Samkarna

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin

Re: Samkarna

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2024-09-22 22:57 Mycket bra! Jag har lagt insektoiderna lite åt sidan för egen del, det vore kul att utveckla något intressant tillsammans för denna tidigare ganska vita fläck på Samkarnas karta. Insektoiderna nämnde jag dock i samband med ormfolket Zyrasz i Mosgilak (som även är inblandade i den södra djungelns ormfolk på ett eller annat vis - vi behöver för övrigt ett namn på denna skog!). Läs gärna den artikeln igen och bygg på eller ändra efter behov. :)
Samkarna är enormt så det borde finnas gott om plats. En del av kontinenten kan också liknas vid en slags Vit fläck Samkarna som lämnas helt obeskrivet för den enskilde SL att utveckla, under Vita fläckar eller på egen hand.

Det finns olika typer av insektoider även om just de jag funderar på är ganska lika de i Monsterboken I. Läste det du skrivit om zyrasz och funderar på om insektoiderna där kan vara samma som mina eller av en annan typ... "Termitiderna" är dock intelligenta på sitt vis och inte lätta att tvistas med. Under vissa tider på året går de i härnad för att jaga föda där sådan finns, och de äter allt!

För den oinvigde står det om Zyraszfolket i Mosgilak här: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 967#p50967

Sen en fråga angående zyraszfolket, tänker du de som serpenter, altså ormar med armar, eller helt som vanliga ormar (fast med magiska förmågor)?

Enligt det som står om Mosgilak och Södra Ormsjön i EA-Kampanj s.10-11 så finns det både reptilmän och serpenter i området. Och i Joruna och finns det också intelligenta "dinosaurider". Att dina zyrasz är ytterligare en typ borde fungera också, Samkarna verkar vara full av ormar. :twisted:
birkebeineren
Admin

Dretski skrev: 2024-09-22 23:03
Mikael skrev: 2024-09-22 10:26
birkebeineren skrev: 2024-09-21 08:14 En fråga till dig Mikael, är staden/platsen Lobito på östkusten av Samkarna ditt gamla påhitt?
Ja det har jag för mig, men enbart att det borde finnas en handelsplats på södra Ormsjöns västra strand. Placering där det blev var vid Drakryggens slut, det sista stället som har tillräcklig vatten från bergen för att tillåta odlingar. Någon tanke eller avsikt i övrigt hade jag inte.
Jag tänker mig att det kanske inte finns så mycket till just handel här, men en sista utpost till Samkarnas södra delar med en "skön" vilda västern-känsla på ett Altoriskt vis av ännu så länge okänd anledning.. Förmodligen är ormfolket i skogarna en blandning av Niferlänningar och Zyrasz, kanske har Niferlänningarna ett speciellt samband med dessa och någon hemlig agenda i Ormsjön och vidare framtida historia i Kopparhavet? Låt gärna idéerna flöda.
Gillar tanken på ett "Vilda Södern"! :D

Det finns även en annan plats för det ena eller det andra om era idéer inte passar - Azhulu. Denna stad är officiell och ligger enligt källorna 34 dagars seglats från Krilloan. På kartan över Samkarna har den dock hamnat fel och ligger nu altför långt söderut för at passa med restiden. Förslag har lämnats på att den flyttas längre norrut och till en plats nedanför Drakryggen norr om Lobito.

Där Azhulu nu är placcerad på kartan, långt söderut på en till synes bördig ö i en ögrupp, skulle en annan stad eller plats kunna finnas om vi vill men då med ett annat namn.
birkebeineren
Admin

Restiderna från Krilloan:

Ildar (Niferland) 15
Nifaria (Niferland) 18
Gerdonia (Thelgul) 14
Theon (Thelgul) 22
Azhulu 34
Aghadur 42
Vestaria (Pokti) 47
Al’Zindi (Pokti) 60
Porto Horyni 74

Vad sägs om att flytta Azhulu för att bättre passa med restiderna?

