Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2320
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Kärleken är blind. Men sällan har den varit så blind som när jätten Fegol blev kär i älvan Esmerinda.
Nu står den trånande jätten utanför alvskogen där den åtrådda bor och man får inte bort honom. Ja man har väl tänkt skjuta honom men han är ju inte elak utan bara kär. Kanske rollpersonerna kan lösa problemet oblodigt. Älvan vill inte se sin kavaljer dödad.
Nu står den trånande jätten utanför alvskogen där den åtrådda bor och man får inte bort honom. Ja man har väl tänkt skjuta honom men han är ju inte elak utan bara kär. Kanske rollpersonerna kan lösa problemet oblodigt. Älvan vill inte se sin kavaljer dödad.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2320
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Inbördeskriget i Hynsolge är i det närmaste över. Rollpersonerna tillhör en grupp adelsmän som med familjer och tjänare tänker lämna landet i tre små fartyg. Man vare sig vill eller kan stanna. Men var ska man ta vägen?
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2320
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Den mäktige och onde magikern har fått nys om att det finns en avlägset belägen fästning där det tros finnas magiska föremål. Så denne sänder ut en grupp svartfolk som ska undersöka saken. Men fästet försvaras av magirer och de kan magi.
Givetvis är rollpersonerna svartfolk som leder truppen som ska ta fästningen.
Givetvis är rollpersonerna svartfolk som leder truppen som ska ta fästningen.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2320
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Äppelträdet
Magikern Kivram som vare sig var god eller ond hade många fiender de lyckades skada honom dödligt men han lyckades fly. De förföljde honom men den döende Kivram lyckades ta sig till ett träd närmare bestämt till ett äppelträd där han på något vis lyckades överföra sin själ och krafter och när fienden kom och satte spjuten i hans kropp var den bara ett tomt skal. Fienden drog sig tillbaka men tog med kroppen som bevis för sin gärning.
Sakta började Kivrams själ bli ett med trädet. Frukterna har helade egenskaper och de som tillbringar en natt vid trädet kan ibland se in i framtiden eller få vägledning i sina livsval.
Trakten trädet står i är en farlig trakt med våld och strider. Men folket i trakten anser trädet hjälper och skyddar dem. De vill inte att utomstående ska komma nära för vem vet om de vill skada trädet eller flytta det? Nu har en mäktig person ändå hört om det förtrollade trädet och vill undersöka det närmare.
Förslag:
Rollpersonerna är tillsatta att skydda trädet.
Rollpersonerna får order av den mäktige att undersöka trädet.
Magikern Kivram som vare sig var god eller ond hade många fiender de lyckades skada honom dödligt men han lyckades fly. De förföljde honom men den döende Kivram lyckades ta sig till ett träd närmare bestämt till ett äppelträd där han på något vis lyckades överföra sin själ och krafter och när fienden kom och satte spjuten i hans kropp var den bara ett tomt skal. Fienden drog sig tillbaka men tog med kroppen som bevis för sin gärning.
Sakta började Kivrams själ bli ett med trädet. Frukterna har helade egenskaper och de som tillbringar en natt vid trädet kan ibland se in i framtiden eller få vägledning i sina livsval.
Trakten trädet står i är en farlig trakt med våld och strider. Men folket i trakten anser trädet hjälper och skyddar dem. De vill inte att utomstående ska komma nära för vem vet om de vill skada trädet eller flytta det? Nu har en mäktig person ändå hört om det förtrollade trädet och vill undersöka det närmare.
Förslag:
Rollpersonerna är tillsatta att skydda trädet.
Rollpersonerna får order av den mäktige att undersöka trädet.
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Intressant ide. Blir nog att jag skapar något eget från detta äventyrsfrö. Tack.skaraborgarn skrev: ↑2024-09-01 20:41 Äppelträdet
Magikern Kivram som vare sig var god eller ond hade många fiender de lyckades skada honom dödligt men han lyckades fly. De förföljde honom men den döende Kivram lyckades ta sig till ett träd närmare bestämt till ett äppelträd där han på något vis lyckades överföra sin själ och krafter och när fienden kom och satte spjuten i hans kropp var den bara ett tomt skal. Fienden drog sig tillbaka men tog med kroppen som bevis för sin gärning.
Sakta började Kivrams själ bli ett med trädet. Frukterna har helade egenskaper och de som tillbringar en natt vid trädet kan ibland se in i framtiden eller få vägledning i sina livsval.
