldrig något eget baronat utan tillhörde formellt baronatet Kvarken även om det var som frimark. Att status i nuläget är oklart gör det bara mer intressant.
Håller med. Jag kan gå genom Skoftentexten i morgon och fixa till den. I kväll ska vi faktiskt spela i Sortmund, så det går före. :)
Skoften inget baronat utan del av Kvarken, i övrigt kan då summeringen gälla.

Det hela är lite mystisk ja men det lämnar jag till dig att (eventuellt) ge en förklaring till. Men ta då i så fall gärna med några ord om hur markgreven av Junemark och/eller hertigen av Slättebo ser på oredan.
Junemark ser allvarligt på detta och störs av att ingen baron tillsatts på flera år. Hans skatter blir dock betalda och området fungerar i hjälplig form. Just nu är det mycket som tar hans uppmärksamhet. Stundande piratkrig, Hynsolgekriget, Ransarderröj och andra uttre hot mot Zorakins säkerhet. Hans residens i Pendon har nästan blivit hans hem så mycket tid han nu spenderar där. Han har dessutom fullt förtroende till sin hustrus förmåga att ta itu med saken. Hon har brevledes försäkrat sin make om att hon tillsammans med väninnan Celia Ekenbrandt Splintersköld har goda kontakter med hertig Stirzberg och situationen är på väg att lösas.

Hertigen vill fördröja tillsättandet av Gullberga och Skoften, så länge han kan. Hertigen har genom det lösa styret i området kunna förmå lokala huggarlag att avverka massor av Gullbergas timmer och flödat marknaden i FT. Allt som ett sätt att bryta Flodbaronernas försök till monopol. Skulle en baron tillsättas vet man inte hur denne tänker med sitt timmer. I nuläget passar detta maktvakum hertigen väl.
En tänkbar kandidat skulle kanske kunna vara markgrevinna Melosine av Junemarks bror Morius Elderdun som sedan sin systers giftemål fått tjänsten som borgfogde (kastellan?) i Vedehall eftersom hans svåger markgreven ofta inte är på plats utan nere i Pendon? Morius är en riddare av klassisk snitt, en duglig administrati och mycket lojal särskilt överför sin syster men också sin svåger. Han har inte själv yttrat önskemål om att bli baron och har inga som helst anspråk på en sådan titel i Slättebo då han har hela sin släkt i Yttersol (förutom systern Melosine) men han är son av en baron (Melverik Elderdun) och av god pennisk börd. Skulle dock markgreven vara på utkik efer någon utomstående och helt neutral i den lokala politiken till att beträda ett av de vakanta baronaten kan unge Morius vara en möjlig kandidat. Det förutsätter dock att hertig Slättebo inte skulle ha några invändningar markgreven måste ta hänsyn till, ifall det kommer till att nya baroner tillsätts...
Det är en jättebra kandidat. Han skulle även stå i skuld till sin svåger och på det sättet bli lojal. Det konstiga är att Morius egen syster inte tycks superpepp på förslaget. Axman har funderat mycket över detta. Inte nog med att han trodde sig göra hustrun glad. Han trodde sig också lösa problemet på ett sätt alla skulle förstå. Svaret på förslaget har blivit mer: jo, ja, det skulle ju vara en ide förstås.

Sanningen är att hertig Stirzberg just nu vill ha det som det är och hertigen är onödigt att gå emot. Det som grämer är att hertigen tar del av kakburken. Det sagt, så är det en god allierad att ha.
Sen går det faktisk rykten om att den försvunne baron Björnflods gammelfaster eller möjligen farmor (olika versioner skiljer sig åt, och årtalen är högst oklara) hade en affär med den tidigare baronen av Bergfoten, Lestig Joms, som gett upphov till en oäkte gren Jomsar någonstans. Denna skulle då genealogisk kunna tänkas ha några droppar Björnflodsk blod med tillhörande arvsrätt. Men som sagt, bara rykten...
Dessa rykten.. Jag hörde att det var en Klinga hon hade en affär med. Sedan vet ju var man. Det finns en Joms under varje sten. Därpå har vi Wästuätten samt den på svärdssidan utslocknade ätten Ule vilka Wästu påstår ha funnit en jänta från. Giftemål mellan dem skulle ge anspråk på Kvarken.