Kom ihåg att den enorma vattenvirveln "Världssvalget" ligger ute i havet sydväst för Nivralerna nedanför Drakryggen och Geardons gap. Möjligtvis går det att använda strömmarna i utkanten av denna för att segla både norrut och söderut. Dock endast för mycket erfarna skeppare...

Bild
Dretski
Magillersk Fogde

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-09-24 08:23
Dretski skrev: 2024-09-22 22:57 Mycket bra! Jag har lagt insektoiderna lite åt sidan för egen del, det vore kul att utveckla något intressant tillsammans för denna tidigare ganska vita fläck på Samkarnas karta. Insektoiderna nämnde jag dock i samband med ormfolket Zyrasz i Mosgilak (som även är inblandade i den södra djungelns ormfolk på ett eller annat vis - vi behöver för övrigt ett namn på denna skog!). Läs gärna den artikeln igen och bygg på eller ändra efter behov. :)
Samkarna är enormt så det borde finnas gott om plats. En del av kontinenten kan också liknas vid en slags Vit fläck Samkarna som lämnas helt obeskrivet för den enskilde SL att utveckla, under Vita fläckar eller på egen hand.

Det finns olika typer av insektoider även om just de jag funderar på är ganska lika de i Monsterboken I. Läste det du skrivit om zyrasz och funderar på om insektoiderna där kan vara samma som mina eller av en annan typ... "Termitiderna" är dock intelligenta på sitt vis och inte lätta att tvistas med. Under vissa tider på året går de i härnad för att jaga föda där sådan finns, och de äter allt!

För den oinvigde står det om Zyraszfolket i Mosgilak här: https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 967#p50967

Sen en fråga angående zyraszfolket, tänker du de som serpenter, altså ormar med armar, eller helt som vanliga ormar (fast med magiska förmågor)?

Enligt det som står om Mosgilak och Södra Ormsjön i EA-Kampanj s.10-11 så finns det både reptilmän och serpenter i området. Och i Joruna och finns det också intelligenta "dinosaurider". Att dina zyrasz är ytterligare en typ borde fungera också, Samkarna verkar vara full av ormar. :twisted:
Jag tänker mig dessa som humanoider med armar, och högst intelligenta, men med en ytterst perverterad kultur. De är faktiskt delvis lånade från Shissar i EverQuest, som bör gå bra att googla för lite bildinspiration. Insektoiderna lämnar jag åt dig att utveckla, men bollar gärna idéer. :)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev: 2024-09-24 09:19 Vad sägs om att flytta Azhulu för att bättre passa med restiderna?
Azhulu kanske är den största niferländska kolonin?
birkebeineren
Admin

Azhulu skulle absolut kunna vara en niferländsk koloni.

En som du tänkte på här antar jag?
Adragoor skrev: 2023-04-14 07:54 Kanske består Niferland av Nivralerna samt den stora halvön nordväst om ögruppen. Sedan har landet även kolonier längs kusten i söder. Det hade varit kul att kunna rita ut gränser…
https://www.erebaltor.se/forum/viewtopi ... 404#p50404
Dretski
Magillersk Fogde

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-09-24 09:19 Restiderna från Krilloan:

Ildar (Niferland) 15
Nifaria (Niferland) 18
Gerdonia (Thelgul) 14
Theon (Thelgul) 22
Azhulu 34
Aghadur 42
Vestaria (Pokti) 47
Al’Zindi (Pokti) 60
Porto Horyni 74

Vad sägs om att flytta Azhulu för att bättre passa med restiderna?

Kom ihåg att den enorma vattenvirveln "Världssvalget" ligger ute i havet sydväst för Nivralerna nedanför Drakryggen och Geardons gap. Möjligtvis går det att använda strömmarna i utkanten av denna för att segla både norrut och söderut. Dock endast för mycket erfarna skeppare...
Jag gillar förvisso idén om en koloni där nere på öarna utanför Mosgilak, men som du säger stämmer kanske inte den officiella restiden riktigt bra. Kanske kan den bara byta namn, och Azhulu flyttas upp till din föreslagna punkt? Det Samkarnska Niferland är ett område som jag har tänkt lite på, men tyvärr inte tillräckligt mycket. Att de har någon form av flygdjur (gripar, hoppogriffer eller dylikt) som föds upp på Drakryggens östra sida är en idé jag gillar som jag inte minns om den kommer från forumet sedan tidigare eller om jag kläckte den själv, men nog skulle Azhulu i sådana fall kunna vara ett handelscentrum på kontinenten för dessa?
birkebeineren
Admin