Trakten trädet står i är en farlig trakt med våld och strider. Men folket i trakten anser trädet hjälper och skyddar dem. De vill inte att utomstående ska komma nära för vem vet om de vill skada trädet eller flytta det? Nu har en mäktig person ändå hört om det förtrollade trädet och vill undersöka det närmare.
Förslag:
Rollpersonerna är tillsatta att skydda trädet.
Rollpersonerna får order av den mäktige att undersöka trädet.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2320
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Vi kan ju skriva något tillsammans.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2320
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Vättarna vill få bättre relation med Berendien och vill anlägga en ambassad i Entika. Dvärgarna tuggar skägg av ren ilska.
Hur ska det gå? Nedan kommer några förslag:
Rollpersonerna är vättar som kommer till Entika. De märker att dvärgarna jäklas men hur ska man lösa detta?
Rollpersonerna är dvärgar som får order att misskreditera vättarna. Metoder är inte så viktiga men det ska ske i lönndom.
Rollpersonerna är med i en liga som ägnar sig åt lönnmord. Man har tabbat sig ty man har lovat såväl dvärgar som vättar att ta död på motståndarna.
Rollpersonerna får i uppdrag av staden Entikas styrande att försöka få dvärgar och vättar att leva i någon form av vapenvila och man får försöka se till att ingen hittar på något rackartyg.
Rollpersonerna anlitas av någon skummis vars identitet bara spelets ledare känner till. Denne ville att dvärgar och vättar ska bråka och man ska se till att det blir bråk.
Hur ska det gå? Nedan kommer några förslag:
Rollpersonerna är vättar som kommer till Entika. De märker att dvärgarna jäklas men hur ska man lösa detta?
Rollpersonerna är dvärgar som får order att misskreditera vättarna. Metoder är inte så viktiga men det ska ske i lönndom.
Rollpersonerna är med i en liga som ägnar sig åt lönnmord. Man har tabbat sig ty man har lovat såväl dvärgar som vättar att ta död på motståndarna.
Rollpersonerna får i uppdrag av staden Entikas styrande att försöka få dvärgar och vättar att leva i någon form av vapenvila och man får försöka se till att ingen hittar på något rackartyg.
Rollpersonerna anlitas av någon skummis vars identitet bara spelets ledare känner till. Denne ville att dvärgar och vättar ska bråka och man ska se till att det blir bråk.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2320
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Rollpersonerna är sjörövare eller pirater. De igår i en besättning som har tre skepp. De tar och anfaller ett fartyg och efter en hård strid har de fått vad de verkligen vill ha. Rustningar gjorda av drakskinn, magiska vapen, mäktiga magiska föremål dräggel, dräggel.
Men några i besättningen är snikna och far iväg med det mesta av föremålen (de föremål rollpersonerna gillade mest) och nu blir det en resa på Altors alla hav ty ett av föremålen är ett mäktigt sådant som tar kontroll över den som äger det och låter denne färdas till, ja här får spelledaren brodera ut det ytterligare.
Men några i besättningen är snikna och far iväg med det mesta av föremålen (de föremål rollpersonerna gillade mest) och nu blir det en resa på Altors alla hav ty ett av föremålen är ett mäktigt sådant som tar kontroll över den som äger det och låter denne färdas till, ja här får spelledaren brodera ut det ytterligare.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2320
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Varför krångla till det i onödan? Kör gamla klassiska äventyr men med lite ovanliga karaktärer:
Svavelvinter rollpersonerna är halvlängdsmän eller rättare sagt kvinnor.
Ärans väg rollpersonerna är råttmän.
Spindelkonungens pyramid rollpersonerna är hajmän.
Marsklandet rollpersonerna är stenbitare.
Svavelvinter rollpersonerna är halvlängdsmän eller rättare sagt kvinnor.
Ärans väg rollpersonerna är råttmän.
Spindelkonungens pyramid rollpersonerna är hajmän.
Marsklandet rollpersonerna är stenbitare.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2320
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Zots bok: 101 äventyrsfrön & scenarion
Den mäktige mannen har en dotter som åtrås av en man av låg börd och inga pengar. Mannen friade till den mäktiges dotter och fick svaret om han red ut i världen och skaffade sig namn och rykte skulle dottern bli hans. Han lydde detta och den mäktige trodde han aldrig mer skulle se den kärlekskranke mannen. Åren har gått och nu ska dottern giftas bort då kommer firaren tillbaka. Namn och rykte har han men vad gör vi nu? Rollpersonerna får gripa in på den enes eller andres sida.