Allt som allt är min tanke att detta egentligen inte borde vara svårt. Varför tar det det då ÅR att skaka fram baroner till dessa platser. Svaren är inte helt enkla och den anledningar listade ovan är allmänt kända. De verkliga får vi dölja djupt i endast-för-SLfliken. Jag blev lite förtjust i frillobarnet. Dock är Björflod fel person då han varken har barn eller förfäder. Jag tycker inte vi ska stänga den dörren ändå. När det är rörigt bör folk ta tillfället i akt att skaka fram både sanna och uppdiktade potentater. Det är ju ändå maktpositioner på spel. Sedan är borgfogde Morius Elderdun allt för bra för att inte använda. Jag tycker kanske att han uttryckt liiiite önskan om att få en position högre än borgfogde. Det kanske är systern som inte tycker han är värdig? Kanske är hon rädd för att han är både ambitiös och kompetent? Skulle hennes älsklingsbror bli baron i Gullberga skulle han snart se över administrationen och både effektivisera och modernisera. Det skull sätta honom på kollisionskurs med både Flodbaronerna och hertigen. Hon vet inte om hon vill utsätta sin bror för deras makt och hårda nypor.
birkebeineren
Admin

Angående det här:
Jeb skrev: 2024-12-01 18:01Det gör jag lite ovilligt. Oberga och dess placering vid södra Kvarken spelar roll. Jag inser när jag tittar på kartan hur gränserna ställer till det en smula för mitt äventyr. Både Kruxträsk och Norra Toril behöver norrut. ...
Av vilken anledning spelar det en roll att Oberga kloster ligger vid just Kvarken? För att klura ut en lösning behöver jag veta hur du tänkt (om det då inte är äventyrhemligheter du inte kan avslöja). :) På min föreslagna kladdkarta ligger klostret nu vid Witten men har ju sitt utlopp i Kvarken och kan kommunikationsmässigt sägas vara riktat ditåt. Kan det duga som enkel förklaring? Rent administrativt ligger Witten huvudsakligen i grevskapet Stirpaz men sydkusten av sjön ligger i grevskapet Skogmark så Oberga kloster kan få tillhöra valfritt grevskap.

Jeb skrev:... Kruxträsk kan vara större och Klackberga kan flytta med norrut. Sedan ligger godset i sig i skogsbrynet inte så djupt in i skogen. Norra Toril behöver norrut för att Räcknäs ligger vid Witten. ...
Kruxträsk baronat kan enkelt göras större och Klackberga kan flytta ut till valfritt skogsbryn. Räcknes kan flyttas till Witten utan problem.

Jeb skrev:... Sedan har Glave väldigt liten del skog i sitt baronat. Det är därför de vill åt Nordkorparnas Kruxträsktimmer. Köper vi din id'e om att göra vattenvägen mellan sjöarna fullt farbar håller äventyrsiden. Som baronaten ser ut just nu har Glavarna nog med timmer för att klara sig själva. Skulle de alliera sig med Korp är Kruxträsktimmret inte logiskt att skeppa via Jostefloden. Det är närmare att ta det rätt ut i Stirpazviken.
Jag är lite osäker på hur du tänkar angående Norra Toril, vill du att baronatet skall vara mindre geografiskt och således omfatta en mindre del av skogen (och timret som finns där)? Det går i så fall enkelt att göras genom att rita om baronatgränsen. Om Norra Toril inte har så mycket skog och timmer förklarar ju detta varför de vill åt timret i Kruxträsk som Korp besitter.

Sen är det det här med frakten av timret. Rimligtvis behövs en vattenväg för att frakta det ut ut skogen, vare sig det är västerut mot Stirpazviken eller österut mot Jostefloden. Min tanke med att Witten hänger samman med Kvarken som i sin tur via Lill-Jostan rinner ut i Jostefloden var tänkt som en sådan vattenväg. Men om det inte fungerar med tanke på konflikten mellan Glave och Splintersköld behövs en annan lösning.

Två förslag:

1) Vi ritar vi om vattenvägarna och låter Witten mynna ut i en nypåhittad flod som rinner mot sydöst och ansluter till Lill-Jostan i nordöstra delen av grevskapet Ryng (15) i hertigdömet Pharynx. Detta gör dock att Oberga kloster vid Witten inte får sin tänkta direktkontakt med Kvarken så som tänkt ovanför men det går då kanske att förklara på annat vis då?