Jag tycker också öarna utanför Mosgilak är en bra plats för en stad så om ingen tycker annorlunda så föreslår jag att vi spikar det. Men den behöver i så fall ett annat namn. Azhulu flyttas norrut, till min föreslagna plats eller annan.

Den niferländska kolonin är det den samma som "Wakanda-landet" du skrev om tidigare i annan tråd? Annars kan detta kanske passa på öarna utanför Mosgilak?

Flygödlor i Drakryggen har varit diskuterat tidigare men minns inte vad vi kom fram till... En idé tror jag var att dessa ödlor har tolkats som små drakar av vissa lärde uppe i Ereb men att detta endast är obekräftade rykten. De skulle dock oavsett kunna vara använda kring (ett flyttad) Azhulu på östsidan bergskedjan.

Förövrigt finns det flygödlor i staden Al'Zindi i södra Pokti på andra sidan Ormsjön, använda av Azkaberaherstammen.
birkebeineren
Admin

Dretski skrev: 2024-09-24 13:09 ...
Jag tänker mig dessa som humanoider med armar, och högst intelligenta, men med en ytterst perverterad kultur. De är faktiskt delvis lånade från Shissar i EverQuest, som bör gå bra att googla för lite bildinspiration. Insektoiderna lämnar jag åt dig att utveckla, men bollar gärna idéer. :)
Då kategoriserar nog Mandelorden Zyrasz som serpenter. Wikifierar dem som en serpentkultur.
Dretski
Magillersk Fogde

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-10-01 10:26
Dretski skrev: 2024-09-24 13:09 ...
Då kategoriserar nog Mandelorden Zyrasz som serpenter. Wikifierar dem som en serpentkultur.
Jag tänker mig förvisso att Mandelorden inte har en aning om Zyrasz existens, men det låter helt rimligt att de skulle ha placerat dem som serpenter om så vore fallet. Mosgilak är mycket avstängt för omvärlden på grund av den extrema hettan, och ormarna själva kan inte lämna öknen. Lägg därtill en hel del insektoider och ormmänniskorna i området mellan Jurona och Mosgilak så är rimligheten att några yttre varelser (utom möjligen alverna) känner till Zyrasz (som dessutom inte vistas nära kusterna, utan bara i öknens inland). Möjligen kan någon drake ha skvallrat. Inte ens Vassmannen med sina spegelsjöar kan se Mosgilak, på grund av bristen på vatten (mer om detta senare).
Dretski
Magillersk Fogde

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-09-28 09:41 Jag tycker också öarna utanför Mosgilak är en bra plats för en stad så om ingen tycker annorlunda så föreslår jag att vi spikar det. Men den behöver i så fall ett annat namn. Azhulu flyttas norrut, till min föreslagna plats eller annan.

Den niferländska kolonin är det den samma som "Wakanda-landet" du skrev om tidigare i annan tråd? Annars kan detta kanske passa på öarna utanför Mosgilak?

Flygödlor i Drakryggen har varit diskuterat tidigare men minns inte vad vi kom fram till... En idé tror jag var att dessa ödlor har tolkats som små drakar av vissa lärde uppe i Ereb men att detta endast är obekräftade rykten. De skulle dock oavsett kunna vara använda kring (ett flyttad) Azhulu på östsidan bergskedjan.