2) Vi ritar ut en helt ny flodväg i Torilskogen från någonstans i baronatet Norra Toril och in i grevskapet Ryng (15). Denna väg har tidigare kanske inte varit att tänka på men saker som framgångsrik bekämpning av svartfolk, inhyrning av klomellisk expertis för utgrävning av någon särskilt svårforcerbar passage eller förhandling med de lokala raxorena kan nu vara nära att göra projektet möjligt?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Av vilken anledning spelar det en roll att Oberga kloster ligger vid just Kvarken? För att klura ut en lösning behöver jag veta hur du tänkt (om det då inte är äventyrhemligheter du inte kan avslöja). :) På min föreslagna kladdkarta ligger klostret nu vid Witten men har ju sitt utlopp i Kvarken och kan kommunikationsmässigt sägas vara riktat ditåt. Kan det duga som enkel förklaring? Rent administrativt ligger Witten huvudsakligen i grevskapet Stirpaz men sydkusten av sjön ligger i grevskapet Skogmark så Oberga kloster kan få tillhöra valfritt grevskap.
Den enkla förklaringen är att Oberga har tillgång till Oberga by. Från början var det viktigt att ha tillgång till den infrastrukturen. Med tiden har klostret blivit mer självförsörjande och byn är nu mer beroende av klostret än tvärtom. Den lite besvärligare förklaringen är maginoden i Ohmskogen (som nu är utslocknad). LV ville ha kontroll nära noden för att se vad den egentligen drog åt sig för folk. Närheten till Ohmskogen, vattenvägen över Kvarken och Oberga by visade sig vara den bästa platsen för klostret. Sedan var man även intresserad av de ruiner som finns runt Ulehall. Man trodde noden och ruinerna hade någon koppling. Placeringen av klostret är helt initierad av LV. Valrod Glave som grundade klostret är bara en nyttig initiativtagare och har ingen insyn i dessa faktorer.
Kruxträsk baronat kan enkelt göras större och Klackberga kan flytta ut till valfritt skogsbryn. Räcknes kan flyttas till Witten utan problem.
Fint!
Jag är lite osäker på hur du tänkar angående Norra Toril, vill du att baronatet skall vara mindre geografiskt och således omfatta en mindre del av skogen (och timret som finns där)? Det går i så fall enkelt att göras genom att rita om baronatgränsen. Om Norra Toril inte har så mycket skog och timmer förklarar ju detta varför de vill åt timret i Kruxträsk som Korp besitter.
Japp.
Sen är det det här med frakten av timret. Rimligtvis behövs en vattenväg för att frakta det ut ut skogen, vare sig det är västerut mot Stirpazviken eller österut mot Jostefloden. Min tanke med att Witten hänger samman med Kvarken som i sin tur via Lill-Jostan rinner ut i Jostefloden var tänkt som en sådan vattenväg. Men om det inte fungerar med tanke på konflikten mellan Glave och Splintersköld behövs en annan lösning.
Det fungerar inte på grund av konflikten med Splintersköld. Det är också en av anledningarna till konflikten. Jostefloden måste det vara. Stirpazviken får vi finna på en annan anledning till att det inte fungerar.

Två förslag:
1) Vi ritar vi om vattenvägarna och låter Witten mynna ut i en nypåhittad flod som rinner mot sydöst och ansluter till Lill-Jostan i nordöstra delen av grevskapet Ryng (15) i hertigdömet Pharynx. Detta gör dock att Oberga kloster vid Witten inte får sin tänkta direktkontakt med Kvarken så som tänkt ovanför men det går då kanske att förklara på annat vis då?
Jag föreslår att vi undviker att lägga till mer floder om vi kan. Vi har det officiella att förhålla oss till och det tycker jag vi följer i den mån det går.

2) Vi ritar ut en helt ny flodväg i Torilskogen från någonstans i baronatet Norra Toril och in i grevskapet Ryng (15). Denna väg har tidigare kanske inte varit att tänka på men saker som framgångsrik bekämpning av svartfolk, inhyrning av klomellisk expertis för utgrävning av någon särskilt svårforcerbar passage eller förhandling med de lokala raxorena kan nu vara nära att göra projektet möjligt?
Glavarna är expansiva och har högtflygande drömmar. De ser inga problem utan betar av det som dyker upp allt eftersom. Först skriva traktat om Korps timmer. Sedan säkra samarbete eller underkastelse från baronaten längst Jostefloden. Därefter lösa logistik och handelskontrakt med uppköpare. Må så vara genom rännor, kanaler eller att man faktiskt måste bära stockarna. Timret ska till marknad! Kolt Glave är inte en man som tänker över sina handlingar. Han befaller och förväntar sig sedan handling. Han är rik, maktfullkomlig och hotfull.
Skriv svar