Förövrigt finns det flygödlor i staden Al'Zindi i södra Pokti på andra sidan Ormsjön, använda av Azkaberaherstammen.
Det var några spånande idéer, det där med "Wakanda-landet". Jag tycker dock att Niferland kan ha någon sorts edge i teknologi (eller som sagt med flygdjur från Drakryggen, dock kanske något roligare än flygödlor) som de däremot inte skyltar speciellt mycket med internationellt. Östra Samkarna torde vara ganska isolerat från egentligen allt, och ganska mycket skulle kunna gömma sig där.
birkebeineren
Admin

Det kan vara så att Mandelorden inte vet något om zyrasz men att det lever serpenter i Mosgilak är inte okänt. Kunskapsnivån kan tänkas ligga ungefär på den nivån som området beskrivs i EA-boxen. Mandelmunkarna är tänkt representera de mest kunniga av Altors lärde (sett från Erebs håll) och det de inte vet är det heller inte många andra som vet heller. Det kan också tänkas leva andra serpenter i södra Samkarna än bara zyrazsfolket.

En eventuell högteknologisk kunskap för niferlänningarna skulle kanske kunna vara tillverkning och bruk av zepelonder? Med en typ av flygödlor som dragdjur istället för de albadorer som används i Trakorien?
Mikael
Admin

Inlägg av Mikael »

Tidigt i forumets historia var vi inne på spåret, min idé, att Häxkonster och häxor var en särart hos Niferlänningarna.
birkebeineren
Admin

Precis, och på den idén har det byggts vidare:
birkebeineren skrev: 2023-04-17 15:00 Häxor har en viktig kulturell betydelse i Niferland och deras magikonster har tillsammans med häxor i Aidne gett upphov till den "moderna" magiskolan Häxkonst som uppstod i Krilloan. Allas besvärjelser och ritualer är dock ganska lika.

Häxorna i Niferland är inspirerade av voodoo, Karibien, New Orleans/Södern i USA m.m. (...och de i Aidne av paganism, wicca m.m.)

Börjar en diskussion här som uppstod efter en fundering kring niferlänningarnas hattar som omtalas i Krilloan-modulen: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 531#p22531
I Niferland dyrkas förövrigt Angusia i den variant som beskrivs i Krilloan s.15 där hon ensam är överhuvud för alla gudarna i Parbagerna (de nio gudarna som dyrkas i Hynsolge). Exakt hur integrerade de niferländska häxorna är i det övriga samhället har vi diskuterat lite olika varianter av men en tanke är att de har ett särskilt förhållande till Julsuian, parbagernas gud(-inna?) för köttsliga och sinnliga luster, droger och kaos.

Religion och häxor behöver dock inte nödvändigtvis vara något hinder för att låta niferlänningarna vara teknisk avancerade?
Dretski
Magillersk Fogde

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2024-10-03 10:35 Precis, och på den idén har det byggts vidare:
birkebeineren skrev: 2023-04-17 15:00 Häxor har en viktig kulturell betydelse i Niferland och deras magikonster har tillsammans med häxor i Aidne gett upphov till den "moderna" magiskolan Häxkonst som uppstod i Krilloan. Allas besvärjelser och ritualer är dock ganska lika.

Häxorna i Niferland är inspirerade av voodoo, Karibien, New Orleans/Södern i USA m.m. (...och de i Aidne av paganism, wicca m.m.)

Börjar en diskussion här som uppstod efter en fundering kring niferlänningarnas hattar som omtalas i Krilloan-modulen: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 531#p22531
I Niferland dyrkas förövrigt Angusia i den variant som beskrivs i Krilloan s.15 där hon ensam är överhuvud för alla gudarna i Parbagerna (de nio gudarna som dyrkas i Hynsolge). Exakt hur integrerade de niferländska häxorna är i det övriga samhället har vi diskuterat lite olika varianter av men en tanke är att de har ett särskilt förhållande till Julsuian, parbagernas gud(-inna?) för köttsliga och sinnliga luster, droger och kaos.

Religion och häxor behöver dock inte nödvändigtvis vara något hinder för att låta niferlänningarna vara teknisk avancerade?
Om vi dessutom tänker oss valfångarpråmarna i Maar Lacra så krävs väl en viss teknomagisk nivå för att få detta att fungera. Utan att överdriva alldeles för mycket luktar det kanske lite egensinnad Altorisk steampunk.
Skriv svar